Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du var oppdretter

Guest Vicky

Hadde du solgt valp til en ungdom under 18 år?  

43 stemmer

1. 1.

• Ja
      32
    • Nei
      11

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Det kommer litt ann på.

Tror nok jeg ville ha hatt undeskrift av foreldrene og være sikker på at denne ungdomen ikke var alene om ansvaret og at hun eller han ville få økonomisk hjelp om det var nødvendig. I tilfelle skade, sykdom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alder spiller ingen rolle, så lenge personen har en del kunnskap om hund, interesse for hund, og et stabilt liv uten alt for mye turbulens. Valpekjøperen hadde ikke trengt å være stinn av penger, så lenge valpekjøperen har mulighet til å låne penger av noen om noe skulle skje. Der hadde jeg mest sannsynlig villet hjelpe til også.

Så lenge valpekjøperen vet hva det å ha hund innebærer ville jeg nok ikke hatt noe problem med å selge valp til h*n. Samme om valpekjøper hadde vært femten eller femtifem.

Dog, hadde valpekjøperen vært under atten kan det nok hende at jeg hadde forlangt å få prate med foreldre før valpekjøperen hadde fått kjøpt valpen. For å være sikker på at foreldrene visste hva datteren/sønnen hadde bestemt seg for å skaffe seg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde jeg gjort.

Men jeg hadde satt noen krav:

Personen måtte vist god interesse for hund

Ha satt seg inn i hva et hundehold krever

Ha foreldre/familie som kunne støtte

Og som nevnt; jeg hadde også kanskje endret disse kravene etter rasen jeg drev oppdrett av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.. synes ikke det har så mye å si hvilken rase det er snakk om egentlig. Alle raser krever sitt, og det er faktisk ikke alle som klarer å takle en golden eller labrador i puberteten heller. (jeg ser bort i fra at noen raser er motehunder akkurat nå)

Jeg som oppdretter ville sjekket med foreldrene dersom personen var under 18 og bodde hjemme. Også måtte personen ha stor interesse for bruks eller jakt, og bruke hunden i nevnte formål. Personen må også ha en del kunnskap om ernæring, helse og mentalitet. Personen må ha hatt hund før og helst samme rasen. Og finner jeg en person under 18 som oppfyler disse kravene, så skulle jeg jaggu vurdert henne som valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men som jeg sa, jeg hadde stilt samme krav som til en voksen, jeg er ikke dum som selger til en uvitende person... jeg fikk min første hund når jeg var 12, min 2. når jeg var 14 og min 3.når jeg var 15...og så skal selvfølgelig en voksen være med i bildet hvis de skal kjøpe av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men som jeg sa' date=' jeg hadde stilt samme krav som til en voksen, jeg er ikke dum som selger til en uvitende person... jeg fikk min første hund når jeg var 12, min 2. når jeg var 14 og min 3.når jeg var 15...og så skal selvfølgelig en voksen være med i bildet hvis de skal kjøpe av meg![/quote']

ja, det er akkurat det jeg mener! det må være voksne inne i bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh så først nå at det ikke skulle være noen voksen i bildet' date=' da hadde det aldri i verden skjedd!!erru gal??[/quote']

nettopp :D En 12 åring kan helt sikkert ha alt ansvaret, det er ikke mange men noen... men med en voksen inne i bildet liksom... en 16 årings økonomi er ikke god nok til å ta vare på en hund liksom... tenk hvis noe skjer? tenk hvis hunden plutselig blir syk... man kommer fort opp i en stor sum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker nå ikke bare på økonomi jeg da, det er slitsomt å ta vare på en hund helt alene, det er liksom DU som må opp om morran, tørke piss etter valpen og mer.. jeg er jo 16 og har Nena alene i helga, jeg vil ut men kan ikke fordi jeg har hu, så en 16åring hadde ikke gitt en hund det bra, merk: hvis h*n hadde bodd alene og tatt seg av hunden alene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...