Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinere hund som har allergi?

Mini

Recommended Posts

Skrevet

Mini har en tarmsykdom som heter Eosinofil duodenitt/enteritt,dvs. at han er allergisk mot diverse ting i maten.Han fungerer nå veldig bra på Hills z/d ultra,og han har vært frisk lenge. Så fikk jeg innkallelse til den årlige vaksinen nå,og lurer på om det er lurt å gi han den? Har lest at hunder med sånn tarmsykdom ikke bør få vaksine,men dyrlegen min sier at han bør få den...Så jeg blir litt usikker...Det siste jeg vil er at han skal bli syk igjen nå som han er så frisk...

Skrevet

Hvis det er den vanlige vaksinen, så er det vel strengt tatt ingen grunn til å ta den en gang i året? Nå er det utrolig lenge siden jeg tenkte noe over vaksine. Men jeg ville nok latt være å gi ham iår for å heller se om han holder seg frisk. Skulle han da reagere etter den vaksinen du setter tilslutt, så vil jo et være en sterk indikasjon på at han reagerer på vaksinen bl.a.

Skrevet

Jeg har en venninne som er ganske nyutdannet veterinær, og som har fått med seg de nyeste anbefalingene fra veterinærfaget når det gjelder vaksiner og sånt. Hun anbefaler IKKE årlige vaksiner.

Vaksinene er aktive i kroppen i betydelig lengre tid enn ett år, og hvis man driver og pøser på med mer vaksiner så samler stoffene seg opp i kroppen.

Hvis du driver med utstilling eller hundeaktiviteter som fører til at hunden din treffer masse andre hunder, så holder det å gi vaksine hvert 2. år, mens en normal familiehund ikke trenger det mer enn hvert 3. år.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har prøvd å få tak i hun spesialisten vi har vært hos på vet.høyskolen,men det er ikke så lett...

Tenker jeg lar være å vaksinere han nå i år,så får jeg heller se neste år...

Skrevet

Jeg signerer det Moghrebi sier.. Dette er hva jeg har hørt både fra hundevenner samt veterinærene NÅR en spør dem inngående.. Hvis ikke, så sier det bare "vi vaksinerer vanligvis en gang i året". Så det er først når en spør om det er nødvendig en får svaret. Men da mener jeg også at man snakker med en veterinær og IKKE folkene i resepsjonen.. de sier som regel en masse sprøyt!

Skrevet

Min basenji har hatt anafylaktisk sjokk noen ganger. Så da hun skulle vaksineres, ville dyrlegen at hun skulle legges inn til observasjon etterpå i tilfelle hun ville reagere på vaksinen. Jeg må innrømme at jeg har ikke vaksinert henne i det hele tatt etter dyrlegen sa det - anafylaktisk sjokk er så rånifst at hvis vaskine kan gi henne det, så lar jeg heller vær å vaksinere. Nå holdes hun vekk fra alle hunder unntatt tomsingen (men han blir jevnlig vaksinert), hun er aldri med på noe felles hundegreier e.l. Den største faren er vel egentlig at hun kan bli smittet av parvo, valpesyke etc. og da vil hun ligge tynt an. At det egentlig går bra for henne å være uvaksinert skyldes i bunn og grunn at folk er så flinke til å vaksinere hundene sine her i landet så jeg er glad at folk vaksinerer. Når det er sagt, i USA gjør de noe som heter en "titer" (sjekk av antistoffer i blodet?) for å se om hunden trenger ny vaksine eller ikke, og det kan gå både 2 og 3 år og mer, før man behøver å revaksinere (avhenger selvfølgelig også av hva det vaksineres mot da).

Skrevet

Nå er det jo slik at det kun er hvert tredje år man får hele 'pakka'(DHPPI - valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa), mens man de to andre kun får for kennelhoste(PI - parainfluensa) der sistnevnte er kjekk å få med seg om man reiser endel på stevner/utstillinger eller generellt omgås endel hunder. Å gi hele pakka hvert år er unødvendig og de aller fleste veterinærer som jeg vet om følger det opplegget der. Så vaksine programmet skal etter nyere forskning se slik ut:

12 uker - DHPPI

1 år - DHPPI

2 år - PI

3 år - PI

4 år - DHPPI

5 år - PI

osv osv osv

Så vaksine ER lurt å få med seg hvert år :D

Skrevet

Ja,jeg er klar over at det er lurt å vaksinere hvert år,men det er ikke verd det hvis han blir syk av den...Så jeg lar være å vaksinere han nå i år,så får jeg se neste år...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...