Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinere hund som har allergi?


Mini

Recommended Posts

Mini har en tarmsykdom som heter Eosinofil duodenitt/enteritt,dvs. at han er allergisk mot diverse ting i maten.Han fungerer nå veldig bra på Hills z/d ultra,og han har vært frisk lenge. Så fikk jeg innkallelse til den årlige vaksinen nå,og lurer på om det er lurt å gi han den? Har lest at hunder med sånn tarmsykdom ikke bør få vaksine,men dyrlegen min sier at han bør få den...Så jeg blir litt usikker...Det siste jeg vil er at han skal bli syk igjen nå som han er så frisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den vanlige vaksinen, så er det vel strengt tatt ingen grunn til å ta den en gang i året? Nå er det utrolig lenge siden jeg tenkte noe over vaksine. Men jeg ville nok latt være å gi ham iår for å heller se om han holder seg frisk. Skulle han da reagere etter den vaksinen du setter tilslutt, så vil jo et være en sterk indikasjon på at han reagerer på vaksinen bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er ganske nyutdannet veterinær, og som har fått med seg de nyeste anbefalingene fra veterinærfaget når det gjelder vaksiner og sånt. Hun anbefaler IKKE årlige vaksiner.

Vaksinene er aktive i kroppen i betydelig lengre tid enn ett år, og hvis man driver og pøser på med mer vaksiner så samler stoffene seg opp i kroppen.

Hvis du driver med utstilling eller hundeaktiviteter som fører til at hunden din treffer masse andre hunder, så holder det å gi vaksine hvert 2. år, mens en normal familiehund ikke trenger det mer enn hvert 3. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har prøvd å få tak i hun spesialisten vi har vært hos på vet.høyskolen,men det er ikke så lett...

Tenker jeg lar være å vaksinere han nå i år,så får jeg heller se neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer det Moghrebi sier.. Dette er hva jeg har hørt både fra hundevenner samt veterinærene NÅR en spør dem inngående.. Hvis ikke, så sier det bare "vi vaksinerer vanligvis en gang i året". Så det er først når en spør om det er nødvendig en får svaret. Men da mener jeg også at man snakker med en veterinær og IKKE folkene i resepsjonen.. de sier som regel en masse sprøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min basenji har hatt anafylaktisk sjokk noen ganger. Så da hun skulle vaksineres, ville dyrlegen at hun skulle legges inn til observasjon etterpå i tilfelle hun ville reagere på vaksinen. Jeg må innrømme at jeg har ikke vaksinert henne i det hele tatt etter dyrlegen sa det - anafylaktisk sjokk er så rånifst at hvis vaskine kan gi henne det, så lar jeg heller vær å vaksinere. Nå holdes hun vekk fra alle hunder unntatt tomsingen (men han blir jevnlig vaksinert), hun er aldri med på noe felles hundegreier e.l. Den største faren er vel egentlig at hun kan bli smittet av parvo, valpesyke etc. og da vil hun ligge tynt an. At det egentlig går bra for henne å være uvaksinert skyldes i bunn og grunn at folk er så flinke til å vaksinere hundene sine her i landet så jeg er glad at folk vaksinerer. Når det er sagt, i USA gjør de noe som heter en "titer" (sjekk av antistoffer i blodet?) for å se om hunden trenger ny vaksine eller ikke, og det kan gå både 2 og 3 år og mer, før man behøver å revaksinere (avhenger selvfølgelig også av hva det vaksineres mot da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det kun er hvert tredje år man får hele 'pakka'(DHPPI - valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa), mens man de to andre kun får for kennelhoste(PI - parainfluensa) der sistnevnte er kjekk å få med seg om man reiser endel på stevner/utstillinger eller generellt omgås endel hunder. Å gi hele pakka hvert år er unødvendig og de aller fleste veterinærer som jeg vet om følger det opplegget der. Så vaksine programmet skal etter nyere forskning se slik ut:

12 uker - DHPPI

1 år - DHPPI

2 år - PI

3 år - PI

4 år - DHPPI

5 år - PI

osv osv osv

Så vaksine ER lurt å få med seg hvert år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...