Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinere hund som har allergi?


Mini

Recommended Posts

Skrevet

Mini har en tarmsykdom som heter Eosinofil duodenitt/enteritt,dvs. at han er allergisk mot diverse ting i maten.Han fungerer nå veldig bra på Hills z/d ultra,og han har vært frisk lenge. Så fikk jeg innkallelse til den årlige vaksinen nå,og lurer på om det er lurt å gi han den? Har lest at hunder med sånn tarmsykdom ikke bør få vaksine,men dyrlegen min sier at han bør få den...Så jeg blir litt usikker...Det siste jeg vil er at han skal bli syk igjen nå som han er så frisk...

Skrevet

Hvis det er den vanlige vaksinen, så er det vel strengt tatt ingen grunn til å ta den en gang i året? Nå er det utrolig lenge siden jeg tenkte noe over vaksine. Men jeg ville nok latt være å gi ham iår for å heller se om han holder seg frisk. Skulle han da reagere etter den vaksinen du setter tilslutt, så vil jo et være en sterk indikasjon på at han reagerer på vaksinen bl.a.

Skrevet

Jeg har en venninne som er ganske nyutdannet veterinær, og som har fått med seg de nyeste anbefalingene fra veterinærfaget når det gjelder vaksiner og sånt. Hun anbefaler IKKE årlige vaksiner.

Vaksinene er aktive i kroppen i betydelig lengre tid enn ett år, og hvis man driver og pøser på med mer vaksiner så samler stoffene seg opp i kroppen.

Hvis du driver med utstilling eller hundeaktiviteter som fører til at hunden din treffer masse andre hunder, så holder det å gi vaksine hvert 2. år, mens en normal familiehund ikke trenger det mer enn hvert 3. år.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har prøvd å få tak i hun spesialisten vi har vært hos på vet.høyskolen,men det er ikke så lett...

Tenker jeg lar være å vaksinere han nå i år,så får jeg heller se neste år...

Skrevet

Jeg signerer det Moghrebi sier.. Dette er hva jeg har hørt både fra hundevenner samt veterinærene NÅR en spør dem inngående.. Hvis ikke, så sier det bare "vi vaksinerer vanligvis en gang i året". Så det er først når en spør om det er nødvendig en får svaret. Men da mener jeg også at man snakker med en veterinær og IKKE folkene i resepsjonen.. de sier som regel en masse sprøyt!

Skrevet

Min basenji har hatt anafylaktisk sjokk noen ganger. Så da hun skulle vaksineres, ville dyrlegen at hun skulle legges inn til observasjon etterpå i tilfelle hun ville reagere på vaksinen. Jeg må innrømme at jeg har ikke vaksinert henne i det hele tatt etter dyrlegen sa det - anafylaktisk sjokk er så rånifst at hvis vaskine kan gi henne det, så lar jeg heller vær å vaksinere. Nå holdes hun vekk fra alle hunder unntatt tomsingen (men han blir jevnlig vaksinert), hun er aldri med på noe felles hundegreier e.l. Den største faren er vel egentlig at hun kan bli smittet av parvo, valpesyke etc. og da vil hun ligge tynt an. At det egentlig går bra for henne å være uvaksinert skyldes i bunn og grunn at folk er så flinke til å vaksinere hundene sine her i landet så jeg er glad at folk vaksinerer. Når det er sagt, i USA gjør de noe som heter en "titer" (sjekk av antistoffer i blodet?) for å se om hunden trenger ny vaksine eller ikke, og det kan gå både 2 og 3 år og mer, før man behøver å revaksinere (avhenger selvfølgelig også av hva det vaksineres mot da).

Skrevet

Nå er det jo slik at det kun er hvert tredje år man får hele 'pakka'(DHPPI - valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa), mens man de to andre kun får for kennelhoste(PI - parainfluensa) der sistnevnte er kjekk å få med seg om man reiser endel på stevner/utstillinger eller generellt omgås endel hunder. Å gi hele pakka hvert år er unødvendig og de aller fleste veterinærer som jeg vet om følger det opplegget der. Så vaksine programmet skal etter nyere forskning se slik ut:

12 uker - DHPPI

1 år - DHPPI

2 år - PI

3 år - PI

4 år - DHPPI

5 år - PI

osv osv osv

Så vaksine ER lurt å få med seg hvert år :D

Skrevet

Ja,jeg er klar over at det er lurt å vaksinere hvert år,men det er ikke verd det hvis han blir syk av den...Så jeg lar være å vaksinere han nå i år,så får jeg se neste år...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...