Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere fra Australia


Mari

Recommended Posts

Er det pes?

Trenger man rabies-titer, eller kan man importere under 12 uker?

Ja, jeg vet. Mattilsynet er kun et tastetrykk unna. Men jeg er lat i dag, og ville bare finne ut om det er helt uaktuelt før jeg gjør nærmere undersøkelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia er ett av de landene du kan søke om importtillatelse for uvaksinerte valper fra. (Samme som fra de fleste EU-land). Så bare fortsett undersøkelsene.

Bare en ting man bør være klar over, og det er at mange flyselskap kun tar dyr med i lasterommet på slike lang-strekninger, ikke inne i kabinen. Vær også nøye med hvilke flyplasser man mellomlander på. Noen lar eier / ledsager hilse på valpen, noen har krav om veterinærbesiktigelse under hvert stopp, og noen igjen lar valpen stå urørt i buret. Det blir mange timer under transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha deg Dingo, Mari ? :)

Nei, erru gæærn?? Jeg skal få den første kenguruen som konkurrerer i IPO!

Australia er ett av de landene du kan søke om importtillatelse for uvaksinerte valper fra. (Samme som fra de fleste EU-land). Så bare fortsett undersøkelsene.

Hubaluba! Du er min venn nullet, du er min gode venn.

Bare en ting man bør være klar over, og det er at mange flyselskap kun tar dyr med i lasterommet på slike lang-strekninger, ikke inne i kabinen. Vær også nøye med hvilke flyplasser man mellomlander på. Noen lar eier / ledsager hilse på valpen, noen har krav om veterinærbesiktigelse under hvert stopp, og noen igjen lar valpen stå urørt i buret. Det blir mange timer under transport.

Det er vel ingen begrensning for størrelse på flyburet? Så om jeg pøser på med gigantbur på en liten valp så burde det forhåpentligvis gå greit. Spørs om den evt lille flyfilla (no pun intended) må fly alene uansett.

Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyselskapene jeg har vært borti har hatt restriksjoner på burstørrelse, og på de fleste selskaper må du betale mer jo større buret er, så jeg hadde vært forsiktig med å "pøse på med burstr"

Hva slags rase tenker du på da???? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen begrensning for størrelse på flyburet? Så om jeg pøser på med gigantbur på en liten valp så burde det forhåpentligvis gå greit. Spørs om den evt lille flyfilla (no pun intended) må fly alene uansett.

Jo, det finnes faktisk flyselskaper som opererer med maks-størrelse på buret avhengig av hundens fysiske størrelse. Dersom en eventuell flyfille må fly alene, ville jeg vært nøye med valg av "pit-stops" på en så lang strekning. Jeg ville valgt de som har veterinærbesiktigelse. Ikke minst med viten om at valpen da ville få tilbud om mat, vann og å strekke på bena og et par hender å bite i, om enn bare for en stakket stund... En mellomlanding kan gjerne strekke seg over et par timer og hele reisen fra Australia kommer fort opp i ett døgn. Iallefall ikke særlig hyggelig for en liten kropp å stå alene i lasterommet når en del av bagasjen blir lempet ut og ny ramler inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyselskapene jeg har vært borti har hatt restriksjoner på burstørrelse, og på de fleste selskaper må du betale mer jo større buret er, så jeg hadde vært forsiktig med å "pøse på med burstr"

Restriksjoner på de som pakkes i understellet også? Damn... Det er jo en så lang flytur. Hvor mye dyrere kan det være tror du?

Men så er jeg ute etter en hund som helst ikke er ei pingle, så den tåler det vel. Töddel fløy fra USA 8 uker gammel, så jeg får satse på at en evt tass fra Australia takler det like fint.

Hva slags rase tenker du på da???? *nysgjerrig*

Kenguru sier jeg! :)

Neida, jeg tenker på flere raser enda. Akk at det skal være så vanskelig! :)

Jo, det finnes faktisk flyselskaper som opererer med maks-størrelse på buret avhengig av hundens fysiske størrelse. Dersom en eventuell flyfille må fly alene, ville jeg vært nøye med valg av "pit-stops" på en så lang strekning. Jeg ville valgt de som har veterinærbesiktigelse. Ikke minst med viten om at valpen da ville få tilbud om mat, vann og å strekke på bena og et par hender å bite i, om enn bare for en stakket stund... En mellomlanding kan gjerne strekke seg over et par timer og hele reisen fra Australia kommer fort opp i ett døgn. Iallefall ikke særlig hyggelig for en liten kropp å stå alene i lasterommet når en del av bagasjen blir lempet ut og ny ramler inn...

De rådene blir definitivt fulgt om det kommer så langt. Takk igjen. :)

*Dobbelpost, husk redigerings-/siteringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restriksjoner på de som pakkes i understellet også? Damn... Det er jo en så lang flytur. Hvor mye dyrere kan det være tror du?

Men så er jeg ute etter en hund som helst ikke er ei pingle, så den tåler det vel. Töddel fløy fra USA 8 uker gammel, så jeg får satse på at en evt tass fra Australia takler det like fint.

Er det ikke vekta prisen regnes etter da? Vari kennel bura veier hvertfall en god del kg i seg selv.

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne paa tanken selv. Selvom man kan importere valper under 12 uker saa er det faktisk flere flyselskaper som nekter aa ta med seg saa unge valper. Det er ogsaa en ......... veldig lang flytur.

Hvor vidt det er vet paa mellomlandingene er opptil flyselskapene. Vaer obs paa at det er ufattelig varmt paa mange av disse mellomlandingene, saa velg selskap og rute med omhu. Jeg ville tatt om Japan eller USA om mulig, for aa slippe faren for at valpen skal faa heteslag i f.eks Bangkok eller Kuala Lumpur.

Er en stund siden jeg kikket paa dette saa husker ikke hvilken rute begrensinger mattilsynet har.

(har forresten aldri hoert om eller sett dyr i kabinen paa lange flygninger.)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke en helt ny tråd men kan lime inn det jeg fikk av svar på mail :P

Du finner god info om dette på www.mattilsynet.no . Bruk hurtigmenyen til venstre Reise med dyr og velg videre Privat innførsel av hund, katt og ilder til Norge.

Eller følg lenka: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...til_norge_16391

Husk i denne sammenheng at Australia er et såkalt Listeført tredjeland.

Fra Listeførte tredjeland er det bl.a. krav om rabiesvaksine med etterfølgende blodprøve for sjekk av rabiesantistoff. Blodprøva kan tidligst tas 120 dager etter siste rabiesvaksine. Det betyr at hund fra Australia ikke kan tas til Norge før den er minst 7-8 mndr.

Det er imidlertid en åpning for å ta inn ikke rabiesvaksinert valp under 3 mndr fra Australia. Dette finner du også god info om på de samme nettsidene som nevnt. For å ta inn valp som omtalt må søknad sendes lokalt Mattilsyn.

Se lenke:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591

Om noe er uklart er det bare å ta kontakt med vårt kontor, gjerne pr. tlf.

Vennlig hilsen

Arne Krøvel

Veterinær/Seniorrådgiver

Tlf. direkte: 22 63 92 41 Fax: 22 63 92 01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...