Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere fra Australia

Mari

Recommended Posts

Skrevet

Er det pes?

Trenger man rabies-titer, eller kan man importere under 12 uker?

Ja, jeg vet. Mattilsynet er kun et tastetrykk unna. Men jeg er lat i dag, og ville bare finne ut om det er helt uaktuelt før jeg gjør nærmere undersøkelser. :)

Skrevet

Australia er ett av de landene du kan søke om importtillatelse for uvaksinerte valper fra. (Samme som fra de fleste EU-land). Så bare fortsett undersøkelsene.

Bare en ting man bør være klar over, og det er at mange flyselskap kun tar dyr med i lasterommet på slike lang-strekninger, ikke inne i kabinen. Vær også nøye med hvilke flyplasser man mellomlander på. Noen lar eier / ledsager hilse på valpen, noen har krav om veterinærbesiktigelse under hvert stopp, og noen igjen lar valpen stå urørt i buret. Det blir mange timer under transport.

Skrevet
Skal du ha deg Dingo, Mari ? :)

Nei, erru gæærn?? Jeg skal få den første kenguruen som konkurrerer i IPO!

Australia er ett av de landene du kan søke om importtillatelse for uvaksinerte valper fra. (Samme som fra de fleste EU-land). Så bare fortsett undersøkelsene.

Hubaluba! Du er min venn nullet, du er min gode venn.

Bare en ting man bør være klar over, og det er at mange flyselskap kun tar dyr med i lasterommet på slike lang-strekninger, ikke inne i kabinen. Vær også nøye med hvilke flyplasser man mellomlander på. Noen lar eier / ledsager hilse på valpen, noen har krav om veterinærbesiktigelse under hvert stopp, og noen igjen lar valpen stå urørt i buret. Det blir mange timer under transport.

Det er vel ingen begrensning for størrelse på flyburet? Så om jeg pøser på med gigantbur på en liten valp så burde det forhåpentligvis gå greit. Spørs om den evt lille flyfilla (no pun intended) må fly alene uansett.

Takk for info!

Skrevet

De flyselskapene jeg har vært borti har hatt restriksjoner på burstørrelse, og på de fleste selskaper må du betale mer jo større buret er, så jeg hadde vært forsiktig med å "pøse på med burstr"

Hva slags rase tenker du på da???? *nysgjerrig*

Skrevet
Det er vel ingen begrensning for størrelse på flyburet? Så om jeg pøser på med gigantbur på en liten valp så burde det forhåpentligvis gå greit. Spørs om den evt lille flyfilla (no pun intended) må fly alene uansett.

Jo, det finnes faktisk flyselskaper som opererer med maks-størrelse på buret avhengig av hundens fysiske størrelse. Dersom en eventuell flyfille må fly alene, ville jeg vært nøye med valg av "pit-stops" på en så lang strekning. Jeg ville valgt de som har veterinærbesiktigelse. Ikke minst med viten om at valpen da ville få tilbud om mat, vann og å strekke på bena og et par hender å bite i, om enn bare for en stakket stund... En mellomlanding kan gjerne strekke seg over et par timer og hele reisen fra Australia kommer fort opp i ett døgn. Iallefall ikke særlig hyggelig for en liten kropp å stå alene i lasterommet når en del av bagasjen blir lempet ut og ny ramler inn...

Skrevet
De flyselskapene jeg har vært borti har hatt restriksjoner på burstørrelse, og på de fleste selskaper må du betale mer jo større buret er, så jeg hadde vært forsiktig med å "pøse på med burstr"

Restriksjoner på de som pakkes i understellet også? Damn... Det er jo en så lang flytur. Hvor mye dyrere kan det være tror du?

Men så er jeg ute etter en hund som helst ikke er ei pingle, så den tåler det vel. Töddel fløy fra USA 8 uker gammel, så jeg får satse på at en evt tass fra Australia takler det like fint.

Hva slags rase tenker du på da???? *nysgjerrig*

Kenguru sier jeg! :)

Neida, jeg tenker på flere raser enda. Akk at det skal være så vanskelig! :)

Jo, det finnes faktisk flyselskaper som opererer med maks-størrelse på buret avhengig av hundens fysiske størrelse. Dersom en eventuell flyfille må fly alene, ville jeg vært nøye med valg av "pit-stops" på en så lang strekning. Jeg ville valgt de som har veterinærbesiktigelse. Ikke minst med viten om at valpen da ville få tilbud om mat, vann og å strekke på bena og et par hender å bite i, om enn bare for en stakket stund... En mellomlanding kan gjerne strekke seg over et par timer og hele reisen fra Australia kommer fort opp i ett døgn. Iallefall ikke særlig hyggelig for en liten kropp å stå alene i lasterommet når en del av bagasjen blir lempet ut og ny ramler inn...

De rådene blir definitivt fulgt om det kommer så langt. Takk igjen. :)

*Dobbelpost, husk redigerings-/siteringsfunksjonen, mod Emilie*

Skrevet
Restriksjoner på de som pakkes i understellet også? Damn... Det er jo en så lang flytur. Hvor mye dyrere kan det være tror du?

Men så er jeg ute etter en hund som helst ikke er ei pingle, så den tåler det vel. Töddel fløy fra USA 8 uker gammel, så jeg får satse på at en evt tass fra Australia takler det like fint.

Er det ikke vekta prisen regnes etter da? Vari kennel bura veier hvertfall en god del kg i seg selv.

Spennende!

Skrevet

Var inne paa tanken selv. Selvom man kan importere valper under 12 uker saa er det faktisk flere flyselskaper som nekter aa ta med seg saa unge valper. Det er ogsaa en ......... veldig lang flytur.

Hvor vidt det er vet paa mellomlandingene er opptil flyselskapene. Vaer obs paa at det er ufattelig varmt paa mange av disse mellomlandingene, saa velg selskap og rute med omhu. Jeg ville tatt om Japan eller USA om mulig, for aa slippe faren for at valpen skal faa heteslag i f.eks Bangkok eller Kuala Lumpur.

Er en stund siden jeg kikket paa dette saa husker ikke hvilken rute begrensinger mattilsynet har.

(har forresten aldri hoert om eller sett dyr i kabinen paa lange flygninger.)

Lykke til.

• 1 month later...
Skrevet

Ikke en helt ny tråd men kan lime inn det jeg fikk av svar på mail :P

Du finner god info om dette på www.mattilsynet.no . Bruk hurtigmenyen til venstre Reise med dyr og velg videre Privat innførsel av hund, katt og ilder til Norge.

Eller følg lenka: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...til_norge_16391

Husk i denne sammenheng at Australia er et såkalt Listeført tredjeland.

Fra Listeførte tredjeland er det bl.a. krav om rabiesvaksine med etterfølgende blodprøve for sjekk av rabiesantistoff. Blodprøva kan tidligst tas 120 dager etter siste rabiesvaksine. Det betyr at hund fra Australia ikke kan tas til Norge før den er minst 7-8 mndr.

Det er imidlertid en åpning for å ta inn ikke rabiesvaksinert valp under 3 mndr fra Australia. Dette finner du også god info om på de samme nettsidene som nevnt. For å ta inn valp som omtalt må søknad sendes lokalt Mattilsyn.

Se lenke:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591

Om noe er uklart er det bare å ta kontakt med vårt kontor, gjerne pr. tlf.

Vennlig hilsen

Arne Krøvel

Veterinær/Seniorrådgiver

Tlf. direkte: 22 63 92 41 Fax: 22 63 92 01

Skrevet

Dersom en kjenner oppdrettere, eller andre, i Danmark - kan en få denne til å ta inn hunden der, for så å importere hunden fra Danmark :blink: Danmark er vell et noe enklere land å importere hund i fra :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...