Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper på 5-6mnd


Huldra

Recommended Posts

Det er jo endel her som har, eller nylig har hatt, valper på en 5-6mnd. Hvor mye sover de, og hva får de av aktivisering i løpet av en dag?

Jeg synes nemlig at Aynï sover endel.. det vil si; ganske mye! Nå i det siste har vi trappet litt opp på aktivitetsfronten, og nå sover hun nesten hele tiden når det ikke skjer noe. Hun er jo med meg på jobb hver dag, hvor hun er sammen med andre hunder hver dag, bader nesten hver dag, og får en lengre tur nesten hver dag. Når vi kommer hjem sånn rundt 6-tiden, er hun helt skutt og sover og sover og sover. Hadde fri i helgen, og da sov hun jammen hele dagene (bortsett fra langturen vi gikk på søndag, da). Med "langtur" mener jeg en tur hvor hun stort sett går løs, sammen med minst en annen hund, gjerne bader, og med en varighet på en time eller mer, men toppen tre timer. Litt innkalling og kontakttrening er lagt inn på turene. Hadde liksom forventet meg at denne perioden fra 6mnds-alderen kom til å by på intensiv energi fra valpen, og generelt unghundfakter. Hun er forresten ikke syk så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt akkurat det samme om My! Hun sover veldig mye faktisk, og hun sover hele natta igjennom (mine netter er ganske lange, hehe..) uten en lyd. Hun maser ikke om at jeg skal stå opp heller, hun bare venter til den tid kommer :D

Av aktivisering er det veldig variabelt hva hun får, noen dager er ganske aktive med mange nye inntrykk samtidig som hun kanskje har fått en god del mosjon og kanskje trent litt i tillegg mens andre dager er det bare rusleturer i nærheten av her vi bor. Dette er planlagt fra min side, for jeg vil at hun skal takle mye aktivitet uten å bli "overgira" samtidig som hun skal kunne takle lite aktivitet uten å bli full av energi og helt usmakelig i oppførselen. :P

Men en ting jeg merker her iallefall, er at hun sover og er slappere når det er varmt. Dere som bor søraforr må vel ha hatt enda varmere dager enn vi har hatt (20+ og oppover) og da merkes det kanskje på lille Ayni også? Merker jo til og med på Emma at hun er roligere og daffere når det er veldig varmt.. Men Emma er litt rar sånn sett, hun får energikick i varmen også hun, men jeg tror det er fordi hun blir så lykkelig i varmen og fordi beinet ikke gjør så vondt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. My er vel ca en mnd eldre enn Aynï, er hun ikke? Og de er vel desidert verst når de er ca 7-8 mnd? (Ser for meg gal unghund som har glemt bitehemming, ser spøkelser på høylys dag, og går på speed..) Det vil i alle fall si vi har litt tid igjen før vi kan klage (?) på energinivået her.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene jeg har i huset blir 6 mnd. den 13. og de er relativt aktive hele dagen egentlig. De roer seg tre/fire ganger i løpet av dagen hvor de hviler og sover litt kanskje, men aldri noe særlig lenge. Av turer så er det litt forskjellig, det varierer fra lange turer på 3-4 timer løse i skogen til en halv times sykkeltur (løs i skogen) + halv time med gåing etterpå. De er altså i ganske mye aktivitet hver dag og jeg vil si at de er i meget god form. De sover hele natta igjennom og de er gjerne litt treige med å stå opp om morgenen. Etter lange turer pleier jeg å sørge for at det blir litt ekstra soving på dem. Hundene maser aldri om tur og er også fornøyde med en dag med fullstendig ro. De tilpasser seg i det hele tatt veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stitch kan sove til 9 - 10 tiden om morgenen uten problemer hvis vi sover så lenge. Etter luftetur på morgenen så spiser han og ordner litt med lekene sine for seg selv - eller så sitter han på terrassen å passer på nabolaget *eller finner på pøbelstreker hvis han er litt alene* :rolleyes: Også er det soving, soving og atter soving. Han er et skikkelig sovedyr om dagen, hvis jeg ikke drar han med på noe da! På ettermiddag/kveld pleier han å kvikne til og da kan han holde det gående i flere timer. Som regel er det tur og trening, også driver han på for seg selv. Han er en veldig rolig kar og har et meget avslappet forhold til omverden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pyrre sov stort sett bare på natten han. Veldig aktiv hele dagen.. Det gjorde han egentlig fra deg en, til han var... ja, en del måneder. Av og til en blund på ettermiddagen. Han fikk sosialisering, miljøtrening, masse masse trening og var løs ute en hel del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keela sover ikke så mye faktisk. Men hun kan sove til 11-12 på morgnene, selv om vi legger oss i 12 tiden :D

Så sover hun ca 1 gang om dagen, i en time ca. Men hun slapper av ofte da, men sover ikke.

Keela får som regel 3 turer til dagen, en om morgnen, en om dagen og en om kvelden. Hun får ca 1 timrs tur på dagen, mens de to andre er mindre. Kommer ann på været og dagsformen^^

Trener henne også på hverdagslydighet, ca 30-45min til dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke hun er så vanskelig nå jeg, og klart krever hun mer aktivisering enn hun gjorde da hun var liiita men jeg syns fremdeles hun er en utrolig enkel hund.. Spøkelsesalderen er her nå ja, og hun blåser seg opp for busker og trestubber i skogen titt og stadig :) Også hører hun lyder som hun må boffe på. :)

Hun er blitt mye dårligere til å komme når det er noe annet som frister i det siste, og det tror jeg er alderen.. Hun har lært seg kunsten å "lukke ørene" tror jeg :) Men hun er for det meste grei å ha med å gjøre selv om hun får raptusser i hagen og springer rundt og rundt huset 2-3 ganger før hun blir med inn. Også har hun fått en ny hobby; prøve å stjele maten til matfar som står på bordet.

Men jeg syns det er moro jeg! Litt slitsomt innimellom skal det være, men syns liksom ikke det er noe værre nå enn det har vært før jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover valpene ca 14-16 timer i døgnet...De er 3 og snart 6 mndr.

De leker mye både inne og ute,og er ganske aktive når de er våkne.

Sovetiden varierer egentlig ganske mye.Noen ganger har de fest på nettene/mot morgenen,mens andre ganger er det helt stille.

Er egentlig stille 90% av tiden.De våkner når vi våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia sover også en del. Hun er som Keela, kan sove til 11-12 vis vi legger oss i 12 tiden :) Jeg går en liten morgen tur med hundene, og utpå dagen går jeg en lenger tur i barnehagen hvor de løper løs (gjerne med flere hunder) , leker og koser seg. Eller så har vi veldig lett "valpeterreng" i fjellene som ligger veldig nærme. Der får hun løpe løs og snuse og kose seg. Men jeg tror valper som får utløp for sin energi eller slik som din valp, Huldra får være med på jobb hver dag, da konsentrerer de seg om andre lukter og de bruker vel gjerne mer av hjernen enn til vanlig. Jeg tror det er derfor de sover så lenge :) hehe, ble litt langt dette, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia sover også en del. Hun er som Keela, kan sove til 11-12 vis vi legger oss i 12 tiden :)

Så deilig da.. her sover Blondie aldri lengre en 07.30. Må gjerne ut før det også... *sukk* Men stort sett er vi jo oppe til den tiden pga jobb, unger i barnehage, skole osv. men hadde jo vært deilig om vi slapp å stå opp å lufte henne så tidlig når vi har barnefrie helger.. men hun er snill og legger seg til å sove igjen etter å fått gjort fra seg da, så skal vel ikke klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig på hvor mye de sov på dagtid, ikke om de sov lenge på morgenen (den er dessverre veldig begrenset her, hilsen Aynï). Aynï er jo veldig aktiv når hun først er aktiv; løper og leker og er helt normal sånn sett. :rolleyes: Men i mellom "øktene" sover hun mye, og hun trenger forsåvidt også litt tid på å våkne skikkelig. Hun er i grunnen veldig trygg, så i dag da vi var på bytur (tidlig ferdig på jobb), luffet hun rundt og la seg ned for å sove på de merkeligste steder (stort sett på dyrebutikker). Hun strakk seg og gjespet og var i det hele tatt slik hun pleier å være når hun nettopp har sovet (som hun gjør i buret i bilen når vi kjører).

Jeg vil ikke si meg helt enig med Kaisa om at cairn er en veldig rolig rase.. De er muligens rolige inne hvis de blir vant til å være det, men ute er de jo veldig aktive! Varmen, som Anniken var inne på, kan jo ha noe å si, men egentlig syns jeg hun takler varmen veldig bra og har vist lite tegn på at den plager henne. Blir det for varmt legger hun seg i skyggen, men hun liker godt å ligge å sole seg også. Kanskje hun rett og slett får utløp for energien sin i løpet av dagen og ikke har behov for rampestreker? Det var vel derfor jeg lurte litt på hva andres valper/unghunder fikk, sånn at jeg kunne sammenligne litt. Aynï er jo med andre hunder (ikke bare Tulla) hele tiden når jeg er på jobb, og leker og "samhandler" med de. Hun er mye ute om dagene, flere timer mer eller mindre sammenhengende, og får rørt godt på kroppen i ulendt terreng, svømt, og oppdaget nye ting (som blåbær, det var godt det!).

Saken er jo den at jeg vil ha en aktiv hund nå, som gjerne krever at ting skal skje, så derfor prøver jeg å ikke begrense noe aktivitet (sånn i motsetning til å følge rådet om å trimme valper/unghunder lite for at de ikke skal kreve mye når de blir eldre). Er det ellers noe jeg kan gjøre (bortsett fra å håpe på at jeg har valgt rett foreldre til valpen, noe jeg tror jeg har)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa sov ikke i det hele tatt omtrent... :) Men nå sov ikke hun da hun var 2, 3 eller 4 måneder heller da. Hun sov riktignok lenge om morgenen, men. Husker ikke akkurat når det var, tror det var rundt 7månedersalderen, at hun plutselig begynte å sove. Da gikk hun alltid ned å la seg i senga etter stalltid, og vi så ikke noe til henne mellom 17-22 omtrent. Vita er jo ikke mer enn 3 måneder ennå, så det blir spennende å se hvordan det blir med henne..Hun sover i allefall en god del ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har vært noe særlig sovedyr.... Hverken gamlefar eller Roma var så veldig trøtte som valper.... det var etter de passerte 2 år at de begynte å ta igjen den tapte søvnen :cool: Gigi sover heller lite hun og... Hun har ALLTID vært en aktiv liten sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...