Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge sover din valp?


KristinL

Recommended Posts

Jeg tror jeg har fått en liten engel! Jeg hadde forbredt meg på at jeg måtte ut flere ganger hver natt i begynnelsen.

Men Micko (10 uker) er ute en gang i 3-4 tiden, ellers sover han til ca. 7. En natt tidligere denne uka sov han hele natten, fra 23.00 til 7.30.

Er jeg bare heldig, eller sover valper så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp sov fra ti-ellevetiden til ti-elleve om morgenen da hun var 8-9 uker. I går la vi oss litt før tolv, og hun sov til halv tolv, da jeg våknet. Hun hadde ikke noe behov for å stå opp verken da eller før, og kunne sikkert sovet lenger. Jeg har aldri vært ute med henne på natten, men hvis hun har måttet gjøre noe, har hun hatt aviser å gjøre fra seg på. Jeg gidder ikke stå opp midt på natten for å lufte en valp, spesielt ikke siden hun ikke sa fra når hun måtte, og hun uansett gjorde fra seg på aviser. Det er også mer stress for valpen å måtte stå opp og på med bånd og gå ut og vente og styre og ordne, enn om valpen bare kan luffe bort til noen aviser i en krok, tisse og legge seg til å sove igjen uten knapt å ha våknet. Føler meg veldig heldig jeg også; har fått et skikkelig sovedyr tydeligvis! Når jeg skal på jobb og står opp i seks-tiden, ligger hun fremdeles og sover, og vil helst ikke begynne dagen så tidlig, så det var nok deilig for henne i dag da jeg hadde fri og vi kunne sove så lenge vi ville begge to (den voksne derimot, hun ville opp tidligere i morges, merkelig nok, siden hun også er et sovedyr..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fie sover helt til noen vekker hun, vil helst sove så lenge som mulig :huh: Det har hun gjort helt fra hun var 8 uker egentlig , de første ukene gikk hun bare bort på avisene og gikk på do om natten , men hun begynt etter vært å gi klar beskjed om at hun skal ut å gå på do :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte opp hele døgnet rundt jeg, den første måneden. Valpen min hadde diare og presumably liten blære. Holdt på å ta knekken på meg :huh: Nå sover hun nesten hele dagen, og fra 12 - 10 om natta. I bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært ute med valpen om natta jeg heller. Første uka sov hun til rundt åtte. Etter det har hun sovet til mellom 10 og 12. Utrolig behagelig. :huh:

Så deilig! Håper det blir sånn her også etterhvert (bare hatt han en uke enda), selv om jeg ikke synes det er noe stress å stå opp en gang om natten. Jeg bor veldig kjekt til, trenger ikke å begynne å styre med bånd, eller kle på meg. Bare rett ut på plenen og rett inn. Når vi kommer inn, sovner han med en gang igjen.

Det er mer det å stå opp 7 om morgenen jeg synes er slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig! Håper det blir sånn her også etterhvert (bare hatt han en uke enda), selv om jeg ikke synes det er noe stress å stå opp en gang om natten. Jeg bor veldig kjekt til, trenger ikke å begynne å styre med bånd, eller kle på meg. Bare rett ut på plenen og rett inn. Når vi kommer inn, sovner han med en gang igjen.

Det er mer det å stå opp 7 om morgenen jeg synes er slitsomt..

Utrolig herlig. Hadde henne i sengen første uka, og begynte så smått å overtale henne til å sove videre når hun begynte å gumle på meg om morran. Hun fortsatte å vekke meg i 8 tiden en stund, men det gikk over. Nå ligger hun på gulvet, og hender hun mener hun må ha litt kos før det er ståopptid, da kommer hun halveis opp i senga og kooooooooooooser, før hun går å legger seg igjen.

Bor i 10. etasje i blokk jeg, så tørker heller et par tissedammer enn å drive å løpe ut midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første halvannen uken var jeg ute ca tre ganger hver natt. Så da jeg begynte å bli ør i hodet av det tenkte jeg at jaja, hun får heller tisse på gulvet :huh:

Nå er hun ute en gang tidlig om morran, sover hele natten. Så får hun tisse da hun er tidlig ute, og så sover vi videre alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron sov fra 11-8 den første natten hos meg :-) Etter det har han fint sovet fra 23.00 til tolv dagen etter. Prøvde å ha han på gulvet (i sin seng) på natten, men da vekket han meg i ni tiden. Etter den gang har han alltid sovet i sengen min med meg (helst under dynen :) ) og da sover han som en stein. Han gjorde det når han var valp og han gjør det enda :-) Når jeg står opp i 11 tiden, så pleier som regel Aron å sove videre.

Da han var valp (2-3 mnd) tok jeg han ofte ut i åttetiden på morningen, slik at vi kunne sove helt til han måtte ut igjen. Han elsker virkelig å sove :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...