Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil ha hund!


Happyface

Recommended Posts

Hei :icon_confused:

Jeg og min forlovede leter etter en hund, som kan passe i en leilighet i sentrum, helst en liten en :lol:

Vi har små unger i familien, og vil veldi gjerne bruke hunden til familie liv, og utstilling :P Forloveden min vil ikke ha en veldig jentete hund, men en liten en. han vil kunne gå på tur med den uten att han føler seg femi:P teit ja, men det er slik han er:P

Plis hjelp mej, selv er jeg veldi glad i cairn terrier og dvergpincher.

Takk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Bare lurer:

- Hvor mye aktivitet og mental trening vil dere kunne gi hunden daglig?

- Hvor mye tid vil dere bruke på evt. pelsstell for å holde hunden i utstillingskondisjon?

Det er litt enklere å sile ut "uegnede" raser hvis du har litt flere spesifikasjoner? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels stell spiller ingen rolle:).... det har jeg tid til, og det kan virker også koselig å stelle å dolle me pelsen til hunden min, men vi har ikke allverdens med tid til mosjon og slik... middels vil jeg si. kan gå lange turer, men ikke så mye tid til kurs og andre ting. Men jeg vil lære den mange triks da, det liker jeg å holde på med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med strihåret dachs?

Dette er den eneste lille hunden jeg kunne tenkt meg iallefall, for den er liten uten å se liten ut. Om du skjønner hehe... ikke de der utstående øynene, fast i fisken, og ordentlig tak i den.

Kjenner en nydelig liten jente, hun bor i en liten leilighet i storbyen, og det går kjempefint. Nå er kanskje ikke dachsen den mest utpregede familiehund, uten at jeg vet så mye om det. Og en liten hund vil jo også oppleve barns behandling av den som voldsommere enn en stor hund. Dachsen (iallefall den strihårede) har veldig høy smerteterskel, og det som er litt spesielt er at huden ikke er festet ordentlig til kroppen, slik at man kan løfte den opp i skinnet selv når den er voksen. Dette er pga. deres funksjon som grevlinghund, og at jegeren skulle/kan dra den lett ut av hiet.

Pelstell er det ikke så mye av, men en gjennombørsting av og til er sikkert fint. Skal du bruke den i utstilling må også håret på ryggen nappes, der blir det gjerne en hanekam. (Noe som jeg synes er veldig fint egentlig, den jeg kjenner nappes ikke, og er helt nydelig. Perfekt vil jeg si, har blitt helt forelsket jeg)

Uansett, jeg tror absolutt ikke en mann vil føle seg femi med en slik hund altså.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=197

Undra.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs er ikke femi og de er jo veldig egnet for utstilling, ikke agility. For de har for lang rygg eller noe sånt. (den delen er jeg ikke ekspert på sorry). Dachs finnes i flere pelsvarianter, så dere kan på en måte "bestemme" hvilken mengde pelstell du vil ha.

rase_195_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er ikke nybegynnere! ej har vokst opp med hunder, og hatt to selv! så nå vil jeg heller bruke tid på å stelle hunden til utsilling enn å ta kurs eg har tatt før! jeg har bare ikke erfaring med hvilken små hunder som passer best i bylivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er ikke nybegynnere! ej har vokst opp med hunder, og hatt to selv! så nå vil jeg heller bruke tid på å stelle hunden til utsilling enn å ta kurs eg har tatt før!
Ok, beklager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa ikke att den var femi heller! :icon_confused: der var shih tzu`en som var det...

vi skal lese om dachs`en :o veldig fin hund :rolleyes:

vær obs på at alle dachsvariantene krever mye mosjon. spes strihår og korth¨årsvarianten. de er avlet for å jaktes med. er på mange måter som en vorsther med korte ben..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at alle dachsvariantene krever mye mosjon. spes strihår og korth¨årsvarianten. de er avlet for å jaktes med. er på mange måter som en vorsther med korte ben..... :icon_confused:

På canis står det at de bare har middels mosjonsbehov? Men jeg vet jo ikke hvor rett de pleier å ha.

Lanhår da, evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer da? De er jo små hunder som har litt tøffere utseende en de fleste små hunder. De er sporty og er glad i turer, men de ligger ikke å piper og pistrer om de ikke får en lang tur hver eneste dag.. De røyter ikke, men må nappes noen ganger i året. Skal du ha den på utstilling så krever det en god del pelsstell da. men det kan man evnt betale oppdretter/ en hundefrisør til å hjelpe deg med :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer da? De er jo små hunder som har litt tøffere utseende en de fleste små hunder. De er sporty og er glad i turer, men de ligger ikke å piper og pistrer om de ikke får en lang tur hver eneste dag.. De røyter ikke, men må nappes noen ganger i året. Skal du ha den på utstilling så krever det en god del pelsstell da. men det kan man evnt betale oppdretter/ en hundefrisør til å hjelpe deg med :icon_confused:

Ja enig. Schnauzer kan jo være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...