Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipp


Iago

Recommended Posts

pass på at det ikke blir negativt for valpen, skryt mye, og ta gjerne kun et fåtall klør av gangen.

ikke tving hunden, men klipp til den trekker seg unna. Tilslutt kan du vanligvis klippe alle uten problemer og helt frivillig fra hunden sin side :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg er feil. Du skal ikke la hunden bestemme, når du klipper

klør er det DU som bestemmer !

Ser ikke poenget i det jeg men, synes hunden skal være glad i å klippe klør og ikke tvinges.

Men dette har fugert på alle jeg vet at har blitt gjort det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Med en gang jeg tar i poten hennes spreller hun seg ut og løper. HVORDAN pleierer dere å klippe klør?

Jeg har enten tatt dem mellom beina og holdt dem forsiktig, men bestemt, fast med knærne (med hundens hode bakover) eller stått på siden og løfta opp hvert bein som på en hest. Med gamle bernern min varierte det hvordan jeg gjorde det, men oftest sto jeg på siden av henne og løfta ett beina av gangen. Henne kunne jeg også klippe mens hun lå på gulvet (i en hvilken som helst stilling). Jeg vet også at en del (ihvertfall med mindre hunder) legger hunden på ryggen på fanget. Da må du nok først lære henne at det er ok å ligge på rygg på fanget hvis hun ikke liker det i utgangspunktet. Ta det som en kosestund og pass på at valpen er litt sliten når du skal klippe klør i starten. Ikke dill med henne, ikke vær usikker selv. Bare klipp uten noe mer om og men. Du trenger ikke ta alle labbene på en gang, men jeg syns oftest det er like greit å bare gjøre det og bli ferdig med det. Lær henne at det ikke nytter å sprelle for å komme vekk. Ta på henne, hold henne, undersøk henne. Slipp henne når hun er rolig. Spreller hun seg løs hver gang du holder henne lan det være greit å lære valpen å ligge/stå nogenlunde i ro før du begynner å klippe. Det nytter ikke å sprelle for å komme løs. Vær rolig, men bestemt. Ta gjerne det hele som en kosestund når hun er strøtt.

Og du, det er ingen krise hvis du klipper for langt. De kvekker til med en gang også blør det ganske mye, men de går ikke rund og har vondt. Hvis du klarer å forholde deg rolig og bare klippe ferdig den labben uten noe mer om og men så virker det ikke som bikkjene bryr seg heller. Men hvis du klipper for langt og begynner å styre med det eller blir usikker merker hunden at dette er skumle saker og kloklippinga kan bli vanskelig.

Når bernerfrøkna var valp klipte moren min klørne hennes på soverommet en gang. Og hun klipte for langt inn på en klo. Hunden ville ikke gå inn på soverommet på flere uker (hun forbandt det tydeligvis med stedet siden vi normalt klipte i stua), men jeg har klipt feil flere (ihvertfall et par-tre) ganger selv uten at hun har brydd seg i det hele tatt. Forskjellen var at moren min slutta å klippe og trøsta valpen, mens jeg ikke gjorde noen ting, bare fortsatte å klippe. Det ser værre ut enn det er. Ikke vær redd for å klippe feil, men klipp heller ofte og lite for å unngå at du tar for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine hunder er særlig glad i å klippe klør nei! :icon_confused: Men ettersom de er ganske små tar jeg dem på fanget (ja, en av gangen da!). Så prater jeg beroligende til dem mens jeg klipper. Blir de urolig tar jeg en knøttliten pause i klippinga, men har dem fremdeles på fanget. Så roer de seg vanligvis fort, og da er det bare å klippe i vei til jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine ligge på siden i soffan(Mine kan ikke ligge på rygg, da begynner de å nyse å styre), også klipper jeg bare ivei, og jeg lar ikke hunden, under noen omstendigheter slippe unna om den spreller, trekker til seg føttene etc.

De lærer nemmlig ekstremt raskt at om de bare stritter nok imot så slipper de unna.

Så når mine sprellet så stoppet jeg selvfølgelig klippinga(For å klippe klør på en pote som beveger seg er jo ikke særlig trygt), men jeg holdt fortsatt foten fast, rolig men bestemt, til den roer seg ned, også fortsatte jeg klippinga.

Også fikk de belønning når de lå stille, og etterhvert økte jeg tiden de måtte ligge stille før belønning.

Idag sovner min eldste under kloklippen, min yngste kan fortsatt finne på å prøve å trekke til seg føttene litt i starten, men gir seg veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar Tijon! =) Jeg prøvde den metoden med å ha henne mellom "knærne" fikk tatt en helt pote. Også av og til tar jeg litt når hun sover, for da bryr hun seg ikke :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler til meg et spørsmål jeg.

Har en schæfer som er helt umulig å klippe på, dvs, han vil bare leke og biter i hånda som holder poten og tanga. klarer ikke å holde foten hans no særlig rolig heller.

Tips`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å gi han godbiter mens du tar en og en fot? Slik vi gjør det hos veterinæren.

Hjemme legger jeg a bare på rygg og tar det sånn. Hun føler seg tryggere og klager ikke noe :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bikkja var jo ganske rolig, her ender det opp med at han gjør alt for å komme seg bort hvis han blir holdt fast, og tisser på seg.

Skal sies at vi har fått tatt et par negler da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte klo klipperen som en leke. Lot henne tygge på den og jage den runt(sikret så ikke hun kunne skade seg, vel og merke). Slik at den ble posetiv. Tok den så og 'dunket' den frosiktig intil klørne hennes, så hun skulle kjenne et visst tyrkk på kloa. Så holt jeg labben hennes og dunket den inntil. Etterhver gikk jeg over til å klippe en kjempeliten , nesten usynelig, bit av kloa. Og etterhvert har jeg økt med hvor mange klør og hvor langt inn som blir tatt. Men selvsgat ikke helt inn til nærven.

Det har funkt fint for meg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg innførte "ikke **** om jeg gir meg" prinsippet. Jeg har 22kg muskler, fett og bein - men jeg holdte henne fast i stålgrepet til hun skjønte at dette hverken var farlig eller noe å tulle over. Gav godbiter når hun roet seg ned, og begynte en sakte introduksjon av følelsen av klosaksa på kloa, osv osv. Med en gang hun begynte å tulle holdt jeg henne bare fast og ventet på ro. Nå ligger hun og vifter med halen mens jeg klipper klørne :P

Men dette er jo INDIVIDBETINGET, jeg vet at hunden min ikke tar "skade" av å få hetta og bli holdt fast. Jeg vet at hun "må skjønne", og at hun gjerne vil bestemme alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron vridde seg unna som en ål når jeg skulle klippe klør i begynnelsen. Knurra og beit i løse luften (:P).

Jeg holdt han bare fast, for han SKULLE klippe klør. Da han var rolig fikk han godbit, da han vridde seg unna holdt jeg han rolig. En gang var han så vanskelig at vi måtte være 3 mann for å holde han fast. Nå synes han det er helt greit å klippe klør, for det er noe han MÅ igjennom. Virker som han har forstått det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron vridde seg unna som en ål når jeg skulle klippe klør i begynnelsen. Knurra og beit i løse luften (:P).

Jeg holdt han bare fast, for han SKULLE klippe klør. Da han var rolig fikk han godbit, da han vridde seg unna holdt jeg han rolig. En gang var han så vanskelig at vi måtte være 3 mann for å holde han fast. Nå synes han det er helt greit å klippe klør, for det er noe han MÅ igjennom. Virker som han har forstått det nå.

Her er det akkurat det samme, bare at hun her biter ikke i luften, men etter alt som kommer nær klørne. Men det er bare når hun har forstått at det er kloklipp at hun glefser. Ellers kan vi være nær klørne uten at hun glefser etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...