Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2009


Miriam

Recommended Posts

Lysten er helt klart til stede, med kvalifisert hund, men det er alt annet enn meldt på. Drømme litt, så får vi se utover høsten hva vi gjør.

Det blir i så fall ei berner sennenhundtispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oppfordring fra Yodel i "Drammenstråden", så lager jeg tråd for Crufts 2009. :D

Hvem skal, og hva skal dere stille?

Takk, snille du ;)

Lysten er da alltid der. Men om det lar seg gjennomføre til neste år er vel heller diskutabelt. Vi sitter også i venteboksen. Først må vi jo uansett kvalifisere oss (har et avkom klart, men ingen egne i så fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke reist med hund <_< Dem har ikke med rasen min på Crufs. (og antagelivis har jeg valpekull da). Dette er 3 gangen Blaze er kvalifisert.

Nå som Blaze er internasjonal champion, har hun fri entré hvilket år du vil - internasjonale championer trenger ingen øvrig kvalifisering.

Hvis de skulle ta med kelpie en gang, altså...

Om jeg skulle blitt kvalifisert, så er jeg vel sjanseløs siden jeg har hale på hunden... (?)

Mener du aussien? Fødes de ikke med ulike halelengder i andre land og? Eller kuperes alle i England?

Dommeren må jo ta hensyn til ulike lands regler, og jeg vet for eksempel at langhalede corgier har plassert seg på Crufts, og en god dommer bør kunne se forbi halelengde.

Det er jo heller ikke sikkert at dommeren er britisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Nå som Blaze er internasjonal champion, har hun fri entré hvilket år du vil - internasjonale championer trenger ingen øvrig kvalifisering.

Hvis de skulle ta med kelpie en gang, altså...

Oh, det viste jeg ikke! Så gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle blitt kvalifisert, så er jeg vel sjanseløs siden jeg har hale på hunden... (?)

Mener du aussien? Fødes de ikke med ulike halelengder i andre land og? Eller kuperes alle i England?

Dommeren må jo ta hensyn til ulike lands regler, og jeg vet for eksempel at langhalede corgier har plassert seg på Crufts, og en god dommer bør kunne se forbi halelengde.

Det er jo heller ikke sikkert at dommeren er britisk.

Springeren kuperes jo i England, men en norskeid og norskfødt springer, med hel hale såklart, fikk res-CC (heter det det? Reserve Challenge Certificate i hvert fall) på Crufts i år. Dette var for en engelsk dommer. Så da burde da ulike halelengder være greit på aussien og?

Edit: slang inn en quote til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tar opp denne igjen, jeg..

Har børstet hund i dag, og tenkt massevis på om man kanskje skulle reise til Crufts neste år.. MED hund, kanskje? (Når man sitter der og børster er det god tid å dagdrømme litt, ja!)

Riktignok ble ingen av mine kvalifisert på NKK Drammen, men mine to eldste er jo Int Ch, så hvis jeg får godkjenningen fra FCI i tide for den siste av dem, så kan jeg i alle fall stille de to (en hann og en tispe).

Fant igjen notatene fra tidligere års planlegginger for å kjøre til Crufts - og det ER langt, ja! 170 mil (via Frankrike, og biltoget som går under den eng. kanal).

Hmmm... Ja, ja - man behøver jo ikke å bestemme seg akkurat nå heller, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle blitt kvalifisert, så er jeg vel sjanseløs siden jeg har hale på hunden... (?)

For det første kan ikke våre norske aussies måle seg med de der nede.. :devil: Har sett flere filmer fra crufts og andre store show i England, og jeg har enda ikke sett noen aussie med hale der. Aussiehalen ødelegger ganske mye av helshetsinntrykket på hunden føler jeg. I tillegg skrives det ikke kritikk, så litt dumt å dra ned dit og bli kastet ut igjen med en gang uten å få en god eksteriørbeskrivning av hunden din.

Jeg har tenkt på å dra ned dit siden jeg var 12 år gammel, og har enda ikke vært der nede. Er en del ting som skal klaffe og passe, god økonomi osv. Memphis er kvalifisert, og han er ikke helt totalt sjanseløs heller (som Tia var når hun ble kvalifisert i fjor). Så jeg tenker på det! Enten med eller uten hund.

Hvordan kommer man seg lettest nedover? Jeg har alltid tenkt at fly er greiest, men er ikke en vorster for stor til å ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kan ikke våre norske aussies måle seg med de der nede.. :devil: Har sett flere filmer fra crufts og andre store show i England, og jeg har enda ikke sett noen aussie med hale der. Aussiehalen ødelegger ganske mye av helshetsinntrykket på hunden føler jeg. I tillegg skrives det ikke kritikk, så litt dumt å dra ned dit og bli kastet ut igjen med en gang uten å få en god eksteriørbeskrivning av hunden din.

Jeg har tenkt på å dra ned dit siden jeg var 12 år gammel, og har enda ikke vært der nede. Er en del ting som skal klaffe og passe, god økonomi osv. Memphis er kvalifisert, og han er ikke helt totalt sjanseløs heller (som Tia var når hun ble kvalifisert i fjor). Så jeg tenker på det! Enten med eller uten hund.

Hvordan kommer man seg lettest nedover? Jeg har alltid tenkt at fly er greiest, men er ikke en vorster for stor til å ha med?

Det er jo litt teit da.. Kuperes alle aussier som små valper i england også forresten?

Hva med aussier som har stump, men ikke like korte stumper som man vanligvis ser på utstillingshundene fra USA f.eks? My har jo stump, men den er ikke SÅ kort alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt teit da.. Kuperes alle aussier som små valper i england også forresten?

Hva med aussier som har stump, men ikke like korte stumper som man vanligvis ser på utstillingshundene fra USA f.eks? My har jo stump, men den er ikke SÅ kort alikevel.

Vet ikke om de kuperes i England. Det er ikke halen i seg selv som betyr noe, tror jeg, men helhetsinntrykket. Spesielt hunder med lang eller halv hale kan få ødelagt litt for seg selv pga det. Når jeg ser på aussier i ringen er det helt klart at lang hale "forstyrrer" bevegelsene mer enn hos en stump (spesielt når du ser bevegelsene bakfra). Det ser mer ordentlig og rett ut når man bare ser store bukser og bein, syns jeg da.

Det er også noe når de stilles opp. Dommerne liker som oftest kvadratiske og kompakte aussier. Med stumphale ser hunden mye mer komptakt ut enn med en lang hale som "forlenger" ryggen litt. Ble litt vanskelig å forklare dette her, men det er helhetsinntrykket det går på, tror jeg. Det ser mye mer elegant ut med stump (hvordan det ser ut med to-leddshale, tre-leddshale osv vet jeg ikke, vet bare at My ser FLOTT ut! :devil: )

Edit: Tia har lang hale, og siden hun bærer den ganske høyt distraherer den mye og ødelegger for helhetsinntrykket. Når hun stilles opp ser det derimot ut som hun ikke har hale i det hele tatt, og ser derfor ikke lengre ut i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner godt hva du mener... Hundene her i landet er er ikke i nærheten av hvordan de ser ut fra virkelige show-linjer!

Jeg ser tydelig at halen forlenger ryggen... Yippie er jo litt lang (eller lav...), men hvis jeg ser på bilder og redigerer bort halen, så ser hun jo så mye kortere ut!!

Men Tia ser jo ikke sååå forskjellig ut i forhold til hunder som gjør det veldig bra i show (litt "lettere" og finere da). Ville hun virkelig blitt kastet ut med dårlig kritikk tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tia ser jo ikke sååå forskjellig ut i forhold til hunder som gjør det veldig bra i show (litt "lettere" og finere da). Ville hun virkelig blitt kastet ut med dårlig kritikk tror du?

Hun ville blitt kastet ut hvertfall! De gir ikke kritikk der nede, så er ikke noe poeng i å stille. Hadde dommeren gitt kritikk hadde det jo vært litt spennende da.

Nei, Tia er litt for spinkel i benbygningen og ikke like kompakt, hun har også litt lite pels selv når hun er fullpelset, halen hennes forstyrrer mye og hun er trang bak....... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Har dere sjekket hvaslags dommer det er på Aussie, da? Kanskje det er en som "ofte" dømmer ute i Europa (kontra i GB)? Britiske dommere dømmer ikke mer enn en gang hver annet år (min. 18 mnd) i sitt eget hjemland, så endel av dem er langt mere "bevandret" på utstillinger i utlandet..

Endel dommere på Crufts er heller ikke britiske, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Har dere sjekket hvaslags dommer det er på Aussie, da? Kanskje det er en som "ofte" dømmer ute i Europa (kontra i GB)? Britiske dommere dømmer ikke mer enn en gang hver annet år (min. 18 mnd) i sitt eget hjemland, så endel av dem er langt mere "bevandret" på utstillinger i utlandet..

Endel dommere på Crufts er heller ikke britiske, da.

Susanne

Det står bare Mrs S. Cook, et raskt googlesøk har ikke funnet frem til noe, og mer tror jeg ikke jeg gidder å lete. Men britisk eller ikke, så foretrekker selv nordiske dommere stumphaler (type kommer selvsagt alltid først). Og med så høy konkurranse som det er der nede, så er det egentlig ikke halen som er problemet (men hele hunden :devil: ), men halen gjør det liksom ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kan ikke våre norske aussies måle seg med de der nede.. :devil: Har sett flere filmer fra crufts og andre store show i England, og jeg har enda ikke sett noen aussie med hale der. Aussiehalen ødelegger ganske mye av helshetsinntrykket på hunden føler jeg. I tillegg skrives det ikke kritikk, så litt dumt å dra ned dit og bli kastet ut igjen med en gang uten å få en god eksteriørbeskrivning av hunden din.

Jeg har tenkt på å dra ned dit siden jeg var 12 år gammel, og har enda ikke vært der nede. Er en del ting som skal klaffe og passe, god økonomi osv. Memphis er kvalifisert, og han er ikke helt totalt sjanseløs heller (som Tia var når hun ble kvalifisert i fjor). Så jeg tenker på det! Enten med eller uten hund.

Hvordan kommer man seg lettest nedover? Jeg har alltid tenkt at fly er greiest, men er ikke en vorster for stor til å ha med?

Jeg vurderer også å stille på Crufts, men det er neimen ikke for en plassering eller kritikk, og lurer jeg på den dommerens oppfatning av X'en hadde jeg ventet til han kom nærmere.

Nei, jeg drar for opplevelsen, for å ha gjort det, for å ha vært med på det. Jeg har vært på Crufts en gang før, kun som turist, og jeg sa da at om jeg noen gang fikk en hund kvalifisert skulle jeg dra. Nå kom kvalifiseringen (to ganger, til og med), og det på en hund som ikke akkurat er klar for å møte Europa, men drit heller, det er opplevelsen!

Jeg har hørt at det er vanskelig å få fly med hund til England, i hvert fall kjører de fleste jeg kjenner når de skal dit. Husker ikke hva problemene gikk ut på, om det var sykt dyrt, vektbegrensninger, eller hva det var. Men om jeg drar, blir det å kjøre med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt Labbis, at det kan nok føles ganske "håpløst" hvis man ikke har troen på dommeren i tillegg til at det er langt borte, dyrt og mye "styr".

Jeg ser også på det hele som Emma - for opplevelsen, en tur, og alt det der.

Jeg har riktignok stilt egen hund på Crufts for mange, mange år siden (kjøpte en voksen hann som var kval. så vi stilte han der før vi tok han med hjem). Men jeg er rimelig sikker på at det blir noe heeelt annet å reise med hunder man har stelt, trent og stilt siden de var "babyer", og sånne man føler at man har "full kontroll" over.

Dommermessig vet jeg virkelig ikke. EN ting er hva man tror at disse dommerne ønsker - men noe annet er hva de kommer til å gjøre på en så "prestisjefull" utstilling som Crufts..

Men, men - først må jeg få valpekullet jeg venter på, da.. Og fortrinnsvis få solgt alle valpene også (ikke for pengenes skyld - men jeg tror det er vanskelig å finne hundevakt for et helt valpekull, liksom..)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis noen vurderer Crufts, og ikke har startet rabiesprosedyren, er det for sent. Jeg sjekket innførselskravene, just in case, og den godkjente blodprøven må være minst seks måneder gammel. I andre land er den jo gyldig fra første stund, men skal du til England må blodprøven være seks måneder gammel.

Så, for å kunne stille 8. mars, måtte blodprøven være tatt 8. september. Og vaksineprosedyren måtte starte før en i det hele tatt ble kvalifisert på NKK Drammen.

Jeg er glad jeg startet tidlig, så vi er i boks med det. Så har vi muligheten, om vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å stille på Crufts, men det er neimen ikke for en plassering eller kritikk, og lurer jeg på den dommerens oppfatning av X'en hadde jeg ventet til han kom nærmere.

Nei, jeg drar for opplevelsen, for å ha gjort det, for å ha vært med på det. Jeg har vært på Crufts en gang før, kun som turist, og jeg sa da at om jeg noen gang fikk en hund kvalifisert skulle jeg dra. Nå kom kvalifiseringen (to ganger, til og med), og det på en hund som ikke akkurat er klar for å møte Europa, men drit heller, det er opplevelsen!

Jeg drar også for opplevelsen, men for meg er det ikke noe poeng i å stille. Da drar jeg heller uten hund, siden jeg ikke orker å drasse med meg Memphis rundt i hallen hver eneste dag (har hørt at det nesten er umulig å slå opp noen valpegrind der, og da må jeg i tillegg ha noen som gidder å passe på han), og siden jeg ikke vil la han være på hotellet hele dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...