Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Drammen 2008!

Isabel

Recommended Posts

Skrevet
Moro med spesialdommer, da Emma! Synes alltid det er litt stas, selvom det kanskje ikke går som forventet er det veldig interessant å få deres vurdering.

Caroline: *trøsteklem*Jeg bare HATER det når jeg har meldt på for en dommer jeg vikelig liker, også blir det dommerendring til noe som.... ja.... ikke er helt enig i min tolkning av rasen. Om du ikke stiller- kommer du for å se på?

Ellers er det 19 Basenjier med! Det er MANGE! På NKK utstillinger i år har det vært mellom 7-14, liksom. Tror nok vi skal belage oss på besøk fra utlandet, ja. Vanligvis har vi hatt vår spesial i samspill med Drammen, og da har det ikke vært uvanlig med over 40 påmeldte, men denne gangen er det ingen annen utstilling i tilknyttning til Drammen.

Vel, vel.... Championatet til Dennis kommer nok med tid og stunder uansett, og hen trenger jo i og for seg ikke det store certet. Men det hadde jo vært moro med noen Crufts- kvalifiseringer, da. Bare for å ha de liksom :rolleyes:

Jeg liker å stille både for spesialdommer og all round, og dyret har vært stilt for tre spesialdommere fra tre forskjellige land så langt. Men er personen spesialdommer lenger, hvis det er 20 år siden hun drev oppdrett av rasen? Hvor aktiv og oppdatert kreves det at en skal være, for å kunne sies å være bernerspesialist? Hun driver i dag oppdrett av malteser og cavalier.

Jeg mener ikke dette som shitprat om dommeren, jeg bare registrerer at hun foretrakk de litt mindre og lettere for to og en halv måned siden i Sverige, litt nærmere den modellen som var da hun regjerte rasen i Norden. Og det er jo ikke så rart om hun liker best det hun kjenner igjen. Det er bernere av i dag som jeg hadde sendt på hue og rævva ut, fordi de ikke er av den modellen jeg foretrekker, så en har alltid smak og behag kombinert med resten av bedømmelsen. Og jeg er forberedt på at det overhode ikke går i min favør den lørdagen.

Men jeg håper hun velger å ha åpen bedømmelse her, selv om hun ikke hadde det i Sverige, så en kanskje kan få litt inntrykk av hva hun synes om rasens utvikling på disse tiårene! For hun var STOR da hun bodde her, det er litt ærefrykt i hennes navn og kennelnavn, og hundenes hennes ligger bak mye bra i dag (type syv-åtte ++ ledd bakover, men de var viktige avlshunder da).

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Bare 60 flat! :D:P

:P

Hadde kanskje vært koselig å møte noen soniser for en gangs skyld, så hvis noen ser meg, eller det gale dyret - rop ut! Vi er vel antakelig å finne rundt store ringen også, som regel eneste avlsgruppe, så sannsynligheten for at vi kommer til storeringen er vel stor.

Leit for alle dere som har fått dommerendring, syntes det var mange av de denne gangen.

Skrevet

51 collies, jøye meg hihi :cool:

ja ja.. får komme med friskt mot:)

trooor kanskje ikke dommeren liker den type collie jeg har, men pytt sann :P

Skrevet
Vi har tenkt til å dra og se på!

Noen som vet når tid på dagen, og hvilken dag Aussiene og Boxerene skal stilles?

Begge går på lørdag.

Boxer er innkalt til 0900 i ring 15 (43 påmeldt), mens aussie er innkalt til 1100 i ring 19 (15 påmeldt).

Skrevet
Ahhh, da må vi stå tidlig opp iallefall hehe :cool:

Spør dumt n¨å, men finner ikke ut av hvor i Drammen det skal være.. Noen som har adresse?

Berskau idrettsanlegg, ikke langt fra travbanen.

Skrevet

vi er påmeldt i AG 2 og hopp 1. Håper på det siste nappet i hopp 1 :P Men NKK har greid å putte meg i mellom i hopp, og stor i agility :) Jeg får sende dem en mail...

Skrevet
vi er påmeldt i AG 2 og hopp 1. Håper på det siste nappet i hopp 1 :P Men NKK har greid å putte meg i mellom i hopp, og stor i agility :) Jeg får sende dem en mail...

Mail til Drøbak Hundeklubb, de er teknisk arrangør. Ellers er det bare å si ifra når du kommer. De begynner jo med ag'en, så de har god tid på seg til å rette det opp da lell.

Skrevet
Mail til Drøbak Hundeklubb, de er teknisk arrangør. Ellers er det bare å si ifra når du kommer. De begynner jo med ag'en, så de har god tid på seg til å rette det opp da lell.

Åja, da tror jeg at jeg bare sier ifra på stevnet jeg...

Skrevet

Det er ikke tilfeldigvis noen som vet hvordan man kan komme seg dit kollektivt?

Eventuelt om noen kjører via Oslo og kanskje har plass til Norma og meg? :D

Skrevet

Kollektivt ja, jeg reiste dit med tog i fjor, men det er for langt å gå, hvertfall om man drasser på diverse bur osv., så jeg tok taxi bort og fikk heldigvis sitte på hjem igjen med noen som skulle samme vei. Taxi kosta vel ca. 150 kr. tenker jeg.

Skrevet
Kollektivt ja, jeg reiste dit med tog i fjor, men det er for langt å gå, hvertfall om man drasser på diverse bur osv., så jeg tok taxi bort og fikk heldigvis sitte på hjem igjen med noen som skulle samme vei. Taxi kosta vel ca. 150 kr. tenker jeg.

Ok, da er jo det et alternativ i hvert fall... Takk :D

Skrevet

Det går buss rett utenfor togstasjonen til Berskog, Anette! Er det lørdag du skal? Søndag starter ikke bussene å gå før i ellve- tolv tiden, men lørdag går de fra morran av.

Skrevet
Det går buss rett utenfor togstasjonen til Berskog, Anette! Er det lørdag du skal? Søndag starter ikke bussene å gå før i ellve- tolv tiden, men lørdag går de fra morran av.

Å, gjør det? Så bra, det er lørdag vi skal stille. Får prøve å finne noen rutetider da, så jeg rekker det... Takk for tipset :D

Skrevet

hmm jeg er usikker på om jeg skal ha med meg Bonnie eller ikke..

jeg tror hun har fått løpetid.. da er det vell ikke så lurt..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...