Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Drammen 2008!

Isabel

Recommended Posts

Skrevet
Moro med spesialdommer, da Emma! Synes alltid det er litt stas, selvom det kanskje ikke går som forventet er det veldig interessant å få deres vurdering.

Caroline: *trøsteklem*Jeg bare HATER det når jeg har meldt på for en dommer jeg vikelig liker, også blir det dommerendring til noe som.... ja.... ikke er helt enig i min tolkning av rasen. Om du ikke stiller- kommer du for å se på?

Ellers er det 19 Basenjier med! Det er MANGE! På NKK utstillinger i år har det vært mellom 7-14, liksom. Tror nok vi skal belage oss på besøk fra utlandet, ja. Vanligvis har vi hatt vår spesial i samspill med Drammen, og da har det ikke vært uvanlig med over 40 påmeldte, men denne gangen er det ingen annen utstilling i tilknyttning til Drammen.

Vel, vel.... Championatet til Dennis kommer nok med tid og stunder uansett, og hen trenger jo i og for seg ikke det store certet. Men det hadde jo vært moro med noen Crufts- kvalifiseringer, da. Bare for å ha de liksom :rolleyes:

Jeg liker å stille både for spesialdommer og all round, og dyret har vært stilt for tre spesialdommere fra tre forskjellige land så langt. Men er personen spesialdommer lenger, hvis det er 20 år siden hun drev oppdrett av rasen? Hvor aktiv og oppdatert kreves det at en skal være, for å kunne sies å være bernerspesialist? Hun driver i dag oppdrett av malteser og cavalier.

Jeg mener ikke dette som shitprat om dommeren, jeg bare registrerer at hun foretrakk de litt mindre og lettere for to og en halv måned siden i Sverige, litt nærmere den modellen som var da hun regjerte rasen i Norden. Og det er jo ikke så rart om hun liker best det hun kjenner igjen. Det er bernere av i dag som jeg hadde sendt på hue og rævva ut, fordi de ikke er av den modellen jeg foretrekker, så en har alltid smak og behag kombinert med resten av bedømmelsen. Og jeg er forberedt på at det overhode ikke går i min favør den lørdagen.

Men jeg håper hun velger å ha åpen bedømmelse her, selv om hun ikke hadde det i Sverige, så en kanskje kan få litt inntrykk av hva hun synes om rasens utvikling på disse tiårene! For hun var STOR da hun bodde her, det er litt ærefrykt i hennes navn og kennelnavn, og hundenes hennes ligger bak mye bra i dag (type syv-åtte ++ ledd bakover, men de var viktige avlshunder da).

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Bare 60 flat! :D:P

:P

Hadde kanskje vært koselig å møte noen soniser for en gangs skyld, så hvis noen ser meg, eller det gale dyret - rop ut! Vi er vel antakelig å finne rundt store ringen også, som regel eneste avlsgruppe, så sannsynligheten for at vi kommer til storeringen er vel stor.

Leit for alle dere som har fått dommerendring, syntes det var mange av de denne gangen.

Skrevet

51 collies, jøye meg hihi :cool:

ja ja.. får komme med friskt mot:)

trooor kanskje ikke dommeren liker den type collie jeg har, men pytt sann :P

Skrevet
Vi har tenkt til å dra og se på!

Noen som vet når tid på dagen, og hvilken dag Aussiene og Boxerene skal stilles?

Begge går på lørdag.

Boxer er innkalt til 0900 i ring 15 (43 påmeldt), mens aussie er innkalt til 1100 i ring 19 (15 påmeldt).

Skrevet
Ahhh, da må vi stå tidlig opp iallefall hehe :cool:

Spør dumt n¨å, men finner ikke ut av hvor i Drammen det skal være.. Noen som har adresse?

Berskau idrettsanlegg, ikke langt fra travbanen.

Skrevet

vi er påmeldt i AG 2 og hopp 1. Håper på det siste nappet i hopp 1 :P Men NKK har greid å putte meg i mellom i hopp, og stor i agility :) Jeg får sende dem en mail...

Skrevet
vi er påmeldt i AG 2 og hopp 1. Håper på det siste nappet i hopp 1 :P Men NKK har greid å putte meg i mellom i hopp, og stor i agility :) Jeg får sende dem en mail...

Mail til Drøbak Hundeklubb, de er teknisk arrangør. Ellers er det bare å si ifra når du kommer. De begynner jo med ag'en, så de har god tid på seg til å rette det opp da lell.

Skrevet
Mail til Drøbak Hundeklubb, de er teknisk arrangør. Ellers er det bare å si ifra når du kommer. De begynner jo med ag'en, så de har god tid på seg til å rette det opp da lell.

Åja, da tror jeg at jeg bare sier ifra på stevnet jeg...

Skrevet

Det er ikke tilfeldigvis noen som vet hvordan man kan komme seg dit kollektivt?

Eventuelt om noen kjører via Oslo og kanskje har plass til Norma og meg? :D

Skrevet

Kollektivt ja, jeg reiste dit med tog i fjor, men det er for langt å gå, hvertfall om man drasser på diverse bur osv., så jeg tok taxi bort og fikk heldigvis sitte på hjem igjen med noen som skulle samme vei. Taxi kosta vel ca. 150 kr. tenker jeg.

Skrevet
Kollektivt ja, jeg reiste dit med tog i fjor, men det er for langt å gå, hvertfall om man drasser på diverse bur osv., så jeg tok taxi bort og fikk heldigvis sitte på hjem igjen med noen som skulle samme vei. Taxi kosta vel ca. 150 kr. tenker jeg.

Ok, da er jo det et alternativ i hvert fall... Takk :D

Skrevet

Det går buss rett utenfor togstasjonen til Berskog, Anette! Er det lørdag du skal? Søndag starter ikke bussene å gå før i ellve- tolv tiden, men lørdag går de fra morran av.

Skrevet
Det går buss rett utenfor togstasjonen til Berskog, Anette! Er det lørdag du skal? Søndag starter ikke bussene å gå før i ellve- tolv tiden, men lørdag går de fra morran av.

Å, gjør det? Så bra, det er lørdag vi skal stille. Får prøve å finne noen rutetider da, så jeg rekker det... Takk for tipset :D

Skrevet

hmm jeg er usikker på om jeg skal ha med meg Bonnie eller ikke..

jeg tror hun har fått løpetid.. da er det vell ikke så lurt..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...