Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skyte hunden v.s veterinærbesøk

Aya

Recommended Posts

-den siste turen.

Det går en diskusjon på canis nå, hvor en mann ville avlive hunden sin, da med hagle/rifle og lurte på hvorvidt det var lov til å grave ned hunden etter den var død.. Store reaksjoner såklart, og han fikk meldinger som "makaber" o.l. Det var myyye bedre å dra hunden med til veterinær, og gi den sprøyter der.

Jeg må si jeg ble litt sjokkert- over canis folket. Å avlive en hund med f.eks avlivningspistol, eventuelt annet skytevåpen kan være minst like humant som å dra hunden med til veterinær. Ta Gordon setteren vår som eksempel. Hun blir stressa og redd hos veterinær, kaver seg opp og har det rett og slett ikke særlig bra. Når hun er i skogen er hun rolig og harmonisk, lykkelig og sitrende over å få være ute.. Akkurat i det hun ser en fugl, og stivner, får hun et skudd i nakken/hodet. Hun dør lykkelig, i sitt rette element.

Såklart dette ikke passer for alle.. Noen har hunder som synes dte ergøy å dra til dyrlegen, noen kunne aldri tenke seg å SKYTE hunden (selv om man fikk en annen til å gjøre det).. Men for MIN hund hadde det vært så mye bedre..

Et annet eksempel er en jeg leste om på canis.. Hun hadde en hund som HATET å være hos veterinær, var livredd og kjempestressa. Den siste turen deres ble tung.. Han brukte lang tid på å sovne, og han ulte i søvne, som han gjorde hver gang han hadde mareritt. Det var ikke et okei minne å ha om de siste øyeblikkene med hunden sin! Hun sa at hadde hun vært en god skytter med stødige nerver, hadde hun sannsynligvis heller skutt han selv..

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått veterinæren til å komme hjem til meg.

Også avlive den på den måten.

Ikke ett skudd i hodet, eller dra den med meg til veterinæren.

Heller veterinæren komme hjem til meg, også sovner hunden inn i vandte omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis hunden absolutt ikke har det godt når den må til vetrinæren, så er det mye bedre å skyte den en plass der den har det topp, storkoser seg.

Jeg synes dine eksempler var kjempebra:

Ta Gordon setteren vår som eksempel. Hun blir stressa og redd hos veterinær, kaver seg opp og har det rett og slett ikke særlig bra. Når hun er i skogen er hun rolig og harmonisk, lykkelig og sitrende over å få være ute.. Akkurat i det hun ser en fugl, og stivner, får hun et skudd i nakken/hodet. Hun dør lykkelig, i sitt rette element.

Hun ville jeg gjort det beste for, å fått noe til å skyte henne i skogen, der hun virkelig føler seg hjemme, storkoser seg, og dør lykkelig!

Et annet eksempel er en på Canis som hadde en toller som het Pan. Han HATET å være hos veterinær, var livredd og kjempestressa. Den siste turen deres ble tung.. Han fikk tre/fire sprøyter før han sovnet, og han ulte i søvne, som han gjorde hver gang han hadde mareritt. Det var ikke et okei minne å ha om de siste øyeblikkene med hunden sin! Hun sa selv at hun mye heller ville leid inn en profesjonell jeger til å gjøre denne jobben..

Jeg får helt vondt inni meg når jeg leste dette. Jeg hadde ikke greid å fungere etterpå hadde det vært sånn for min hund :cry:

Så lenge det er en person som har erfaring med avliving av dyr, har slaktepistol eller annet våpen, så er i enkelte tilfeller det å skyte dyret i naturen, det beste!

Men for all del, har ikke hunden noe problemer med å gå til vetrinær, så er det jo bare et pluss, da får den sovne inn der uten stress og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må se i forhold til hunden.

Ser for meg å dra til vetten med katten våres når den tid er der (måtte det være mange mange år til)

Han er livredd, hyler og gråter i buret og nesten tisser og bæsjer på seg.

Da måtte det vært mye bedre å være hjemme/på tur å vær elykkelig når døden intreffer?

Jeg mener det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har avlivet hunden selv med skytevåpen. Jeg syns det må være opp til de som gjør det. kan ikke være spesiellt lett for dem heller! Hundene er i sitt hjemmemiljø og aner fred og ingen fare. Mange hunder kan bli stresset av å dra til dyrlegen. Men jeg ville IKKE ha skutt noen av mine dyr. Verken selv eller av andre. Da ville jeg heller fått dyrlegen hjem, og gitt hunden sprøyta hjemme hvis mulighet. Eller dratt til dyrlegen. Men jeg dømmer ikke dem som velger å gjøre det selv, så lenge de gjør det på den beste måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det en grunn til at dette ikke er lov.

For det andre er dette manges beste venn og den næreste.

Det er mye bedre å ordne med dyrlege hjem, noe mange benytter seg av.

da går det kjapt å hunden dør med en gang.

Selv den beste skytter kan bomme og hva skjer da???

Syns dette er helt bak mål jeg da, det gjelder hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov da.. er det ikke det? Det er veldig vanlig i jaktmiljøet i allefall.. Du lar jo ikke hunden løpe avgårde mens du prøver å sikte; du holder den for eksempel rolig inntil deg mens du bruker en avlivningspistol eller eventelt annet skyteredskap.. Da bommer du ikke (men du skal jo såklart kunne skyte). Og hva med alled e gangene (for det skjer OFTE) at hundene ikke sovner av sprøyten, så du må stikke tre, fire ganger før hunden sovener.. Og først DA kan du sette avlivningssprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrifter for avlivning av hund og katt..

"§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne - fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen

- som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro.

Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

http://lovdata.no/for/sf/ld/td-19981011-0991-0.html#2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller fått vetrinæren til å komme hjem til meg..

Men en ting vi snakker om på valpekurset, er at det er lurt å ta med hunden din til vetrinæren når den er valp/unghund, bare sitte der, så den blir vant til luktene, lydene osv.. Da blir ikke hunden lengre redd, usikker når den skal dit, er jo kjekt å ha en hund som er vant til å dra dit, sånn at den slipper å være nervøs hver gang den skal ha en vaksine eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J, jeg er helt enig med deg aussie! Det er klart, jeg ville jo helst dratt til veterinær, men gordon setteren vår er jo omplasseringshund, og da er det litt værre..

EDIT: fornadret på startinnlegget, da jeg så jeg hadde skrevet litt feil.. Han trengte ikke flere sprøyter for å sovne, han brukte bare lang tid..

(Adrenalinet hos en stresset hund gjør at mange av de til og med bruker en god stund på å sovne inn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har iallefall ikke vært lov før, men uansett så syns jeg dette høres helt grusomt ut.

Jeg vet også at det er menge som gjør dette.

Det som er skummelt ved dette er jo at vanlige hundeeiere skyter hunden sin selv fordi det er lov.

Folk som ikke har peil mener jeg. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har peil, så har dem heller ikke lisens til å ha hagle eller andre skytevåpen. Og da har dem heller ikke lov til skyte selv.

Jeg synes det er helt greit at folk gjør dette. Mange hunder har fått dårlig erfaringer med dyrlege i ung alder og da vil man ikke påføre hunden den redselen når det er hundens siste time.

Selv ville jeg fått veterinæren hjem til meg, satt sove-sprøyte og latt henne leke rundt og apportere til hun sovnet. Så skulle hun fått siste sprøyta (overdose insulin om jeg ikke tar helt feil) og sovnet lykkelig inn med en fugl i munnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helst fått dyrlegen hjem til meg, og satt sprøyte. Men synes også å skyte er en grei måte, hvis det gjøres riktig. Vi har selv skutt en av kattene hjemme, fordi den ble påkjørt og ikke kunne berges. Synes da det er mye bedre enn å la den ligge å pines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jeg som hadde den tolleren og det var visst et troll som la ut tråden allikevel,men jeg synes det er en viktig diskusjon uansett..

Det går ikke alltid smertefritt hos dyrlegen,og hunder med ekstremt angst slik min hadde,bør ikke måtte være på det stedet de frykter mest når de dør.

Det er ikke alltid man kan forebygge sånt selv om man har de fra valpestadiet.Hunden min var livredd alle bortsett fra meg pga smerter og dårlige nerver :cry:

Men jeg synes det er viktig for andre og å tenke igjennom hva man vil skal være hundens siste opplevelse her i livet..

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunder å jaktfolk har jo en tradisjon med at hunden tar stand på vidda som det siste den gjør... Synes det er en fin tradisjon... (fin i den rette betydning så klart.)

Men familiehunder å andre brukshunder er jo det beste å få hjem vetrenæren...

Håper dette blir leeeenge til... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - KAN man skyte og er jeger, så er det vel greit om man gjør det sånn. Så lenge hunden som sagt ikke lider, noe jeg tviler på at erfarne jegerfolk vil la hunden sin gjøre.

Og så er jeg enig i det med at dersom hunden er livredd veterinær, er det jo ikke noe stort problem med å få dyrlegen hjem :cry: Så kan den dø relativt rolig, ikke i panikk og redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får jo aldri lisens på våpen av politiet så sant man ikke har skyttererfaring, dvs jegerprøve eller skytterkurs - dermed er jo de som skyter folk som KAN skyte!

Og spesielt jegere.. Fuglejegere er sinnsykt dyktige som klarer å treffe ei ringdue laaaangt vekk i fart, tror ikke de har noe problem med å treffe en hund som står stille noen meter unna i stand :cry:

Ja - KAN man skyte og er jeger, så er det vel greit om man gjør det sånn. Så lenge hunden som sagt ikke lider, noe jeg tviler på at erfarne jegerfolk vil la hunden sin gjøre.

Og så er jeg enig i det med at dersom hunden er livredd veterinær, er det jo ikke noe stort problem med å få dyrlegen hjem :( Så kan den dø relativt rolig, ikke i panikk og redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man alltids vil finne de som er dumme i huet og går ut med salongrifla de har stående på soverommet..

jah, DA er man Utolig DUM..!!! :cry:

Kan ikke tro at noen tar hunden med det..

Tror jeg har hørt om katter som er forsøkt med salong... Tror ikke de døde før dustene trampet på dem, men husker ikke historien lengre, er leeenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!! Salongrifle er standard 22 kaliber, så de kan du fint skyte på 20 meters hold! Det ermye bedre og sikkert enn å skyte med hagle, som er haggel.

jah, DA er man Utolig DUM..!!! :cry:

Kan ikke tro at noen tar hunden med det..

Tror jeg har hørt om katter som er forsøkt med salong... Tror ikke de døde før dustene trampet på dem, men husker ikke historien lengre, er leeenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...