Gå til innhold
Hundesonen.no

Minstejenta vår

Marianne&Bianca

Recommended Posts

Har noen av dere hatt kull med en liten og svak??

Lille Melodi vil ikke spise, hiver etter pusten og går ikke opp i vekt.

Ved fødsel veide hun 170 gram.

På søndag veide hun 218 gram.

Igår veide hun 215 gram og idag veier hun 213 gram.

Begynte med tilleggsfor igår kveld - hun setter så mye av melken i halsen og resultater har det enda ikke blitt, men de kommer kanskje siden?

Hun er sterk og har masse lyd og elsker å kose med mamma - hun er så varm og god.

Men Melodi er så liten. De andre 5 veier 350-400 gram.

Har noen tips eller erfaringer de vil dele med meg? Føler meg litt hjelpesløs ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til veterinæren?

Joda, men vi har litt dårlige erfaringer med han og er redd han vil avlive jenta uten å undersøke henne først.

Vi har fått SMS av en annen vetrinær som sa vi skulle kjøpe den melken.

Lurer bare på hva dere har gjort med deres kull..

*dobbelpost, mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lært, så fødes det ofte et svakt individ i tillegg til de andre i et kull (om det er snakk om fugler eller pattedyr osv). Rent "evolusjonsistisk"/ etologisk sett er denne svake ("runt" som det heter på engelsk) en slags forsikring for foreldrene. Hvis det er gode tider vil den leve opp, hvis det er dårlige tider vil den dø. Siden den er så liten koster det lite å produsere den, så hvis den dør er det ikke et like stort tap som med å miste noen av de andre. Lever den opp er det jo bare flott, og gir ekstra fitness til foreldrene.

Selv om jeg ikke har hatt noen kull eller er oppdretter, så virker det da logisk for meg å ta godt vare på den, og å prøve å få den til å leve opp. Men den er ikke like sterk som de andre, og blir valpene utsatt for noe, er det mest sannsynlig at det er den som evt vil dø. Hvis du mener den er så svak at den trenger dyrlegehjelp, ville jeg forsøkt å finne en annen dyrlege. Det finnes mange dyrleger nå for tiden, så selv om du bor i et grisgrendt strøk er det kanskje verdt å reise litt for å komme til en som dere stoler på. Ellers er jo en telefon stort sett gratis da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Himmel og hav - om valpen er SYK så bør den avlives - og da blir det superteit å si du er redd de vil avlive. Kom deg til veterinær umiddelbart - det er uansvarlig å ikke få den undersøkt.

Når det gjelder tilleggsforing - så legg valpen i ene håndflaten med magen NED - holden så i oppreist stilling dvs. sånn at bakbena peker nedover - legg flasken i andre hånden og hold den så hånden former en trakt- putt smokken i munnen på valpen og hold slik at hånden din støtter hunder haken på valpen.

Da drukner den IKKE - og den blir stimulert til å suge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav - om valpen er SYK så bør den avlives - og da blir det superteit å si du er redd de vil avlive. Kom deg til veterinær umiddelbart - det er uansvarlig å ikke få den undersøkt.

Emm, nå var det ikke akkurat det jeg mente. Jeg ville få valpen undersøkt før den måtte avlives. Jeg har vært forberedt på at hun måtte avlives, men ville ha en undersøkelse først i tilfellet noe kunne gjøres for å redde dyret. Flere jeg kjenner har dårlige erfaringer med veterinæren som vi bruker fordi han bor nærmest oss, derfor ville jeg høre om det var noe jeg kunne gjøre før vi dro til veterinær.

Heldigvis har vi funnet en dyreklinikk der alle var superkoselige og valpen ble grundig undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...