Gå til innhold
Hundesonen.no

sitt OG bli, hvorfor bli?


Tina

Recommended Posts

Synes jeg hele tiden læser at mange bruger sitt OG bli kommando om hunden fx skal sidde i et stykke tid... lurer noget på det, for mine hunde bliver bare siddende på kommandoen sit til de får et fri. Forstår ikke det med sitt OG bli, synes det høres noget overflødigt ud, bli-kommandoen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hvad I mener, men ser det stadig som noget overflødigt at lære dem bli og.... jeg indlærer jo sit og forlænger så gradvist tiden inden jeg siger fri. Og de kan skam sidde længe. :cry: Så for mig ville det virkelig være "spild" at bruge ordet bli og jeg er ikke glad for ekstra kommandoer. Men tak for å forklare. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener inn sitt og stå under marsj akkurat nå, avstandskommando og litt forskjellig. Da sier jeg aldri sitt OG bli, sier kun sitt - og der skal hun sitte helt til hun får beskjed om å gjøre noe annet (ligg, på plass, apport etc)

Hun har litt problemer i starten vel og merke, er ikke så lett og bli sittende mens fører går videre! hehe.. Men det kommer seg. Kan jo ikke forvente ferdig trent LP champion når hun er 5 mnd liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på brukshundklubben sier bare sitt og hunden får ikke gjøre noe mer før de sier neste kommando, men jeg liker best og bruke bli også.

Når jeg sier bli så vet hun at da er hun nødt til å bli = vente.

Når jeg sier okei eller fri (hvis vi er ferdige å trene sier jeg fri) betyr det at hun kan reise seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...