Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevernet


Ulvinna

Recommended Posts

Mulig jeg poster helt feil nå men da antar jeg denne blir flyttet.

Jeg har fulgt med litt i denne saken med oppdretteren i Åsane som mistet hundene sine. I reportasjen på tv2 sa hun fra dyrevernet at det og hente ut disse hundene tok nesten hele budsjettet for dette året..

Jeg har vært i samtaler med dyrevernet før hvor de har fortalt at de ikke griper i visse saker fordi de rettogslett ikke har kapasitet.

Så lurer jeg, er det noen lov som forbyr privatpersoner og samle inn penger til dyrevernet? Evnt kan de ikke benytte seg av private fosterhjem osv?

Hva med og evnt starte en avis/magasin som informerer folk flest om hvordan ting egentlig foregår?

Om noen er intr i og hjelpe meg med disse sakene så ta gjerne kontakt på PM. Ellers setter jeg selvsagt stor pris på alle meninger,synspunkter og fakta jeg kan få her i tråden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er allerede innsamling i gang for å hjelpe til med advokatbistand for ofrene i Åsnes saken på en konto.

En annen konto er for å støtte Dyrevernsnemda i Solør økonomisk til å kunne fortsette sitt arbeidet så at dette er fullt mulig er helt sikkert. Dette er gjort i samråd med advokater.

http://www.brukshundforumet.com/kronerulling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha en ny tråd om dette.

Vil lufte noen tanker jeg har gjort meg:

1) Dette er faktisk litt heksejakt. Nå har saken roet seg, mattilsynet påstår kvinnen skal få tilbake 4 hunder, og for alt vi vet går det kanskje. Jeg støtter folk i at de hundene som nå har fått nye eiere IKKE skal måtte returneres; folk har blitt glad i sine nye hunder og hunder glemmer vel neppe "skrekken" ved et slikt sted / person så alt for kjapt (dette er jo noe bare hundene kan fortelle selv, men bedre føre var, eller hva?). Jeg føler meg ikke direkte fornøyd, men i det minste har noe blitt gjort. Det er jo ikke verst bare det.... :rolleyes:

2) Jeg kommer ikke til å gi noen penger til noe annet enn opprustning til en bedre dyrevernslov og dyrevernsnemnd i Norge. Ellers kommer jeg til å gjøre min plikt som borger i Norge - og finne ut hvilket parti som ønsker å SATSE på dette. Vi har valg i Norge - mange av oss har stemmerett. Dette er kanskje ikke den raskeste - men mest oppbyggende måten å få nytt dyrevern i Norge. Det er politikerne som bestemmer det: vi må påvirke, spre ordet og forsøke å få makt til de som har en positiv innstilling til opprustning av dyrevernet.

3) Hvordan kan det ha seg at Norge bruker flere milliarder på asylmottak i ytre Båtsfjord, på tilrettelegging for asylsøkere både gjennom gratis barnehage, gratis norskopplæring, de får jobber som selv jeg ikke får... Samtidig får SOS Rasisme kjempedekning på sin siste hjertesak: asylsøkere er som kyr i fjøser, de har det alt for dårlig i Norge!

JEG mener ingen ting om asylsøkere, men når Norge kan bruke så mye penger på en sak; når noen kan få så mye nasjonal dekning i media (både radio, TV, aviser, internett - skoleaviser som spres) - hvorfor er dyrevernet i Norge helt nede på et nivå hvor tilsynet kalles MAT?! Det skurrer så intenst og ******!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Wretch - si at du hadde omplassert din hund til denne damen, da hun fortsatt bare var et snilt og godt menneske, som oppdrettet snille, gode bjørnekosebamsehunder. Men så viser det seg at hennes måte å holde hund på skiller seg litt ut i fra oss andre (forhåpentligvis). Hun blir fratatt hundene, men så får hun plutselig beholde fire (og etter hvert utvide så mye hun bare vil), deriblant din elskede skapning. Hadde du ikke reagert? Hadde du fablet om heksejakt da, eller hadde det handlet om dyrevern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min mor og jeg har egentlig sittet å diskutert litt ang dette med fosterhjem. Vi kunne tenke oss å hjelpe til med dette, men er begrenset for hva slags dyr vi kan ta inn. Skal vi ha inn hunder må vi være avhengig av at de kan gå sammen med våre, katter er vi avhengige av at de kan gå med hundene våre og våre 2 kattunger. Men fugl og smågnagere ser vi ikke som noe stort problem å ta inn.

Men er veldig usikre enda. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og jeg har egentlig sittet å diskutert litt ang dette med fosterhjem. Vi kunne tenke oss å hjelpe til med dette, men er begrenset for hva slags dyr vi kan ta inn. Skal vi ha inn hunder må vi være avhengig av at de kan gå sammen med våre, katter er vi avhengige av at de kan gå med hundene våre og våre 2 kattunger. Men fugl og smågnagere ser vi ikke som noe stort problem å ta inn.

Men er veldig usikre enda. Noen synspunkter?

Jeg har vært krisehjem for 4 kaniner og 3 chinchillaer de siste årene.

Da for dyrebeskyttelsen i Tromsø, ikke for dyrevernet.

Føler faktisk at gnagerne blir nedprioritert i omplasseringsarbeidet i forhold til katter og hunder.

Så jeg har måtte lagt ned masse arbeide selv i å annonsere, svare på annonser osv for å finne nye hjem til disse dyrene.

Noe som ikke skulle være min jobb.

Ikke sikkert det er sånn over alt.

Men kanskje kjekt å sjekke opp, slik at du ikke blir sittende med dyrene slik jeg har blitt med enkelte av de.

Eventuelt må du være innstilt på at enkelte dyr blir hos deg... :yes:

Fikk spørsmål om en ilder forrige uke.

Men der går grensa.

Ilder kommer ikke inn i mitt hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...