Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel

Wilma

Recommended Posts

Hei :D

Lurte på om du hadde noe nyttig info om Dverg og toy puddel?

Hva vill du annbefalt av dverg og toy? :)

Og stemmer det at små puddel hunder ofte har mye sykdom? :lol:

Også lurte jeg på om du kanskje har noen opdrettere og annbefale? :ahappy:

Ehh.. litt mange spørsmål da :s

Håper jeg får svar på noen ;)

-----------------------------------------

Hilsen Wilma :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg kan fortelle litt om puddelen. :ahappy:

Dverg og toy puddel er relativt friske hunder, jeg kjenner faktisk ingen toyer eller dverger som er syke. :lol: Toy og dverg er aktive, kvikke, lærevillige hunder som trenger hjernetrim såvel som fysisk trim.

Sykdommene puddelen er disponert for er epilepsi, leg-perthes, patellaluxation/kneleddsfeil, PRA/øyesykdom og HD/Hoftedysplasi. Du kan finne ut mer om puddelens helstilstanden her. Det er desverre en del useriøse aktører på markedet som selger toy og dvergpudler med patella og andre lidelser så jeg anbefaler deg på det sterkeste å kun kjøpe fra oppdrettere på oppdretterlisten evnt andre som følger puddelklubbens krav til oppdrett. Oppdretterlisten finner du her. Om du vet hvilke farger du liker/ønsker deg så kan jeg peke deg i retning av gode oppdrettere.

Om toy eller dverg puddel er for deg kommer vel litt ann på hva du foretrekker. Toypuddelen er veldig liten synes jeg, en toy er maks 28 cm i mankehøyde. Min hund er etter en toy-dverg parring og han er blitt en stor dverg og det passer meg veldig bra. Toy - dverg parringer er relativt vanlige og i Sølves sitt kull på 4 er det blitt 2 toyer og to dverger. Sølve er liten nok til å ta på armen om det er nødvendig, men stor nok til kunne leke med litt større hunder bla. Hadde han vært en toy puddel på 2,5 kg hadde han ikke få leke med så mange hunder som han gjør, rett og slett fordi puddelen er spinkelt bygd og tåler ikke allverdens trøkk når de er så små.

Pelsstellet er også mer "knotete" på toy synes jeg.. En toy er så liten og har så små poter og snute at jeg synes det er vanskelig å klippe pent, men det er meg. Jeg vet ikke hvor dreven og stø på handa du er. :) Snute og poter skal klippes minimum hver 3 uke og pelsen skal helst børstes gjennom hver dag, det er mye pelstell på puddelen uansett størrelse (i forhold til de fleste andre hunderaser) og du må faktisk like pelsstell for å kunne ha puddel. En ustelt puddel er en vanskjøttet hund.

Et annet aspekt er at toyen kanskje er enda mer gneldrete enn dvergen, det er mye lyd i disse miniatyrene og det er viktig å huske på "stille-trening" fra de er valp.

Jeg anbefaler puddelen til alle som liker hunder med fart, humor og lærevillighet, men de like pelsstell. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :P

Det var jo kjempe mye info som jeg trengte! ;)

Ja, nå tror jeg at jeg går for dverg, jeg liker og gå ganske lange turer

så da tåler vell dvergen mer enn toyen?

Uansett så har jeg nå skjønt hvor utrolig liten toyen egentlig er! :P

Jeg møtte to mellom pudler i byen for noen dager siden, og de var like store som Gulla (Dverg Schnauzeren vår)

Og det synes jeg jo er ganske lite da :lol: Å da tenker jeg at dverg blir jo mindre en det, også skal

Toy bli mindre en det i gjen... Det tror jeg kan bli litt vell lite :rolleyes:

Jeg er ganske glad i pelstell, og kommer til og få hjelp av moren min :)

Jeg skal holde pelsen tove fri og kommer til og gå tur hvær dag. Om det kommer en agillity bane her

skal jeg begynne med agillity også :ahappy:

Av farge vill jeg vell ha Aprikos, Rød eller Mørkebrun :P

- Og igjen TUSEN takk for kjempe nyttig info og mye hjelp! :D

--------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :P

Det var jo kjempe mye info som jeg trengte! :ahappy:

Ja, nå tror jeg at jeg går for dverg, jeg liker og gå ganske lange turer

så da tåler vell dvergen mer enn toyen?

Uansett så har jeg nå skjønt hvor utrolig liten toyen egentlig er! :P

Jeg møtte to mellom pudler i byen for noen dager siden, og de var like store som Gulla (Dverg Schnauzeren vår)

Og det synes jeg jo er ganske lite da ;) Å da tenker jeg at dverg blir jo mindre en det, også skal

Toy bli mindre en det i gjen... Det tror jeg kan bli litt vell lite :rolleyes:

Jeg er ganske glad i pelstell, og kommer til og få hjelp av moren min ;)

Jeg skal holde pelsen tove fri og kommer til og gå tur hvær dag. Om det kommer en agillity bane her

skal jeg begynne med agillity også :lol:

Av farge vill jeg vell ha Aprikos, Rød eller Mørkebrun :)

- Og igjen TUSEN takk for kjempe nyttig info og mye hjelp! :P

Hei igjen,

Når det gjelder kapasiteten til en toy puddel vil jeg tro den kan gå like lange turer som en dverg, men i dyp snø så sliter både toy og dverg. Ulempen med toy er for meg at pelsstellet blir knotete og at den er mindre robust i kroppen, og muligens at lydnivået er noe større enn på dverg, men det er veldig individuelt. Når det er sagt er jeg ikke fremmed for å kjøpe meg toy puddel (eller Bichon Havanais) neste gang. :D Men for din del høres en stor dverg eller en liten mellompuddel perfekt ut. Jeg sender deg en PM på noen oppdrettere jeg vet på de fargene du lurer på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg velger dverg :ahappy: Vil ikke ha så høyt lyd nivå :)

Å nå skal jeg inn og se på oppdretterne du sende meg :lol: Tusen tusen takk, det er til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...