Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør man med stall-leiere som ikke dukker opp?


Karoline87

Recommended Posts

Vi fikk ei på stallen som plutselig ringte å spurte desperat etter stall plass for da hadde hesten hennes stått på hengeren i 12timer. (!!)

Da hadde hun kjøpt og hentet en hest uten at hun hadde noen sted å ha den. Unormalt etter min mening! Men ihvertfall vi sa da ja til ho vi da, og hun virka grei, men etter 2dager så vi henne ikke noe mer... Og hesten sto der han, og vi begynte da å syntes synd på han vi da, så vi måkte og slikt til han, for han sto jo i flere dagers møkk. Hesten sto jo inne hver natt fordi det var vinter, og ikke hadde hun noe dekken til at han kunne stå ute om natta. Og ikke hadde han kr.fôr og en varmblods traver på 1.85 trenger noe mer enn bare høy som regel.

Vi fikk ikke tak i jenta, men plutselig etter 3uker dukket hun opp igjen og var der i to dager og lovet å skjerpe seg, men nei da... Hun forsvant igjen og vi fikk ikke tak i hun, og stalleieren sendte utkastelses mld til hun men fikk ikke noe svar. To dager etter at stalleieren sendte hun mld og lovet å skjerpe seg, hun unnskyldte seg og sa at alle virka så snille og slik..

Jenta dukket opp igjen etter 1ukes tid, og var der en dag og rei og stelte med han. Også gikk det noen uker igjen, og vi fikk ikke tak i henne.

Plutselig fikk stalleieren mld av hun hvor det sto at hun igjen unnskyldte seg for å ikke ha vært der men at det var fordi hun ikke følte seg velkommen. Da var det to stykker i stallen som hadde vøri der en dag, begge hadde hilst pent på henne og vært skikkelig koselige mot hun, nemelig for at hun skulle føle seg velkommen. Vi har et veldig bra miljø i stallen hvor alle støtter alle og tar alle godt i mot.

Alt hun skrev var bare tull. Stell eieren ringte politiet og dyrevernet og spurte hva hun kunne gjøre, men et utleier har INGEN rettigheter når det gjelder slik (!!), så hun måtte bare fôre hesten for det var hennes anvsar.

Etter 4mnd begynte egentlig alle å bli ganske lei, hun dukket aldri opp, og kom med beskyldninger som ikke stemte, og jugde som bare det. Det hele endte med at vi måtte rett å slett lure henne, etter utallige utkastelses ordre. Vi sa vi hadde satt bort hesten fordi hun aldri var der, eller betalte for seg. Hun trodde ikke på det, og plutselig dukket hun opp, kl.04.30 (!!) ei natt. Heldigvis hørte de at det kom en bil og gikk ut, da kom hun løpenes opp fra stallen og grein som bare det og lurte på hvor hesten hennes var blitt av. Hun ble fortalt at han var satt bort, da hev hun seg inn i bilen og kjørte nesten ned en person og opp på beite for å se om han var der. Og kom ned igjen i fullt sinne og igjen lurte på hvor hesten var. Hun gren som bare det. Da fikk hun igjen den beskjeden om at han var satt bort fordi hun aldri var der og da prøvde hun å stikke av (igjen), men da fikk en stoppa hun. Han som stoppa hun sa at han skulle hente igjen hesten vist hun dukket opp med en henger dagen etter.

Og jaggu, det skjedde.. Da kom hun å henta hesten.

Må det virkelig så drastiske løsninger til???

Som stall utleier har du ingen rettigheter, du må bare ta deg av dyret. Og dyrevernet brydde seg ikke, de sa bare at det var utleiers problem..

Er det flere som har opplevd det samme?

Hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: hun hørtes jo ut som om hun brydde seg...?!

Vet ikke om hva som er lov og ikke, eller lurt og ikke, men jeg hadde kastet henne ut av stallen ganske fort ja.. Det er jo veldig synd at det skal gå så langt! Og når dere sa at hesten var bort plassert, da brydde hun seg plutselig? Teit...!

Når jeg leste i starten fikk jeg sikkelig inntrykk av at dette var ei jente som hadde fått seg hest og at det var bare populært i starten, og at unnskyldiningen hennes var at dere ikke var snille med henne osv. men så leste jeg at hun kjørte bil.. Da ble jeg overaska.. Virket hun sikkelig lei seg for at hun ikke hadde tatt seg av hesten de får dagene hun kom dit, eller virket det som om hun ikke brydde seg større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med hest hvis man aldri er der da? :lol: Nei dere gjorde helt riktig. Jeg også hadde kastet henne ut.. I stallen der jeg hadde gamle hesten min var det et minimumskrav at noen kom å så til hesten, pusset over den og måket for den HVER dag. Ellers fikk man oppsigelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brydde seg plutselig når vi hadde satt han bort, bare slik plutselig.. Vi spurte hun hvorfor hun plutselig skulle bry seg slik nå når hun ikke hadde gjort det før, og det svarte hun ikke på.. Er glad vi fikk henne ut av stallen, men at det måtte 4mnd med krangling til og tilslutt ende slik, hadde jeg aldri trodd (som hesteeier) at en annen hesteierer ville gjort! Og dt viser seg nå at de har samme problem på stallen der hun er nå, så vet ikke hva de gjør med det problemet.

Men det jeg ble skikkelig overrsket over var at en som leier ut ikke har noen rettingheter uansett hva som står i kontrakta. For vi har også slik i kontrakta at er du ikke der er det utkastelse o.l. og at vist du ikke betaler for deg har utleier rett til å ta utstyret dit og slik, evt låse det inn til en betaler og nekte eieren å se hesten. Men UANSETT hva som står i kontrakta så har det ingen tingen å si. Og i tillegg ble jo dyrevernet koblet inn men de brydde seg ikke... Da fikk jeg haka slepp.. men jaja hva kan en gjøre, tydeligvis ingen tingen.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke spesielle lover og forskrifter som gjelder ved utleie av stallplass, men at lovverket er slik du beskriver kan umulig stemme. Her er det nok noen misforståelser.

Hadde jeg vært stalleier ville jeg nok satt meg inn i lovverket og lagd rutiner for slike saker. Godt å vite hva man kan og ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å gjøre det slik at de som leier må skrive under på en kontrakt med visse betingelser? På f.eks hundepensjonater må ofter eier skrive under på at hvis hunden ikke blir hentet innen et visst antall dager etteravtalt tid, uten å gi beskjed eller at kennelen får tak i eier, har pensjonatet rett til å avlive eller omplassere hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svært få rettigheter. Vi hadde samme problemet da vi leide ut til ei som virket kjempeålreit og sa hun var aktiv med hesten og blablablaBLA.

Hun kom jo etterhvert alt for sjelden, kjøpte ikke mat til hesten og så videre. Tok 3 mnd å bli kvitt henne også, med diverse besøk og runder med Mattilsynet (som ikke kunne gjøre noe, fordi vi matet jo uansett hesten med vår egen, og den så fin ut)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...