Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur


StineG

Recommended Posts

Gå tur så lenge valpen har ork og gidd og lyst. Når den begynner å dabbe av, så får du bære henne.

Folk er for hysteriske. Jeg mener det er viktig å bygge muskler for å skåne leddene. Dessuten er det viktig at hunden får være mest mulig ute for å oppleve verden så lenge man passer på at den også får nok hvile.

Min første valp var jevnlig med på en mils turer fra 4 måneders alder hun. HD-fri var hun og, på tross av at hun var genetisk disponert for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en valp som får mer mosjon enn du burde kan trenge veldig mye mosjon som voksen . Men dette er selvsagt en mal. Jeg ville ikke gått med hunden til hun blir sliten, for da har du gått for langt.

Inntil hun er fire måneder ville jeg gått veldig lite tur. Og heller slippet henne fri på ett jorde eller åpent område og la henne leke og styre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en valp som får mer mosjon enn du burde kan trenge veldig mye mosjon som voksen .

I min erfaring er dette intet annet enn en myte. man kan fint lære en hund å slappe av selv om den får rikelig med fysisk mosjon som liten.

Jeg ville ikke gått med hunden til hun blir sliten, for da har du gått for langt.

Har en valp vondt av å være fysisk sliten? Hvorfor det?

Jeg synes derimot det er mye enklere å stimulere av/på-knappen jeg, når man tør å la valpen bli sliten. Da sover de inne, og det er tydeligvis (i min erfaring) noe som setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mari her, jeg tok med den eldste ut som valp, hun "trenger" ikke mye mosjon i dag for det. Den yngste er nå ute hver dag. Hun har i tillegg allerede en velfungerende av og på knapp. Vi trenger ikke nødvendigvis så langt, men vi oppsøker nye miljø osv. Jeg tror ikke et fnugg på at det er skadelig for en valp å røre seg. Det må da være mye verre å starte på langturer tvert en hund bekker over en viss alder? Da har jo ikke muskler osv fått utviklet seg. Nei, mine får være med ut fra starten av, man trenger ikke å slite dem ut av den grunn. Bær valpen/snu før den blir for sliten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My har vært med på timeslange turer i skogen fra hun var 14 uker, hun.. Noen dager får hun bare korte turer mens andre dager kan vi gå en lang tur. Vi har såklart tatt hensyn til henne hele tiden, tatt pauser og gått i rolig tempo. Hun har måttet bytte på å løpe løs og gå i bånd, og jeg ser absolutt ingenting negativt ved at hun har fått røre såppass mye på seg som valp. Hun har fått sterke muskler og en kraftig frampart og bakpart, og det tror jeg kommer godt med nå fremover som hun skal "bli voksen" .. Jeg liker iallefall ikke tanken på å holde en valp i ro for så å plutselig begynne å gi den mosjon som 8mnd gammel...

Jeg tror nok valper kan bli "krevende" å tilfredsstille fysisk hvis man ikke tenker over dette også. Trener man ikke på at noen dager skal være kjedelige og trener på at av-knappen skal fungere, så vil den ikke fungere heller..

Jeg ser på min valp, hun blir ikke "sliten" i kroppen etter en lang tur - hun blir varm i hodet og får raptusser. Hun blir "vill og gal" og enser ingen grenser når hun er ordentlig sliten. Går vi derimot et spor eller to hvor hun må konsentrere seg osv, så blir hun ORDENTLIG sliten - og sovner raskt uten disse "galskapsøyeblikkene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på min valp, hun blir ikke "sliten" i kroppen etter en lang tur - hun blir varm i hodet og får raptusser. Hun blir "vill og gal" og enser ingen grenser når hun er ordentlig sliten. Går vi derimot et spor eller to hvor hun må konsentrere seg osv, så blir hun ORDENTLIG sliten - og sovner raskt uten disse "galskapsøyeblikkene"

Slik har vi også det!

Det er nok vanskelig å tryne helt med turgåinga, følg følelsen og se når det begynner å bli nok. Det vises godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min 5,5 måneder gammel og går rett som det er rundt 1 time i skogen. Da han var 12 uker gikk jeg vel 25-30 min. tror jeg, det var dog ikke jeg som styrte lengden. Han fikk rase rundt i skogen helt til jeg så tempoet gikk ned og han ble sliten. Da bar jeg han tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det kun er en myte at når de får mye mosjon som liten så vil de trenge det som voksen, men slik var tilfellet med min forrige hund, så for meg så har det faktisk stemt.

Mht turer er det mange forskjellige meninger om hva som er rett. JEG mener at valper ikke skal være kjempe sliten etter tur, selv om den sover godt, spiser godt og vil ha godt av å være sliten. Men jeg tror at får å bygge opp musklene til valpen så er det ikke lurt å presse den til den er sliten og ikke vil mer, heller øke etterhvert og deretter vil musklaturen bli sterkere.

JEG tror at en valp sikkert har godt av noen "slitsomme" turer i uka, men hver dag hadde JEG ikke gjort. Min valp er ti uker gammel, og slipper jeg begge løs på ett område vil hun herje i ti min og så kommer på fanget mitt for å legge seg, da tar jeg henne ikke med på turer over ti min! Men hvis en av deres valp på ti uker blir slitne etter en halvtime, ja, værsågod, ta de med på lengre turer slik at de blir riktig stimulert både psykisk og fysisk for det trenger en valp.

Men å gå til valpen er ordentlig sliten og ikke vil gå mer, synes JEG er feil, da har man gått for lagt. Gå til valpen ikke er like interessert lengre, og la den hele tiden snuse og oppleve. Da vil valpen være trøtt når den kommer hjem, men ikke så den sover resten av dagen/ kvelden av utmattelse.

Dette er da MIN mening, om jeg ikke har gjort det klart nok for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min 5,5 måneder gammel og går rett som det er rundt 1 time i skogen. Da han var 12 uker gikk jeg vel 25-30 min. tror jeg, det var dog ikke jeg som styrte lengden. Han fikk rase rundt i skogen helt til jeg så tempoet gikk ned og han ble sliten. Da bar jeg han tilbake til bilen.

Det høres ut som riktig mengde mosjon for din valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da MIN mening, om jeg ikke har gjort det klart nok for noen.

Jeebus.. Det må da være lov til å spørre hva du DU legger bak DINE meninger uten at du skal ta det så personlig. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeebus.. Det må da være lov til å spørre hva du DU legger bak DINE meninger uten at du skal ta det så personlig. :rolleyes:

he he. Slik mente jeg det ikke! Var litt for hissig når jeg skrev (ikke på deg) beklager.

Mange har forskjellige oppfatninger rundt dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...