Gå til innhold
Hundesonen.no

Løshund drepte shetland sheepdog


Linda Marie

Recommended Posts

Det var visst en Grand Danois lignende hund, med grått og gult halsbånd.

Det som er felles med andre slike hendelser i media, er at det nevnes: Hva om det var et barn? Neste gang kanksje den tar et barn. Nå er det ingen automatikk i at en hundearessiv hun biter barn eller voksne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva om hunden snudde seg og angrep 12-åringen som slo den med en stokk? Det kunne fått en enda mer tragisk vending! En kan aldri vite hvordan en løshund er. Må uansett si at 12-åringen var modig som prøvde å forsvare hunden sin. Ikke mange som reagerer instinktivt med å finne en stokk og forsøke å slå bort en diger hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering av saken på fvn.no. Desverre er ikke hunden funnet enda.

Denne hunden høres ut som den hunden som bet den border collien som jeg hadde passet/hadde på prøve. Da var det en av "byens løse fugler" som eide den. Eieren av bc`n beskrev den som blanding av pitbull og rottweiler. Hmmm....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av bc`n beskrev den som blanding av pitbull og rottweiler. Hmmm....?

Dude, say whaaat? Skal Pit Bull og Rottweiler få skylden for dette også nå? Man kan da virkelig ikke avgjøre hva slags blanding en hund er på grunn av utseende! Fra Grand Danois-blanding til Pit Bull og Rottweiler, Diane Whipple all over again.

If it bit, it must be a pit...

Feilidentifisering er et gigantoproblem som kan ha enorme konsekvenser for svært mange hunder. Det er uendelig urettferdig for rasene det går ut over.

Ellers:

Det var visst en Grand Danois lignende hund, med grått og gult halsbånd.

Nå er jeg vel fæl igjen, for jeg klarer ikke helt å stole på raseidentifikasjon når den kommer fra ofrene selv. Jeg forventer ikke at "vanlige" folk er særlig flinke på sånt, og det er vel neppe tilfellet heller. I dette tilfellet kom identifikasjonen etter et "å ha sjekket på internett". Det er liksom ingen kvalitetssikring det selv om damen helt sikkert snakker utifra beste mening.

Når journalistene trykker slikt (altså antydninger om rase), og i tillegg slenger på sitater som "Den har tydeligvis fått ferten av blod" og "Den dreper av lyst" (som har ingen rot i virkeligheten), så har det sine ringvirkninger. Det setter sine spor i allmennheten, og det skaper enda mer frykt for hunder.

Nå er det ingen automatikk i at en hundearessiv hun biter barn eller voksne da.

Nemlig. Aggresjon mot andre hunder og aggresjon mot andre mennesker er to forskjellige ting. Det ene betyr ikke det andre, vi kan vel ikke si at det er noen økt risiko for at det ene fører med seg det andre heller?

Dette kunne endt mye verre faktisk, om hunden hadde gått i overslag på gutten som slo den. Det er mange dødelige hundeangep som startet i identisk scenario! Mennesker som forsøker å skille hunder som sloss og bruker slag og spark, hundene går i overslag og angriper mennesket.

Det kan vitne om en manglende forståelse for hunder om dyr, mer enn at det er hundene det er noe galt med. (Selvsagt går hunders atferd noen ganger stikk i strid med samfunnets krav, uansett hvor naturlig det enn er fra hundens perspektiv. Da må man ta konsekvensen av det.)

Jeg synes hendelsen er fryktelig fryktelig tragisk, og den kunne så enkelt vært unngått. Eierne har min største sympati.

Men om man tar et skritt bakover og forsøker å legge det emosjonelle til side, så innser man kanskje at slike hendelser er dømt til å skje innimellom så lenge vi har hunder i samfunnet.

Enkelttilfellene er forferdelig triste. Vi skal bite selvsagt oss merke i dem, og vi skal lære av dem. Men heldigvis gjør hunder langt mere godt enn vondt på generell basis og det må vi heller ikke glemme.

Igjen, jeg mener aldeles ikke å bagatellisere denne hendelsen, den er grov og stygg. Den kunne så lett ha vært unngått. Men vi bør skille de emosjonelle reaksjonene fra de objektive. I det store bildet så ser ting gjerne litt annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...