Gå til innhold
Hundesonen.no

Ponni slått!


Linda Marie

Recommended Posts

Nei, det er faktisk bedre å sparke den i beinet!

Hehe.. Høres utrolig feil ut, jeg vet det, Men når en hest biter, og man slår den på mulen, så vil raksjonen bli at den etterhvert vil røske hodet i været etter at den har bitt fordi den forbinner bittet med noe skummelt på mulen. Om hesten da faktisk får godt tak i den/det den biter etter kan den gjøre stor skade om den i tillegg søsker hodet i været.. (Den vil nemlig ikke slippe)

MEN: Om man dunker hesten i beinet (altså, IKKE sparke den hardt) med skoen, vil den forbinne bittet med en snodig føelse i leggen.. Som regel vil dumme dyret bli så fordjamsa at den slipper det den biter i, og kikker på leggen sin!

Men jeg må nå få si..(som litt hardbarka hestejente) at jeg synes ikke dette "slaget" var av den værste sorten..

Har sett mye værre før i forskjellige sammenhenger for å si det sånn..

Selvsagt hadde det vært strålende om man kunne holde på med mange forskjellige hester, og aldrig legge en hånd på de, men sånn er det desverre ikke..

Forsvarer derimot IKKE bruk av dyr på sirkus..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig betalt! Og hvorfor hyler man så høyt om dette da? En klaps på mulen?! Nei, jeg synes ikke synd på den ponnien. Og hvordan behandler ponniene hverandre kanskje? Med silkehansker? Det er faktisk på tide at man kommer ut av den rosa boblen sin og begynner å konsentrere seg om reelle problemstillinger, og ikke henger seg opp i en ponni som får seg en dask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig betalt! Og hvorfor hyler man så høyt om dette da? En klaps på mulen?! Nei, jeg synes ikke synd på den ponnien. Og hvordan behandler ponniene hverandre kanskje? Med silkehansker? Det er faktisk på tide at man kommer ut av den rosa boblen sin og begynner å konsentrere seg om reelle problemstillinger, og ikke henger seg opp i en ponni som får seg en dask.

Og du fikk dermed sagt det jeg prøvde å si :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Så at jeg glemte å skrive det jeg hadde tenkt under den der smily'en, så da kommer det nå istede...)

Det klaske var ikke så ille. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal bli så mye drama rundt akkurat det klasket. Syns mye heller at den saken skulle vært om den kamelen og alle dyr på sirkus generelt.

MEN, jeg syns likevell ikke ponnier fortjener å være på sirkus. Når han mannen bare klasket til han slik som det (og nei, jeg er ikke overbevist om at ponnien liksom beit han), er det kanskje slik at de fort slår dyrene...? Eller tror dere seriøst at dette var det værste han har gjort mot dyr på det sirkuset og at det bare var for en gang...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, jeg syns likevell ikke ponnier fortjener å være på sirkus. Når han mannen bare klasket til han slik som det (og nei, jeg er ikke overbevist om at ponnien liksom beit han), er det kanskje slik at de fort slår dyrene...? Eller tror dere seriøst at dette var det værste han har gjort mot dyr på det sirkuset og at det bare var for en gang...?

INGEN dyr fortjener å være på sirkus.. Og nei, jeg tror så gjerne at dette en noe av det "snillere" som skjer bak kulissene på sirkus.

Jeg tror det har mye med å gjøre at menneskene som jobber der lever under mye stress, og stressa mennesker tar dårlige beslutninger.. sånn er det bare!

Er man litt stressa, og irritert, er det lett å gi en hest/kamel/hund/whatever et spark for å feks få de til å flytte seg!

Men jeg synes man må sette et skille mellom korrigering, og bare "deng"

Om en ponni biter, er det lov å korrigere den, men det er ikke lov å slå den fori den ikke flytter seg fort nok når man er stresset..! (hvis dere skjønner hva jeg mener.. ble litt kaotisk dette her!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv smekket til en hest på snuten da den nappet etter meg.

Men dette så mer ut som et SLAG !!! Jeg tror ikke denne ponnien bet. det så da ikke sånn ut på filmen??

Stor forskjell på en smekk og et slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig med de som mener en liten "klask" mulen skader ikke, men å skremme hesten ved å slå den samme plass en annen gang, bare hardere og mer kraftig vil jeg rett si at det er å misshandle en hest. Istedet for å straffe en hest ved å bruke midler som å "slå" dem som jeg bruker å si, vil jeg heller prøve å finne en løsning på problemet som får den irritert å gjør uvaner vi slett ikke liker. Prøv heller å finne problemet ved å undersøke hestens kropp, kommer det en virkning av noe han ikke liker eller bare er sånn uansett, så prøv heller å la være å "staffe" den, vær heller mer varsom med det den ikke liker å prøv å ros den for at hesten oppfører seg litt bedre enn det den pleier å gjøre ved ubehagen.

Det var bare min mening om dette, det finnes selfølgelig andre som mener andre ting og det skal man lære av. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så den filmen tenkte jeg "tja, jammen - det var da ikke SÅ farlig, da...".

Men så tenkte jeg etter litt mer, og om hadde det vært like "greit" hvis han gjorde dette mot en av mine hunder.

Hva med dere Zoey, Emilie, Maria N, ville det vært like greit hvis en som skulle trene hunden din "bare smekker dem litt på snuten" - hundene deres er vell ikke laget av porselen de heller, et lite klask skader ikke, det er lov å korrigere, osv..

Så ja - en proffessjonell trener som må SLÅ (daske eller klaske) et dyr for å få de til å lystre burde sterkt vurdere en ny karriære som ikke inneholder omgang med levende vesener - synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg slår hestene mine! Ja, det er helt sant. Jeg har unghester både hopper og hingster som jeg håndterer og jeg tillater ikke hverken biting eller trusseladferd mot mennesker, så om de biter/klyper etter meg eller liksom-slår etter meg, så "banker" jeg de en gang i løpet av livet, så de ikke gjør det igjen. Og det har de til nå heller ikke gjort. Jeg vil heller ta en hest så hardt en gang i løpet av dens liv at den slutter, enn at jeg skal stadig inn å korrigere for samme adferd.

Jeg kan fortelle deg Susanne at jeg benytter meg av samme tankegang når det gjelder hund, men da er terskelen mye høyere, nettopp fordi konsekvensene er langt mindre og langt mindre alvorlig.

Det er ikke snakk om å slå for at de skal lystre, det er snakk om å korrigere de en gang slik at man fjerner en adferd som kan være farlig for dem selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så den filmen tenkte jeg "tja, jammen - det var da ikke SÅ farlig, da...".

Men så tenkte jeg etter litt mer, og om hadde det vært like "greit" hvis han gjorde dette mot en av mine hunder.

Hva med dere Zoey, Emilie, Maria N, ville det vært like greit hvis en som skulle trene hunden din "bare smekker dem litt på snuten" - hundene deres er vell ikke laget av porselen de heller, et lite klask skader ikke, det er lov å korrigere, osv..

Så ja - en proffessjonell trener som må SLÅ (daske eller klaske) et dyr for å få de til å lystre burde sterkt vurdere en ny karriære som ikke inneholder omgang med levende vesener - synes jeg.

Susanne

Jeg personlig synes det er en ganske stor forskjell mellom hest og hund..! Ikke bare størrelse, men også instinkt levemåt osv, osv..!

Men jo, Har jeg bedt hunden min gå ned frabordet en gang, og hun ikke hører, så får hun seg et klask på baken, men streng beskjed om å pelle seg ned UMIDDELBART!

Men det er og blir litt mindre konsikvens hvis en hund, eks: går på deg, enn hvis en hest gjør det!

Og hvis man legger merke til hester som går sammen, så er det mer enn bare "slag og klask" som smeller hvis yngstemann ikke hører!

Jeg hånterer 14 forskjellige hester hver dag, og jeg har verken tid eller råd til at noen av disse begynner å kødde! (de veier tross alt 600-800kg!) Driver derfor unghesten å monger rundt mend jeg leier den, hopper å spretter, og langer ut ett forbein etter meg, jah, da skal jeg fortelle deg at den får hite hvor skapet skal stå! En gang, så er vi ferdig med det liksom!

MEN: man må igjen se ann individ osv, Man korrigerer ikke en hest som er redd foreksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var kommet lenger enn som så både i heste- og hundeverdenen, jeg. Nei, det er ikke greit å bruke trusler og/eller vold mot noen i det hele tatt. Hester, hunder og barn kan trenes positivt, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så tenkte jeg etter litt mer, og om hadde det vært like "greit" hvis han gjorde dette mot en av mine hunder.

Hva med dere Zoey, Emilie, Maria N, ville det vært like greit hvis en som skulle trene hunden din "bare smekker dem litt på snuten" - hundene deres er vell ikke laget av porselen de heller, et lite klask skader ikke, det er lov å korrigere, osv..

Det er et lite sprang mellom hest og hund, for øvrig. Og hadde min hund fått en dask på snuten fordi hun var frekk, så skulle jeg nok ikke sette meg ned og begynne å grine av den grunn. Men det er en stor forskjell her, dette er ikke noens hund, men sirkusets egen ponni.

Hester, hunder og barn kan trenes positivt, alle sammen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var kommet lenger enn som så både i heste- og hundeverdenen, jeg. Nei, det er ikke greit å bruke trusler og/eller vold mot noen i det hele tatt. Hester, hunder og barn kan trenes positivt, alle sammen.

Jeg er enig med deg at man skal trene positivt, men man er da også blitt enige om at man kan korrigere selv om man trener positivt??!?

Det er ikke snak om å grisebanke en hest her, men å klapse til den om den biter, eller gi den et smekk med leietauet om den hopper oppå deg!

Om en hest hadde gått på en annen uten å få lov an motparten, jah, da skal jeg love deg at den hadde fått mer enn et dask med et leietau!

dessuten, i henhold til størrelse, så kan et dask med leietau, sammelignes med å prikke litt på hunden din..!

om du aldrig har prikket på hunden din, eller hevet stemmen så skal jeg rett og slett være sabla imponert..

Jeg kan med hånden på hjertet si at det klarer ikke jeg, jeg har heller ikke tolmodighet til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at man skal trene positivt, men man er da også blitt enige om at man kan korrigere selv om man trener positivt??!?

Det er ikke snak om å grisebanke en hest her, men å klapse til den om den biter, eller gi den et smekk med leietauet om den hopper oppå deg!

Om en hest hadde gått på en annen uten å få lov an motparten, jah, da skal jeg love deg at den hadde fått mer enn et dask med et leietau!

dessuten, i henhold til størrelse, så kan et dask med leietau, sammelignes med å prikke litt på hunden din..!

om du aldrig har prikket på hunden din, eller hevet stemmen så skal jeg rett og slett være sabla imponert..

Jeg kan med hånden på hjertet si at det klarer ikke jeg, jeg har heller ikke tolmodighet til det!

Neida, jeg ser helt klart det der. Det er bare det at det blir fort en dårlig vane, les uvane, å klappe til hesten, mase på bikkja, nøkke i båndet, brøle, whatever. Når vi egentlig vet hvor følsom hesten er, er det helt unødvendig å påføre den smerte av noe slag for å markere hvor grensen går. Det er også aldeles bortkastet å gnåle høl i øra på en hund. Vi lærer den på den måten gjerne å forskyve grensene (dette trenger jeg ikke å høre på, det gjelds ikke før h*n slår), framfor å sette grenser.

Slik jeg nå håndterer hester, er milevidt fra slik jeg gjorde det i tidenes morgen. Kanskje vi er heldige med hester, hva vet jeg. Men her bruker vi ikke bitt, vi bruker setet framfor sjenkler, osv. Nei, jeg ser ingen grunn til å slå. En hest som biter, har som regel prøvd å si fra på en annen måte først. Leser du hesten, vil du som regel kunne unngå fysiske konfrontasjoner. Hvordan hester eller hunder "ordner" opp seg i mellom, vil ikke være overførbart. Det er da hundre år siden vi skulle bite hunden i øret, hvis den brøt en kommando.

Jeg blir også irritert innimellom, selvølgelig. Man har da drittbikkje. Når jeg brøler til Fibi og røsker henne til meg, er det kun fordi jeg mister tålmodigheten. Hunden lærer nok ikke det spøtt (iallfall ikke det jeg ønsker at hun skal lære) og jeg har gått på et nederlag. Det er ikke en metode, men et følelsesutbrudd og det kunne ikke ramle meg inn å anbefale det som "det eneste rette" i noen sammenheng.

For å lære bort den oppførsel man ønsker, er det nok viktig å tenke preventivt. Altså, hva gjør vi for å forhindre at uønsket atferd finner sted. Slik trener vi positivt, fjerner feller og slipper å havne i situasjoner vi ikke mestrer og dyra slipper å ta støyten fordi vi driter oss ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg ser helt klart det der. Det er bare det at det blir fort en dårlig vane, les uvane, å klappe til hesten, mase på bikkja, nøkke i båndet, brøle, whatever. Når vi egentlig vet hvor følsom hesten er, er det helt unødvendig å påføre den smerte av noe slag for å markere hvor grensen går. Det er også aldeles bortkastet å gnåle høl i øra på en hund. Vi lærer den på den måten gjerne å forskyve grensene (dette trenger jeg ikke å høre på, det gjelds ikke før h*n slår), framfor å sette grenser.

Slik jeg nå håndterer hester, er milevidt fra slik jeg gjorde det i tidenes morgen. Kanskje vi er heldige med hester, hva vet jeg. Men her bruker vi ikke bitt, vi bruker setet framfor sjenkler, osv. Nei, jeg ser ingen grunn til å slå. En hest som biter, har som regel prøvd å si fra på en annen måte først. Leser du hesten, vil du som regel kunne unngå fysiske konfrontasjoner. Hvordan hester eller hunder "ordner" opp seg i mellom, vil ikke være overførbart. Det er da hundre år siden vi skulle bite hunden i øret, hvis den brøt en kommando.

Jeg blir også irritert innimellom, selvølgelig. Man har da drittbikkje. Når jeg brøler til Fibi og røsker henne til meg, er det kun fordi jeg mister tålmodigheten. Hunden lærer nok ikke det spøtt (iallfall ikke det jeg ønsker at hun skal lære) og jeg har gått på et nederlag. Det er ikke en metode, men et følelsesutbrudd og det kunne ikke ramle meg inn å anbefale det som "det eneste rette" i noen sammenheng.

For å lære bort den oppførsel man ønsker, er det nok viktig å tenke preventivt. Altså, hva gjør vi for å forhindre at uønsket atferd finner sted. Slik trener vi positivt, fjerner feller og slipper å havne i situasjoner vi ikke mestrer og dyra slipper å ta støyten fordi vi driter oss ut.

Men hva gjør du da, hvis du eksempelvis har en unghingst (la oss si tre år) som er i den værste alderen.. Han er stor, og han er ute etter å vise deg at han er sjefen.. Han biter etter deg, slår med frammbena, drar avgårde når han leies, og er generelt en skikkelig bøs..!

La oss også si at han går ute hele dagen, sammen med andre hester, som han også er ufin mot..

Hva ville du gjort i en sånn situasjon? Uten å bruke bitt/hingstebitt, eller fysisk makt av noe slag? (Og da mener jeg IKKE å banke/slå/sparke/piske, men å bestemt vise han hva jeg mener om hans oppførsel)

Mener ikke dette som ufint altså, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du ville løst dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du da, hvis du eksempelvis har en unghingst (la oss si tre år) som er i den værste alderen.. Han er stor, og han er ute etter å vise deg at han er sjefen.. Han biter etter deg, slår med frammbena, drar avgårde når han leies, og er generelt en skikkelig bøs..!

La oss også si at han går ute hele dagen, sammen med andre hester, som han også er ufin mot..

Hva ville du gjort i en sånn situasjon? Uten å bruke bitt/hingstebitt, eller fysisk makt av noe slag? (Og da mener jeg IKKE å banke/slå/sparke/piske, men å bestemt vise han hva jeg mener om hans oppførsel)

Mener ikke dette som ufint altså, jeg er bare nysgjerrig på hvordan du ville løst dette :rolleyes:

Det lurer jeg også på...

EDIT: Men vi kan jo begynne med å fjerne den fra flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jammen bra innlegg med forskjellige meninger og det er flott å vite at det er så mange som faktisk vet hva de snakker om og ikke bare tatler i vei om ting de egentlig ikke har så mye greier på. Har faktisk blitt litt mer klokere her når det gjelder håndtering av "ikke tillatte" adferd. Må jammen si meg godt fornøyd med noen av innleggene her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jammen bra innlegg med forskjellige meninger og det er flott å vite at det er så mange som faktisk vet hva de snakker om og ikke bare tatler i vei om ting de egentlig ikke har så mye greier på. Har faktisk blitt litt mer klokere her når det gjelder håndtering av "ikke tillatte" adferd. Må jammen si meg godt fornøyd med noen av innleggene her. :)

Det er hyggelig å høre:)

Vet ikke helt om det gjelder mine innlegg også da, for de er vel litt "slemme" egentlig.. Heeh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men refleksen til å slå når man blir bitt gjelder ikke ovenfor hunden? )Selv om en refleks er definert som en uvilkålig handling som skjer i affekt?)

Eller er det like greit å slå Puff'en din også hvis den klyper litt, blir litt for vill i lekingen, eller bare helt enkelt snapper litt?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke helt legitimt å sammenligne hest og hund når det gjelder fysisk avstraffelse. Hesten er mye mer hardfør enn en hund- og særdeles da en Puff. Et forholdsvist hardt klaps på mulen til en hest vil jeg si best kan sammenlignes med et lett knips på snuten til en puff når det kommer til smerteopplevelse og ubehagfølelse.

Så ja- jeg har duljet til hester som har blitt for frekke i mulen, og jeg har knipset mine hunder på snuten om de blir for frekke. Men der går også grensen hva fysisk avstraffelse gjelder for min del.

Fysisk irettesetting er fortsatt (dessverre kanskje) den vanligste metoden for hesteoppdragelse. Hesten gjør som du sier for å unngå ubehag i større grad enn den gjør noe for å oppnå noe (unngå en sjenkel i siden, unngå et piskeslag, eller unngå ett rapp på mulen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...