Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mente dommeren?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

På WW spurte dommeren om hvor gammel Symra er. Jeg svarte "Fifteen months". Dommeren sa: "Fifteen months and sleek." Har lurt sånn på hva hun mente. Sleek betyr liksom glatt eller sleip (!). Beardiser har stort sett glatt pels, det kan ikke ha vært det. Har sleek noen spesiell betydning i utstillingssammenheng? Eller kan hun ha sagt noe annet som hørtes ut som sleek?

Skrevet
Kan han ha ment kroppen? Ville tro han hadde sagt det tydeligere om han mente pelsen, så høres for meg ut som om det gjerne betød at kroppen er slank/ikke kraftig.

Det er en logisk tolkning, Symra er slank, for ikke å si tynn. Jeg ser bare ikke noe sted at sleek kan ha den betydningen.

Skrevet

Fra en fin liten ordbok:

..klippe bort det som er uinteressant...

* (of a person or animal) having smooth, glossy skin, hair or fur. Often taken as a sign of physical fitness.

* (of a person) having a wealthy and well groomed appearance

* (of an object) having an elegant, streamlined shape or design

Jeg tror alle de kan funke jeg, selv om noen av alternativene brukes om folk eller ting. Dommere kan jo være riktig så svulstige og oppfinnsomme i sine ordvalg har jeg inntrykk av.

Uansett er det jo udelt positivt! :D

Skrevet

Weee, jeg velger "having an elegant, streamlined shape or design". Det passer så godt til "super outline" som sto i kritikken på en spesialutstilling vi var på nettopp.

(Og hvis noen sier at hundeutstillere er ekstremt selektive i hodene sine, så vanker det ørtæv! :D ).

Skrevet
ørtæv

Noen ganger får jeg hjemlengsel... :D *nynne* "Trondhjæm Trondhjæm, at æ reist i fra dæ. At æ koinna finn på nokka slikt..."

Skrevet
Noen ganger får jeg hjemlengsel... :D *nynne* "Trondhjæm Trondhjæm, at æ reist i fra dæ. At æ koinna finn på nokka slikt..."

Ørtæv??

Uansett, Pippin&Symra: man tolker uansett kritikken til egen fordel :o

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med ausse, mener du da australsk gjeterhund? I Norge finner vi australsk kelpie, working kelpie, australsk gjeterhund og australsk cattledog. I tillegg er australsk gjeterhund delt i show- og arbeidslinjer. Alle er gjeterhunder med litt forskjellig opprinnelse og bruksområder. Den beste måten å finne informasjon om en rase på er å sjekke raseklubben i hjemlandet dens.  Begge kelpierasene vil jeg si er en del mer energisk og både fysisk og mentalt mer krevende enn australsk gjeterhund. Working kelpie mer enn australsk kelpie. Australsk gjeterhund er mildere og mer brukt som familiehund, men krever fortsatt en del aktivisering.
    • Ja og nei. De har medfødte instinkter, men de lærer masse kommunikasjon de første 8-10 ukene i valpekassa med mor og søsken. Etter det er det også viktig med sosialisering med voksne, trygge hunder som viser dem hva som er normal oppførsel.
    • Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...