Gå til innhold
Hundesonen.no

F***s kattedritt!


Gjest

Recommended Posts

Fy f**n i styggeste s*t*n så svartens lei jeg er av å måtte gå å overvåke valpen min som simpelten ELSKER katteDRITT. Jeg blir så kvalm at jeg står med spyet godt oppe i munnvikene mens jeg hiver opp kjeften på bikkja når den engang har fått i seg mainnskjiten, og piller ut bajsen med en pinne.

Nå elsker hun å gå rundt å snuse i bakken, siden hun elsker godbitsøk og lett sporing. Vi har ett lite skogholt i midten av "sirkelen" vi bor i, som vi flittig har benyttet oss av nå i valpetida. Men nå har vi plutselig begynt å se omfanget av kattefaenene som løper rundt her. Aldri kan jeg la henne snuse rundt uten å overvåke henne og holde båndet i spenn, aldri kan jeg la henne løpe fritt da jeg ikke har kontroll på hva hun løper bort til da. Hun må holdes i sterk restriksjon hele tiden, og jeg er skikkelig lei og får superkort lunte av det. Hunden reagerer også, siden hun aldri "får viljen sin" - og svarer med å øne seg på det h****tes båndet som overvåker henne hele tiden.

DRITT! Nå er jeg peise lei! Må drive å kjøre ut til skogholter hver dag siden hun bare er en valp og ikke skal overmosjoneres, takk kattedrittjævler for å drite ned bakgården vår! 5minutters tisserunder har blitt et mareritt :D

Hvorfor må valper elske kattedritt? Og hvorfor har kattedritt så ufattelig styggjævlig stank? Hvorfor må jeg konstant kjøpe ormekurer? :frantics:

<_< <_< <_< <_< <_<

Kom gjerne med støtteerklæringer i denne tråden, jeg vet det er mange som sikkert har katt i tillegg til hund som kanskje også opplever problemet? Ingen ting i mot katter, bare det som kommer ut i andre enden på dem :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det problemet har vi aldri. Hun hæres ikke hundedritt, hverken sin egen eller andres. Lukter på det mens hun legger ører og hale bak, drar opp leppene og vil ikke være borti den engang. Får hun ferten på kattedritt løper hun for livet bort dit, glefser det i seg og tygger for livet. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Nå skal jeg være skikkelig slem, og si at det antakeligvis ikke er noe hun vil vokse av seg.

Begge de hundene jeg har hatt som har vært glad i å spise kattedritt, har gjort det livet ut. Cavalieren min var ILLE, eneste gangene inkallingen ikke funket på henne, var om hun hadde kattedritt i nesa. Kan tro jeg var stolt førstegang jeg "vant" over kattedritt og hun snudde på femøringen da jeg ropte. :|

Men ja, kattedritt er noe dritt. Er bare å begynne å trene, desverre. *notere bak øret at frk. bart ikke skal få smake kattedritt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Fy f**n i styggeste s*t*n så svartens lei jeg er av å måtte gå å overvåke valpen min som simpelten ELSKER katteDRITT. Jeg blir så kvalm at jeg står med spyet godt oppe i munnvikene mens jeg hiver opp kjeften på bikkja når den engang har fått i seg mainnskjiten, og piller ut bajsen med en pinne.

Nå elsker hun å gå rundt å snuse i bakken, siden hun elsker godbitsøk og lett sporing. Vi har ett lite skogholt i midten av "sirkelen" vi bor i, som vi flittig har benyttet oss av nå i valpetida. Men nå har vi plutselig begynt å se omfanget av kattefaenene som løper rundt her. Aldri kan jeg la henne snuse rundt uten å overvåke henne og holde båndet i spenn, aldri kan jeg la henne løpe fritt da jeg ikke har kontroll på hva hun løper bort til da. Hun må holdes i sterk restriksjon hele tiden, og jeg er skikkelig lei og får superkort lunte av det. Hunden reagerer også, siden hun aldri "får viljen sin" - og svarer med å øne seg på det h****tes båndet som overvåker henne hele tiden.

DRITT! Nå er jeg peise lei! Må drive å kjøre ut til skogholter hver dag siden hun bare er en valp og ikke skal overmosjoneres, takk kattedrittjævler for å drite ned bakgården vår! 5minutters tisserunder har blitt et mareritt :D

Hvorfor må valper elske kattedritt? Og hvorfor har kattedritt så ufattelig styggjævlig stank? Hvorfor må jeg konstant kjøpe ormekurer? :o

<_< <_< <_< <_< <_<

Kom gjerne med støtteerklæringer i denne tråden, jeg vet det er mange som sikkert har katt i tillegg til hund som kanskje også opplever problemet? Ingen ting i mot katter, bare det som kommer ut i andre enden på dem :o

Jeg synes ikke det minste synd på deg, og det er ikke bare valper som liker kattebæsj - ferdig med det.

.......og hvor vanskelig kan det være å ta med seg valpen på en rusletur ett annet sted?

At valper ikke skal ha mosjon er jo bare vås, og da mener jeg vås - valper fikser helt greit mosjon - når min valp var 9 uker så gikk vi halvannen til to kilometer to ganger for dagen uten at han dævva av det, nå - 15 uker gammel går vil sånn cirka 6 kilometer for dagen i raskt tempo i bånd. Han er ikke overmosjonert............

La valpen styre tempo - ta den med på tur så slipper du å plages av at den spiser katteskit....... jeg tror imidlertid ikke du skal satse på at den vokser det av seg.... det har ingen av mine gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel your pain. Bak huset der vi bodde før, var nok alle kattene i nabolaget ditt personlige utedass... Jeg sluttet faktisk å ha hundene løse rett bak huset, for hver eneste gang jeg gjorde det så ble de stående bak en busk og gumle på noe jeg IKKE likte at de gumla på..

En annen ting jeg irriterer meg grønn over er HESTEBÆSJ!

Hvorfor må hundeeiere være så ****** nøye med å plukke opp etter sine pittesmå hunder mens hestefolk kan ri rundt overalt uten å så mye som å bruke en tanke på all den møkka hesten legger igjen etter seg?! Det er blodig urettferdig. Her vi bor nå er det heldigvis ikke like mye hester rundt overalt, men der vi bodde før var det hestedritt langs hele skogsveien og ofte langs fortauene også. Skal man ri hest der hvor det ferdes folk, barn og andre dyr så syns jeg at man skal bry seg såppass at man hopper av hesten og dytter dritten inn i en pose eller ihvertfall ned i ei grøft før man kravler oppå det svære, stinkende dyret og rir videre :D

... Ja, hundene mine spiser hestebæsj også <_< :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattebæsj har aldri vært noe problem her, det var værre når voffsen var valp og med i kaninstallen. Da fikk han i seg det ene og det andre og spydde som en gris. Trenger vel ikke å si at jeg sluttet å ha han med meg der. hehe

Nå er han altså "stor" gutt, og synes ikke det er noe spesielt stas og spise på all møkk som ligger langs veien. "Bare" lukter langs grøftene som gjelder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Verken heste- eller kattedritt er egentlig noe problem for oss (Norma kan sniffe litt interessert på hestens etterlatenskaper, men dropper det fort), vi har derimot et, i mine øyne, eklere problem; menneskedritt. Hvorfor folk skal drite ned skogen skjønner ikke jeg, og jeg blir like grønn i trynet hver gang hundene finner noe sånt. Herlig med hunder med lange ører da gitt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte glise litt her! :D Kan "trøste" deg med at jeg har hatt 2 hunder som har spist kattedritt, og også annen dritt visst de har kommet til! Den føste var Riesentispen min, riktig så lekkert å få dritten vasket bort fra det skjegget! :rolleyes: Og dette dre hun mer el. mindre på med når hun fikk en tjangs, hele livet, og hun ble 10 år.

Og nå har jeg en Cairntispe, som spiser kattemøkk fra sandkassen til kattene mine så fort hun får anledning! Heldigvis for meg får jeg si, så er disse bare små harde klumper etter min Birma, og det er jo han som bruker kassen mest, hun har faktisk ikke spist dritten etter den andre katten ennå, for da hadde jeg brekt meg også, den både stinker og er bløtere! Blir kvalm bare ved tanken her! :rolleyes: Og heldigvis er det ikke så store jobben å tørke en Cairn rundt munnen som en Riesen da! :o

Og til opplysning: Cairntispen er 9 år! :o

Har tatt henne for det gang på gang, men "damen" står bare og logrer, og syntes visst det er så godt at hun kan tåle litt kjeft!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det minste synd på deg, og det er ikke bare valper som liker kattebæsj - ferdig med det.

.......og hvor vanskelig kan det være å ta med seg valpen på en rusletur ett annet sted?

At valper ikke skal ha mosjon er jo bare vås, og da mener jeg vås - valper fikser helt greit mosjon - når min valp var 9 uker så gikk vi halvannen til to kilometer to ganger for dagen uten at han dævva av det, nå - 15 uker gammel går vil sånn cirka 6 kilometer for dagen i raskt tempo i bånd. Han er ikke overmosjonert............

La valpen styre tempo - ta den med på tur så slipper du å plages av at den spiser katteskit....... jeg tror imidlertid ikke du skal satse på at den vokser det av seg.... det har ingen av mine gjort.

Er det bare jeg som syntes denne var litt anklagende? :/ Jeg har jo ikke sagt jeg leter etter sympati, bare lufter ut en tanke jeg. Er jo ikke noe å gjøre med, og selvfølgelig vokser de det ikke av seg. Har ikke forventet det heller, glemmer aldri da jeg var med mora til valpen min i fjæra og hun kasta seg ned i rottent fiskeslog og rullet seg godt rundt. Vet godt hva jeg kommer til å få med tiden, må jo bare tenke ut gode løsninger... Vurderer munnkurv når vi er på visse steder! Kan jo ikke gå langtur med valpen HVER eneste gang hun skal tisse/bajse (dessuten har hun fått det så fint for seg at hun ikke skal bajse/tisse på andre steder enn i skogholtet, slik som noen valper får for seg). Stå å hyle gestapo "nei" over hele nabolaget er alltid like morsomt og i det jeg løfter henne vekk fra stedet er det spyet kommer fram i halsen siden bæsjen kommer hakket for nært min nese..

Det ligger kattedritt i hver ei ***** grøft her, nå kom jeg akkurat inn fra en kort tissetur RETT utenfor huset. Hadde langlina på og hadde forbannet meg på at jeg ikke skulle gå på baksiden av huset. Hva tror du ikke hun står og STORKOSER seg med i grøfta ved innkjørselen? Jo - en riktig laus kattedritt smurt over bartene. :D

*hyl*

Nå har jeg hadd hageslangen på med vann, hun elsker å drikke av den så det meste gikk bort..... Men spyet var igjen på plass, denne gangen sto jeg beredt over grøfta for å spy.

Hestebæsj hørtes ekkelt ut også, men den inneholder vel ikke like mye ugg som kattedritt, eller hva? Mer fiber i den, enn fiskesloget som kommer ut av kattene. :fisk_01: :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst å få med at hunden min også ruller seg i noe hun oppfatter som godlukt! Riktig deilig når bonden på nabogården sprøyter jordene sine med noe som lukter som en landing av ku og gris, på våren! :D

Da er det godt å ha vaskekum i stål nede i kjelleren, men hun oppfører seg som om hun skal avlives da! :o

Og en gang presterte hun å gå ut å rulle seg på samme jordet 2 dager etter! Gjett hvem som bestemte seg rask for ikke å ha jakthund neste gang! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Verken heste- eller kattedritt er egentlig noe problem for oss (Norma kan sniffe litt interessert på hestens etterlatenskaper, men dropper det fort), vi har derimot et, i mine øyne, eklere problem; menneskedritt. Hvorfor folk skal drite ned skogen skjønner ikke jeg, og jeg blir like grønn i trynet hver gang hundene finner noe sånt. Herlig med hunder med lange ører da gitt <_<

DENNE høres kjent ut.... :D Da man ser bikkja stå å gumle på noe som tydelig er pakket ned under papir, så skjønner man fort at det IKKE er kattedritt man snakker om.... :o

Gamlebikkja ranet kattedassen så fort hu hadde sjansen... Og med kjeften full av klumpesand, så så det jo ut som m an hadde støp med betong i kjeften hennes. Rett i dusjen, og spyle reint det man klarte.

Jeg måtte bygge inn kattedassen i leiligheta.. I huset her prøvde vi med hjemmelaget trappegrind (siden dassen står under trappa) men tror du ikke bikkjef*** gnagde i filler hele grinda for å komme seg til på dassen da... :o

Bridie for den del, liker også å rulle seg i døde dyr.... Og bæsj... deilige greier altså. ugh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DENNE høres kjent ut.... :D Da man ser bikkja stå å gumle på noe som tydelig er pakket ned under papir, så skjønner man fort at det IKKE er kattedritt man snakker om.... :o

shocking2.gif

Gamlebikkja ranet kattedassen så fort hu hadde sjansen... Og med kjeften full av klumpesand, så så det jo ut som m an hadde støp med betong i kjeften hennes. Rett i dusjen, og spyle reint det man klarte.

Jeg kjenner spyet komme opp heisen igjen ;) mmmmmmmh! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten misunnelig :D

Min hund liker å rulle rundt i avføring. Ikke all slags avføring, men dem som stinker mest mulig, gjerne diaré er det beste som finnes. Han har spist avføring kun et par ganger, men jeg ville gjerne heller at hunden min spiste avføring, til og med begrenset det til kattebæsj enn at han ruller seg rundt i det. Spiser en hund avføring er det bare å børste tennene etterpå og kanskje til og med gi dentalstick, det tar betraktelig lengre tid å vaske en hund.

Forøvrig har ikke hunden min spist kattebæsj enda, men kattesand er visst ganske snasent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan forsøke er å f.eks ta med deg en halv sitron og skvise litt sitronsaft på kattebajsen. Hunder liker *ikke* sitron. Bare pass på at det ikke kommer sitronsaft i øynene på hunden. Alternativet er tabasco. Ta noen dråper tabasco eller to på kattebajsen, valpisen kommer garantert ikke til å spise bajsen da. Har ikke forsøkt dette selv, men kom over tipset på nettet og det kan jo kanskje være verdt et forsøk.

Hunden min er periodespiser av hundebajs. Ikke sin egen, men enkelte etterlatenskaper fra andre venner smaker veeeldig godt i perioder. Hestebajs er luksussnædder, men det stresser jeg ikke så mye over - de får sjelden innvollsorm av det. Også er det jo bare høy/gress.

Kattebajs har han heldigvis holdt seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie spiser også kattebæsj. Vi har dessuten 4 utekatter så det er masse godt snadder rundt på vår eiendom <_<

Før spiste hun sin egen bæsj også. Hun bæsjet også snudde hun seg rundt og åt det :o

Det har jeg heldigvis fått henne til å slutte med.

Når hun først har begynt å spise på en bæsj så er det nyttesløst å få den ut av munnen hennes med makt.

Bikkja ser bare på meg med **** i øynene og løper avgårde.

Har hatt god effekt å spurte inn og hente litt godis som jeg kaster litt unna henne. Da slipper hun som regel bæsjen også må jeg lokke henne så langt vekk fra den at jeg får tak i den før henne. Moro!!

Bessie som jeg hadde før. Hun rullet seg i møkk og er helt enig med innlegget ovenfor her. Det er mye verre med en Leonberger innsmurt i møkk enn kattemøkkånde.

Pleier å gi henne litt tørt godis når jeg kjenner hun har spist møkk og setter frem litt fristende vann så forsvinner mesteparten av lukta. Men nuss får hun ikke resten av dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, la meg si at jeg er utrolig LYKKELIG over at jeg har hunder som kun spiser dritten og ikke ruller seg i den. Det vil jo si at jeg "slipper unna" med kun å måtte vike unna munnpartiet deres en stund. Jeg merker stoooor forskjell på om måltidet har vært menneske eller kattedritt! Våre etterlatenskaper stinker mye verre.

Men, over til ditt problem. Hvis jeg var deg, så ville jeg valgt å anta worst case scenario- nemlig at hun ikke kommer til å slutte med det... Skulle det motsatte skje, så ville det jo bare være en pluss i margen. Ikke sant?

Sofus elsker kattebæsj (og menneskebæsj.. ugg) og er vanskelig å styre. Han er nå tre år. Vi har kattedo innendørs samt at kattene gjør fra seg i hagen. Ergo, fri flyt og strålende "jubel" fra meg. Men, han har jenket seg betraktelig på disse årene.

Flippa hogg innpå her en dag, hvorpå jeg resolutt tok grep under kjeven hennes, med en finger "inn" på hver side. En super måte å holde kjeven seperert og får "ristet" ut av evt. rester. Hun har ikke gjentatt måltidet, om det er fordi hun fant ut at til tross for den "supre" smaken, så var det ikke verdt det eller om det er fordi kattene ikke har gjort fra seg i hagen den siste tiden (tviler jeg sterkt på, det er jo flere enn bare mine tre som gjør fra seg der) vites ikke. Men jenket seg (enn så lenge, og kryss i taket og bank i bordet *bank bank bank*) har hun.

EDIT: Altså, poenget er- bli vant til det. Du kommer mest sannsynlig ikke til å bli kvitt problemet. Og jo mer du brekker deg av det, jo verre blir det :D Lykke til frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vel bare.... bli vant med stanken.

Men jeg bruker også den en finger i hver munnvik, så løfter jeg bakparken så det meste ryr ut (de får en slags refleks som dytter ut tunga når man gjør det). Andre ganger åpner jeg kjeften og dytter det sidelengs ut med en pinne.

Halelujah!

(men "godt" å høre man ikke er alene :D )

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne både spiser, OG ruller seg i det.. <_<

Valpen foretrekker hestebæsj, men det gjør meg ingenting. Det er hverken fullt av dritt (haha!) eller stinker. Det er jo nærmest å regne som litt ekstra fiber! :D

OT så må jeg si at jeg er sjokkert over at dere finner menneskebæsj i skogen deres! Det er helt utrolig ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Enya spiser også kattebæsj hvis hun kommer over det. Nå er det heldigvis ikke så ofte, men det hender kattene i nabolaget gjør fra seg i hagen vår. Nå holder vi på å gjerde inn hagen, så håper det holder kattene ute. Hvis Enya er der og det kommer en katt så får hvertfall katten dårlig tid. Enya liker ikke katter i det hele tatt, bortsett fra en i nabolaget.

Nå er det ikke så ofte vi kommer over menneskeavføring heldigvis. Da tror jeg at jeg hadde fått seriøse problemer med å holde på maten jeg hadde spist.. Det er jo bare kvalmt!

Hestemøkk liker hun også.. Og jeg er faktisk enig i at det er ganske irriterende at vi hundeeiere skal få så mye kjeft når vi ikke plukker opp dritten når hesterytterne bare rir videre. Forstår at det kan være litt klønete å måtte gå ned fra sin høye hest for å fjerne møkka, men det burde jo la seg gjøre.. Hestemøkka ligger jo alltid midt på stien liksom.. Og selv om det er mye høy og gress så er det fortsatt noe som har kommet ut fra enden på dyret og er ikke veldig delikat.

Hundemøkk holder hun seg heldigvis unna.

Men jeg er gla jeg ikke har en hund som ruller seg i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen her ja! Vet hvor vanskelig det er å unngå når han går med nesen i bakken og snapper opp dritten fortere enn jeg kan reagere, NEKTER å åpne munnen for å slippe, og svelger med ett kjempefornøyd utrykk i ansiktet som sier "haha jeg vant".

Uansett, jeg har funnet ut at det lureste du kan gjøre er å gå på tur etter mat (etter 1 time har gått selvfølgelig). Da er han ikke SÅ sulten, og i de fleste tilfeller når han kommer over dritt på tur vil han da bare gå videre. Vet ikke om det vil gjøre noen forskjell for hunden din, men det fungerer av og til med min. Det hender han spiser dritten uansett hvor lenge siden det var han fikk for, men jeg tror sult kan ha litt med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og Huff! Jeg er utrolig glad for at ingen av våre hunder spiser eller ruller seg i noen slags avføring. Føler meg heldig.:) Det har hendt Nessie og Irja har spist sin egen drit, men da er det som oftest når de har hatt valper. Og det har de jo bare hatt en gang hver da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
×
×
  • Opprett ny...