Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?


Ella8pv

Recommended Posts

Jeg har egentlig slått fra meg flat litt, egentlig bare fordi jeg så på det som en rase som kan kreve litt mer enn det en førstegangseier kanskje kan tilby. Men det gjør jo boxeren også, så når jeg først har åpna for det kan jeg like godt åpne for flat. Skal lese litt mer om rasen.

Vist du syns flat er krevende så håper jeg virkelig du har slått i fra deg Boerboelen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar
Vist du syns flat er krevende så håper jeg virkelig du har slått i fra deg Boerboelen :lol:

Hehe, ja den har jeg slått fra meg for lenge siden! De er blandt verdens vakreste hunder, men ikke noe for meg. Møtte en i går og måtte selvsagt slå av en prat. Utrolig flott. Men likevel, ikke noe for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer synes jeg er vanskelige hunder, faktisk. Med det mener jeg at de er veldig energiske, de blir kanskje aldri voksen og er hunder som krever sitt av både stimulanse, humor og aktiviteter. Greier man en boxer, så greier man også en gjeterhund :lol:

Tror ikke man må være verdensmester i hund for å klare en Boxer eller to, som sagt så satte jeg meg grundig inn i rasen før jeg bestemte meg for å anskaffe meg en Boxer, men det har gått veldig knirkefritt og jeg syns det å kalle en Boxer som en vanskelig hund å holde blir litt feil.

MEN.. man må sette grenser og være flink med sosialiseringen fra tidlig av, men det kan man få hjelp til f.eks av å gå på kurs og/eller bli medlem av en hundeklubb. Og har man god kontakt med oppdrettere også så er mye gjort, jeg har ihvertfall overhodet ikke noe problem med å anbefale en Boxer til noen som vet hva de går til og vet at det å ha en Boxervalp i hus vil kreve litt tid og tålmodighet.

Ang helse på Boxer så er oppdrettere i Norge svært flinke i forhold til oppdrettere i andre land, så at Mari anbefalte Boxerhaven, de driver med bra oppdrett, men jeg tror ikke de er så aktive lengre mht lite kull som er kommet derfra de siste årene.

En annen oppdretter som gjør det bra med helse innen rase vil jeg si er Rexob men det finnes flere :)

Det virker som om at du er klar over at Boxeren er en aktiv rase som krever sitt, men det gjør en annen stor rase også, ikke la deg skremme, det er som sagt ikke SÅ vanskleig å ha en Boxer eller to i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du syns flat er krevende så håper jeg virkelig du har slått i fra deg Boerboelen :lol:

Nå er vel Flat og Borboel krevende på litt forskjellige måter vel?

Når det gjelder Golden så tror jeg du KAN bli skuffet etterhvert, siden du vil ha en hund med det lille ekstra og glimt i øynene, men all del du kan jo være heldig.. Jeg har lest hva Anebanana (?) sier om sin Golden og han høres jo ut som er litt ekstra i, men alle goldener jeg har møtt har vært... Vet ikke jeg, men litt passive kanskje?

MEN... Jeg er ikke engang glad i Boxeren, men jeg synes det kanskje er en rase du kan se på litt ekstra kanskje? Du virker jo ut som en som virkelig setter deg inn i før du bestemmer noe, og det er jo utrolig flott... Og det er massener av Boxere rundt omkring hos "hverdags"hjem, så om du itilleg tenker på å gjøre noe konstruktivt med hunden så burde det jo gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man må være verdensmester i hund for å klare en Boxer eller to, som sagt så satte jeg meg grundig inn i rasen før jeg bestemte meg for å anskaffe meg en Boxer, men det har gått veldig knirkefritt og jeg syns det å kalle en Boxer som en vanskelig hund å holde blir litt feil.

Det er jeg helt enig i.

Men jeg er ikke like sikker på at man trenger å være så streng med dem som det virker som du mener. De fungerer fint med en myk og konsekvent hånd i min erfaring. Jeg har hatt flere på kurs og mange i omgangskretsen min. Alle har fungert flott med potitiv trening både i og utenfor hverdagen.

Men man skal jo velge det man mener er best.

å at Mari anbefalte Boxerhaven, de driver med bra oppdrett, men jeg tror ikke de er så aktive lengre mht lite kull som er kommet derfra de siste årene.

Jeg tror de har et kull nå faktisk, men det er mulig jeg tar feil. Nå kjenner jeg bare den ene halvdelen av Boxerhaven, men de er definitivt de jeg ville valgt om jeg skulle hatt Boxer. Selv om jeg måtte vente.

Jeg er sikker på at du hadde fått til en Boxer, Ella8pv! De virker ikke så krevende egentlig. Jeg kan tenke meg at de har fått det ryktet fordi de er noen ordentlige bajaser, og er valpete hele livet gjennom.

Det er trist om du skal måtte vente 10-20 år og ha to tre hunder før du skaffer drømmehunden. Du er allerede så innstilt på å jobbe mye med hunden du får i hus, at du kommer til å klare en Boxer helt fint! De er ikke så kompliserte hunder egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i.

Men jeg er ikke like sikker på at man trenger å være så streng med dem som det virker som du mener. De fungerer fint med en myk og konsekvent hånd i min erfaring. Jeg har hatt flere på kurs og mange i omgangskretsen min. Alle har fungert flott med potitiv trening både i og utenfor hverdagen.

Men man skal jo velge det man mener er best.

Er kanskje litt feil å si STRENG, bestemt er mere riktig! Du har igjen for det når de er voksne ihvertfall, Sara er utrolig førermyk så streng har jeg vel aldri vært mot henne, men har satt regler fra de var små og stått ved de. Det har jeg igjen for nå som de er voksne, vært på mange Boxertreff o.l og får alltid skryt av mine "rolige" Boxere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man må være verdensmester i hund for å klare en Boxer eller to, som sagt så satte jeg meg grundig inn i rasen før jeg bestemte meg for å anskaffe meg en Boxer, men det har gått veldig knirkefritt og jeg syns det å kalle en Boxer som en vanskelig hund å holde blir litt feil.

MEN.. man må sette grenser og være flink med sosialiseringen fra tidlig av, men det kan man få hjelp til f.eks av å gå på kurs og/eller bli medlem av en hundeklubb. Og har man god kontakt med oppdrettere også så er mye gjort, jeg har ihvertfall overhodet ikke noe problem med å anbefale en Boxer til noen som vet hva de går til og vet at det å ha en Boxervalp i hus vil kreve litt tid og tålmodighet.

Ja, nei, å kalle boxeren for vanskelig, var vel å ta litt i :lol: Det jeg tenkte på er at man jo gjerne ikke regner boxeren for en av de enkleste førstegangshundene, akkurat. Den ligger vel mer i andre enden av skalaen, blant de hundene som krever litt mer. En golden er enklere enn en boxer, liksom.

Da jeg vurderte rasen for noen år siden, ble det blant annet sagt som negativt om boxeren at den har lettere for å sloss med andre hunder og gjerne med samme kjønn. Mange hunder tolker ansiktsuttrykket deres feil og boxere trenger ekstra med sosialisering med andre hunder for å fungere greit sammen med dem. Er dette noe som gjelder fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vurderte rasen for noen år siden, ble det blant annet sagt som negativt om boxeren at den har lettere for å sloss med andre hunder og gjerne med samme kjønn. Mange hunder tolker ansiktsuttrykket deres feil og boxere trenger ekstra med sosialisering med andre hunder for å fungere greit sammen med dem. Er dette noe som gjelder fortsatt?

Jeg har hørt mye om Boxeren de siste 6 årene, men at mange hunder tolker ansiktsuttrykkene dems feil har jeg ikke hørt før :ahappy:

Ja, det står i de fleste hundebøker jeg har at Boxere sloss gjerne med samme kjønn, de legger ikke opp til en slosskamp, men de viker aldri unna hvis noen tilbyr de en. Det er nok noe i det, men tror ikke det er noe anderledes med andre hunder, nå kommer jeg fra en familie som kun har hatt Schæferhanner opp igjenom årene og de viket heller aldri unna dersom en annen gutt ba om bråk, så jeg tror ikke det er noe spesiellt med Boxeren kontra alle andre raser.

I mitt tilfelle så er altså mine snart 4 år og har aldri *bank i bordet* vært i en slosskamp, Klein har blitt angrepet av en liiiiten hårdott som dere kan lese mere om her...

men utenom det går mine hunder bra med andre hunder, både tisper og hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du bor hen, Ella8pv, men skal gi deg noen småtips :

-Oppsøk hundeklubber/hundeskoler, dra på trening, se hva de driver med, hils på de forskjellige hundene og snakk med folket.

-Er det noen utstillinger i nærheten av der du bor, så dra dit, der møter du oppdrettere og vanlige folk med rasehunder

-Sjekk ut hjemmesider, kontakt oppdrettere på de rasene du liker, send de en mail eller ta en tlf, kan jo hende noen bor i nærheten av deg, kanskje det er mulig for valpebesøk eller se på hundene de har ? For å bli bedre kjent med rasen.

Her har du en liste av Boxer oppdrettere som er medlem av NBK

Du kan også sende meg en pm derson du er int. i hvit Boxer eller lyst til å møte en eller bli kjent med rasen, jeg er leder av Norsk Snowboxerklubb og vi har medlemmer i hele norges langstrakte lang så det er alltid en Boxer i nærheten av et sted du bor :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du bor hen, Ella8pv, men skal gi deg noen småtips :

-Oppsøk hundeklubber/hundeskoler, dra på trening, se hva de driver med, hils på de forskjellige hundene og snakk med folket.

-Er det noen utstillinger i nærheten av der du bor, så dra dit, der møter du oppdrettere og vanlige folk med rasehunder

-Sjekk ut hjemmesider, kontakt oppdrettere på de rasene du liker, send de en mail eller ta en tlf, kan jo hende noen bor i nærheten av deg, kanskje det er mulig for valpebesøk eller se på hundene de har ? For å bli bedre kjent med rasen.

Her har du en liste av Boxer oppdrettere som er medlem av NBK

Du kan også sende meg en pm derson du er int. i hvit Boxer eller lyst til å møte en eller bli kjent med rasen, jeg er leder av Norsk Snowboxerklubb og vi har medlemmer i hele norges langstrakte lang så det er alltid en Boxer i nærheten av et sted du bor :rolleyes:

Jepp, jeg planlegger å kjøre samme opplegg som jeg gjorde med Whippeten, nemlig det du beskriver her, minus utstilling. Her i trøndelagen skal det være stor utstilling 30.-31. august (noen herfra som skal kanskje?), så jeg tenkte å ta turen da.

Jeg synes hvite boxere er noe av det vakreste verden har sett, så jeg er helt klart interessert i en, men jeg må lese mer om det hele først. Har bestilt meg boxers for dummies :ahappy: Men du, jeg så en oppdretter hadde skrevet at det var lett å unngå hvite boxere dersom man valgte avlsdyr med omhu? Da lurer jeg på om oppdrettere som får hvite boxere rett og slett ikke er like nøye, om du skjønner hva jeg mener... Bare en ærlig tanke, ikke noe kritikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, jeg så en oppdretter hadde skrevet at det var lett å unngå hvite boxere dersom man valgte avlsdyr med omhu? Da lurer jeg på om oppdrettere som får hvite boxere rett og slett ikke er like nøye, om du skjønner hva jeg mener... Bare en ærlig tanke, ikke noe kritikk

Man kan unngå hvite valper i en viss grad ja!

Dersom man bruker avlsdyr som ikke er bærere av hvitt, eller som ikke har noen hvite tegninger. Men har mor eller far hvite tegninger på seg kan det alltids komme en hvit valp, i kullet til Sara og Klein var det 3 hvite og 6 rødbrune og tigrete med hvitt.

Noen oppdrettere hevder at de aldri får hvite valper, uten at jeg forstår at det er noe å "skryte" av, slik jeg ser det så er kull med en eller flere hvite valper friskere og har bedre helse da oppdretterene har satt helse fremfor ekstriør.

Bra du har bestilt deg boka, den er både morsom og utrolig lærerik :lol:

Noen sprø, men faktisk triste fakta hentet fra boken :

I 1925 erklærte den Tyske Boxer klubben at hvite ikke var lengre akseptert for å registreres kun fordi Politiet forbydde å bruke hvite hunder da disse var lettere å oppdage om natten enn mørke. Fra denne bestemmelsen ble den hvite Boxeren ikke akseptert i standaren for rasen verden over.

Cecilie Strømstad, vetrinær og innehaver av Boxerhaven kennel ( som Mari anbefalte deg i et tidligere innlegg ) har skrevet den eneste dokumenterte oppgaven om helse hos den hvite Boxeren i norge. Cecilie lagde en statestikk og en fullstendig undersøkelse og ingen ting hun fant ut av sine studier tilsa at fordommene mot den hvite Boxeren mht helse stemte. De hvite Boxerene var på ingen måte rammet av flere sykdommer eller hva mere syke enn sine fargede kullsøsken, men heller motsatt, de var friskere, men så klart det er det ikke mange som vil innrømme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere hevder at de aldri får hvite valper, uten at jeg forstår at det er noe å "skryte" av, slik jeg ser det så er kull med en eller flere hvite valper friskere og har bedre helse da oppdretterene har satt helse fremfor ekstriør.

Neimen... OT, men må kommentere.

Man kan like godt argumentere for at kull som gir hvite valper har mer fokus på eksteriør. Teorien jeg har hørt, og som er mer enn legitim er at det ofte selekteres på flashy Boxere. Altså hunder med mer hvitt (bærere av "hvit-genet"). De skiller seg litt mer ut i ringen (og også i hverdagen) enn helfargete hunder, og vinner mer. Dermed blir det mer hvite valper siden disse hundene avles på.

Jeg mener nå at man bør unngå å skape hvite valper. Det er en såpass stor feil på rasen at individene får avlsforbud. Målet i de fleste raser er jo å øke det genetiske mangfoldet, slik at man kan avle på de beste individene i rasen.

Når en tredjedel av et kull har alvorlige rasefeil må man vel regne kullet som mislykket? (Uten at det betyr at hundene i seg selv er dårlige selvsagt.) Inntil hvit Boxer blir godkjent i rasestandarden selvsagt.

Hvordan betyr mer vekt på eksteriør automatisk sykere valper?

Angående Norsk Boxer Klubb. Det er flere seriøse oppdrettere som har valgt å melde seg ut fra klubben i protest. Ikke begrens oppdrettere til de som er medlemmer av klubben. Det er mange oppdrettere som følger klubbens krav, og ofte mer til. og ja, jeg synes helt klart at du skal velge Boxer! Jeg tror du får alt du vil ha, og jeg tror din skepsis i stor grad er ubegrunnet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen... OT, men må kommentere.

Man kan like godt argumentere for at kull som gir hvite valper har mer fokus på eksteriør. Teorien jeg har hørt, og som er mer enn legitim er at det ofte selekteres på flashy Boxere. Altså hunder med mer hvitt (bærere av "hvit-genet"). De skiller seg litt mer ut i ringen (og også i hverdagen) enn helfargete hunder, og vinner mer. Dermed blir det mer hvite valper siden disse hundene avles på.

Jeg mener nå at man bør unngå å skape hvite valper. Det er en såpass stor feil på rasen at individene får avlsforbud. Målet i de fleste raser er jo å øke det genetiske mangfoldet, slik at man kan avle på de beste individene i rasen.

Når en tredjedel av et kull har alvorlige rasefeil må man vel regne kullet som mislykket? (Uten at det betyr at hundene i seg selv er dårlige selvsagt.) Inntil hvit Boxer blir godkjent i rasestandarden selvsagt.

Hvordan betyr mer vekt på eksteriør automatisk sykere valper?

Angående Norsk Boxer Klubb. Det er flere seriøse oppdrettere som har valgt å melde seg ut fra klubben i protest. Ikke begrens oppdrettere til de som er medlemmer av klubben. Det er mange oppdrettere som følger klubbens krav, og ofte mer til. og ja, jeg synes helt klart at du skal velge Boxer! Jeg tror du får alt du vil ha, og jeg tror din skepsis i stor grad er ubegrunnet. :lol:

Vil ikke ødelegge tråden med en hvit Boxer diskusjon, men må bare svare på dette og etter dette skal jeg ikke nevne hvite Boxere mere :

Men man kan argumentere seg grønn på hva grunnen er at noen velger å avle på hunder med hvite tegninger kontra helt brune, tror vi får forskjellige svar utifra de forskjellige oppdrettere man spørr.

Tror man aldri finner noen fasitsvar på det, men jeg vet om flere oppdrettere som velger å bruke det beste av det beste innen helse, mentalitet, gemytt, osv osv selv om avsldyrene har hvitt på seg og kan gi hvite valper. Jeg støtter heller en slik avl, enn de som først ser på farge og hva slags farger valpene kan få enn å se på de viktigste tingene først ( som for meg og mange andre som vil ha en familiehund er helse og mentalitet )

Hvordan betyr mer vekt på eksteriør automatisk sykere valper?

Når du får begrensinger i hvem avsldyr du kan bruke til ditt avl, så tror jeg ikke du kan alltid få de beste linjene eller de beste kullene når du som sagt ser på farge før du ser på det andre. Det føler jeg sier seg selv litt..

Nei, jeg begrenser overhodet ikke oppdrettere bare fordi jeg la inn en link til oppdrettsiden til NBK, er fullstendig klar over at det finnes mange seriøse oppdrettere som har meldt seg ut av klubben av ulike årsaker, til og med min egen oppdretter Boxerdalen har meldt seg ut i protest.

Det var mere av praktiske grunner til jeg satte inn linken, tidligere innlegg satte jeg inn linken til Snowboxerklubben "venneliste" innen oppdrettere og flere av de er ikke lengre medlemmer av NBK, men ville bare at trådstarter skulle sjekke ut forskjellige hunder og kanskje noen oppdrettere bodde i nærheten så hun kunne treffe noen Boxere :ahappy:

Du skriver : Jeg mener nå at man bør unngå å skape hvite valper. Det er en såpass stor feil på rasen at individene får avlsforbud.

Nei, ingen hvite valper får avlsforbud her i landet, MEN.. vi i Norsk Snowboxerklubb har som en vedtekt i klubben at vi ikke støtter IKKE avl på hvite Boxere og de som gjør dette blir automatisk kastet ut av klubben. Vi vil ikke være kjent med at slik forekommer hos våre medlemmer, vi vil hjelpe de hvite Boxerene og samarbeide med oppdrettere, ikke gå motarbeide de og ødelegge mere for rasen.

Jeg er heller ikke for bevist avl på hunder med bærere av mye hvitt hvis det er tilfelle at de kun vil ha frem noen flotte show-Boxere med hvite tegninger, og ikke har satt helse og friske og sunne linjer i oppdrettet sitt som utgangspunkt. Jeg er overhodet ikke noe fan eller støttespiller for fargeavl, verken om det går den ene eller andre veien.

Det blir født mere enn nok hvite valper her til lands og jeg har ingen behov eller ønske om å se flere hvite blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye om Boxeren de siste 6 årene, men at mange hunder tolker ansiktsuttrykkene dems feil har jeg ikke hørt før :ahappy:

Boxermennesker jeg snakket med da sa så. Har fått høre det siden også i møte med eiere og hundene.

Men Ella8pv: gå får den hunden du vil ha, du :lol: Jeg tror du vil greie det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan argumentere seg grønn på hva grunnen er at noen velger å avle på hunder med hvite tegninger kontra helt brune, tror vi får forskjellige svar utifra de forskjellige oppdrettere man spørr.

Nettopp derfor ville jeg introdusere en annen innfallsvinkel.

Når du får begrensinger i hvem avsldyr du kan bruke til ditt avl, så tror jeg ikke du kan alltid få de beste linjene eller de beste kullene når du som sagt ser på farge før du ser på det andre. Det føler jeg sier seg selv litt..

Selv om man avler på flashy hunder så betyr det ikke at man legger mer vekt på eksteriør. Det kan jo bare være at det er tilfeldig at hundene er flashy. Med tanke på hvor mange hvite Boxere som dukker opp så ser det jo ut som det er det som er tilfelle. Så jeg ser ikke helt at argumentet med friskere hunder i hvite kull holder mål. Selv om det ikke dukker opp hvite i kullet så betyr det ikke at det har vært særlig fokus på farge bak parringen.

Det spørs jo helt hva man selekterer på i tillegg! Men når du snakker om begrensninger i avl så er det absolutt like begrensende med tanke på framtidig avl å få kull med hvite valper. Det betyr mindre utvalg i avlsdyr.

Man kan avle slik at man ikke får hvite Boxere i avkom.. Trekket er recessivt og det er lett å identifisere bærere. Så får det være opp til den enkelte oppdretter hvor mye vekt man legger på det. Nå er det vel de færreste som ekskluderer hunder på det grunnlaget, så jeg ser ikke helt den friskere/sykere greia.

Det var mere av praktiske grunner til jeg satte inn linken

Du trenger ikke ta det så personlig at jeg kom med en tilleggopplysning til trådstarter.

PS. Ja, dette ble OT. Men tråder lever sine egne liv på diskusjonsforum. Jeg vet ikke om trådstarter finner dette interessant, jeg håper hun sier ifra om hun ikke gjør det. Isåfall bør vi selvsagt ta det i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta det så personlig at jeg kom med en tilleggopplysning til trådstarter.

Neida, tar det ikke personlig, men jeg får litt noja dersom det kan virke som om jeg fremhever oppdretterene på NBK sine hjemmesider, som sagt det er alt for mange seriøse og i mine øyne bedre oppdrettere å finne i dette landet enn de som er medlemmer av klubben og som står oppført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tar det ikke personlig, men jeg får litt noja dersom det kan virke som om jeg fremhever oppdretterene på NBK sine hjemmesider, som sagt det er alt for mange seriøse og i mine øyne bedre oppdrettere å finne i dette landet enn de som er medlemmer av klubben og som står oppført der.

Ja, det er det jeg også mener. Det var derfor jeg følte trådstarter burde bli informert. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for all del, ikke begrens diskusjonen, dette er interessant og også en del av tankene mine bak spørsmålet rundt avlen. Jeg ser imidlertid poenger på begge sider, og skjønner hva du mener Jane, når du sier at man ved å luke ut bærere av hvitt kan begrense det genetiske materialet og gå glipp av mange ålreite egenskaper. Eller ikke gå glipp av det, men måtte velge bort avlsdyr med flotte egenskaper på bakgrunn av det at de er bærere av hvitt. Likevel tror jeg at dersom nettopp det hadde vært gjort fra da hvite boxere ble "forbudt" ville man i dag ha hatt mer enn bred nok avlsbase til ikke å gå glipp av noen ting som helst. Jeg føler da at oppdrettere som fokuserer på dette kan fremstå som mer ansvarlige enn andre, og jeg er sikker på at deres avlsdyr er kvalitetsmessig på lik linje som andre topphunder som bærer hvitt. Helst skulle jeg sett at forbudet mot hvitt ble opphevet. For det finnes ikke helsemessige grunner til at man prøver å luke det ut? Jeg tenker på dette med døvhet osv.

Ja, det er det jeg også mener. Det var derfor jeg følte trådstarter burde bli informert. :ahappy:

Trådstarter er informert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det finnes ikke helsemessige grunner til at man prøver å luke det ut? Jeg tenker på dette med døvhet osv.

Døvhet er linket opp mot den genetiske koden "extreme white piebald" ja. Og hvite Boxere er extreme white piebald.

Du kan lese mer om dette her: The Dalmatian Dilemma

Det betyr ikke at døvhet har en særlig høy forekomst på de hvite hundene. På en av "mine" raser, Amerikansk Bulldog, er det veldig vanlig med extreme white piebald hunder. Døvhet forekommer, men veldig utbredt er det ikke.

Døvheten kommer fra manglende pigment på det indre øre, dette fører til at nervene forfaller og dør i løpet av de første ukene av valpens liv. Man kan ikke se om huden mangler pigment bare ved å se inni øret.

Det er på grunn av manglende pigment hvite hunder er mer utsatt for døvhet, selv om de har pigment flekkvis ellers på kroppen (de er ikke albino!).

Du kan lese mer om døve hunder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst skulle jeg sett at forbudet mot hvitt ble opphevet. For det finnes ikke helsemessige grunner til at man prøver å luke det ut? Jeg tenker på dette med døvhet osv.

Det tror jeg aldri kommer til å skje, men selvsagt hadde det ikke gjort noe :ahappy:

Nei, det er ikke pga helse at rasestandaren til Boxeren ble forandret i 1930, men Boxeren var politihund nr 1 i Tyskland og ble brukt i krig allerede under den første verdenskrig, den var en arbeidshund og Deutsher Boxerklub gjorde om rasestandaren pga det tyske politiet da de forbydde alle hvite hunder i tjeneste.

Døvhet er en helt annen sak, det sies å være 18 % av de hvite Boxerene som på ett eller begge ørene er døve, Mari skev bra om dette så føler ikke at det er så mye mere å si om den saken.

I vår klubb har vi omkring 200 hvite Boxere og av de så kjenner jeg til 3 stk som er døve, en ting som jeg føler jeg må nevne er at de jeg har sett som er døve eller har hørt om er kritthvite uten noen form brune/tigrete tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med hunder, men når det gjelder katter har som regel hørende helhvite katter svarte hørselsflekker som ung kattunge, og som forsvinner igjen når den blir eldre.

Så også AB og andre raser med mye hvitt er like utsatt for døvhet som hvit boxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg aldri kommer til å skje, men selvsagt hadde det ikke gjort noe :ahappy:

Enig. Hvite burde inkluderes. Så lenge de ikke er døve/syke, men det sier seg selv. Linjer må selvsagt kartlegges isåfall.

Det er ikke vanskelig å avle fram fargete hunder i kull med en hvit forelder heller.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med hunder, men når det gjelder katter har som regel hørende helhvite katter svarte hørselsflekker som ung kattunge, og som forsvinner igjen når den blir eldre.

Hunder som er extreme white piebald har som regel pigmentflekker gjennom hele livet, de forsvinner ikke.

Eksempel: Töddel (Amerikansk Bulldog)

2374376493_64a35dfb2a.jpg

Han var extreme white piebald, men hadde flekk over øyet. Ellers hadde han også pigmentflekker over hele huden, noe som vistes godt når han var våt. Disse pigmentflekkene i huden kommer gradvis etterhvert som valpen vokser til.

Angående katter så tipper jeg (har ikke snøring på katter!) at pigmentet i det indre øret fortsatt er tilstede, selv om det synlige pigmentet forsvinner.

Så også AB og andre raser med mye hvitt er like utsatt for døvhet som hvit boxer?

Jeg vet ikke akkutat hvor utsatt det er på de respektive rasene. Men ja, det vil jeg tro.

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er extreme white piebald har som regel pigmentflekker gjennom hele livet, de forsvinner ikke.

Eksempel: Töddel (Amerikansk Bulldog)

2374376493_64a35dfb2a.jpg

Han var extreme white piebald, men hadde flekk over øyet. Ellers hadde han også pigmentflekker over hele huden, noe som vistes godt når han var våt. Disse pigmentflekkene i huden kommer gradvis etterhvert som valpen vokser til.

Ja det har jeg sett på en (felles) bekjents AB. Er morsomt å følge med på hvordan flekkene utvikler seg og nye kommer til osv. Jeg synes AB med mye hvit er bare VAKKERT! Tøddel var bare dritflott, jeg har vært inne på bloggen din tidligere og sett på han. Men du, hvordan er AB i forhold til boxeren egentlig? Eller, jeg mener egentlig AB i forhold til meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...