Gå til innhold
Hundesonen.no

utstillings regler


Sheltievennen

Recommended Posts

Krav for å delta på hundeutstilling :

Hunden må være registrert i NKK (eller i register som er godkjent av NKK). Hundens registreringsnummer må oppgis på påmeldingsskjemaet.

Hundens eier bør være medlem av NKK eller en samarbeidende klubb (f.eks. en raseklubb), ellers må dobbel påmeldingsavgift betales.

Hvis hunden er født etter 01.01.1998 må den være ID-merket.

Hundens vaksinasjonsattest må være i orden. Attesten må ikke være eldre enn 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Match show er åpen for alle hunder å stille.. da går det ikke på rase eller noe:)

når meg og Lazita kommer inn i styret i askøy hundeklubb nå mest sannsynlig så blir det nok arrangert her :)hihi:)

Jeampi: hakke du vært med på det da? du kan jo forklare litt hva det er??!?

Det var på askøy en gang oppe på barneskolen der du bor.

Jeg fulgte ikke med hvordan det var men jeg tror det var slik som vanlig eksteriør bare det var flere bl hunder som konkurerte mot hverandre.

Men jeg sto ikke å så på så jeg er ikke helt sikker. Men det var ikke matcj show

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen YTTERST få valpeshow som har "bl hund klasse" hvor en kan stille bl hunder. Men det er vel en av en million som har...

hmm askøy hundeklubb har nå hatt det på de 3 siste valpeshowene de har hatt. så her har det blitt stilt en del blandingshunder de siste årene ja.

nå blir det snart meg som skal styre slikt :) så da blir det garantert blandingshunder med også :wink: .

he he meg og Kine har meldt oss frivillig til å sitte i styret. :D så vi går et spennedes år i møte ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm askøy hundeklubb har nå hatt det på de 3 siste valpeshowene de har hatt. så her har det blitt stilt en del blandingshunder de siste årene ja.

nå blir det snart meg som skal styre slikt :) så da blir det garantert blandingshunder med også :wink: .

he he meg og Kine har meldt oss frivillig til å sitte i styret. :D så vi går et spennedes år i møte ja :D

ÅÅ kan dere ikke arrangere handler konkuranser??? [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først er det en kvalitetsvurdering av hundene i denne vurderingen betyr sløyfene ;

Rød sløyfe betyr "typisk, i alt vesentlig riktig bygget hund, hvis fortrinn er så påtagelige og hvis feil er så uvesentlige, at den kan sies å være en meget god representant for sin rase".

Blå sløyfe betyr "hund av god type og bygning, hvis eksteriørfeil ikke er mer framtredende enn at den kan sies å være en god representant for sin rase".

Gul sløyfe betyr "hund av godtagbar type, hvis eksteriørfeil ikke er av en slik art at den kan sies å være en dårlig representant for sin rase".

0. premie gis til hunder med diskvalifiserende anatomiske, typologiske eller psykiske feil - altså testikkelmangel, tannfeil, aggresivitet, at hunden ikke er rasetypisk, også videre.

KIP betyr Kan Ikke Premieres, for eksempel hvis hunden hopper og sretter slik at dommeren ikke har mulighet til å bedømme den.

Etter dette er det konkuranseklasse, da betyr rødt første plass, blått andreplass, gult tredjeplass og grønt fjerdeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på askøy en gang oppe på barneskolen der du bor.

Jeg fulgte ikke med hvordan det var men jeg tror det var slik som vanlig eksteriør bare det var flere bl hunder som konkurerte mot hverandre.

Men jeg sto ikke å så på så jeg er ikke helt sikker. Men det var ikke matcj show

men du var jo med på det på Norhordaland sin greie her i høst var du ikke det da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GANGEN I UTSTILLINGA

Hannene bedømmes alltid først, dernest tispene.

1) Juniorklasse (9 -15 mnd)

Kvalitetsvurdering:

1JK, 2JK, 3JK, 0 eller KIP

Alle med rød sløyfe (1JK) går videre til Junior-konkurranseklasse, og plasseres 1JKK, 2JKK, 3JKK, 4JKK og resJKK etter hvem som er best.

HP kan gis til dem som dommeren mener er bra nok, og disse går videre til Vinnerklasse.

2) Åpen unghundklasse (15 - 24 mnd)

Kvalitetsvurdering:

1AUK, 2AUK, 3AUK, 0 eller KIP

Alle med rød sløyfe (1AUK) går videre til Åpen unghund-konkurranseklasse, og plasseres 1AUKK, 2AUKK, 3AUKK, 4AUKK og resAUKK.

HP kan gis, og disse går videre til Vinnerklasse.

3) Åpen klasse (f.o.m. 24 mnd)

Kvalitetsvurdering:

1AK, 2AK, 3AK, 0 eller KIP

Alle med rød sløyfe (1AK) går videre til Vinnerklasse.

4) Vinnerklasse.

Her deltar alle med HP (fra Junior-konkurranseklasse og fra Åpen unghund-konkurranseklasse) og alle med 1AK fra Åpen klasse.

Premiering:

1VK, 2VK, 3VK, 4VK og resVK.

1VK kan få cert, mens resten kan få CK hvis dommeren mener de er av championatkvalitet. De som får cert/CK går videre til konkurransen om BHK/BTK (Beste Hannhund-/Beste Tispe-Klasse)

5) Championklasse (norske utstillingschampions - N Uch)

Ingen kvalitetsbedømmelse, kun konkurrasebedømmelse: 1CHK, 2CHK, 3CHK, 4CHK og resCHK.

CK kan gis til dem dommeren mener fortjener championat-tittelen, og disse går videre til BHK/BTK.

6) Veteranklasse (f.o.m. 7 år)

Kvalitetsvurdering:

1AK, 2AK, 3AK, 0 eller KIP

Alle med rød sløyfe (1AK) går videre til Veteran-konkurranseklasse, og plasseres 1VETK, 2VETK, 3VETK, 4VETK og resVETK.

CK eller HP kan gis.

Alle med CK går videre til BHK/BTK.

Beste tispeveteran og beste hannhundveteran konkurrerer om å bli Best I Rasen Veteran (BIRveteran), og denne går videre til konkurrase om utstillingens beste veteran i "Den store ringen".

7) BHK/BTK (Beste Hannhund-/Beste Tispe-Klasse)

Her deltar cert-hund og alle med CK (fra Vinnerklasse, Championklasse og Veteran-konkurranseklasse).

Premiering:

Hanner: 1BHK, 2BHK, 3BHK, 4BHK og resBHK.

Tisper: 1BTK, 2BTK, 3BTK, 4BTK og resBTK.

8 ) BIR/BIM (Best I Rasen/Best I Motsatt kjønn)

Beste hannhund (1BHK) og beste tispe (1BTK) konkurrerer om å bli BIR (Best I Rasen). Den andre tildeles BIM (Best I Motsatt kjønn).

BIR-hunden går videre til Gruppekonkurranse i "Den store ringen".

9) BIG (Best I Gruppen)

Alle BIRhunder i hver gruppe møtes og konkurrerer om å bli BIG.

Premiering:

BIG, 2BIG, 3BIG, 4BIG og 5BIG.

10) BIS (Best In Show)

De ni BIGhundene (det er egentlig 10 grupper, men gruppe 6 og 4 er slått sammen...) møtes i "Le Grand Finale" og konkurrerer om å bli BIS.

Premiering:

BIS, 2BIS, 3BIS, 4BIS, 5BIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...