Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden din "fri ved fot"?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Nei, det er aalt for mye lukter for ham nå for tiden. Begynner å få opp øynene for andre hunder, å de må jo "spores opp", hihi..

Han holder seg i nærheten, men han går ikke fot.

Skrevet

Tjorvenkan det ikke, hun ville nok stukket av om jeg hadde tatt båndet av henne, hun hadde nok holdt seg innen synsvidde (hennes synsvidde), men å få henne til å gå fri ved fot ved siden av meg kan hun ikke og blir nok vanskelig å lære henne

Skrevet

Jau, Lisa kan gå fot og gjør det i de fleste situasjoner utenom ved søk eller når hun har fått frikommando. Jeg er supernøye på at hun går fot på eget initiativ.

Skrevet

er vi på værandaen, eller på lekeplassen kan han det, men visst det er forstyrrelser rundt kan han det ikke, deuten må jeg da ha frolic eller lever eller noe han virkelig elsker som belønning :P har trent en del i sammenheng med utstillingstrening, der jeg etterhvert slipper linen, uten at han merker det, og holder handen i samme stilling som om båndet skulle vært der. da går han veldig ba. :P

Skrevet

Hun kan kommandoen, det er ikke det. Men om jeg bare sier "på plass" fordi vi skal gå forbi folk så er a slapp på det. Da er folka eller hundene morsommere. Derimot kan hun forsåvidt gå løs på retrievertreningene, for da trener vi med klikkeren, og da er hun såå mye mer opptatt av meg...

Skrevet
Hun kan kommandoen, det er ikke det. Men om jeg bare sier "på plass" fordi vi skal gå forbi folk så er a slapp på det. Da er folka eller hundene morsommere. Derimot kan hun forsåvidt gå løs på retrievertreningene, for da trener vi med klikkeren, og da er hun såå mye mer opptatt av meg...

ask har faktisk sluttet og utagere, bry seg om mennesker vi møter på tur! :P han går faktisk fint ved foten i møtesituasjoner, med mindre de har hund med seg. det er stoor overgang fra nå å gå pent, fra å utagere, bjeffe å knurre, som før! :P*stolt*

Skrevet

ask har faktisk sluttet og utagere, bry seg om mennesker vi møter på tur! :P han går faktisk fint ved foten i møtesituasjoner, med mindre de har hund med seg. det er stoor overgang fra nå å gå pent, fra å utagere, bjeffe å knurre, som før! :P*stolt*

Hehe, det er ikke det som er problemet hos oss nei! Tinka skal absolutt hilse hun. Og det er ikke alle som syns det er så veldig trivelig med en hoppende glad, gjørmete og våt hund som absolutt skal hilse. Så det er det som er problemet med å ha Tinka løs i forhold til å treffe på andre folk.

Skrevet

Buster kan og kommandoen men må nok følges litt med noen ganger ja. Å her vi bor tør jeg ikke å ha han fri ved foten når vi går vanli tur-masse biler å jeg vil ikke at det skal skje han noe.

Skrevet

Ja, eller.. Er ikke fri ved fot uten øyenkontakt?

Isåfall så er han litt flink.. :cry:

Må si rolig til han noen ganger. (Når han begynner å sette opp tempoet)

Jeg har merkelige kommandoer.

Rolig er gå fint ved siden av meg,

Og fot er gå ved siden av med øyenkontakt.

(Bomma litt på det øverste kommando ordet. :oops: )

Skrevet

Oscar kan øvelsen, men med en unghund er det bare å be om å ødlegge øvelsen ved å trene den i skogen....

Jobber med Nena nå og hun kan det ganske bra :cry:

Skrevet

njaaaaaaiiii...Kommer litt an på situasjonen. Hvis jeg har KNALLgode godbiter så er hun KJEMPE flink. Hvis ikke kan jeg bare drite i det :cry: :oops:

Skrevet

Ja, men jeg bruker den sjeldent. Kun ved passering av skeptiske folk, når gå over veier, eller hvis det er en hund han/de ikke får hilse på eller andre ting,som andemat o.l.. Er ikke 100% med yngstemann, fine tisper er nok viktigere ja :cry:

Går vi i skogen/ turer så er det jo hovedsakelig for at de skal få nyte turen og få nye sanseinntrykk (løpe kan de jo gjøre i hagen), så da lar jeg dem utforske, snuse og gå som de vil, så lenge de er i nærheten og holder øye med meg, eller hvis i bånd, så lange de ikke drar.

Skrevet

Goshi kan det, men kan ikke tenke meg å la henne gå fri ved fot inne i byen. vi bruker det på vanlige spaserturer, aldri på fjellet.

Skrevet

Kan ikke fri ved fot enda- vi trener fortsatt på lineføring :wink: Men han stikekr aldri av, og holder seg ved meg på tur

Skrevet
Kan hunden din "fri ved fot"? Gå uten lenke/bånd ved siden av deg på tur i skog, by eller bare en vanlig tur på asfalt?

Ja, Tanja kan fri ved fot :cry: Jo mer bråk og ting det er som skjer rundt oss, desto vanskeligere er det å holde henne "oppe" men vi får det til ja :wink:

Skrevet

Felix kan gå fri ved fot men tørr ikke å la han gå uten bånd der det er mange folk. Men jeg går nesten aldri i bånd annet enn ved veien og hvis jeg trener noen ganger :cry:

Skrevet

Heisann!

Joda Bella kan fri ved foten, men ikkje så veldig bra om det er mange forstyrrelsar.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...