Gå til innhold
Hundesonen.no

Parringsvalp


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Hvordan gjør dere det med andre raser?

Det jeg tidligere har avtalt med forje hannhund eier er 10% ved parring og 10% pr.levende valp ved 5 uker. (10% av valpeprisen)

Hvordan gjør dere det når dem vil ha parringsvalp? Om det bare blir 3 valper så vil jo det være utlegg om hannhund eier får en valp uten å legge inn ett mellomlegg. Men jeg er usikker på hva normalen er (og jeg har ingen raseklubb å spørre).

Hva er normalt for andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos kaniner (hehe) er det vanlig at hannkanineier får enten prisen av en unge eller en unge selv. Andre har fks tatt 25% av prisen på hele kullet.

Er vel ca slik hos hunder og? Om hannhundeier skal ha både valp og penger synes jeg det blir drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos kaniner (hehe) er det vanlig at hannkanineier får enten prisen av en unge eller en unge selv. Andre har fks tatt 25% av prisen på hele kullet.

Er vel ca slik hos hunder og? Om hannhundeier skal ha både valp og penger synes jeg det blir drøyt!

Det er jo ikke snakk om en valp og penger, men om hannhundeier skal legge ut mellomlegg for valpen eller ikke... Dvs, vi sier at valpeprisen er 10.000 da, og da får hannhundeier 1000 kr ved parring, og 3000 for den tre levende valpene... Men det er bare 4000, og en valp koster 10.000.

Hos oss er det sjeldent det blir så få valper, men om hannhundeier vil ha valp og det blir født så få betales det mellomlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet at er vanlig på rasen min er at hannhundeier får salgssum av en valp, eller prosent av antall fødte valper. Hvis det blir 3 eller færre valper i et kull er det standard å få en gratis gjenparing. Noen betaler mellomlegg i stedet for. Det er så forskjellig hva de ulike gjør. Men det virker som at en gratis paring er det mest normale i rasemiljøet om det blir få valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har noen spörsmål angående fölgende:

Vår oppdretter önsker å sette valper på vår jente, dersom HD er ok, tester er ok, adferd, utseende, betende osv.

Dersom dette skjer, så skal hun ordne med parringen, vi har henne hjemme ca. 1-2 uker för födsel, kennelen har Kia der i 8 uker, og vi får betalt for en valp.

Hva synes dere om dette? Vi har ikke skrevet noen bindende kontrakt, tatt i betraktning alle faktorer som spiller inn ang. adferd o.l Men jeg er ny her, og lurer på hva som er "vanlig" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hva som står i parringskontrakten Jeanette?

I den jeg har brukt tidligere er det definert hvor mange valper som regnes som et kull ( i forhold til omparring), og er det nok til et kull, og du ønsker parringsvalp, så får du det. Send meg en PM om jeg skal sende kontrakten så du kan lese hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spörsmål angående fölgende:

Vår oppdretter önsker å sette valper på vår jente, dersom HD er ok, tester er ok, adferd, utseende, betende osv.

Dersom dette skjer, så skal hun ordne med parringen, vi har henne hjemme ca. 1-2 uker för födsel, kennelen har Kia der i 8 uker, og vi får betalt for en valp.

Hva synes dere om dette? Vi har ikke skrevet noen bindende kontrakt, tatt i betraktning alle faktorer som spiller inn ang. adferd o.l Men jeg er ny her, og lurer på hva som er "vanlig" :ahappy:

I utgangspunktet er det en vanlig avtale, men jeg ville sørget for å diskutere detaljer.

Hvem skal betale hva?

Utstillinger, helseundersøkelser, mentalbeskrivelser og annet som må plass for å vurdere henne som avlshund, som kanskje er mer enn dere ville gjort for en "vanlig familiehund" - hvem skal betale hva?

Hvem skal betale for ekstra mat og bedre mat under svangerskapet?

Hva skjer hvis hunden dør under fødsel? Det er en utenkelig tanke, jeg vet, men det skjer.

Hvem betaler for utvidet forsikring for å dekke keisersnitt og komplikasjoner?

Skal dere få en valp, eller skal dere få summen tilsvarende en valp? Hva om tispa får én valp? Skal dere få den valpen/alle inntektene oppdretter har? Har de da krav på et kull til? Har de krav på ETT KULL eller et antall valper? Mange velger å skrive i avtalen ett kull eller fem valper (eller et annet tall som representerer en gjennomsnittlig kullstørrelse for rasen), så de kan ta et kull til hvis tispa får et lite kull.

Tenk litt worst case-scenario, og mulige konflikter, for å få dette avklart på forhånd.

Ønsker dere selv å avle på tispa? I så fall bør det stå noe i avtalen om at oppdretter skal ha kullet innen hunden er så og så gammel, slik at også dere rekker å ha et kull. For eksempel innen fire-fem år.

Dette er et raskt svar, så mye mulig jeg har glemt noe, men i hvert fall en start for tenketankevirksomheten for slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hva som står i parringskontrakten Jeanette?

I den jeg har brukt tidligere er det definert hvor mange valper som regnes som et kull ( i forhold til omparring), og er det nok til et kull, og du ønsker parringsvalp, så får du det. Send meg en PM om jeg skal sende kontrakten så du kan lese hele.

Nå har jeg ikke skrevet noen parringskontrakt enda, da hun ikke løper en gang enda :ahappy: Men jeg har muntlig avtale på % eller mellomlegg.

Gjennparring med bare 3 valper er jeg ikke intressert i egentlig. Rett og slett pga det er en liten avlsbase, med mindre jeg gjør en "unik" parring (noe som egentlig ikke viser seg før etter 3-4år) så kan jeg heller betale for det.

Jeg har tidligerer (min egen hannhund) og forje to parringer brukt NKK sin kontrakt, men da har dem ikke vært intressert i parringsvalp.

Men det er vel bare NKK sin kontrakt som er juridisk gjennomgått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...