Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørket lever

Recommended Posts

Jeg pleier å koke i ca. 20 minutter først, så dele opp i skiver og tørke på 100 grader i ovnen til det er tørkt. Evt. lage leverbrownies, som er mye mindre drittlukt og bedre for magen. Du finner sikkert oppskriften hvis du søker på leverbrownies på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift på levergodbiter:

Legg en rå, halvtint lever på ei skjærefjøl og kutt den i cirka 1-2 cm brede skiver. Legg skivene på rist over oppvaskbenken og la dem tine og renne av seg. Legg rista oppå en langpanne (den skal fange opp eventuelle drypp), og sett den et hundesikkert sted. Plassér en bordvifte sånn at den blåser over leverskivene. Når de er blitt tørre på overflaten, så snu dem og tørk dem på motsatt side. Når begge sidene er tørre, kan du klippe skivene i centimeterbrede strimler med ei saks. Legg strimlene tilbake på rista og la dem tørke videre. De er ferdige når du kan klemme på strimlene uten at de gir etter - de skal altså være helt harde.

Du kan også klippe strimlene opp i passelige godbit-lengder når de er seige, men ikke helt tørket. Legg dem så til videre tørking i en luftig kurv eller på en finmasket rist. Jeg bruker rister som jeg har "reddet" fra brukte engangsgriller. De er GENIALE å bruke til tørking av godbiter.

Ferdige godbiter kan oppbevares nærmest uendelig i luftige kurver i romtemperatur. Unngå lufttette beholdere, for de hindrer luften i å sirkulere rundt godbitene. Hvis det fremdeles er litt fuktighet i dem, kan de faktisk mugne eller råtne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid sånn omtrent tar det det å tørke lever?

Er det meg eller Tuppetroll du spør?

Lufttørking av lever avhenger av temperatur og lufttilstrømning, pluss tykkelsen på leverstrimlene. Akkurat nå er det kaldt ute og det regner, og da tørker det saktere enn når det er sol og varmt vær. Lufta blir veldig fort rå og fuktig her jeg bor når det regner.

Jeg pleier å regne med 2-3 dager når jeg skal tørke lever uten å fyre i vedkomfyren, men det er fordi jeg tørker ganske mye. På vinteren går det mye fortere, for da fyrer jeg. Leverstrimlene ligger på rist 50 cm over vedkomfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...