Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av voksen hund


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg går med tanker om importere en hund på 1-2 år gammel hund fra Frankrike/Danmark, om det skulle dukk opp en bra hund.

Men hvordan er det å ta over en "voksen" hund ?

Tenker på dere som har tatt imot omplasserte hunder, tenker litt på kommando ord og hvordan er det med navn når man får en hund fra utlandet, kan man "døpe" om hunden til daglig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, blir ikke helt likt siden vår hund faktisk kom fra Norge, men har vokst opp i Finnland og har amerikanske eiere... så det med navn og kommandoord ble jo forskjellig siden forrige eiere ikke snakket norsk til hundene sine. Vi uttalte navnet hans annerledes og lærte inn nye kommandoer. Vi klikkertrener hundene våre, så han måtte uansett bli klikkerklok først, så det ble naturlig at han fikk "nye" kommandoer. Det eneste som vel var nogenlunde likt var "sitt". Fungerte ganske uproblematisk, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilos var ett år, sånn ca da han kom. Han kunne jo ikke stort, men han var kalt Filos (venn) der han kom fra for Scilos (hund) ble litt vrient. Alle var jo skiloser, liksom. Dessuten bruker jeg litt gresk i innkalling (ella = kom) og han sitter både på "sitt" og "katse" som er sitt på gresk. Alle nye kommandoer læres inn på norsk, selvfølgelig, men i det store og hele er det ikke noe problem å "omprogrammere" en hund fra et språk til et annet, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overtatt ei 4 år gammel tispe som het "Hatasha" som jeg etter en uke eller to døpte "Tessa" det som var vanskeligst i starten var faktisk å si rett navn :P Det ble endel "Hatasch.. Ehh Tessa". En annen ting som jeg fant ut var viktig var å finne ut hvor mye hun hadde blitt sosialisert og med hva, og jeg fant fort ut selv at det var visse ting jeg måtte bruke mye tid på, gud vite hvor mange timer jeg har brukt i Moss by og hvor mange fremmede som har blitt "tvunget" til å gi henne godbiter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka kom til med fra omplasseringen da hun var 13mnd, hun het Chicka og jeg tenkte egentlig ikke over å gi hun et nytt navn (Chicka er jo er fint navn syntes jeg)

Fikk ikke vite så veldig mye om hun så jeg brukte den første tiden på å "lese" hun i forskjellige situasjoner og lot egentlig hverdagen gå som normalt uten å tenke så mye på hva hun kunne og ikke kunne fra før.

Begynte på lydighetskurs ca 2uker etter at jeg fikk hun og da lærte jeg inn kommandoer på hun, men hun kunne "sitt", "ligg", "nei" osv, det er vel vanlige kommandoer som eiere ofte bruker på hundene sine.

Jeg opplevde ikke noen problemer med å få en 13mnd gammel hund i hus, selvom hun har en historie bak seg så roet hun seg første kvelden og har vært min "borrelås hund" fra første dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har delt erfaring med litt forskjellige import hunder. Den ene hunden var kennelhund og bærer etter 4 år fortsatt preg av å ha vokst opp i hundegård uten særlig stimuli og miljøtrening. Hunden er meget bra på enkelte ting, men har noen svakheter som jeg tror ikke ville vært så fremtredende med annen oppvekst. Denne hunden er vannvittig miljøsterk og tåler det meste av forandringer i livet, men er i en alder av 6 år fortsatt ikke 100% husren. Hun har som sitt største drawback aldri lært å konsentrere seg og det får jeg aldri hentet tilbake.. Den andre importen jeg har hatt var helt ok på alle måter, men den er meget bra mentalt uansett.. Den vokste opp i mer "familiære forhold", så jeg tror det har mye mer å si HVA som er gjort med hunden fremfor hvem eller hvordan.. Navn endring er skjeldent noe problem, jeg legger på kommandoord etterhvert som hunden viser meg at den kan, så blir det ingen konflikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Gråtass.

Vet at de i Frankrike har veldig annerledes hundehold enn oss med store kennel og hundegårder. Da burde man sjekke ganske nøye hvordan hunden har hatt det tidligere, slik at man ikke får en hund som har bodd mange år "ute" og plutselig skal være innehund. Jeg har ikke mulighet for hundegård der jeg bor, så hunden må takle å bo inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar Gråtass.

Vet at de i Frankrike har veldig annerledes hundehold enn oss med store kennel og hundegårder. Da burde man sjekke ganske nøye hvordan hunden har hatt det tidligere, slik at man ikke får en hund som har bodd mange år "ute" og plutselig skal være innehund. Jeg har ikke mulighet for hundegård der jeg bor, så hunden må takle å bo inne.

Det er ikke bare Frankrike som har det sånn desverre.. Hunden jeg importerte sto i hundegård de to første årene av sitt liv, den kan overhodet ikke stå i hundegård nå pga kennel-syndrom (løper i sirkel), den andre som vokste opp i familiære forhold, er rolig i hundegård, men trives ikke der. Jeg tror det er viktig å se på hunden med ærlig blikk og en anelse kritiske vurderinger når man kjøper hund og ikke ha rosa-ny-hund-skyer. Jeg kommer helt sikkert til å importere hund igjen, men da blir det valp under 12 uker fordi jeg syns jeg mister så mye av mulighetene til å forme hunden til det individet jeg skal ha og funksjonelt til mitt bruk, ved å overta en "brukthund".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...