Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt akvarium i dag!:)

Toya

Recommended Posts

ok-.. da passer ikke Nigeria Killi inn.. "Kjøttetende fisk, tett beplantet, jeg har 3 store planter og sånn grønn algeball(?) og sånn rot.. tett og tett frublom...

syntes den med de var så spesielle med de flekkene. litt sånn lyse opp karret på en måte :P

kanskje jeg skal ha sånn kuhliål hihi :P to sånne og en sånn sort med sugekopp

kampfisk + ål + sugekopp-fisk ( eller til helsikke med hele kampfisken haha)

den Nigeria Killi var snasen hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
ok-.. da passer ikke Nigeria Killi inn.. "Kjøttetende fisk, tett beplantet, jeg har 3 store planter og sånn grønn algeball(?) og sånn rot.. tett og tett frublom...

Kampfisken er ikke vegetarianer den heller...hihi! De aller, aller fleste fisker er omnivore, dvs. at de spiser både kjøtt (larver, insekter osv.) og grønt - rett og slett opotunister.

Planter kan du vel bare sette inn flere av etterhvert vel? Jo flere planter jo bedre for fisken og sunnere miljø får du. Plantene er jo med på å filtrere vannet for mikropartikler vet du. :P

Din største utfordring her er faktisk bunnsubstratet ditt - de fleste av de fiskene du liker må ha sand og ikke grus for å trives og for å ikke pådra seg skader. Ciklider f.eks spiser ved å bl.a filtrere sanden gjennom gjellene sine og kuhliiålen graver seg jo ned i sanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en tur ¨på biltema på mandag og kjøpt sand der, det er lettere å bytte sand nå, før du har satt inn fisk enn etterpå :P

+ at det er myyyye finere å se på med sand, syns jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampfisken er ikke vegetarianer den heller...hihi! De aller, aller fleste fisker er omnivore, dvs. at de spiser både kjøtt (larver, insekter osv.) og grønt - rett og slett opotunister.

Planter kan du vel bare sette inn flere av etterhvert vel? Jo flere planter jo bedre for fisken og sunnere miljø får du. Plantene er jo med på å filtrere vannet for mikropartikler vet du. :P

Din største utfordring her er faktisk bunnsubstratet ditt - de fleste av de fiskene du liker må ha sand og ikke grus for å trives og for å ikke pådra seg skader. Ciklider f.eks spiser ved å bl.a filtrere sanden gjennom gjellene sine og kuhliiålen graver seg jo ned i sanden.

dama i dyrebutikken ( kjenner jeg blir lei av å si det nå) sa at det er grus som passer best til all typer fisk.. bæææææ bæææ på alle sammen...

nå kjenner jeg at jeg er rimelig lei dyrebutikkdamer...

jeg orker ikke tømme karret nå altså.. mister jo tooo hele dager på det haha.. snakk om nedtelling til å kunne fylle på det hihi...

finn fisk som kan gå i sånne grus steiner da?

nevnte og den sugekoppfisken, og den trivdes visst best i grus.. og jeg som ikke kan fisk, regner med at da kan de som selger det fisk.. :rolleyes: stupid stupid

Marianne : er det ikke fryktelig mye jobb med å bytte ut bunnen nå? ser for meg milelangt senario med å tappe ut alt vann og fjerne grus, for å så legge i sand og planter etc etc, for å så starte hele prosessen på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt grus i mange år, og fiskene mine har levd som bare pokken :P

Du kan jo ta en stor håv til å ta opp sanda med :P Da slipper du å tømme alt..

har du hatt sånn fisk jeg snakker om også? som visstnok egentlig trenger sand?

jeg er skikkelig grønn når det gjelder akvarier og fisk generelt, så grav og spørr`s nye president heter Therese hihi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du trenger ikke tømme :P Bare ta ut plantene og rota, så fisker du opp steine med en håv, det tar ikke så lang tid og du mister ingen dager :P

Noen av de sekkene med sand kan ha mye støv i seg mens andre har ikke det, så vær nøye med at du skyller sanden godt før du hiver den oppi. Ellers kan du få spøkelseskar en stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg orker ikke tømme karret nå altså.. mister jo tooo hele dager på det haha.. snakk om nedtelling til å kunne fylle på det hihi...

finn fisk som kan gå i sånne grus steiner da?

nevnte og den sugekoppfisken, og den trivdes visst best i grus.. og jeg som ikke kan fisk, regner med at da kan de som selger det fisk.. :rolleyes: stupid stupid

Marianne : er det ikke fryktelig mye jobb med å bytte ut bunnen nå? ser for meg milelangt senario med å tappe ut alt vann og fjerne grus, for å så legge i sand og planter etc etc, for å så starte hele prosessen på nytt?

Du mister ingen dager på modningsprosessen nei - det er jo inne i filteret bakteriene skal dannes.

Gjør som Marianne sier - tapp ut bare litt vann slik at det ikke skvulper over når du driver nede i karet, plukk opp planter og stæsj, måk ut grusen med f.eks. en håv eller et litermål, skyll sanda og ha den ned i karet. Kanskje det tar deg 15 min.

Maller kan fint gå i grus de, men pansermaller, åler og ciklider må ha sand for å ikke skade seg da de utfører den naturlige adferden med å sile og grave. Klart noen av de fint kan leve med grus, men når man vet at det f.eks. skader pansermallenes tentakler og fratar ciklidene en adferd som er naturlig for dem og en del av deres spisevaner er det vel viktigst å tilrettelegge for det enn å absolutt beholde en bunnsubstrat som er feil for dem.

Skal du beholde grusen bør du holde deg til frittsvømmende fisker som f.eks. killi, kampfisk og tetra og holde deg unna ciklider, maller og andre bunnfisker.

Har selv skiftet fra grus til sand med fisken i karet så det er en grei ting å gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det tar deg 15 min.

*flirer* Jeg hadde vel satt av litt mer tid men :P

Har gjort det selv i 110 liter'n når jeg hadde det + en venninnes 60 liter.. Men det som tok mest tid var å pelle ut alle sandsneglene av grusen... :rolleyes:

Men det er verdt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du hatt sånn fisk jeg snakker om også? som visstnok egentlig trenger sand?

Siden jeg jobbet i dyrebutikk for maange år siden(vi snakker via ungdomskolen en gang i uken) fikk jeg rabatt og kjøpte meg "ofte" fisk. Jeg har hatt det meste. Til og med fisker som egentlig skal ha dobbel så stor plass. Ung og uvitende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl : Ja selvfælgelig, man er ikke dum - når jeg blir fortalt at de ikke trives i grus, så kjøper jeg ikke sånn fisk :P

Planen min var at jeg skulle finne ut av hvilken fisk jeg skulle ha med god hjelp, dra til en dyrebutikk og levere liste og si at sånn og sånn fisk vil jeg ha, bestill det til meg nå.

Ok så man "taper" ingen dager på det nei, betryggende å høre :P

Kili og kampfisk kan gå i grus ja, (de kan og gå sammen??) om man har si en stim fisk(10-12), og en parrfisk(3-4), kampfisk(1) og en sugekoppfisk(1)( det er vel ikke malle?) burde det gå greit? så lenge de ikke har atferd som tilsier at de sklal ned i bunn for å spise etc?

Jeg er åpen for å fikse i karret altså, men syntes den grusen tar seg så godt ut i karret og på en måte.

Hva koster denne biltema sanden? og hvor mye vil jeg evt trenge i ett 60 liters karr?

ett annet spm, kan alt av fisk gå i sand? ( mumlenoeomatdetburdedamaibutikkensagttilmegomdette

vartilfellet....) da hadde jeg kjøpt sand in the first place.... *gromf*

en annen ting , vannet er i dag klart og fint :P så var nok bare litt sånn grums fra ting og tang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl : Ja selvfælgelig, man er ikke dum - når jeg blir fortalt at de ikke trives i grus, så kjøper jeg ikke sånn fisk :P

Var da absolutt ikke meningen at du skulle oppfatte det slik! :shocked:

Kili og kampfisk kan gå i grus ja, (de kan og gå sammen??) om man har si en stim fisk(10-12), og en parrfisk(3-4), kampfisk(1) og en sugekoppfisk(1)( det er vel ikke malle?) burde det gå greit? så lenge de ikke har atferd som tilsier at de sklal ned i bunn for å spise etc?

Jada, både kampfisk og killi kan gå i kar med grus da de er frittsvømmende og de kan gå i samme kar. Kampfisken blir vel fort en 4 ganger større enn killien så du kan fint ha en gruppe med 1 hanne og 3 damer sammen med den.

Du bør velge enten parfisk eller stimfisk da de parfiskene som kan gå i grus er de som oppholder seg i midtsjiktet sammen med stimfisken, med unntak ev noen killifisker som foretrekker toppsjiktet sammen med kampfisken.

Hva koster denne biltema sanden? og hvor mye vil jeg evt trenge i ett 60 liters karr?

ett annet spm, kan alt av fisk gå i sand? ( mumlenoeomatdetburdedamaibutikkensagttilmegomdette

vartilfellet....) da hadde jeg kjøpt sand in the first place.... *gromf*

Er ikke sikker på hvor mye biltemasanden koster, men det er ikke mange kronene og med en slik sekk har du nok sand til flere kar.

De aller, aller fleste fisker går i sandkar ja, man har noen få unntak som trives best i stein som er større enn grusen du har. Plantene dine vil også trives mye bedre i sand enn i grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da absolutt ikke meningen at du skulle oppfatte det slik! :shocked:

Var bare for å understreke :P Ikke oppfattet sånn :P

Jada, både kampfisk og killi kan gå i kar med grus da de er frittsvømmende og de kan gå i samme kar. Kampfisken blir vel fort en 4 ganger større enn killien så du kan fint ha en gruppe med 1 hanne og 3 damer sammen med den.

Du bør velge enten parfisk eller stimfisk da de parfiskene som kan gå i grus er de som oppholder seg i midtsjiktet sammen med stimfisken, med unntak ev noen killifisker som foretrekker toppsjiktet sammen med kampfisken.

Ok det er greit, men da kan man f eks ha litt flere av parfisken? eller ? kanksje bare ha en større flokk med stimfisk, vet du om en stimfisk med litt knall farge? ( kanksje jeg spørr vanskelig her nå,) men hadde vært litt morsomt å ha ett kar med litt farger, blir fort kjedelig med grå og mørkt fargede fisker

Er ikke sikker på hvor mye biltemasanden koster, men det er ikke mange kronene og med en slik sekk har du nok sand til flere kar.

De aller, aller fleste fisker går i sandkar ja, man har noen få unntak som trives best i stein som er større enn grusen du har. Plantene dine vil også trives mye bedre i sand enn i grus.

Ja det vil sikkert plantene ja, jeg hadde litt problemer med å få festet plantene i steinen , men de sitter jo der nå, jeg har sånn grønn algball også, den var visstnook bra for økosystemet i karret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sand koster 50 kr for 25 kg, ergo fryktelig mye billigere enn akvariesand :P

oj, ok...

sånn man skal skylde godt før man legger i karret , ikke sant?

heter bare "biltema-sand"?

fader altså, skal være så vanskelig å finne fisk hihi:)

Gubben vil plutselig ha ett karr til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til fargerike stimfisker:

Rosentetra

Korallrød smyketetra

Kardinaltetra

oj, ok...

Men husk at du skal ha den rene blåsesanden - den andre typen inneholder et stoff som er skadelig for fisken (husker ikke akurat på stående fot hva det var igjen)

Begynnende symptomer på den ukurerbare litersyken... *humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, ok...

:P:P Og så lang tid tok det før dere var smittet av litersyken! *Leeer*

Jepp, man skal bestandig skylle all sand/grus, eller det er lurt ihvertfall.. Det har vært VELDIG forskjell på de forskjellige sekkene jeg har kjøpt, så du må bare se det an hvor mye støv det er... Du ser jo når vannet blir klart når du skyller :P

Det heter blåsesand, mener jeg...

Hmmm.. Tøyeblikk skal jeg ta bilde av en sekk jeg har her så ser du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene valpekjøperen min sa at jeg kunne dra å kjøpe bakterier, og så få fisk oppi relativt kjapt?

hvordan fungerer dette i praksis?

Det er såkalt Bio Start som jeg nevnte i et tidliger innlegg. Dette kan forkorte modningstiden med 14 dager, men et like godt og ikke minst mye billigere alterativ er å slippe litt flakfor i karet og måle verdiene etter 2-3 uker.

Uansett bør du ikke ha fisk oppi før tidligst 3 uker og filteret bruker ca 35 dager på å modnes så nitraten må du følge med på samme hvilke "hastemetode" man bruker.

Ved å tilsette litt flakfor får filteret noe å jobbe (fremskynder modningen litt) med mens Bio Start inneholder de bakterien som skal bygges opp naturlig i filteret, men uansett trenger de tid på seg til å etablere seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såkalt Bio Start som jeg nevnte i et tidliger innlegg. Dette kan forkorte modningstiden med 14 dager, men et like godt og ikke minst mye billigere alterativ er å slippe litt flakfor i karet og måle verdiene etter 2-3 uker.

Uansett bør du ikke ha fisk oppi før tidligst 3 uker og filteret bruker ca 35 dager på å modnes så nitraten må du følge med på samme hvilke "hastemetode" man bruker.

Ved å tilsette litt flakfor får filteret noe å jobbe (fremskynder modningen litt) med mens Bio Start inneholder de bakterien som skal bygges opp naturlig i filteret, men uansett trenger de tid på seg til å etablere seg ordentlig.

Hmm.. nok ett tett spm.. hvordan måler man sånn nitrat-verdier?

jeg startet i går å slenge mat i karret haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, har målt ph og sånn på skolen før hihi..

man får kjøpt sånt sett i dyrebutikken?

*vil ikke på jobb, vil ikke på jobb... * halvtime til jeg må kjøre.. også jobbe fra 14.00-22.00... åh hålly naaaaait

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...