Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpt akvarium i dag!:)


Toya

Recommended Posts

Ja som tråden så fint sier, så har jeg kjøpt meg akvarium, og trenger vel en del hjelp

jeg har kjøpt meg ett 60 liters karr, sånn pakke som hadde med pumpe og sånne andre finurlige ting:)

Har kjøpt tre planter og sånn grønn alge-ball og sand o.l.

Trenger nå tips til fisk som man kan ha i dette karret.

Jeg syntes kampfiskene er veldig fine, og har vel egentlig litt lyst å ha i allefall en hanne og ett par hunner av de i karret,

Så utfordringen til dere som er mer erfarne enn meg,

Vil dere legge hodene deres i bløt for meg?

Komme med forslag til hvordan type fisk og sånn som man kan sette sammen i dette karret?

Andre ting lille nybegynneren trenger å vite?

Tar i mot alle tips og råd med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Hellu, og velkommen til undervannsverden :)

For det første så anbefaler jeg at karet ditt står tomt, altså uten fisk i ihvertfall i 3 uker, for å danne seg de riktige bakteriene inne i pumpa. Det er fort gjort at det blir mye nitritt i vannet, sånn med en gang, og det er døden for fiskene.

Men sett opp karet med panter og det du vi ha oppi :)

Kampfisk vil jeg ikke anbefale deg å ha sammen, altså hannene og hunnene. Naturlig lever ikke de sammen annet enn i parringsleken. Og det er feldig fort gjort at det går galt og de dreper hverandre.. Ofte da hunnene som går på hannen.

Det som er viktig å tenke på når du skal kjøpe fisk er å ikke blande eggleggere og levendefødene, det pleier ikke gå så bra. En annen ting som er veldig viktig er å sette sammen fisk som krever de samme vannverdiene og. Lettest da er å ta med deg en vannprøve fra springen og få testet pH'n, gH'n osv i dyrebutikken. Men jeg anbefaler deg å kjøpe ett testesett selv, veldig greit å ha :)

På akvaforum.no så finner du en stooor kunnskapsbase om fisk, du kan jo ta deg en titt der, og se om du finner noe som er litt morsomt!

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe noe annet enn guppyer og sånne kjedelige fisk (hehe ja jeg syns de er litt kjedelige) men heller prøve deg på noen som er litt mer artige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha litt fargerik fisk :ahappy:

Spurte en kompis som har drivi dyrebutikk og han nevnte ett par fisker, men je ghar jo ikke peil.

Kan skrive inn de han mente gikk fint sammen, så kan du si om du har hørt om fiskene :P

Flekkette panser malle,, albino malle. Aricitrus, siamesisk algespiser, leontetre, gul syklide, gupy, kuhluiaer. praktbotia, sølvhai.

jeg som ikke har så mye peil, vet jo ikke om det greiene der går sammen, så tips i vei.

Ja fant den siden da jeg googlet litt :P

gleder meg til å komme igang

jeg har kjøpt inn planter og stæsj også :P litt bakgrunn og blir vel fint når jeg kommer orntlig i gang :P

har lenge siklet på akvarium, og nå har jeg endelig fått kjøpt inn :P

Skal vel få satt sammen alt i morgen.

orker ikke i kveld.

går det ann å bare ha en kampfisk hann da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha litt fargerik fisk :P

Spurte en kompis som har drivi dyrebutikk og han nevnte ett par fisker, men je ghar jo ikke peil.

Kan skrive inn de han mente gikk fint sammen, så kan du si om du har hørt om fiskene :P

Flekkette panser malle,, albino malle. Aricitrus, siamesisk algespiser, leontetre, gul syklide, gupy, kuhluiaer. praktbotia, sølvhai.

*flirer*

Pansermallene, også kallt Coryer krever at du har sand, ikke grus. (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5355) Jeg har en søt liten flokk på 11 stk av disse :ahappy:

Albinomalle, vet jeg ikke helt hva han mener, det er forskjellige maller som er albinoer

Ancistrus, (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345) de er algeetere, samme med siameserene. (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381)

Går ut i fra at han mener Neon tetra? :P (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102)

Gul ciklide.. Hvis han snakker om de jeg tror han snakker om så passer de IKKE inn her!

Guppyer, joda det kan du ha, med de er levenefødere og hvis du skal ha coryer så er de eggleggere.. (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274)

Kuhliiål kan du ha, de er ganske så kule, men veldig nattaktive :P (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9674)

Praktbotia vil jeg ikke satt inn i ett så lite kar, de blir ganske store (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536)

Og ja, du kan ha en kampfisk hann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wuuuhu :ahappy: kampfisken :P

de er så kule :P

jeg aner ikke jeg, hva ville du putta inn i ett 60 liters karr da?

Dama på dyrebutikken der jeg kjøpte det ville ha meg til å ha 60 fisker i det lille karret..

altså 1 fisk pr liter vann, jeg syntes det er litt masse.

Hadde tenkt maks 20 fisk jeg, eller noe.

Er det tilfellet at man regner sånn 1 fisk pr liter? eller er det bare noe de sier for å selge mest mulig fisk?

Jeg vil gjerne ha sånn "sugekopp" fisk, eller hva det heter, de sorte som spiser alger, ( om du skjønner hva jeg mener??) ja jeg er blond innen denne verden enda, men en plass må man starte :P hihi

Han påsto han hadde hatt akvarium siden han var 10 år, og nå er han snart 40, også setter han sammen fisk som ikke går sammen...

smart..

Sett opp ett forslag du da marianne, gjerne litt farger :P

nå ser jeg på fisk

(http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=3616) sommerfugl fisk, de var utrolig fine, er disse vanskelige å ha med å gjøre , med tanke på at jeg vil ha kampfiks oppi?

bløir litt dobbelt poster og sånn her, men lev med det:)

jeg er litt overivrig etter å finne fisk nå hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama på dyrebutikken der jeg kjøpte det ville ha meg til å ha 60 fisker i det lille karret..

altså 1 fisk pr liter vann, jeg syntes det er litt masse.

Hadde tenkt maks 20 fisk jeg, eller noe.

Her er kremeksempelet sitt på at det er ikke = sant at de som jobber i en dyrebutikk overhodet ikke kan sakene sine, erre mulig å si noe så idiotisk :rolleyes:

Jeg vil gjerne ha sånn "sugekopp" fisk, eller hva det heter, de sorte som spiser alger,

Jepp, ancistruser, de er fine de, gjør en god jobb når de er små og pluss at det tåler en trøkk :P Reker og snegler er og gode algespisere :P

Han påsto han hadde hatt akvarium siden han var 10 år, og nå er han snart 40, også setter han sammen fisk som ikke går sammen...

smart..

Jaja... det ække så lett :P

Sett opp ett forslag du da marianne, gjerne litt farger :P

Det som og er en bra greie å tenke på er hvor fiskene befinner seg i karet, sånn at du får litt fordeling, som feks noen coryer, de går på bunnen.

Neon tetra er jo fine, de lager litt liv og er lekkert å se på når de stimer seg :P Men sørg da for at du får Neon tetra og ikke Kardinalene, de blir litt for store.

Du kan jo og prøve deg på noen ciklider, de er morsomme! Palettciklidene er fine, og lette å få til (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2133) eller kakadueciklidene (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1093)

Ellers kan du ta deg en titt på apistogramma'ne, mange her som kan funke :Phttp://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=...gramma#fishbase

Mange av dvergciklidene er rolige, selvom de kan bli litt hissige under lek, men ikke så ille som de større ciklidene.

Men husk da og at for denne sammensettingen bør du ha fint bunnsubstrat. Biltemasand er genialt og fint, det er det jeg har i karet mitt. 50 kr for 25 kg, helt genialt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ser jeg på fisk

(http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=3616) sommerfugl fisk, de var utrolig fine, er disse vanskelige å ha med å gjøre , med tanke på at jeg vil ha kampfiks oppi?

bløir litt dobbelt poster og sånn her, men lev med det:)

jeg er litt overivrig etter å finne fisk nå hihi

Sommerfuglene er fine, har hatt de selv :ahappy: Men de krever litt større plass, så ville heller satset på noen andre :P

tja... jeg har fått med sånne steiner jeg...

til å ha i karret..

*finne navn*

aquarium gravel heter det.

det var vist det man måtte ha i bunn...

Du trenger ikke ha de steinene, du velger jo selv hva du vil ha i bunnen av karet :P

Men hvis du kjøper biltemasand så bare husk å skyll den godt, hehe den kan være litt støvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ha de steinene, du velger jo selv hva du vil ha i bunnen av karet :ahappy:

Men hvis du kjøper biltemasand så bare husk å skyll den godt, hehe den kan være litt støvete

ok :P

blir morro å se hva jeg ender opp med :P

de jeg fikk link til var fine :P

er en grunn til at jeg spørr akvarie folkene her inne, for de vet jeg har litt mer peil enn folk i dyrebutikk, bare det at hu dama ville selge meg 60 fisk til det lille akvariumet sier jo sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med akvarium og velkommen til den flotte undervannsverdenen!

Jeg vil ha litt fargerik fisk :P

Spurte en kompis som har drivi dyrebutikk og han nevnte ett par fisker, men je ghar jo ikke peil.

Kan skrive inn de han mente gikk fint sammen, så kan du si om du har hørt om fiskene :P

Flekkette panser malle,, albino malle. Aricitrus, siamesisk algespiser, leontetre, gul syklide, gupy, kuhluiaer. praktbotia, sølvhai.

jeg som ikke har så mye peil, vet jo ikke om det greiene der går sammen, så tips i vei.

Ja fant den siden da jeg googlet litt :P

gleder meg til å komme igang

jeg har kjøpt inn planter og stæsj også :P litt bakgrunn og blir vel fint når jeg kommer orntlig i gang :P

har lenge siklet på akvarium, og nå har jeg endelig fått kjøpt inn :P

Skal vel få satt sammen alt i morgen.

orker ikke i kveld.

går det ann å bare ha en kampfisk hann da eller?

Kampfiks går veldig bra i karet ditt, men (som og Marianne nevnte) så bør hannen gå alene da han rett og slett kan rive damene i filler om de ikke er rognstinne. Det skjer og at hunnene tar hannen desverre. Så skal du ha kampfisk vil jeg anbefale deg å ha en enslig hann. Mine barn har alltid døpt våre kampfisker for "Munken"... :ahappy:

Albino malle er nok det samme som corydoras aenus albino - en variant av den vanligste mallen som også kalles pansermalle. Både den og flekkete pansermalle (c. agazzisi) kan du ha i en 60 liter men det forutsetter at du har finkornet sand da denne bunnfisken roter i sanden etter mat med sine tentakler på munnen. Har du grus eller skarp sand river fisken opp tentaklene sine og drar på seg sopp og infeksjoner som igjen fører til død og sykdom i karet. Og husk at coryene er en gruppefisk som bør være minst 5-6 stk. for at de skal trives.

Anskaffer du deg ancistrus (sugefisk som du kaller det) bør du ikke kjøpe siameser - det vil rett og slett ikke bli nok mat til de i et så lite kar. Men egentlig greier du deg helt fint uten algeeter i en 60 liter - er ikke et "must" før du kommer opp i 120 liter +.

Neontetra er en fin og ganske ålreit stimfisk. De bør være minst 8-10 stk. for at de skal trives og stime. Du har også sort neontetra som et alternativ til neontetraen (som "alle" har). Den er bittelitt større men stimer bedre og er ganske flott å se på den også. Min favoritt er kardinalen som også går fint i en 60 liter. Den stimer bedre enn neon, er klarere i fargene og mer hardfør.

Gul ciklide passer ikke inn her, men du har en del apistogramma å velge mellom. F.eks. regnbueciklider - små, fargerike og rolige fisker. Ellers har du f.eks. Thomasicikliden - også en rolig og snill ciklide. Vil du ha palettciklider bør du ikke ha noe annet i karet. De kan som det står i profilen dems gå i en 60 liter, men da alene da de kan være virkelig agressive mot andre fisker. T.o.m en enslig hunn har her klart å rive filler av en håndfull coryer i en 240 liter!

Guppy er vel den mest vanlige nybegynnerfisken sammen med platy, og det er vel og den fiske de fleste butikker "prakker" på sine ferske kunder. Men dette er en levendeføder som krever andre vannverdier enn eggleggerene.

Khuliiål går også fint i karet ditt, men om du velger cory vil det bli trangt om plassen da begge er bunnfisker.

Praktbotia og sølvhai kan du glemme - detter er små ungfisk i butikken som raskt vil vokse seg ut av karet ditt. F.eks. så krever en voksen sølvhai minst 300 liter.

wuuuhu :P kampfisken :P

de er så kule :P

jeg aner ikke jeg, hva ville du putta inn i ett 60 liters karr da?

Dama på dyrebutikken der jeg kjøpte det ville ha meg til å ha 60 fisker i det lille karret..

altså 1 fisk pr liter vann, jeg syntes det er litt masse.

Hadde tenkt maks 20 fisk jeg, eller noe.

Er det tilfellet at man regner sånn 1 fisk pr liter? eller er det bare noe de sier for å selge mest mulig fisk?

Det er en gammel "tommelfingerregel" du fikk presentert der med en litt annen vri - det heter seg 1 cm fisk per liter vann, men det sier eg selv at noen fisker har en adferd som ikke passer til den regelen. Dvs. at man før sa at du kunne ha f.eks. 30 stk av en fisk på 2 cm.

Jeg vil gjerne ha sånn "sugekopp" fisk, eller hva det heter, de sorte som spiser alger, ( om du skjønner hva jeg mener??) ja jeg er blond innen denne verden enda, men en plass må man starte :P hihi

Den fisken heter ancistrus og ja den kan du fint ha i karet ditt sammen med stort sett alt av fisk. Men husk da at du må ha ei lita rot da den er avhengig av trevirke for fordøyelsen, får den ikke det kan den gjerne begynne å ta plantene dine.

Det jeg vil anbefale deg er å finne ut følgende og sette opp ei ønskeliste etter følgende kriterier:

1- vil du ha levendefødene eller eggleggere - hold deg til enten eller mht. vannverdier og temperatur

2- finn 1 type for hvert vannsjikt - 1 type bunnfisk, 1 type som holder seg i midtsjiktet og 1 type som holder seg i toppsjiktet. På den måten unngår du territoriekamper og stress.

3- finn en "hovedfisk" eller to du vil ha - da er det litt enklere å finne 1-2 andre arter som passer sammen med den.

Masse lykke til! Og du - husk at du må legge ut bilder da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha palettciklider bør du ikke ha noe annet i karet. De kan som det står i profilen dems gå i en 60 liter, men da alene da de kan være virkelig agressive mot andre fisker. T.o.m en enslig hunn har her klart å rive filler av en håndfull coryer i en 240 liter!

Dette er nok litt individuelt, jeg har to venninner som begge har palettciklider + andre fisk i sine 60 litere og det går fint :ahappy: Men sånt kan man selvfølgelig ikke vite på forhånd når man kjøper fisken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok litt individuelt, jeg har to venninner som begge har palettciklider + andre fisk i sine 60 litere og det går fint :P Men sånt kan man selvfølgelig ikke vite på forhånd når man kjøper fisken..

Akkurat! Og hvorfor da ta sjansen på det hvis man da absolutt ikke skal ha palett som "hovedfisk"? Har selv hatt paletter som har vært snille som lam (har faktisk en nå i dag), men har også hatt flere som har vært skikkelige a***holes. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Og hvorfor da ta sjansen på det hvis man da absolutt ikke skal ha palett som "hovedfisk"? Har selv hatt paletter som har vært snille som lam (har faktisk en nå i dag), men har også hatt flere som har vært skikkelige a***holes. :ahappy:

Hehe puste med magen nå damen :P Det var en tilleggsopplysning og som jeg sa, det kan man aldri vite på forhånd :P Men Toya, jeg har aldri hatt denne fisken, så det er nok da best å høre på en som er erfaren med den type fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl : Jeg har kjøpt sånn rot til den ancistrus fisken :ahappy:

har fyllt i vann og hatt grus i i dag, og satt inn planter og tatt i sånn som jeg visstnok måtte ha i , noe blå og gul guffe i vannet :P den blåe guffa heter: Aqua safe, og den gule : Easy Balance. I følge dama i butikken, skulle det i med en gang, så det er i :P

SKal prøve å få tatt bilde av karret nå snart :P Er litt sånn nybegynner preg på karret mitt da :P men men..

jeg vil i allefall ha en kampfisk med litt knall farge oppi der, også en sort ancistrus, også kanskje de blå og rød stripete(??) fiskene? de er litt små.. som jeg ikke aner navnet på.

Jeg vil gjerne ha fisk som syntes, og ikke gjemmer seg i sanda og sånn, jeg har for øvrig ikke sand, jeg har sånne grusliknende steiner i bunn, det var visstnok best sier den dama jeg handlet med i går :P

Det her kan bli farlig morro, var på alna senteret i dag, og der var det masse kul fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl : Jeg har kjøpt sånn rot til den ancistrus fisken :P

har fyllt i vann og hatt grus i i dag, og satt inn planter og tatt i sånn som jeg visstnok måtte ha i , noe blå og gul guffe i vannet :P den blåe guffa heter: Aqua safe, og den gule : Easy Balance. I følge dama i butikken, skulle det i med en gang, så det er i :P

Det der var desverre bortkastede penger for deg, men ikke for dyrebutikken... :P Aqua Safe gjør ikke noe annet enn å nøytralisere tungmetaller i vannet og Easy Balance no av det samme, men med så godt vann vi har her i Norge gjør det like stor nytte som om å tømme flaskene i dass desverre.

Det eneste du eventuellt må/bør tilsette her til lands er PH-regulator (sett et vannglass på kjøkkenbenken over natten og mål verdien så vet du om du må justere opp eller ned avhengig av fisken du har) og GH/KH da vi har en tendens til å ha bløtt vann (ca. 1-2 GH) i Norge mens en del av de tropiske vil ha litt hardere (ca. 5-8).

En ting som kan være verdt pengene i oppstarten er Bio Start (oppstartsbakterier) som kan forkorte modningstiden på filteret noe, men en liten porsjon fiskefor gjør samme nytten egentlig.

jeg vil i allefall ha en kampfisk med litt knall farge oppi der, også en sort ancistrus, også kanskje de blå og rød stripete(??) fiskene? de er litt små.. som jeg ikke aner navnet på.

De blå og rødstripete er enten Neontetra (som er mest vanlig) hvor den røde stripen kun følger halve kroppen eller Kardianaltetraen som er bittelitt større, med hel rød stripe og som stimer bedre enn Neon.

Begge disse går stort sett bra sammen med kampfisken og begge trives best og farger ut flott i et kar med litt dempet belysning eller flyteplanter i.

Jeg vil gjerne ha fisk som syntes, og ikke gjemmer seg i sanda og sånn, jeg har for øvrig ikke sand, jeg har sånne grusliknende steiner i bunn, det var visstnok best sier den dama jeg handlet med i går :P

Veeel, best og best fru Blom - smaken er som baken (den er delt :ahappy: ), men både fisken, plantene dine og du selv ville nok ha foretrukket sand fremfor grus. Fisken fordi det er bedre å "beite" på sand og lettere å bygge "rede" i, plantene fordi røttene sprer seg lettere og tar opp mer næring og ikke minst du fordi sand er faktisk penere enn grus (men det var det med baken da...) og fordi avfall legger seg oppå sanda istedenfor nede i grusen slik at du lett suger opp grums og guffe når du bytter vann. Har du grus vil utrolig mye humusstoffer samle seg på glassbunnen under grusen og er du ikke nøye på slamsuging (som fort kan forstyrre planterøttene) kan det bygge seg opp til en nitratbombe eller to med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg fikk meg en ganske stor overraskelse da jeg gikk fra 40 til 110 liter'n og oppdaget at ancistrusen min, som jeg hadde hatt i ca 1år hadde prikker på seg :ahappy:

nettopp haha :P

glede seg til det kmmer en 10 - 15 fisker i karret :P de må jo ha plass nok, tenk så fult det blir om man hører på dyrebutikkdama haha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...