Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av hund


Recommended Posts

Hva er grunnen til at du vurderer kastrering i utgangspunktet?

Når de fjerner selve ballesteinene blir bare en liten hudflik igjen etterpå. Ser ikke noe stygt ut bakfra. Ser penere ut enn to baller i mitt hode..

Eks amstaff Charlie (låner Charlie, Mari!)

IMG_3829.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ingen grunn, men tviler på at vi kommer til å gjøre det, etter som typen ikke vil at de skal fjerne ballene hans.. hehe.. Så det blir nok ikke da..

Men går det ikke an å bare "stenge" strengen altså ? Slik de gjør til mannfolka :devil::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at du må ha en grunn for å kastrere. Og i mange tilfeller bruker man kjemisk kastrering , som er en hormonsprøyte eller no som varer i 3 mnd. Det er som en kastrering, men den varer ikke mer enn 3 mnd. Hvis det ikke funker liksom :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de steriliserer ikke hunder slik som på menn. På små hunder kan ofte pungen bli værende uten stener i, mens på større hunder fjernes oftere pungen også. Uansett er det en operasjon med narkose og rekonvalesens og utføres ikke i Norge uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Ser penere ut enn to baller i mitt hode..

Helt enig :devil:

Har egentlig ingen grunn, men tviler på at vi kommer til å gjøre det, etter som typen ikke vil at de skal fjerne ballene hans.. hehe.. Så det blir nok ikke da..

Typisk mannfolk! De tror at den stakkars bikkja mister manndommen sin om den ikke har to kuler hengende mellom beina... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk mannfolk! De tror at den stakkars bikkja mister manndommen sin om den ikke har to kuler hengende mellom beina... <_<

hehe, ja, det er det.. Tror ikke jeg har kommet borti en kar som har sagt at man må kastrere... hehe..

Jeg tror det er slik at du må ha en grunn for å kastrere. Og i mange tilfeller bruker man kjemisk kastrering , som er en hormonsprøyte eller no som varer i 3 mnd. Det er som en kastrering, men den varer ikke mer enn 3 mnd. Hvis det ikke funker liksom :devil:

Jo, man må egentlig det, men de bryr seg ikke om det her tror jeg ikke..

Etter som de spurte om de skulle ta livmora til tispa vår da ho måtte ta keisersnitt.... Så tror ikke de bryr seg så mye...

Det med de sprøytene tørr jeg rett og slett ikke å prøve.. har hørt så mye rart om de...

Tenkte vi skulle ta de før en gang, men så begynte jeg å snoke litt etter info om de, og da turte jeg ikke det lengre.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, det er det.. Tror ikke jeg har kommet borti en kar som har sagt at man må kastrere... hehe..

Jo, man må egentlig det, men de bryr seg ikke om det her tror jeg ikke..

Etter som de spurte om de skulle ta livmora til tispa vår da ho måtte ta keisersnitt.... Så tror ikke de bryr seg så mye...

Det med de sprøytene tørr jeg rett og slett ikke å prøve.. har hørt så mye rart om de...

Tenkte vi skulle ta de før en gang, men så begynte jeg å snoke litt etter info om de, og da turte jeg ikke det lengre.. hehe

hæ? Er det noe galt med de sprøytene :ahappy:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lager et snitt mellom tissen og nøttene også dytter de ballene ut og klipper over strengen som holder igjen ballene på samme måte som man klipper over navlestrengen på barn og legger tilbake det som henger fast og syr igjen og da blir det igjen en tom pose.

Nå har det kommet en ny og bedre måte å sy igjen på også.

En meget enkel operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Charlie ble brukt som et eksempel her så må jeg bare si at de fjernet hele scrotum på ham. Ballesekken altså.

Sikkert fordi det rett og slett er mer estetisk på en korthåret hund, sånn dinglenge haneflapp er ikke helt et DaVinci-maleri liksom. Dessuten beror det også på veterinærens personlige preferanse npr det kommer til valg av operasjonsteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Charlie ble brukt som et eksempel her så må jeg bare si at de fjernet hele scrotum på ham. Ballesekken altså.

Sikkert fordi det rett og slett er mer estetisk på en korthåret hund, sånn dinglenge haneflapp er ikke helt et DaVinci-maleri liksom. Dessuten beror det også på veterinærens personlige preferanse npr det kommer til valg av operasjonsteknikk.

Hm, på Sofus så fjernet de kun ballene og ikke pungen. Men, hos ham så har denne krympet bort i ingenting,, så hos ham er det ingen "dinglende haneflapp". Betyr dette at det ikke er på alle at den krymper "bort"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, på Sofus så fjernet de kun ballene og ikke pungen. Men, hos ham så har denne krympet bort i ingenting,, så hos ham er det ingen "dinglende haneflapp". Betyr dette at det ikke er på alle at den krymper "bort"?

På begge mine er det også kun bollerne der er fjernet, og deres pung er også krympet til ingenting, både på Einstein og Charlie, er der ingen rest af flap tilbage. Det tog kun et par måneder før flappen/pungen var helt væk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, på Sofus så fjernet de kun ballene og ikke pungen. Men, hos ham så har denne krympet bort i ingenting,, så hos ham er det ingen "dinglende haneflapp". Betyr dette at det ikke er på alle at den krymper "bort"?

Joda, den trekker seg opp etterhvert på alle raser. Men det tar jo uansett litt tid, og på en korthåret "stram" hund, så ser det jo ikke akkurat vakkert ut.

Jeg vet at det ikke er den typiske måten å gjøre det på forøvrig. Det vanligste er slik du beskriver Sofus' prosedyre. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begge mine er det også kun bollerne der er fjernet, og deres pung er også krympet til ingenting, både på Einstein og Charlie, er der ingen rest af flap tilbage. Det tog kun et par måneder før flappen/pungen var helt væk.

Joda, den trekker seg opp etterhvert på alle raser. Men det tar jo uansett litt tid, og på en korthåret "stram" hund, så ser det jo ikke akkurat vakkert ut.

Jeg vet at det ikke er den typiske måten å gjøre det på forøvrig. Det vanligste er slik du beskriver Sofus' prosedyre. :frantics:

Og jeg som nå trodde at Sofus var litt "spesiell" :rolleyes: hihi... Vel, da skjønner jeg litt mer. Dvs, da var det slik jeg trodde :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det en operasjon med narkose og rekonvalesens og utføres ikke i Norge uten grunn.

Rent teoretisk har du rett.. I praksis utføres det desverre ofte.

Typisk mannfolk! De tror at den stakkars bikkja mister manndommen sin om den ikke har to kuler hengende mellom beina... <_<

Det er jo akkurat det den gjør, hormonbalansen blir en helt annen, og manndommen mistes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at du må ha en grunn for å kastrere. Og i mange tilfeller bruker man kjemisk kastrering , som er en hormonsprøyte eller no som varer i 3 mnd. Det er som en kastrering, men den varer ikke mer enn 3 mnd. Hvis det ikke funker liksom :)

En kjemisk kastrert hannhund kan fortsatt gi valper.

For å kastrere en hannhund *må* det foreligge en medisink årsak (skade eller sykdom). Unntaket mener jeg er visse bruks/service-hunder som visstnok kan kastreres av "yrkesmessige" årsaker. Men årsaken må begrunnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...