Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig treg


Nikitaf

Recommended Posts

Skrevet

hunden min kan alle øvelsene i lydighet, å er utrolig lydig.

Men er et problem, hun er så treg .. hva kan vi gjøre? prøver å være litt livlig å få ho opp i fart, men hun vil ikke.

f.eks. på innkalling. så labber hun bare bort, hun gidder ikke løpe. =). hehe

Skrevet

Hva med å prøve noe annet som belønning? Noe som gjør henne gira. Liker hun drakamp? Det fungerer utmerket for min hund hvertfall. Med godbiter blir han ikke fult så gira.

Skrevet

Jeg anbefaler en metode en instruktør for meg brukte:

Trening av fart på innkalling

Ha en ball eller lignende. Du skal ha ballen i høyre hånd hvis hunden har lært å komme inn fra høyre side når den skal inn i utgangsstilling og venstre hånd hvis hunden kommer inn fra venstre. Start med å ha hunden i utgangsstilling og kommander "bli". Gå mellom 10-15 skritt og snu. Kommander "på plass" og når hunden er halvveis kaster du ballen bakover. Viktig at hunden ser dette. Når hunden er like ved deg kommanderer du "værsågod" og gjerne løp sammen med hunden mot ballen. Lek og ha det morro! For at du ikke skal få en hund som sitter urolig, skal du av 5 "sitt/bli" øvelser, ha 1 innkalling og 4 ganger hvor du går tilbake til hunden og belønner der.

Skrevet

Men hvor ofte belønner man farta på innkallinga? Eller en bra start? Belønninga har en tendens til å komme kun når hunden avslutter øvelsen. Jeg trur jeg ville tatt den overnevnte hunden litt ut av settingen "innkalling", og belønnet det å løpe fort mot eier i andre situasjoner også. Belønnet at den løper fort mot deg på tur etc. Jeg har ikke helt sansen for å gjøre veldig mye av det for å få hunden til å løpe fortere, da noen hunder finner ut av at om den løper sakte/traver, så starter fører å hoppe, sprette og være veldig kule. Jeg vil heller være passiv selv, og så belønne at hunden løper fort selv.

Ang dette med å gå tilbake til hunden for å belønne at den blir sittende, gjør jeg aldri selv. Hunden SKAL vite at den skal komme og være 100% innstilt på det. Tyvstarter den, så går jeg bare tilbake og starter på nytt. Og det skal ikke mange tyvstarter til før de skjønner at det ikke oppnår noe med å kommer før jeg roper.

  • 4 weeks later...
Skrevet
Jeg anbefaler en metode en instruktør for meg brukte:

Trening av fart på innkalling

Ha en ball eller lignende. Du skal ha ballen i høyre hånd hvis hunden har lært å komme inn fra høyre side når den skal inn i utgangsstilling og venstre hånd hvis hunden kommer inn fra venstre. Start med å ha hunden i utgangsstilling og kommander "bli". Gå mellom 10-15 skritt og snu. Kommander "på plass" og når hunden er halvveis kaster du ballen bakover. Viktig at hunden ser dette. Når hunden er like ved deg kommanderer du "værsågod" og gjerne løp sammen med hunden mot ballen. Lek og ha det morro! For at du ikke skal få en hund som sitter urolig, skal du av 5 "sitt/bli" øvelser, ha 1 innkalling og 4 ganger hvor du går tilbake til hunden og belønner der.

Det skal jeg ta å prøve.:lol: men det me ballen, skal jeg først kaste den å si stopp. å så ta den ??

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...