Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer du valp?


Mirai

Recommended Posts

Det er godt vi er forskjellige :ahappy:

Personlig "ofrer" jeg gjerne et par sko og den ene sengestolpen for å vite alt om min hunds liv, fra den var knøtt til den blir voksen (og ja, min eldste var rabiat og ødela MYE).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt vi er forskjellige :ahappy:

Personlig "ofrer" jeg gjerne et par sko og den ene sengestolpen for å vite alt om min hunds liv, fra den var knøtt til den blir voksen (og ja, min eldste var rabiat og ødela MYE).

Det er godt vi er forskjellige ja! :P

Og det er vel en en utbredt misforståelse at når en får hunden som valp så vet en hva en får! Neppe! :P

Min mening at det er mange som kjøper valper og må gi opp på veien. Bare hos FOD er det "overflod" av store hannhunder som eierene har måttet gi opp...

Nei takke meg til å få hunden som voksen, da vet en absolutt hva en får. Og for meg har jeg ikke blitt mindre glad i en hund jeg har fått som voksen, enn de 2 jeg fikk som valper.

Mine 3 Schæfertisper fikk jeg som voksne, den 1ste var 7 år, nr. 2 var 2 1/2, og nr. 3 var 5 år. Og alle 3 var rolige og greie...

Min siste, en Cairntispe, var 2 1/2 år da jeg kjøpte henne, og den dagen hun er borte vurderer jeg å skaffe meg Schæfertispe igjen, som er 4 - 5 år, og jeg skaffer meg ikke hva som helst, det vil jeg vurdere nøye! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som da f. eks ender opp med en stor hannhund de ikke takler, de har ikke gjort seg bra nok forarbeid. Enten det gjelder hvordan hunden kommer til å se ut/oppføre seg, eller hva det faktisk innebærer å ha hund. Så i mange tilfeller ja, dessverre, så kjøper mange mennesker feil hund (eller de burde ikke ha hund).

Da er det jo flott at det finnes folk som deg som heller vil ha en voksen hund, som det egentlig ikke er noe feil med! :ahappy:

At det er en misforståelse at man vet hva man får om man kjøper valp.. jeg vil da si at man har ganske stor påvirkningsmulighet selv? Altså, såklart, du kan jo ende opp med et individ som er totalt utenfor standarden, men jeg antar vi snakker om "standardvalper" av renraser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Det er faktisk dønn herlig å ha valp. :ahappy: Og jeg har fått en super valp som oppfører seg pent, men likevel valpete. Hun biter litt på ting og tang, men sånn skal det være. Hun tisser og bajser inne noen ganger, men sånn er det bare. Alt dette går over, og det går over så alt for fort! Jeg har bestemt meg for å nyte valpetiden, og den er jammen deilig når man har et så avslappet forhold til alt som for andre er en bekymring eller irritasjon!

Herlig da! Trodde jeg var den eneste på sonen som synes det er herlig med valpetiden og valp :P Mulig jeg hadde en usedvanlig snill valp, men det høres det ut som du også har :P

Neinei, jeg skjønner jo at du svartmalte litt og at det hele var humoristisk ment. :P Jeg er bare så strålende fornøyd med min valp, og så var det så mange som kommenterte at det var bra valpetiden gikk fort, men det syns ikke jeg. Jeg syns det er bare kos med tiss og bajs og ødelagte barkduker. :P

Det er godt vi er forskjellige :P

Personlig "ofrer" jeg gjerne et par sko og den ene sengestolpen for å vite alt om min hunds liv, fra den var knøtt til den blir voksen (og ja, min eldste var rabiat og ødela MYE).

Enig och enig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetid er rare greier. Jeg husker bestemt at mot slutten av valpetiden tenkte jeg "Gud, så deilig det blir når hun blir voksen". Ingen som tisser svarte flekker i parketten. Ingen som gnager på hundre år gamle arvede bøker. Ingen som tygger i stykker hjørner av vegger i helt ny leilighet. Men nå er det et par år siden og jeg savner det å ha en valp i huset. Når jeg nå FÅR en ny valp i huset om en måned igjen kommer jeg sikkert til å be til alle høyere makter om at han skal vokse bare *litt* fortere. Men akkurat NÅ kan jeg aldri tenke meg at jeg vil valpetiden skal gå over en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som da f. eks ender opp med en stor hannhund de ikke takler, de har ikke gjort seg bra nok forarbeid. Enten det gjelder hvordan hunden kommer til å se ut/oppføre seg, eller hva det faktisk innebærer å ha hund. Så i mange tilfeller ja, dessverre, så kjøper mange mennesker feil hund (eller de burde ikke ha hund).

Da er det jo flott at det finnes folk som deg som heller vil ha en voksen hund, som det egentlig ikke er noe feil med! :P

At det er en misforståelse at man vet hva man får om man kjøper valp.. jeg vil da si at man har ganske stor påvirkningsmulighet selv? Altså, såklart, du kan jo ende opp med et individ som er totalt utenfor standarden, men jeg antar vi snakker om "standardvalper" av renraser?

Jeg er enig i at de som ikke takler en stor hannhund ikke har gjort bra nok forarbeide, men dessverre er det mange som ikke gjør det! :P

Og ang. valpekjøp så er det mange som ikke vet hva de går til når det gjelder "standardvalper" også! De kjøper en rase som de ikke har peiling på, de bare syntes den ser "flott" ut, og har stor flaks dersom det går bra, og har de det ikke, ender den vel opp hos omplassering, eller i verste fall blir avlivet! :P

Jeg må si jeg føler litt forakt ovenfor folk som ikke mestrer en valp og tyr dermed til avliving, under mottoet den er så glad i oss at vi orker ikke gi den bort! Ja tenk om hunden skulle trives hos noen andre! Det ville vel være fælt! :P

Glad du syntes som meg at det er fint noen kan overta en voksen hund også! :P Noen må/bør faktisk overta voksne hunder som eierene av en eller annen grunn må gi fra seg! Alle kan ikke kjøpe valper...

Jeg er i allfall svært glad for at det finnes ansvarsbevisste folk som gir hundene videre dersom de ikke kan ta seg av de lenger selv! :P Ser ikke noen skam i det, tvert i mot. Og de fleste jeg har overtatt har ikke savnet den forrige eieren et sekund! Unntatt Schæfer nr. 2, stakkaren var 2 1/2 år da hun kom til oss. Da hadde hun hatt 5 eiere inkl. en tur tilbake til oppdretter! Da fjerde eier kom på besøk til oss, lå hun faktisk å sturte et døgn. Snakk om å være lojal!

Da femte eier kom en god stund etterpå, var alt i orden, selv om hun viste stor glede! :P

Eneste poblemer vi hadde med hunden var at hun var litt usikker ovenfor andre hunder, og yppet litt ovenfor andre tisper, men det fant vi snart ut og innstilte oss på det! Så i det store å hele gikk alt bra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Utrolig morsomt å lese. Minner meg på de dagene hvor alt some kunne gå galt om morgenen med en valp, vil gå galt, og til eiers store fortvilelse går galt.

Men (heldigvis) er det jo en stund siden Cassie var såååå liten og irriterende om morgenen :rolleyes: Nå må jeg velte Berner pelsen ut av døra om morningen, bare for og høre *moms, moms, knaske, moms, knaske, knaske - ZzzzZ* når vi kommer inn igjen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...