Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress og nervøsitet


Tyson

Recommended Posts

Hei.

Ei jeg kjenner har nettopp skaffet seg en omolassert liten blanding på 1,5år. Fantastisk hund på alle områder, men er litt nervøs for fremmede mennesker, og overreagerer på påkjenninger med stress. Altså, hundens dårlige stresskontroll er egentlig problemet slik jeg ser det.

Har ingen erfaring med slikt selv, så jeg henvender meg til dere sonenfolk :rolleyes: .

Finnes det noe bra litteratur om stress ?

Hun vil ikke gi opp hunden fordi den har så mange gode egenskaper, noe jeg støtter henne i. Hun vil jobbe med den, og få den stabil og trygg som hun selv sier. Som så mange andre hunder, så løper også denne etter katter og fugler. Dette har midlertid bedret seg med jobbing. Hundens eier mener selv at bla hundens jaktinstinkt gjør den stresset.

Videre er det også viktig å påpeke at hunden ikke er understimulert, og at det høres ut til at hun er normalt sosialisert på mennesker. Hvorfor hunden ikke hopper rundt halsen, men vakter på fremmede folk, vet jeg ikke... Det jeg vet er at hun er mindre vaktsom når hun ikke har så høyt turtall.

Hilsen Tyson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål her, dere er helt sikre på at hunden ikke er reservert mot mennesker? Du skriver nemlig senere at den vokter og da lurer jeg jo litt på hvilke blandinger som er i hunden. Hvis den er reservert, så la den være det. Sørg for at din venn passer på at hunden får lov til å ikke måtte hilse på folk. Det er jo uansett ingen nytte i at de "kaster seg rundt halsen" på mennesker heller (håper til Gud at den nyeste tøtto mi blir enda litt mer reservert :console:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål her, dere er helt sikre på at hunden ikke er reservert mot mennesker? Du skriver nemlig senere at den vokter og da lurer jeg jo litt på hvilke blandinger som er i hunden. Hvis den er reservert, så la den være det. Sørg for at din venn passer på at hunden får lov til å ikke måtte hilse på folk. Det er jo uansett ingen nytte i at de "kaster seg rundt halsen" på mennesker heller (håper til Gud at den nyeste tøtto mi blir enda litt mer reservert :console:)

Joda, hun er nok litt reservert. Hunden blir på ingen måte presset til å ta kontakt med folk.

Vedr hvilken blanding hunden er, så skal det visst være noe Belgisk Fårehund i allefall. Kan også være noe Retriever i henne i tillegg til noe mindre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...