Gå til innhold
Hundesonen.no

Lånehunden Akira

Mari

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Så utrolig nydelig hun var:) Flotte farger ja.. Tror ikke jeg har sett en så liten staffejente før:) En skikkelig skjønning var hun.. Det var da en riktig så staselig kar i bakgrunnen også:icon_cry:

Guest Gråtass
Skrevet

Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Skrevet
Prinsesse Vil Ikke høres ut som en passe bortskjemt hund som blir passe ekstra bortskjemt i det røde huset.. Jeg er sikker på at Charliebass tenker høyt; Jeg gremmes... (Peanuts)

Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Er hun renraset?

Ja. Hvordan det?

Skrevet
Hehe! Skal laste opp noen bilder på Charlies tråd aldeles straks, så får du levert i klartekst akkurat hva Charliebass tenker. :lol:

Jaaa :lol:

Skrevet
Bare lurte.

Det står både i det første innlegget og i emnefeltet, så det må vel ha vært en grunn? Nå ble jeg litt nysgjerrig. :lol:

Skrevet

Noe så nydelig :lol: Med de pene øynene og det utrykket får vel prinsesse vil ikke vilje sin ofte kan jeg tenke meg :lol:

Guest Gråtass
Skrevet

Jaa var det bare skryt det der eller.. Venter i åndeløs spenning på aller vakreste charliebass :lol:

Skrevet
Det står både i det første innlegget og i emnefeltet, så det må vel ha vært en grunn? Nå ble jeg litt nysgjerrig. :lol:

Jeg så det stod det, men synes hun så ut som en blanding i ansiktet. Også er det mange som skriver de har renrasede hunder selv om det er pyttelitt med diverse i dem. Slik som en annonse som stod i lokalavisa: Golden retriever valper selges. Mor er 100% golden og far er mest golden men litte granne engelsk setter.

Synes kanskje hun lignet litt på en buttnesa chimix, men kommer antaglivis av at øya er så kulrunde på henne.

Skrevet

Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Skrevet
Det er vel mye fargen som gjør at hun ser rar ut for noen tror jeg. Den er ikke spesielt utbredt, og siden tegningene nesten blir litt sånn hjerteformet i hodet så ser hun kanskje litt rarere ut. Sobel er jo også ganske utbredt på Chi.

IRL er det ikke vanskelig å se at hun er staff for å si det sånn. Fin størrelse er det på henne også, de bli jo avlet gedigne for tiden.

Dessverre.

Hun kommer fra en av de mer anerkjente utstillingsoppdretterne i Norge. Det er nok ikke noe snusk der i gården.

Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje? Det er jo gjerne slik med populære hunder, enten avles de større for å ligne en annen eller så avles de mindre for å få plass i veska.

Skrevet
Det kan så absolutt være fargen ja. Jeg tror jeg i hovedsak nesten bare har sett svarte staffer jeg. Og de har nok vært større enn hva hun her ser ut for å være ja.

De finnes i en haug med farger på staff, det er vel bare black&tan som er uønsket. Rød, blå, piebald, sort og sortbrindle for å nevne noen. Akira, sånn genetisk sett, er en dominant rød (også kalt sobel). Selv om noen i miljøet insisterer på at hun er en black&tan (noen tror hun er bærer av genet også) :rolleyes: , men det er hun altså ikke. Det er bare slik at noen hunder får mer svart i det røde enn andre, og de svarte hårene har en tendens til å legge seg på rygg, hode og nakke, men ikke på undersiden som f.eks nederst på hodet, undersiden av hunden eller på beina. Sånn sett kan det se ut som hun har tanpoints.

Den har vel økt i populæritet etter at Amstaffen ble forbudt, så da kan det vel være årsaken til at den avles større av noen kanskje?

Det startet nok en stund før det, om jeg minnes korrekt. Men det er jo en tendens i de fleste raser at det avles på ekstreme rasetrekk, og staffen er vel intet unntak. Det er ikke vanskelig å se at de blitt avlet tettere og tettere, bredere og bredere, høyere og høyere, og det er klart det går på bekostning av enkelte egenskaper som går litt på tvers av historie og tradisjon. Det samme skjedde med amstaffen da den ble skilt fra Pit Bullen på 30-tallet. Tror ikke det er populariteten som skal ta skylden på egen hånd.

Huff, nå babler jeg. Men problemstillingen engasjerer meg, og jeg har en tendens til å bable når jeg blir engasjert.

Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Skrevet
Uansett, dettte ble OT.

Dessverre må jeg levere Lille Prinsesse Vil Ikke tilbake i dag. Det ble for mye allergi på meg rett og slett. :lol:

Æsj.. :lol:

Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Skrevet

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Hvordan farge er piebald?

Som Marianne så så også jeg et staffedyr i går, pga. at den virket ung vil jeg tro det var en Staff, men, den så mere ut som en Amstaff. Fin var den da. Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Skrevet
Jeg så et staffedyr i går, klarte virkelig ikke bestemme meg for om det var en amstaff eller en staff.. :rolleyes:

Det begynner å bli ganske vanlig dessverre..

For å illustrere utviklingen APBT -> Amstaff:

En Amerikansk Pit Bull Terrier avlet etter eksteriøren de opprinnelig skulle ha (hun veier omtrent 15 kilo om jeg husker riktig):

2618125023_337fca669c_o.jpg

En typisk utstillingsamstaff (En amstafftispe kan godt veie nærmere 30 kilo på utstillinger. Ørene forsvant en eller annen plass i utviklingen også. doG knows hvorfor... :rolleyes: ):

2619004754_5491226b70_o.jpg

Marit: Synd du må levere henne tilbake, er aldri moro når man må det.

Jepp, t'is the suck. Tror hun klarte å erge på meg en halsbetennelse pga allergien og. Men nå er hele huset nyvasket, så forhåpentligvis blir det bedre fort.

...Hvordan farge er piebald?...

Den var hvit i grunnfarge med sorte flekker her og der, bl.annet sort lapp over øyet.

Det er piebald. :lol:

Skrevet
Det er piebald. :lol:

Takk, da vet jeg det. Så slipper jeg se ut som jeg har ramla fra himmelen om noen skulle fortelle meg at de har en hund med den fargen. Men, dette er vel samme som Harlekin på f.eks grand danois?

Var ikke ørene på pitbullen kupert?

Tommy Girl jo :-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...