Gå til innhold
Hundesonen.no

Telefonselgere


Mirai

Recommended Posts

Har tidligere jobbet med telefonsalg selv, og vet at det er en like slitsom jobb som de fleste andre jobber.

Min sønn på 19 har akkurat begynt som telefonselger, og jeg ser ikke den store forskjellen på om han tar den jobben eller for eksempel hadde jobbet i butikk. Vi er alle forskjellige, uavhengig av alder, helse, kjønn, etc., og hvis han trives med denne jobben er det helt ok for meg.

De aller fleste firma/selgere respekterer faktisk nei, men i det siste har vi fått FEM telefoner fra samme selger som vil tilby et gratis prøveabonnement på et blad som heter Tara. Hver gang har jeg høflig sagt nei takk. Dette bladet interesserer meg ikke, selv om det er gratis.

Siste gangen ble jeg såpass irritert at jeg forklarte i klartekst at jeg har takket nei flere ganger de siste dagene og ba damen vennligst ikke ringe meg igjen, før jeg la på. Jeg har forøvrig reservert meg mot telefonsalg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Men altså... om det er SÅ mange feilkilder som bidrar til at "kunden" blir irritert, så må det jo være noe rav ruskende galt med hele telefonsalgopplegget ?

Tja.. Det er få database-opplegg som tar høyde for alt, men om du kommer opp med et forholdsvis vanntett opplegg som funker, så tipper jeg at du kan tjene masse penger? :lol:

- Men altså? Det er jo bare å si "Nei takk" og legge på så fort vedkommende har presentert seg?

Apropos butikkansatte - nei, jeg sier ikke at alle er like hyggelige, eller at alle burde være i et serviceyrke (jeg er selv en av de, jeg liker jo ikke folk - men har nå stort sett vært hyggelig allikevel). Men, når man jobber med grinete kjerringer, motbydelige gubber og drittale snørrunger, så hender det at det går en litt på nervene. Har man i tillegg inkompetente medarbeidere, sånn at det er lettere å gjøre alt sjøl enn å få hjelp av noen, så blir dagene laaaaaange..

Folk som er ute og handler mangler rett og slett forståelse. Butikkansatte har og både krav og behov for f.eks lunsjpause. Lørdagene - som var vår travleste dag fordi at folk ikke evner å handle andre dager i uka - f.eks. var vi FIRE stk på jobb i værste rushet, bare for å betjene disse sure og grinete folka som hadde sitti på ræva på kafeen hele formiddagen før de kom på at det var lurt å levere ukas lottokupong. Min vakt på lørdager gikk fra kl. 9.00 til kl. 18.30 den, da har man faktisk krav på en hel halvtimes lunsj. Var det noen som forsto det? Nei.. Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg fikk kommentaren om at jeg neppe fikk betalt for å sitte på ræva jeg, når jeg kom ut fra bakrommet.. Da er man ikke veldig lysten på å være høflig tilbake - standardsvaret mitt var "jeg har vært her fra 9, jeg skal være her til halv sju - jeg har behov for å sitte på den ræva nå og da jeg, for å orke å være her i ni og en halv time".

Jeg mener, vi fikk kjeft fordi vi stengte kl. 15 på pinseaften - HVERT år.. Eller kl. 13 på julaften.. Det er ikke VI som har laget lukningsvedtektene for kommunen vår, så akkurat DET får man ikke gjort noe med, faktisk.. Selv om man jobber i serviceyrke. Det er ikke akkurat sånn at vi alle er ensomme uten familie og venner og ikke har noe liv utenom jobben heller, så det hender faktisk at butikkansatte og vil hjem og tilbringe høytider uten sure kunder.

- Og den ene pinsa jeg jobba, så KASTA jeg ut siste kunden kvart på fire - ja, KASTA ut.. Hadde vedkommende bare sagt ETT ord til da, så hadde jeg antageligvis slått til mennesket, det er faktisk ikke bare å ta seg til rette og krype under et halvveis nedkjørt gitter fordi man "skal bare" - man er ikke det eneste mennesket som HAR dratt den varianten heller - og når man i tillegg er både utakknemlig og frekk og blir SUR fordi vi ikke har mer varme pølser igjen (hvorfor skulle vi ha varme pølser ETTER at vi har stengt?), da syns ikke jeg at jeg trenger å være hyggelig.. Ikke litt engang..

Apropos tilbud, så jobbet jeg i Narvesen, og de kjører jo kampanjer nå og da. Til disse kampanjene så får man en hel haug av den varen - og det er kjøpt inn i store lass, nettopp for å få presset prisen ned så man kan ha disse kampanjene.. Gjett hvor mange ganger i løpet av en dag man må svare at "nei, man kan dessverre ikke bytte vare A med vare B, det er vare B som er på tilbud, vare A er ikke - selv om du liker det bedre". Gjett hvor hyggelig man klarer å være med kunde 26 som lurer på akkurat det samme?

For ikke å snakke om all kjefta jeg har tatt i mot fordi at ansatte i ANDRE Narvesenbutikker er gørrleie eller whatever.. Som at jeg får gjort noe med at hun på stasjonen i Strømmen er ei sur purke, når jeg jobber på Kløfta?

Nei, det er lett å forbanne både butikkansatte og telefonselgere nord og ned, men man kan jo prøve å jobbe som det selv, så får vi se hvor lenge man klarer å være både hyggelig, profesjonell og serviceminded? Jeg tipper en lørdag i en tippekiosk - så ryker minst halvparten av dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns telefonsalg er en uting som burde vært forbudt. Jeg har reservert meg som privatperson, men siden jeg har firma, så blir jeg oppringt i hytt og pine. Jeg har en sykdom som gjør at jeg må sove noen ganger i løpet av dagen, og disse selgerne har en tendens til å ringe akkurat mens jeg sover. Det er utrolig irriterende!

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skulle ha forståelse for at de "stakkars" selgerne ikke kunne vite at jeg sover eller spiser middag eller at det ikke passer av andre grunner? Hvis man ikke tåler at folk blir sure, så får man kanskje velge en annen jobb som ikke er basert på å oppsøke folk som ikke har bedt om det for å prakke på dem ting de ikke vil ha? Det syns jeg er uhøflig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet ett år som servitør på Gardermoen, og starta opp noen få dager etter åpninga av flyplassen. Så jeg var igjennom alle disse "barnesykdommene" det meste av tekniske ting hadde i starten. Og det er faktisk ikke så vanskelig å klare å være serviceminded selv om ting står på. Jeg fikk selvfølgelig skylden for både tåke og bagasjeband som streiket, men det er faktisk ikke verre enn å klistre på seg et smil (man blir steike flink til det etterhvert) og være høffelig, for så å ta ut frustrasjonen et annet sted (kjølerommet var vårt sted. :lol:).

Om man velger å jobbe som telefonselger, så må man faktisk tåle å høre en del dritt tilbake... Takler man ikke slikt, så får man finne seg noe annet å gjøre. Jeg i om de ikke veit jeg jobber natta. Så lenge de ringer og vekker meg, så gir jeg blaffen i at noen tar seg nær av at jeg blir forbanna. Jeg har reservert meg, og klarer de ikke å oppdatere listene sine, så burde de ikke drevet med det de gjør. Egentlig er det jo helt bakvendt at man må reservere seg mot å bli plaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mari? Nei beklager, Mari sitter i spjellet for mord..."

"Hvilken musikk jeg liker? Jeg hører mest på progressiv janitsjar eller østeuropeisk sigøynerpolka, har du noe av det?"

"Om jeg leser aviser?!? Erru gæærn, jeg blir livredd bare av tanken! *hyl*"

"All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy."

(Seriøst, denne er morsom. Prøv den. Monoton stemme er et must selvsagt.)

"Nei jeg er ikke interessert i Omega-tilskudd, ellers takk. Men du? Mens jeg har deg på tråden. Jeg har nettopp lagt ut et nesten helt nytt kamera på Finn, men om du er kjapp i avgjørelsen skal du få det for 300 spenn under det jeg averterer for! Er du interessert eller?? Special price for you!

Det er et jæskla bra kamera azz, 10x zoom og 12 megapixler og *ikke la deg avbryte i strømmen av uhemmet skryt*!"

Jeg har reservert meg. Men jeg pleier å ta telefonselgere som en kreativ utfordring i hverdagen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en gang for noen år tilbake, da jeg var mye dårligere enn jeg er nå. Jeg sov masse og det kunne ofte være en stor anstrengelse for meg å få tatt telefonen. En dag ringte det flere selgere på kort tid. Jeg ventet en viktig telefon, så jeg karret meg opp for å ta telefonen. Husker ikke hva den første selgeren skulle prakke på meg, men andre telefonen var en veldedig organisasjon som skulle selge kalendere elller lodd eller noe. Det var slitsomt nok å få tatt den første telefonen og når telefon ringte igjen, var det enda vanskeligere å komme seg opp. (Jeg delte leilighet og telefon med to andre og kunne ikke ha telefonen ved senga.) Da det ringte en tredje gang og noen i andre enden av røret sa "Det er ... fra Foreningen for" så sprakk jeg før hun hadde fullført setningen. Da var jeg så sliten og groggy og grinete at jeg ikke la særlig bånd på meg da jeg fortalte dama rett ut hva jeg syns om telefonsalg :) . Men så viste det seg at det var fra en forening som jeg faktisk er medlem i, og at hun ringte av helt andre grunner :lol: . Heldigvis hadde hun stor forståelse for at jeg ble sint for hun slet med telefonselgere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>klippe masse svaralternativer<

Jeg har reservert meg. Men jeg pleier å ta telefonselgere som en kreativ utfordring i hverdagen. :)

*ler* Hvorfor ringte jeg aldri deg den måneden jeg drev med telefonterror profesjonelt :lol:

Man kan forøvrig også benytte anledningen til å snakke ut om ting, enten det er nødvendig eller ikke. Tipper telefonselgere flest vil ha sansen for å høre en svært personlig og (selvsagt) dypt tragisk historie om drittsekken av en mann du har som har vært utro for 759ende gang selv om du er høygravid med hans barn nr 5 og sliter med både bekkenløsning, hemorider, lavt blodtrykk, leggkramper og halsbrann?

(Jeg har forøvrig reservert meg mot å stå i telefonkatalogen.. Da er det svært få som ringer for å selge meg noe som helst, faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
(Jeg har forøvrig reservert meg mot å stå i telefonkatalogen.. Da er det svært få som ringer for å selge meg noe som helst, faktisk).

Jeg også, har ikke vært plaget av selgere på flere år, før jeg startet eget firma, nå har jeg dem 2-3 ganger om dagen.. Jeg er fortsatt reservert mot telefonsalg, jeg er fortsatt ikke oppført i tlf katalogen, men tydeligvis så er brønnøysundregisteret en kilde til uhemmet mye reklame på tlf og i postkassa.. *sukk*

Mari: You made my day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reservert meg 2 ganger mot telefonselgere, men dette aksepteres tydeligvis ikke. Kanskje fordi jeg står oppført med et egent firma som Gråtass....

Og hadde enkelte telefonselgere tidvis hatt litt vett og folkeskikk, så hadde kanskje ikke så mange blitt irrterte på denne yrkesguppen? Flere ringer fra skjulte nummere enda. De ringer både seint og tidlig. Trur jeg har hatt telefoner fra alt fra halv åtte om morgenen til halv elleve om kvelden. En annen ting som går denne yrkesgruppen hus forbi, er at ikke alle mennesker jobber om dagen, og av og til kan man ikke skru av telefonen fordi man venter telefon fra jobben el.l. Så skal man bli vekket og plaget av disse folka for å prøve å selge ting man har reservert seg mot.... Det skulle vært omvendt at man måtte akseptere å bli ringt opp, ikke reservere seg...

Om man velger å jobbe som telefonselger, så må man faktisk tåle å høre en del dritt tilbake... Takler man ikke slikt, så får man finne seg noe annet å gjøre. Jeg i om de ikke veit jeg jobber natta. Så lenge de ringer og vekker meg, så gir jeg blaffen i at noen tar seg nær av at jeg blir forbanna. Jeg har reservert meg, og klarer de ikke å oppdatere listene sine, så burde de ikke drevet med det de gjør. Egentlig er det jo helt bakvendt at man må reservere seg mot å bli plaget...

Joda, er en del av yrket å treffe på de som velger å begynne å brøle i røret. Da er det bare å la kunden tømme seg, og ønske ham en fin dag videre når det blir stille (ikke på en ironisk måte) :closedeyes:

Det er ikke mulig å reservere FIRMA mot TM, så om du har eget firma så er du dessverre sjanseløs mtp reservasjon :)

Og en ting til.. telefonselgere har ikke LOV til å ringe tidligere enn NI om morran, og NI om kvelden. Sånn er faktisk reglene. De som opererer utenfor dette er meget useriøse, og det er sånne som dem som ødelegger for de som faktisk er seriøse innenfor markedet.

Det er (dessverre) ikke de ansatte som bestemmer arbeidstidene, de bestemmes ut ifra tilslagsprosenten på når folk tar telefonen. F. eks er det veldig mange fler som tar den etter klokka fire-fem, noe som gjør at arbeidstiden da blir fra f. eks tolv til åtte. Flertallet er jo våkne på denne tiden, men vekker vi (hvertfall på min arbeidsplass!) noen, så beklager vi oss for det.

Jeg sier som Moondance: telefonsalg burde vært forbudt helt enkelt... det samme med reklame i postkassa også, dvs det skulle vært sånn at man sier JA TAKK til å motta reklame, ikke slik at man må si NEITAKK for å slippe.. Jadda, jeg har reservert meg mot uadressert reklame også jeg :D

Det kom fra et eller annet hjørne et forslag om å kutte TM (telemarketing), men i og med at veldig mange arbeidsplasser ville gå tapt, samt at telefonsalg er med på å presse en del priser nedover, så ble det ikke vedtatt. Jeg liker ikke plagsomme selgere selv (hvem gjør vel det), men TM er faktisk med på å gjøre noe for markedet pluss at det skaper arbeidsplasser.

Istedet prøver bransjen heller å gjøre tiltak på frivillig intiativ, sånn at den ikke skal bli verre eller useriøs.

Men klart. Telefonsalg er jo en tung jobb, og det er ikke mange som holder ut lenge. Jeg tror det er derfor mange velger å ansette mennesker som kanskje da egentlig ikke burde vært i den andre enden av røret, rett og slett fordi de mangler arbeidskraft.

Men telefonselgere er vel som journalister.. det er en del haier i markedet, og det er dem som setter standarden for resten. Ikke de som faktisk er høflige og legger frem ting på en ordentlig måte! Så får bare prøve å gjøre det beste ut av det :P

En stor del av jobben er jo produktkunnskap, så man vet hva konkurrentene har å tilby, og om kunden faktisk har et BEDRE tilbud enn man selv kan tilby. Av og til må man bare gratulere og si, vet du hva, du har faktisk et kjempebra tilbud som jeg ikke kan slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som irriterer meg VELDIG er at det bare er mitt mobilnummer som står reg. (mitt står på mamma, og ikke hennes eget...) Så jeg får flere tlf. fra selgere daglig! noe som er utrolig irriterende, i dag har jeg fått fire tlf. fra selgere, og jeg er lei!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mari? Nei beklager, Mari sitter i spjellet for mord..."

"Hvilken musikk jeg liker? Jeg hører mest på progressiv janitsjar eller østeuropeisk sigøynerpolka, har du noe av det?"

"Om jeg leser aviser?!? Erru gæærn, jeg blir livredd bare av tanken! *hyl*"

"All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy."

(Seriøst, denne er morsom. Prøv den. Monoton stemme er et must selvsagt.)

"Nei jeg er ikke interessert i Omega-tilskudd, ellers takk. Men du? Mens jeg har deg på tråden. Jeg har nettopp lagt ut et nesten helt nytt kamera på Finn, men om du er kjapp i avgjørelsen skal du få det for 300 spenn under det jeg averterer for! Er du interessert eller?? Special price for you!

Det er et jæskla bra kamera azz, 10x zoom og 12 megapixler og *ikke la deg avbryte i strømmen av uhemmet skryt*!"

Jeg har reservert meg. Men jeg pleier å ta telefonselgere som en kreativ utfordring i hverdagen. :)

Hihi, fantastisk!

Min kjære samboer jobbet en periode som telefonselger, og da han sluttet begynte det firmaet han jobbet for å ringe han for å prakke på han det han hadde jobbet med å prakke på andre. De ringte ofte, en gang i mnd kanskje, og etter en fire/fem ganger var han drittlei. Han pleide å være høflig og bare si at han ikke var interessert, men til slutt forsvant også hans tålmodighet. Jeg satt ved siden av han i bilen, og hørte bare hans del av samtalen, men den gikk sånn:

"Hei"

*Skjærer grimase og himler med øynene*

"Nei ... Vegard er ikke tilgjengelig" (han heter Vegard)

"Dette er broren hans du snakker med. Vegard døde for en uke siden".

Jeg synes det var fryyktelig grovt å tulle med det ... Men de har ikke ringt igjen flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet ett år som servitør på Gardermoen, og starta opp noen få dager etter åpninga av flyplassen. Så jeg var igjennom alle disse "barnesykdommene" det meste av tekniske ting hadde i starten. Og det er faktisk ikke så vanskelig å klare å være serviceminded selv om ting står på. Jeg fikk selvfølgelig skylden for både tåke og bagasjeband som streiket, men det er faktisk ikke verre enn å klistre på seg et smil (man blir steike flink til det etterhvert) og være høffelig, for så å ta ut frustrasjonen et annet sted (kjølerommet var vårt sted. :)).

Om man velger å jobbe som telefonselger, så må man faktisk tåle å høre en del dritt tilbake... Takler man ikke slikt, så får man finne seg noe annet å gjøre. Jeg i om de ikke veit jeg jobber natta. Så lenge de ringer og vekker meg, så gir jeg blaffen i at noen tar seg nær av at jeg blir forbanna. Jeg har reservert meg, og klarer de ikke å oppdatere listene sine, så burde de ikke drevet med det de gjør. Egentlig er det jo helt bakvendt at man må reservere seg mot å bli plaget...

Helt enig, og sånn synes jeg det er med alle serviceyrker. Dersom man ikke klarer å være trivelig og servicevennlig selv om man selv er sliten eller har blitt spurt om det samme førrogsnørti ganger før så bør man ikke jobbe innen den jobben. punktum.

Jeg får til tider mye kjeft fra kunder på jobben selv, og selv om man kanskje helst har lyst til å brøle ut at personen er totalt idiot når h*n står og kjefter deg huden full, så føler jeg at det er den mest spennende delen av jobben min. Nettopp det å forklare situasjonen på en rasjonell måte, beklage og gi en erstatning dersom det er noe som er vår skyld. Service til sure kunder er vanskelig, men veldig spennende og utfordrende og noe av det jeg liker best med jobben min. Om de da fortsatt er sure etterpå så er det deres valg. Det er i bunn og grunn ikke min skyld at hengeren din er 2 meter lenger enn du har sagt, og at bildekket er fullt. Det er ganske logisk å forstå at man ikke kan sjekke inn på båten 2 minutter før avgang (det er faktisk litt mer enn selve lastingen av passasjerer som skal gjøres før båten kan gå), og er du for beruset til å komme ombord så er ikke det fordi jeg er kjip. Morsomme mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og sånn synes jeg det er med alle serviceyrker. Dersom man ikke klarer å være trivelig og servicevennlig selv om man selv er sliten eller har blitt spurt om det samme førrogsnørti ganger før så bør man ikke jobbe innen den jobben. punktum.

Jeg får til tider mye kjeft fra kunder på jobben selv, og selv om man kanskje helst har lyst til å brøle ut at personen er totalt idiot når h*n står og kjefter deg huden full, så føler jeg at det er den mest spennende delen av jobben min. Nettopp det å forklare situasjonen på en rasjonell måte, beklage og gi en erstatning dersom det er noe som er vår skyld. Service til sure kunder er vanskelig, men veldig spennende og utfordrende og noe av det jeg liker best med jobben min. Om de da fortsatt er sure etterpå så er det deres valg. Det er i bunn og grunn ikke min skyld at hengeren din er 2 meter lenger enn du har sagt, og at bildekket er fullt. Det er ganske logisk å forstå at man ikke kan sjekke inn på båten 2 minutter før avgang (det er faktisk litt mer enn selve lastingen av passasjerer som skal gjøres før båten kan gå), og er du for beruset til å komme ombord så er ikke det fordi jeg er kjip. Morsomme mennesker.

Jeg er faktisk helt enig, og det er derfor jeg fremdeles jobber i serviceyrker! Jeg trives godt med å være serviceminded og å gi kunden en best mulig behandling, og jeg holder alltid et straight face foran kunden. Det er gøy og utfordrende å jobbe med mennesker på alle områder, spesielt når man er i en rolle hvor man skal fly rundt som en tjenende ånd. Allikevel forbeholder jeg meg retten til å knurre og frese og rase over visse kunder- etter stengetid eller på kontoret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som irriterer meg VELDIG er at det bare er mitt mobilnummer som står reg. (mitt står på mamma, og ikke hennes eget...) Så jeg får flere tlf. fra selgere daglig! noe som er utrolig irriterende, i dag har jeg fått fire tlf. fra selgere, og jeg er lei!...

Reserver deg? Da vil du jo slippe unna det meste, bortsett fra om det som sagt er feil på listene :)

Tror forøvrig mange nordmenn kunne ha godt av å testet et hvilket som helst yrke hvor kundeservice var en del av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er ikke mulig å reservere FIRMA mot TM, så om du har eget firma så er du dessverre sjanseløs mtp reservasjon :)

Mitt firma har ikke noe tlf nr. Jeg som privatperson har en tlf som er reservert, men enda ringer de meg for å gi mitt firma (eller meg) ett "enestående tilbud".. Det er snikete og omgåelse av reglene faktisk.

Tror forøvrig mange nordmenn kunne ha godt av å testet et hvilket som helst yrke hvor kundeservice var en del av dagen.

Jeg har jobbet i service yrker selv i nesten 15 år, jeg blir ikke noe mere tolerant ovenfor snikete telefonselgere av den grunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil ikke ha spam i eposten, men er ikke telefonsalg egentlig mye verre? Du blir ikke vekket av spam. Du slipper å svare på spam. Du behøver ikke å slippe det du har i hendene for å løpe til pc'n for ta imot en epost, også viser det seg at det bare var spam. Spammeren fortsetter ikke å forstyrre deg 5 ganger om dagen, helt til du åpner mailen. Du kan ha spamfilter selv om du driver firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt firma har ikke noe tlf nr. Jeg som privatperson har en tlf som er reservert, men enda ringer de meg for å gi mitt firma (eller meg) ett "enestående tilbud".. Det er snikete og omgåelse av reglene faktisk.

Jeg har jobbet i service yrker selv i nesten 15 år, jeg blir ikke noe mere tolerant ovenfor snikete telefonselgere av den grunn :)

Men selgeren ringer deg jo angående firmaet ditt, og ikke deg som privatperson. Så sniking rundt reglene er det jo forsåvidt ikke (heller ikke personen i andre enden som prøver på snusk, for h*n bestemmer ikke hvem som ringes). Litt kjedelig når du ikke har en jobbtelefon, så beste rådet der er vel egentlig å ha en jobbtelefon så slipper du å få dem på mobilen/hustelefonen.

(liten edit her.. sier ikke dette for å kverulere, men det er sånn det er. Jeg har forståelse for at det er kjedelig og irriterende dersom dere blir ringt ofte, og spesielt mange ganger fra samme selskap).

Er aldri noen som ringer til meg :D mens andre blir ringt flere ganger hver dag? Urettferdig fordeling :P Fikk meg jo et bra tilbud på ny telefon og abonnement (selgeren ringte til kjæresten, så slo vi til begge to).

En ting til som kanskje er verdt å nevne for dere som har barn og gir dem mobil. Da kan det ringes på den telefonen også, i og med at den er registrert på en myndig person. Så da må du reservere ditt eget personnr. sånn at den telefonen som er registrert på deg ikke blir ringt opp av selgere. Har snakket med en og annen sinna forelder, og da prøver jeg å tipse dem om å reservere seg så de slipper. Men de vil heller brøle enn å høre på meg (regner med de antar at jeg har tenkt å prøve å selge til dem på tross av at de er piss forbanna), så rekker som regel ikke å si ifra før de legger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke tar tlf jeg. Og ja,de ringer en del ganger, men det koster meg ikke en kalori å trykke på lydløsknappen for så å forstette med mitt. Og de gir faktisk opp etterhvert. Jeg tar tlf avogtil, av ren nysgjerrighet, men sier alltid at jeg ikke er interessert. Sistemann(dame) som ringte skulle selge meg herreundertøy. "Det har jeg ikke bruk for gitt,ellers takk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det er noen som ringer rundt og selger boksere nå.. og de gjør det på en SLEIP måte (en av sjefene i mitt selskap ble ringt og skjønte ikke en dritt av hva det var personen i andre enden egentlig ringte for, før leeenge etter at hun burde ha lagt det frem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om bakvent land. Man må skaffe seg flere telefoner, reservere seg og like vel bli plaget av irriterende telefonselgere som ikke har vett på hva som regler og ikke regler.... Og så velger noen å jobbe med å plage folk som ikke har bedt om å bli ringt en gang... Telefonselgere er på lik linje med SPAM som Havana sier. Bare enda mer plagsomt.... SPAM kan man effektivt bli kvitt ved å trykke på "slett" knappen, telefonselgere er dessverre ikke like enkelt å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen hadde blitt utrolig morsom å lese på hvis alle yrkesgrupper skulle forklare hvordan man aksepterte plagingen dems lettest mulig.. :rolleyes:

Jeg husker forøvrig forrige telefonselger som ringte meg - også en sånn som ville vite om jeg ville videreføre avisen jeg fikk gratis i noen uker. Og det ville jeg jo slettes ikke, jeg hadde jo bare abonnert på den for et formål - opptenningsved. Så jeg sa det rett ut til fyren jeg; "nei, det behøver jeg ikke". Så spør han hvorfor? Og jeg svarer: "nei, nå har jeg opptenningspapir for hele vintern jeg :D"

Fyren ble sur og la på, forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. REGELEN er at det ikke går an å reservere seg mot telefonsalg i bedrift. Så der er det faktisk ikke selgeren som gjør en "feil".

Vi må forholde oss til hvordan ting er, ikke hvordan de burde ha vært (selv om man ikke skal sette seg på ræva av den grunn). Alle mener det samme om papirreklame f. eks, men hvor mange tror du ville satt seg på en slik liste? Og hvor mye markedsføring ville gått tapt?

Mange sier "jeg klarer å finne frem til hva som er bra for meg, har det beste som finnes" osv. Det er jo ikke realitet? Gud veit hvor mange jeg snakker med i løpet av en dag som har det "beste" i Norge :D

Tuppetroll: Nå lagde jeg denne tråden for å gi folk noen generelle tips (og kanskje forklare litt hvordan ting fungerer i et sånt yrke), ikke for å forsvare slitsomme telefonselgere. Trodde jeg gjorde det ganske klart :)

Det er jo tydeligvis mange oppfatninger av hva som er gjeldende regler og ikke, så greit å se litt nærmere på det.

Edit: For jeg mener ikke at det er synd på telefonselgere. Det er jo en jobb man velger frivillig, og man må ha guts for å sitte der og gjøre den. Er en grunn til at det er så stor gjennomstrøm at folk, inn og ut i markedet.

Edit igjen: Så er det jo et emne som gir godt grunnlag for debatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. REGELEN er at det ikke går an å reservere seg mot telefonsalg i bedrift. Så der er det faktisk ikke selgeren som gjør en "feil".

Nei, det er ikke selgeren som gjør feil i tilfellet med bedrifter. Det er hele opplegget med telefonsalg i sin helhet som er feil, og særlig det at jeg ikke har mulighet til å reservere meg. Jeg driver et enkeltpersonforetak i liten målestokk. Firmaet består av meg og pc'n og jeg jobber hjemmefra. Når selgerne ringer meg, så blir det i praksis det samme som om de ringer meg privat. Det ville vært noe annet om telefonen hadde stått på et kontor og ringt for seg selv etter at jeg hadde gått hjem.

Vi må forholde oss til hvordan ting er, ikke hvordan de burde ha vært (selv om man ikke skal sette seg på ræva av den grunn). Alle mener det samme om papirreklame f. eks, men hvor mange tror du ville satt seg på en slik liste? Og hvor mye markedsføring ville gått tapt?

Det at ingen ville sette seg på en slik liste er kanskje et tegn på at dette er en "tjeneste" som ikke er ønsket? Og når det gjelder papirreklame, så har jeg et fint lite oblat på postkassa som sier at det er uønsket og det fungerer så fint som bare det. Da kan ikke postbudet unnskylde seg med at det er feil på listen og putte reklame i postkassa likevel. Han kan heller ikke si at siden du driver foretak så må du ta imot papirreklamen til tross for at du ikke vil ha den. Og postmannen vekker deg heller ikke midt i middagshvilen for å overlevere papirreklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en ønsket tjeneste fra kundenes side (med mindre en faktisk har noe de kan ha bruk for, og da går man fra Judas til Gabriel på et halvt sekund). Er jo ingenting å legge skjul på at bransjen er upopulær, hehe.

Er litt forskjell på postkassa di og mobilen din, de fleste pleier ikke å ta med seg postkassa i senga, eller på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjell på postkassa di og mobilen din, de fleste pleier ikke å ta med seg postkassa i senga, eller på jobb :D

Ja, det er nettopp det som er noe av poenget mitt. Papirreklame er ikke like påtrengende som telefonsalg, og det er lettere å reservere seg mot den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...