Gå til innhold
Hundesonen.no

Til Aussie eiere


PsychoLynx

Recommended Posts

hehe, dette med å løpe inn i ting er jo bare en del av en stor pakke.

Å fly (gjerne 3-4 m, eller 7 m som brimi gjorde, rett ned), å bruke eier (eller vilt fremmede) som støtdemper når man burde ha stoppet i full fres, å danse opp på fanget til intetanende folk i en sofa osv osv, er jo bare helt normalt! Det mener iallefall Bridie... Og mistenker at Brimi var sånn... My viser tendensene :) osv

Eneste "beherskete" aussien jeg har sett må vel være Arn! hehe. Han er mirakuløst lite gal!

:lol: Arn ER skikkelig behersket, altså! Kjedelige hunden ;) Han har nettopp begynt å bruke meg som støtdemper når han skal på plass og merkelige meg synes jo bare det er sååå morsomt og tenker at endelig begynner denne hunden å ligne på en skikkelig aussie! *ler* Men det sier jo litt når vi i løpet av to og et halvt år kun har ETT bilde av ham hvor han ser gal ut. Er Mailin dem som har klart å knipse det.

Men etter å ha hatt Brimi kan jo de fleste bli ganske kjedelige! Han hadde jo personlighet og aussiegalskap nok for fire hunder, tror jeg ;) Veldig greit å glise av det nå i ettertid, men jeg kan love dere at det ikke var noe enkelt for ferske aussieiere. Sabla for en hund! Har de fleste her hørt historien om da han hoppet 7 meter rett ned?

Tenk å ha en behersket aussie, skal jeg ta det som en kompliment eller fornærmelse tro? *ler*

Få høre flere galskapshistorier :) I mens skal jeg lete frem et bilde av ett stykk poco loco aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter å ha hatt Brimi kan jo de fleste bli ganske kjedelige! Han hadde jo personlighet og aussiegalskap nok for fire hunder, tror jeg :lol: Veldig greit å glise av det nå i ettertid, men jeg kan love dere at det ikke var noe enkelt for ferske aussieiere. Sabla for en hund! Har de fleste her hørt historien om da han hoppet 7 meter rett ned?

Jeg har ikke hørt/lest... Så hvis noen føler seg snille og har lyst til å fortelle, eller vise meg en plass der det står så blir jeg lykkelig.. :) :)

Det jeg leser her, får meg ikke akkurat til å ikke ha mer lyst på aussie! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Brimi hoppet 7 meter

Eller var det 5 meter? Uansett, vi var på kenneltreff i Sverige og bodde på en gammel internatskole da Brimi hentet frem en stor porsjon aussiegalskap.

Jeg var ute og luftet Arn for kvelden og sto med ryggen til vinduet vårt. Mannen var med Brimi på rommet og stod med vinduet åpent og så ned på oss. Vi snakket litt, før jeg snudde ryggen til for å lete etter bæsjen til Arn. Fant den og tuslet tilbake. Ble møtt i trappa av en engstelig mann som lurte på om jeg hadde sett Brimi. "Nei, var ikke han sammen med deg?" Jeg trodde Brimi hadde sneket seg etter oss. Niks, han hadde hoppet ut av vinduet! Fra tredje etasje, fem til syv meter over bakken! :lol: Jeg trodde han tullet! Ingen Brimi var å se og like etterpå kom det stormende ut flere deltakere som hadde sett noe grått fly forbi vinduet. "Si at det var et teppe!" sa oppdretter. Nei, det var en Brimi... men hvor var han?! Ingen Brimi var å se og jeg tenkte at nå hadde han løpt i skogen for å dø... Han hadde jo en svak og dårlig rygg etter en skade, så han kunne vel aldri ha kommet seg helskinnet fra det fallet der. Men joda, der kom han bumpende, lykkelig og glad rundt hjørnet. Han hadde hilst på ei løpetidstispe, han! Like hel, like glad og ingenting halt!

Mannen sa han hadde hatt vinduet åpent og sett ned på oss. Brimi og Coyote hadde ligget og sovet på gulvet. Plutselig hadde han bare kjent noe som strøk forbi armen hans og der hoppet Brimi ut av vinduet! Han rakk ikke å ragere, det gikk så fort. Brimi hadde landet på alle fire beina, gitt litt etter, ristet litt på seg og løpt videre :)

Galskap!

Noen år før var Brimi blitt kastrert pga hyperseksualitet, så trenger jeg si at motivasjonen hans var stor når han hoppet ut fra tredje etasje for å hilse på ei løpetidstispe...!?

Det syke er at han var like hel og dagen etterpå gikk et 500 m spor og dagen etter det runderte som om ingeting hadde skjedd, men på tredje dagen falt ned i ei grøft og ble halt?! Ja, for ikke å snakke om at han fikk ryggskaden sin da han datt sovende ut av sengen og ned på gulvet...! Han må ha hatt så mye adrenalin i kroppen sin når han hoppet ut vinduet og vært så pass kontrollert i det hele, at han ikke ble skadet.

Den påfølgende natten var jeg nødt å sjekke ham flere ganger for om han pustet. Det var liksom for godt til å være sant at han hadde greid seg etter det svalestupet. Men det gikk altså bra! Likevel hører det med til historien at han etter dette gradvis bare ble værre i ryggen og måtte avlives ca et år etterpå... Om det var pga hoppet eller en naturlig gang av skaden, det vet vi ikke.

PS. Bilder av Brimi kan sees her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;):lol:

Han var nydelig da!

Ja, han var herlig :)

Jeg skal vurdere sterkt å holde de vinduene lukket hvis vi blir boende i 2 eller 3 etasje der borte! ;)

Brimi minner meg så om Seadra. Skulle ønske jeg fikk æren av å ha møtt han jeg og.. :P

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie-eiere: er hundene deres maniske "plukk opp alt fra bakken" hunder? My kan ikke gå på tur uten å plukke opp X antall greier fra bakken. På en tur plukker hun vanligvis opp 3-4 pinner og bærer de med seg et stykke før hun blir lei og slipper dem. Så finner hun kanskje en plastikkspade og bærer den med seg et stykke. Så finner hun en gammel engangsgrill og drar den med seg... Også finner hun en stor og tørr bæsj, plukker den opp, hører meg rope og kommer løpende i hundreogførti og bomper på meg med bajsen i munnen - men slipper så fint når jeg sier: "Myyyyy, taaaaakk!" og får godbiten sin... Lurer på om hun har baklengskjedet litt... "Henter jeg en bæsj får jeg godbit hos Anniken" *fjernet smil pga dusteregel*

hehe, nei heldigvis gjør ikke Bridie sånn, så sant det ikke kan spises da. Men da kommer hu så visst IKKE til meg med det! Da slukes det gjerne helt istedet. (som en kebab og sånn, som selvfølgelig gjorde bikkja SYYYYYK)

Buffy derimot var sånn.. Hu fant tilogmed ei diger sofapute (sikkert mistet av en henger) som hu absolutt sku dra med seg en hel km hjem, gjennom sentrum. Hu løftet den, tråkket på den, trynet i den, ristet den, men HJEM sku den! Noen dager senere avgikk den med døden i hundegården... :)

*fjernet smil pga dusteregel*

Det er ikke rart at jeg SKAL ha aussie! *fjernet smil pga dusteregel*

Galskap er viktig, sånn er det bare!

hehehe ja! Og selv om folk sier jeg må ha Bridie i bånd for å "unngå sånn" (sånn, som i å fly3,5 m ned osv), så vil det være om å talivet av bikkja.... Hu har det bedre med å få utløp for galskapen sin og i værste fall dø av et fall om 1 år, enn å leve 8 år til i bånd...

Men jeg må si at jeg ba Anette stenge vinduet sitt i leiligheta da jeg sku gå ned de 10 etasjene for å hente noe i bilen, for OM hu sku hørt meg utenfra da, så tviler eg ikke et sekund på at hu kunne funnet på å "finne meg".

Det som slår meg er hvor mange som faktisk HAR Aussie her på forumet! Det er jo fortsatt en relativt ny rase i Norge. Jammen har antallet skutt fart de siste årene, altså. *fjernet smil pga dusteregel*

Ja, jeg har også tenkt over at det er en del aussier. Og at det stadig blir fler. Som Anniken nevner.

Jeg hadde jo ikke akkurat plan om noen aussie da, men fikk jo nesten Bridie "kastet" etter meg, og hvem kan vel si nei? :lol::)

...Jeg prøver å lære av henne hoppingen, og det går greit nok, men dempingen kommer jeg til å SLITE med. Det er som en liten hilsen hvor hun sier "hei på deg" når hun støter forlabbene borti alle mennesker som kommer henne i møte (ikke alltid like heldig for mannfolk).

kremt.... har gitt opp å få kontroll på hoppinga til bridie jeg.. Jeg er bare kjapt ute med å advare folk.... :rolleyes:

Når hun vil ha kos (noe som er med alle fremmede og kjente - helt ekstremt) så blir hun klappet i maks 5 sekunder før hun helt uten videre "faller" om fra stående til å ligge på rygg. Greit nok det, labradoren min gjør også det, men litt mer rolig, og ikke så brutalt at du blir redd hunden skader ryggen (noen ganger nærmest kaster hun seg på ryggen).

hehehe, høres kjent ut!

Hun skvatt litt, før hun gikk tilbake og løftet labben mot strømgjerdet - kom borti og fikk støt - løftet opp labben igjen og slik holdt hun på.

;) "hva F@n ER det der" liksom!

Brimi minner meg så om Seadra. Skulle ønske jeg fikk æren av å ha møtt han jeg og.. *fjernet smil pga dusteregel*
Ja, eg er VELDIG glad for å ha møtt Brimi, selv om jeg nok tenkte "dæven for en gal hund!". ;) Herlige fyren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan være lurt å ta sine forhåndsregler med å lukke vinduer når man selv skal ut osv. Det hadde ikke falt oss inn i vår villeste fantasi at en hund noensinne skulle finne på å hoppe ut fra tredje etasje. Greit at han prøvde å hoppe gjennom et lukket vindu i kjelleren (ja, lukket!), men aldri fra tredje etasje. Mannen stod utenfor på plenen og ropte på Brimi, Brimi og jeg var inne på kontoret, med vinduet mot plenen. Vindu igjen, persienner og gardiner foran. Hoppe gjennom vindu? Jada, la oss prøve på det!

En annen gang, i en annen leilighet, hadde vi vinduet på vidt gap. Bodde i første etasje da, ca en halv meter ned til bakken. Vi sitter og ser på tv`n, Brimi sover. Men så spretter han opp, tar fjernkontrollen, hopper ut av vinduet og løper bortover plenen! :)

Må bare vise dette bildet som tydelig viser en gal aussie:

DSC_0323.jpg

Dancing Skies Lyng Star.

Hans bestefar ser ikke mindre gal ut akkurat :D :

skulsfjord3.jpg

Dancing Skies Coyote Star

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, artige dyra!! :P

Jeg, som IKKE har aussie, må bare si meg enig i at det er noe spesielt med disse aussiene! Buffy kan bli vill og gal og løpe som en idiot og bumpe (dvs hun hopper ikke med framlabbene i magen på folk, hun slenger sida i beina på folk for å få stoppe! :) ) på alle hun også, men ikke SÅNN! Og jeg har vært borti andre lykketrollhunder, men fremdeles ikke "udødlige" som aussien tydeligvis tror de er... Og tenk å ha en sånn urokkelig tro på at alle liker en, uansett! Om folk kjefter og sier NEEEI med streng stemme (hallo, jeg prøver virkelig innimellom!) så smyyyyyger de seg innpå, oppå, inni ører og neser og bare synes at dette ikke bare fortjener de og trenger de, men du liiiiiiiker det også! :D

Men Bridie er nå noe for seg selv uansett da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...