Gå til innhold
Hundesonen.no

Steril?


krystall

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny her og vil gjerne spørre om andre har erfaring med tisper som ikke tar seg. Tispen er frisk og sunn, har vanlige løpetider med et halvt års mellomrom, har hatt valper før og er snart 5 år. Problemet er at hun ingen valper får etter parring. Hannhund er testet og sæden hans funnet livskraftig. Takknemlig for gode råd

Hilsen krystall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun begynner jo å bli litt gammel da. Er det så viktig å få det siste kullet på henne?

Kan være mye som gjør at hun ikke tar seg, kanskje hun er stresset, kanskje hun mangler viktige stoffer og vitaminer i kroppen, kanskje dere rett og slett har bommet på stådagene? Eller kanskje hun rett og slett har blitt for gammel. Ikke at hun er sånn fryktelig gammel da, men har hørt om flere som har slitt med å få mopser i den alderen til å "ta seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei fem år gammel tispe er ikke for gammel til å få valper vel, Helle? Jeg syns derimot at det nesten er litt "imponerende" at ei 5 år gammel tispe har rukket å få 2 kull og gått tom et par ganger allerede jeg.. Hvis hun hadde siste kullet sitt for 3 og et halvt år siden, så var hun ikke mer enn halvannet SIST hun fikk kull.. Hvor gammel var hun da når hun fikk sitt første? Og det er kanskje ikke rart om de blir gamle fort om de parres i ettårs alderen alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om tispa har herpes.

Jeg vet det er flere tisper som ikke har blitt drektige eller gått tomme pga herpes.

Det har vært en liten "epidemi" over store deler av landet det siste året.

Hvis tispa har herpes, kan ho smitte hannen, som smitter andre tisper, og sånn har man det gående..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk en valp på sin tredje løpetid, deretter 4 stk på neste løpetid siden hun var i så god form og etter veterinærens råd. Etter ett år etter siste kull har vi prøvd tre ganger å parre henne, så ikke noen frekkheter her takk! Til deg som svarer at det kan være herpes har tanken slått meg, har noen greie på hvordan dette kan ordnes med. Iflg literaturen er det bare en fordel at tispene har vært gjennom herpes viruset, og at ca. 80-90% av alle tisper har vært eksponert for dette viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk en valp på sin tredje løpetid, deretter 4 stk på neste løpetid siden hun var i så god form og etter veterinærens råd. Etter ett år etter siste kull har vi prøvd tre ganger å parre henne, så ikke noen frekkheter her takk!

Ikke noen frekkheter? Jeg vet at praksisen med alder på miniatyrhunder er anderledes enn hos større raser, men jeg setter spørsmålstegn ved hvor sunt det er for ei tispe å ha to kull innen hun er halvannet år gammel allikevel - samme hvor mange løpetider hun har hatt i forkant, samme om det var få valper. For ei voksen tispe vil ikke parring på to løpetider på rappen være et problem, men hvorfor skal man kjøre på med kull på ei tispe som knapt er blitt voksen?

Til deg som svarer at det kan være herpes har tanken slått meg, har noen greie på hvordan dette kan ordnes med. Iflg literaturen er det bare en fordel at tispene har vært gjennom herpes viruset, og at ca. 80-90% av alle tisper har vært eksponert for dette viruset.

At det er en "fordel" at de har blitt eksponert for herpes, er jo bare tull - det er aldri en fordel å være smittet av noe? Og i og med at herpes hos hund ikke forsvinner, så vil ei infisert tispe kunne smitte resten av sitt liv - hvordan kan DET være en fordel, egentlig?

La oss si at din tispe har herpes - hun parres med en (til da) frisk hanne som smittes, som igjen blir brukt på ei tispe som ikke har herpes. Tispe 2 smittes, og hele kullet hennes blir syke og dør (du som har lest litt, vet vel at det kan skje?) - hvordan kan det være en fordel? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke frekkheter..? Jeg kan ikke se noen etter å ha lest innlegget til 2ne om igjen og omigjen..

Det er vel ganske naturlig å sette spørsmålstegn ved om det er sunt for en tispe å ha hatt 2 valpekull innen ho er 1 1/2 år.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha sånn hast med å parre ei tispe, sjøl om ho har hatt flere løpetider. Jeg mener det er bedre å la tispa bli voksen både i hode og kropp før man setter valper på henne. Men nok om det..

Ta med tispa di til en veterinær og få henne sjekka for herpes og andre ting som kan ha innvirkning på fertiliteten.

Da vil du få vite hvilke tiltak som må til for at du skal kunne parre henne igjen. Og vær åpen overfor hannhundeieren og andre hundeeiere om at tispa har herpes, hvis ho får den diagnosen.

Hvis hannhundeier da vegrer seg for å la hannen parre henne, så er inseminasjon en mulighet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimumskravet for å kunne parre en tispe er; 3 løpetid eller ved 18 måneders alder...det er bare sunn fornuft det :closedeyes: Deretter må en også vurdere den psykiske modningen til tispen, er hun "voksen" nok til å ta i mot et kull, eller bør en vente til neste løpetid? (Grei huskeregel er at; Om en i det hele tatt undrer seg over hvor vidt tispen er moden nok eller ikke, vent til neste løpetid :rolleyes: )

Nå det gjelder max alder blir det også en vurdering av tidligere kull og tispens form, men på generelt grunnlag ville jeg si at en ikke parrer en tispe på over 6-7 år...men det er meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen var nokså nøyaktig 2 år (født 15.4.02) da hun fikk sitt første kull på 2 stk. 8 mnd senere fikk hun 4 stk. Deretter lot jeg henne gå uten forsøk på å få henne parret, hvoretter jeg da har prøvd å parre henne for siste gang på de tre siste gangene hun løp. Syntes det var noen nesevise svar ovenfor. Hvis noen synes dette er rovdrift kan jeg ikke forstå det .Men som et innlegg sier kan hun være for gammel siden det ikke lykkes. Når det gjelder herpes var det fordi det var nevnt i en artikkel at dersom man hadde fått herpes på tispene sine var det bra siden viruset la seg til hvile og at de ikke så lett ble eksponert på nytt. Med så mange smekk på fingern har jeg ikke videre lyst til å delta i denne gruppen, men takk til de som prøvde å gi meg gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå skal jeg faktisk være litt frekk (varsler på forhånd).

Hvis tispen er født 15. 04. 02 - hvordan kan hun da være snart fem år, som det står i åpningsinnlegget? Ifølge den matematikken jeg har lært er hun da over seks år. Det får meg til å lure på hva som stemmer av det ts skriver - og hva som ikke stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg var så godt i gang, skal jeg fortsette å være frekk..

Hun fikk en valp på sin tredje løpetid, deretter 4 stk på neste løpetid siden hun var i så god form og etter veterinærens råd. Etter ett år etter siste kull har vi prøvd tre ganger å parre henne, så ikke noen frekkheter her takk! Til deg som svarer at det kan være herpes har tanken slått meg, har noen greie på hvordan dette kan ordnes med. Iflg literaturen er det bare en fordel at tispene har vært gjennom herpes viruset, og at ca. 80-90% av alle tisper har vært eksponert for dette viruset.

Tispen var nokså nøyaktig 2 år (født 15.4.02) da hun fikk sitt første kull på 2 stk. 8 mnd senere fikk hun 4 stk. Deretter lot jeg henne gå uten forsøk på å få henne parret, hvoretter jeg da har prøvd å parre henne for siste gang på de tre siste gangene hun løp. Syntes det var noen nesevise svar ovenfor. Hvis noen synes dette er rovdrift kan jeg ikke forstå det .Men som et innlegg sier kan hun være for gammel siden det ikke lykkes. Når det gjelder herpes var det fordi det var nevnt i en artikkel at dersom man hadde fått herpes på tispene sine var det bra siden viruset la seg til hvile og at de ikke så lett ble eksponert på nytt. Med så mange smekk på fingern har jeg ikke videre lyst til å delta i denne gruppen, men takk til de som prøvde å gi meg gode råd

Det er fort gjort å skrive feil, både alder på tispa og antall valper i kullene, men jeg gikk ut fra de første innleggene - da tispa var 5 år, hadde fått sitt siste kull for 3,5 år siden, og har gått tom siden. Det er vanskelig å gå ut fra noe annet enn de opplysningene man legger ut her, og om de er feil, blir det litt rart (for min del, ihvertfall) å beskylde andre for å være frekke når de går ut fra nettopp de opplysningene en sjøl har lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen var nokså nøyaktig 2 år (født 15.4.02) da hun fikk sitt første kull på 2 stk. 8 mnd senere fikk hun 4 stk. Deretter lot jeg henne gå uten forsøk på å få henne parret, hvoretter jeg da har prøvd å parre henne for siste gang på de tre siste gangene hun løp. Syntes det var noen nesevise svar ovenfor. Hvis noen synes dette er rovdrift kan jeg ikke forstå det .Men som et innlegg sier kan hun være for gammel siden det ikke lykkes. Når det gjelder herpes var det fordi det var nevnt i en artikkel at dersom man hadde fått herpes på tispene sine var det bra siden viruset la seg til hvile og at de ikke så lett ble eksponert på nytt. Med så mange smekk på fingern har jeg ikke videre lyst til å delta i denne gruppen, men takk til de som prøvde å gi meg gode råd

Man bør ikke være overdrevent hårsår når man legger inn info som får folk til å stusse og reagere..

Her er det hundeelskere som er mer opptatt av hundens ve og vel enn av eierens stolthet og selvfølelse.

Så lenge folk ikke går over streken med beskyldninger, og du ikke blir beskyldt for ting du ikke har nevnt her, så har du ingen grunn til å føle deg snurt.. jeg ser iallefall ingen overtramp her..

(Og det sier jeg, som blir beskyldt av 2ne for å dille og dulle med de som får motbør her.. :lol: )

Vi gikk utifra at de første opplysningene stemte. At du senere forandrer dem var ikke noe vi kunne forutse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]spørsmålstegn ved hvor sunt det er for ei tispe å ha to kull innen hun er halvannet år gammel

Hvem skrev det? Ikke jeg iallefall.

Forundrer meg hvor fort enkelte drar til med storklubben så snart de har anledning. Alle vet at en tispe ikke kan ha produsert 2 kull innen hun er 1 1/2 år gammel. Det er slike ubetenksomme utsagn som fikk meg irritert og litt sår, fordi jeg aldri har hatt til hensikt å drive rovavl på min hund. Det kan godt være at jeg ble for fort hårsår, men det føltes så urettferdig å bli bastant beskyldt for denne påstanden. Trodde faktisk hun var fem år og noen mnd, men måtte ta frem stamtavlen hennes hvor det viser seg at hun har passert seks.......

Det kan tenkes at hun er for gammel til å få valper, men iflg min vet er hun i utmerket form på alle måter, og jeg vet ikke hvor gamle de kan være for valper. Skal sjekke med Astrid Indrebøs anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ny her og vil gjerne spørre om andre har erfaring med tisper som ikke tar seg. Tispen er frisk og sunn, har vanlige løpetider med et halvt års mellomrom, har hatt valper før og er snart 5 år. Problemet er at hun ingen valper får etter parring. Hannhund er testet og sæden hans funnet livskraftig. Takknemlig for gode råd

Hilsen krystall

Det er tredje forsøk, hunden har hatt to små kull, det siste for 3 1/2 år siden. Etterpå har det ikke vært mulig å få henne til å ta valper

Du må meget undskylde mig, men folk har faktisk holdt sig til de facts du selv har givet dem, du skriver hunden snart er 5 år, den har haft 2 kuld, og sidste kuld var 3½ år siden, med lidt hovedregning så bliver det til at din hund var 1½ år ud fra det du selv oplyste.

Da er det klart at folk sætter lidt spørgsmåltegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter strek her for min del, etter å ha føyd meg til Einstein&Charlies utsagn.

Det var et sabla enkelt regnestykke..

Og til slutt..:Storklubba har aldri vært i bruk i denne diskusjonen. Vi bare forholdt oss til de opplysningene du ga oss og svarte utifra dem. Klart det blir "urettferdig" når du kommer med feil opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk hadde holdt seg til saken "som er et spørsmål om steril hund" istedenfor å begynne å sette sammen tid og dato for de ulike parringer,så hadde jo alt vært greit egentlig.

Jeg har inntrykk av at det ofte er slik her inne,at folk ender opp med og forsvare og forklare ting som ikke har med saken og gjøre.

Det er fort gjort å ta feil på tider..Tiden går fort og hundene blir eldre ganske fort.

Jeg kan ikke se hvorfor denne tråden måtte utvikle seg til en diskusjon rundt hundens alder i forhold til valpekull osv.

Men så er ikke jeg slik som gidder å henge meg opp i det heller.

JA jeg la merke til at det stod ting som ikke stemte,og regna på det selv,eller jeg behøve ikke regne på det for det falt på plass fort...MEN jeg regner faktisk med at eier av denne hunden har kontrollen selv,og gadd derfor ikke gå ut med noen spørsmål eller antagelser her.

Det går an å ta på PM hvis man lurer på noe faktisk...

Da ville jo eier fått mulighet til å tenkt seg om å innsett at hun hadde skrevet feil,før alle ble smitta av mistankene...

Istedet blir eier her fremtilt helt feil pga at hun sier feil...og så begynner folk å snakke om at de forholder seg til det som står?

Når poenget ikke er hvor gammel tispa var ved første eller siste kull...Hvorfor ikke forholde seg til det som ER saken da?

Og siden ingen egentlig vet/eller kan vite hvorfor tispen til trådstarter ikke tar seg,så er jo det ganske enkelt en jobb for veterinæren og finne ut,som sier at tispa er i form til å ha flere kull/ett til kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Det er fort gjort å ta feil på tider..Tiden går fort og hundene blir eldre ganske fort.

*klippe*

MEN jeg regner faktisk med at eier av denne hunden har kontrollen selv,

*klippe*

Her kan man lure på om eier faktisk har kontrollen selv. Hun påstår at hunden er snart fem år når hun etterpå opplyser at hunden er født i april 2002, hvilket vil si at hunden i realiteten er over seks år. Ja, det er mye som kan gå fort i svingene innimellom, men hallo?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh..jeg er hvertfall fæl på å si feil,etter som årene går..Jeg vet ikke engang når jeg gikk på videregående,og skriver forskjellig hver gang jeg skal skrive tidligere arbeidsopplysninger..Men det er meg..Jeg er vims..

Syns bare det er tåpelig av folk og ikke holde seg til saken...Trådstarter skulle skrevet ca alder,så hadde vel folk holdt seg til saken..eller kanskje hadde det blitt kryssforhør over hvilken spesifikk alder??

Hmm..Jaja...

Det jeg egentlig mener å si er at man trenger vel ikke anta at alle er idioter?

Sikkert herlig å være perfekt ,men...ser ingen som er det jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, så kan jeg hjelpe trådstarter litt da... Med å spørre for egen del.

ei venninne tok over en hund som egentlig sku avles videre på...

Historien er vel ca sånn (som jeg vet)

hunden er født i tyskland, bodde der til den ble 2 år, og hadde et kull der. Hunden kom så hit til Norge, og er forsøk parret 5 ganger etter dette, men valper blir det ikke. Hunden er nå 5 år gammel.

er hunden blitt steril?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk fra de to siste innleggerne - godt at noen har orden på tankene sine og holder seg til saken. MEN jeg har vært hos vet og hunden min er frisk, men det er vel ikke så vanlig å ta en gynelogisk undersøkelse på tisper?? Blodprøver er fine, røntgen er fine, så da så. Tenkte jeg ville få noen til å svare som hadde vært borti lignende, men det var det ikke.......

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hvis tispa er seks år og et par måneder, behøver ikke det å være for gammelt for en hund - miniatyrhunder er vanligvis i bedre form i lengre tid enn større hunder, og fertiliteten forsvinner ikke så fort på tisper (det er mange tisper som føder i tiårsalderen. Hvor riktig det er å parre så gamle tisper, er en annen sak). Din tispe KAN ha fått lav fertilitet, men det er ikke noe som skal skje automatisk i den alderen. Men, jeg kjenner ikke mops, og en annen her inne sa noe om at fertiliteten på mopsetisper synker med alderen. Har du hørt med andre oppdrettere av rasen?

NKK godtar kull på tisper fram til de er syv år gamle, etter det må man ha veterinærattest som bekrefter at tispa er i form til drektighet og kull. Denne attesten skal være datert før parring, for øvrig.

De har også punkt i sine etiske avlsregler om hyppighet og antall kull, men der ligger din tispe innenfor kravene.

Det jeg er usikker på, er om du har prøvd med samme hannhund hver gang?

Noen ganger kan en fruktbar hannhund og en fruktbar tispe likevel være en dårlig match, slik at det å forsøke med en annen hannhund kan gi bedre resultat.

Tett innavl kan for eksempel gi dette utslaget, eller at det reduserer kullstørrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK godtar kull på tisper fram til de er syv år gamle, etter det må man ha veterinærattest som bekrefter at tispa er i form til drektighet og kull. Denne attesten skal være datert før parring, for øvrig.

De har også punkt i sine etiske avlsregler om hyppighet og antall kull, men der ligger din tispe innenfor kravene.

Dette stemmer ikke.

Nkk godtar kull på en tispe fram til den er 9 år etter det må en ha vetrinærattest signert før tispen blir parret på at den er frisk og i god nok kondisjon til å bære fram et kul.

link til retiningslinjene til NKK : http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1098466523890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...