Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure coursing


Mailin

Recommended Posts

Dette burde kanskje ligge under noe annet... men,men..

Testet LC på RR'n i dag, og hui som det gikk unna! Hun tente med en gang og hadde det kjempe skøy! Siden hun enda er så ung så blir det ikke noe mer action på henne før hun er litt mer utvokst (hun tok ut alt med en gang). Nå lurer jeg på om noen vet hvordan reglene for konkurranser er i andre i land?

Vet at RR er regnet som mynde i USA og får konkurrere der. I Norge får kun gruppe 10, pluss farao, etnan og podengo/podenco, men hvordan er det ellers rundt om i Norden/skandinavia/europa? Vet om en aussie som er lc champ, men nå husker jeg ikke hvilket land det er i... :rolleyes:

Morro var det lell, for meg var det artig å se en annen hundesport, og RR'n syntes helt klart at dette var fryktelig morro :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji og ridgeback regnes vel i Hound-gruppen ute i den store verden - man har ikke gjort som i FCI, og skilt ut myndene, som er synsjegere, i egen gruppe.

I England og USA går synsjegere og luktjegere i samme sekk, her fra hjemmesiden til den engelske kennelklubben ("Hound Group: Breeds originally used for hunting either by scent or by sight. The scent hounds include the Beagle and Bloodhound and the sight hounds such breeds as the Whippet and Greyhound.").

Dermed har man kanskje fått en annen tilhørighet, og "fått være med" - for det var myndefolket som dro igang dette.

Fra USA: "Currently, 11 breeds are recognized by ASFA and the AKC as eligible to compete in sighthound lure coursing trials: Afghan Hounds, Basenjis, Borzoi, Greyhounds, Ibizan Hounds, Irish Wolfhounds, Pharaoh Hounds, Rhodesian Ridgebacks, Salukis, Scottish Deerhounds and Whippets. All of these breeds, to varing extent, also hunt by smell but it's felt that their primary hunting abilities are based on sight; spotting their prey and chasing it down."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med RR mener jeg ridgeback ja. Det sies jo at de er verdens raskeste langdistansehund, og i følge ei eldre dame som har vokst opp med RR i Sør-Afrika så jaktet hundene både på synet etter småvilt ("som en annen mynde" som hun sa, det er jo blandet inn en liiiiten dæsj greyhound om jeg ikke husker helt feil), men de var også resere på spor og sporet opp løver m.m. De hadde også rr for å passe på eiendelene, både gjenstander og folk/"slaver". Men klart, RR er ingen mynde det er jeg helt enig i!

Morro er det jo lell, og i mange andre land er det vist mer vanlig at andre raser får være med å trene selv om de ikke får konkurrere. I finland har de vist ikke godkjent LC som konkurranseform (?) så etter det jeg har skjønt så får RR være med å konkurrere der siden det er uoffisielt. Vet om ei som har gode nok tider og bra nok "kritikk" til å kunne være LC champion, om det bare hadde vært mulig.

Jeg har ikke så mye peiling på LC, og skjønner hva det er laget for, men siden rasene løper i "raseklasser" så hadde det kanskje vært litt morro om man kunne konkurrert i en form for åpen klasse hvis mulighetene var der:)

Vet ikke med RR, men Basenji får lov til p konkurrere i LC i de fleste andre land enn Norge <_<

Vi kan være med på prøve-løp, da...

Får de konkurrere i Sverige, Danmark e.l.?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de konkurrere i Sverige, Danmark e.l.?

Det er aktive konkurranser, LC lisens og championater for Basenji i Lure Coursing i både Sverige og Finland iallefall. Danmark vet jeg ikke, men Basenji miljøet der er ikke det største.

Basenji er jo en jagende hund, som jager BÅDE med syn, lukt og hørsel. Steinar Mathisen, som vel må regnes som en av "guruene" inne lure coursing i Norge, sier at han synes en Basenji på LC banen er noe av det vakreste han ser. Basenjien har - i likhet med myndene- duoble suspension galopp, og jakter veldig intenst.

En interessant forskjell er dog at Basenjien- som i hovedsak er en drivende jeger- slutter å ha interesse for "byttet" (plastposen) når den stopper, der de fleste mynder skal "drepe" den.

LC = Lure coursing. Hundeløp, der hunden løper etter et "bytte" (plastpose som skal etterligne en hare) som er spent fast i en snor, og fyker rundt i sikk-sakk på en slette. Hunden blir bedømt etter jaktlyst, iver, kontakt med byttet o.l. om jeg ikke tar feil (er ingen ekspert)

timon.jpg

Her er et bilde av "Timon", far til min nyeste finske import, som tar sin LC lisens i Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er LC kun "åpent" for raser i gr. 10 samt Etnahund, Faraohund og Podenco-rasene, når det kommer til prøver. Men vi har holdt egne treninger sammen med/for Basenji-folket, mener det var i regi av rase-klubben. Vi har også hatt noen av dem med på egne treninger.

De som ikke hører innunder gr. 10 konkurrer "bare" om cert, ikke cacil. Altså, de kan oppnå NLCCH, men ikke et IntLCCH.

Da vi startet opp i Norge var det en håndfull ildsjeler i myndegruppen som satte igang og for ikke å gape over for mye på en gang ble det da forbeholdt myndene. Men man håper jo at man en gang i fremtiden også kan åpne for andre, aktive LC-raser. Time will show :P

I Sverige er det åpnet for Basenji, siden 2003 om jeg ikke husker helt feil. De har prøver ifb med en "vanlig" LC-prøve, men "tävler inofficielt", altså ikke om cert. Mulig det er foretatt endringer der, det er jeg ikke helt up to date med.

I Finland konkurrerer både Basenji og RR, iaf gjorde de det i 2002. Da var jeg over og fikk se begge rasene springe. Om de konkurrerer om cert vet jeg jammen ikke, men det skulle vel gå an å finne ut av.

I Danmark er de, så vidt jeg vet, ikke helt oppe og står ennå med LC. Det er danske mynder som løper, men jeg tror ikke de har avholdt noen prøver selv. Men ta ikke dette for "god fisk", jeg kan jo ta feil, hehe.

Ang Finland, der er definitivt LC godkjent som konkurranseform, iaf for mynder. Det avholdes flere prøver i løpet av et år, både nasjonale og internasjonale. 2006 var også EM i LC avholdt der (Norge stilte med landslag og fikk med seg en Whippet Europa-mester hjem ;). Vi har også hatt en Spansk Galgo som Europamester var det i 2004 tro?)

FCI har eget regelverk for LC/racing, så jo, det er en godkjent konkurranseform, eller prøve som det heter :P

Både i Finland og Sverige har det i en årrekke vært bruksklasse for mynder på utstilling. I Norge kom det igang først ifjor, endelig, og for å stille i denne MÅ man ha meritter fra LC. Litt forskjellige krav for de forskjellige landene.

I år holdes EM i LC i Söderkøping i Sverige og for første gang siden vi startet opp stiller Norge med et solid landslag. Hele saluki-kvoten er fyllt opp og nesten hele whippet-kvoten, men dessverre ikke på de andre, "mindre" rasene.

U.T.'s har 6 hunder kvalifisert for tre land og en i reserve. Jeg gleder meg som en unge :P:P

Hei på Norge da dere, vi vil ha flere Europa-mestere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe*

LC = Lure coursing. Hundeløp, der hunden løper etter et "bytte" (plastpose som skal etterligne en hare) som er spent fast i en snor, og fyker rundt i sikk-sakk på en slette. Hunden blir bedømt etter jaktlyst, iver, kontakt med byttet o.l. om jeg ikke tar feil (er ingen ekspert)

timon.jpg

Her er et bilde av "Timon", far til min nyeste finske import, som tar sin LC lisens i Finland.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RR mener du da Ridgeback? Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er en mynde i USA, da de bl a har en helt annen måte å jakte på.. Link til meg??

I USA og England blir myndene eller hounds regnet som en del av Hound Group. Elghund og saluki stiller i samme gruppe. Felles for disse er bruksområdet - jakt. FCI har plassert myndene i mer homogen gruppe som ligner hverandre i utseende, bruksegenskaper og temperament i mye større grad enn i Hound Group.

Såvidt meg bekjent er det uenighet om hvorvidt RR'en er en Sighthound (jakter med synet slik som myndene) eller en "Scenthound" (jakter med nesa) eller en "Cur" dog (som bruker lukt, syn og hørsel). RR konkurrerer i LC i flere land. Det gjør også flere terrier raser etc.

Her er et besynderlig og imponerende bilde av ungarske mynder (Magyar Agar) på en afrikansk racingbane...sjekk hvilket dyr de løper mot..: http://www.mamnounas-salukis.de/AfrikaGepardRennen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men når vi snakker om LC så har jeg lurt på en ting.

Det brukes bla. plastikkposer i LC, ikke sant?

Jeg lurer bare på om hunder som er trent i LC løper etter plastikkposer som tilfeligvis blåser bortover veien.

Går hunden på en måte inn i "LC-modus"?

Slik som Dina går inn i et "modus" når jeg kaster pinne. Hun venter på et "værsågod" må dra henne videre om hun ikke får hentet pinnen.

Jeg er så dårlig å forklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...