Gå til innhold
Hundesonen.no

Kooikerhunden Aaia


Cavalier&Collie

Recommended Posts

Brukernavnet som jeg lagde for "Et par" år sia er veldig missvisende ;) Yndlingsrasene mine da og den faktiske rasen som jeg har nå er nokså forskjellige!

Men her er da Aaia, vår nydelige, lille, for øyeblikket 10 uker gamle Kooikerhund! Navnet uttales 'Aja' og kommer fra nederlandsk 'aaie/aaien' som betyr "å stake/klappe et dyr" :angry: Måtte ha et nederlandsk navn til en nederlandsk rase!

Hun kommer fra Cirtap's i Gøteborg.

10hj8.jpg

Vi hadde nederlenderbesøk og de var hobbyfotografer!

42502478nw4.jpg

61133459tu6.jpg

Vi fant en gammal bøye nerpå Saltholmen ;)

21vn5.jpg

Jesse, nederlenderanes hund, tok stort omsyn til at Aaia var valp og tok ikke særlig i, men morsomt for det!

19hj4.jpg

Å, så tjøtt på veien hem te ho moj :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe^^

Ja, akkuratt de rasene var de jeg såg på også :angry:

Men så ble det så vansklig å få tak i Kooikerhund, og hørte masse negativt om bjeffingen til Islandsk Fårehund.

Så da ble det Finsk Lapphund :icon_redface: (Som var det høgeste ønsket da:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det Kooikerhund på deg! Gratulerer så mye! Jeg tenkte på deg her for litt siden, at det var blitt stille fra deg. Herlig å se at du har fått ei søt, lita ei med nydelig navn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det Kooikerhund på deg! Gratulerer så mye! Jeg tenkte på deg her for litt siden, at det var blitt stille fra deg. Herlig å se at du har fått ei søt, lita ei med nydelig navn :angry:

Takker :icon_redface: Ja, jeg kjente meg ikke helt igjen her på hunde... eeh, dyresonen :rolleyes: Så forandra blitt!

Ordentlig valpeboom nå på forsommeren og bestevennen min har fått seg ei nydelig lita port. vannhundtispe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :icon_redface: Ja, jeg kjente meg ikke helt igjen her på hunde... eeh, dyresonen :rolleyes: Så forandra blitt!

Ordentlig valpeboom nå på forsommeren og bestevennen min har fått seg ei nydelig lita port. vannhundtispe!

Og da følger selvsagt: Finn ut hvor den kommer fra, da :angry: Hehe. Spør om den kommer fra Hokksund.

*jeg må spørre og grave vettu... er man raseentusiast så er man det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fullstendig nydelig hund!

Jeg falt fullstendig pladask for utseende til denne rasen, men litt mer skeptisk når jeg leser om de:(

Tingen er at jeg nå har en basenji og neste hund(langt inn i framtiden) vil jeg skal være ganske ulik denne rasen, dvs at jeg vil ha en hund som er lærevillig og går ann å ha løs :rolleyes:

Slik jeg har oppfatta Kooikeren så er den om ikkje like sta og egenrådig som en basenji, men ikkje langt der i fra(eller skal kanskje en del til for å være så egenrådig;))

Tar jeg helt feil, eller kan den sammenlignes med en basenji? Er der hunderaser som har lignende utseende men litt anna gemytt? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... du må være bestemt i oppdragelsen for å få bort egenrådigheta og skepsisen på et visst nivå. Den er psykisk skjør som kan gjøre den uhyre skeptisk som igjen kan oppfattes som stahet på mange områder, men kooikeren er utrolig lærenem og skal også være lett å ha løs med tanke på at den har et sterkt flokkinstinkt og bånd til familien/flokken som igjen leder til bestemtheta som må være tilstede under oppdragelsen for at den ikke skal klatre i rang. For eksempel prøve å ta bort maten mens den spiser når den er valp. På den måten ser du om din hund er av den dominante typen som trenger klare grenser som alltid må følges.

Og det er vel nettopp dette de fleste tenker på som negativt med kooikeren, at den kan prøve seg litt mye på å komme høyere i rang i familien/flokken. Tingen er at utseendet bedrar og man må nesten skrive det på en skremmende måte for å faktisk få det inn. Førstegangseiere kan kanskje slurve og med kooikeren kan slikt slurv være temmelig ødeleggende :closedeyes:

Lill: Ja, var nok sammen med deg på NKKU-leir tenker jeg! Men trudde du bodde i Andebu eller noe :icon_redface:

Maria: PM :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill: Ja, var nok sammen med deg på NKKU-leir tenker jeg! Men trudde du bodde i Andebu eller noe ;)

Ja det er lenge siden det :icon_redface: Jeg har siden da bodd i Sandefjord, Lardal, Vinterbro, Enebakk & Larkollen :angry:

Du får ta med den lille skjønnheten på et treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...