Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønn gugge i øyne


Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har en sheltie som for tiden har mye gugge i øynene (ofte er det grønt). Det kom på vårparten - kan det være noe reaksjon på pollen eller lignende?

Andre som har opplevd det samme? Og i såfall, er det noe som kan gjøres eller må det gå sin gang?

Det kan nevnes at broren hans har akkurat det samme, og det kom på rundt samme tid.

Takk for svar :lol:

Skrevet

Såpass ja! :lol:

Er glad jeg spurte.. Men snodig at både min og broren hans fikk det omtrent samtidig.

Takk for svar, skal få han til vetrinæren!

Skrevet
Såpass ja! :lol:

Er glad jeg spurte.. Men snodig at både min og broren hans fikk det omtrent samtidig.

Takk for svar, skal få han til vetrinæren!

Muligens fordi øyebetennelse er veldig smittsomt?

Hampus har fått det et par ganger, og jeg løper til veterinæren ved første symptom for å slippe å få det på LInus og kattene som han lever tett sammen med...

Skrevet

Jeg pleier å gi øyerens et forsøk, jeg..

Sånn helt vanlig øyerens for hunder - vaske/skylle øyet (øynene) godt i et par, tre, fire dager - og som regel har det da gått over.

Mine får sånn når det begynner å bli finere i været, og de ligger mere ute og sover, graver i hagen eller herjer med hverandre..

Susanne

Skrevet
Jeg pleier å gi øyerens et forsøk, jeg..

Sånn helt vanlig øyerens for hunder - vaske/skylle øyet (øynene) godt i et par, tre, fire dager - og som regel har det da gått over.

Mine får sånn når det begynner å bli finere i været, og de ligger mere ute og sover, graver i hagen eller herjer med hverandre..

Susanne

Jeg kan jo prøve med dette først. :lol: Skal bare passe hunden frem til onsdag, før jeg overtar den rundt 1 juli. Men skal snakke med han som har han nå, for å få han til å gå til dyrlegen hvis ikke øyerens fungerer.

Jeg er ikke så dreven når det gjelder sykdommer/infeksjoner på hunder, men bruker du kun vann? Eller er det et spesifisert middel du bruker?

Og bruker du en veldig våt klut for å vaske/skylle øynene, eller har du andre metoder? :)

Takk for svar! Det er utrolig godt å ha dette forumet! Hehe..

Skrevet
Jeg kan jo prøve med dette først. :lol: Skal bare passe hunden frem til onsdag, før jeg overtar den rundt 1 juli. Men skal snakke med han som har han nå, for å få han til å gå til dyrlegen hvis ikke øyerens fungerer.

Jeg er ikke så dreven når det gjelder sykdommer/infeksjoner på hunder, men bruker du kun vann? Eller er det et spesifisert middel du bruker?

Og bruker du en veldig våt klut for å vaske/skylle øynene, eller har du andre metoder? :)

Takk for svar! Det er utrolig godt å ha dette forumet! Hehe..

Om du skal skylle øynene på hunden bør du nok bruke øyebadevann eller lignende fra apoteket.

Jeg gjør det i tillegg til salve / øyedropper ved betennelse.

Skylle godt og tørke det som kommer ut med myk klut eller papir.

Husk å vaske fingrene dine godt etterpå, for om betennelsen er bakteriell smitter den veldig lett.

Skrevet

Jeg bruker sånt middel som er til å skylle øynene til hunder, jeg. Akkurat nå har jeg en fra KW hjemme, før det en fra Meku - tror begge heter øyebadevann eller noe tilsvarende.

Jeg bruker ikke mer medisin enn det som er nødvendig, så noen gode øyevask pleier ofte å kunne løse opp smårusk som kan være irriterende for hunden.

Det samme med ørene - hvis hunden plutselig får økt "guffe" i ørene, og blir ekkel - vask ørene godt noen ganger med kort intervall.

Funker det - så funker det.

Det VIKTIGE er selvsagt at man må prøve dette FØR hunden har noe ubehag selv (f.eks. kløe, smerte, veldig rød/irritert). Med en gang man ser at hunden faktisk har vondt, så må man til dyrlege å få det fikset, selvsagt.

Susanne

Skrevet
Om du skal skylle øynene på hunden bør du nok bruke øyebadevann eller lignende fra apoteket.

Jeg gjør det i tillegg til salve / øyedropper ved betennelse.

Skylle godt og tørke det som kommer ut med myk klut eller papir.

Husk å vaske fingrene dine godt etterpå, for om betennelsen er bakteriell smitter den veldig lett.

Jeg bruker sånt middel som er til å skylle øynene til hunder, jeg. Akkurat nå har jeg en fra KW hjemme, før det en fra Meku - tror begge heter øyebadevann eller noe tilsvarende.

Jeg bruker ikke mer medisin enn det som er nødvendig, så noen gode øyevask pleier ofte å kunne løse opp smårusk som kan være irriterende for hunden.

Det samme med ørene - hvis hunden plutselig får økt "guffe" i ørene, og blir ekkel - vask ørene godt noen ganger med kort intervall.

Funker det - så funker det.

Det VIKTIGE er selvsagt at man må prøve dette FØR hunden har noe ubehag selv (f.eks. kløe, smerte, veldig rød/irritert). Med en gang man ser at hunden faktisk har vondt, så må man til dyrlege å få det fikset, selvsagt.

Susanne

Tar med begge innleggene her jeg, siden de dreier seg om mye av det samme.

Tusen takk for tipsene! Det er ikke tegn til at hunden har vondt eller at dette er plagsomt akkurat nå. Skal få kjøpt slik øyebadevann og renset det. Går det ikke over innen kort tid, bærer det til doktoren! :lol:

Skrevet

Minste frøkna her har fått det nå på ene øyet, og grunnen kan være så enkel som at hun har ligget i trekk i bilen (noe hun har gjort), og siden valper ikke er så flinke å blunke så mye selv, så kan de bli litt irritert. Jeg venter litt og ser om det går over, før jeg begynner å skylle med øyebadevann, evt kald kamille-te. Er det smittsomt kan andre hunder i nærheten få det, men akkurat det Aynï har ser ikke ut til å være smittsomt.

Skrevet

Hva med å bare bruke vann som har blitt kokt opp i stedenfor disse "øyebadevann" sakene? Jeg ville iaf startet i den enden, før en eventuelt må ha sterkere lut. Unødvendig å ta i bruk for mye halvveis medisiner.

Skrevet
Hva med å bare bruke vann som har blitt kokt opp i stedenfor disse "øyebadevann" sakene? Jeg ville iaf startet i den enden, før en eventuelt må ha sterkere lut. Unødvendig å ta i bruk for mye halvveis medisiner.

Vil ikke kalle øyebadevann for medisin

Det er vel mer en saltvannsoppløsning som er "ren".

Min erfaring ved bruk på meg selv, er at øyebadevann svir langt mindre og virker mer skånsomt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...