Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan dette være?


Recommended Posts

Oppdaga idag at Sita har noe kviseliknende klumper i nakken og mellom skuldrene. Hun har røyta veldig mye de siste dagene, men ekstra her hvor dette rare i huden er, for jeg oppdaga det ved at i en vinkel ser det ut som hun er nesten hårløs (!) noen små steder. Flasset er gulhvitt, ser nesten ut som sårskorpe. Huden virker ellers helt fin, ikke noe rødt og hun klør seg ikke.

Det kan virke som det er noe av det samme som Huldra beskriver i denne tråden, og såvidt jeg ser ble konklusjonen at hunden hadde spist noe den ikke tålte. Det er litt tull med maten til Sita for tida, og jeg lurer på om dette kan være en allergisk reaksjon. Vi begynte å gå over fra valpeforet til voksenfor tilpasset hennes rase for litt over en måned siden, etter anbefalning fra veterinær (å gå over til voksenfor, ikke merket). Vi har foret henne med Royal Canine sitt valpefor, som har virket fint. Voksenforet fikk hun imidlertid rennebajs av, så da vi vant forprøver med Belcando på ei utstilling forrige helg bestemte vi oss for å prøve på det. Da ble det brått slutt på rennebajs, hun hadde også mindre avføring. Vi har bestilt Belcando, men får det levert først imorgen, så i helga har vi hatt litt "kriseløsning" med blanding av gamle valpeforet og en sort Belcando (lam og ris), og nå er avføringa ganske bløt igjen.

Vi skal til veterinæren imorgen, men jeg ble bekymret og lurte på om noen kloke hoder her inne vil synse på hva dette kan være. Det har utviklet seg raskt, og i mine øyne ganske kraftig med tanke på alt hårtapet.

Her er bilde:

P6159154.jpg

P6159151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos dyrlegen, og det var en allergisk reaksjon ja. Sita har fått sprøyte og skal ta en tablettkur, og vaskes med rensende shampo. Han kunne ikke si hva det kom av, men mente det så ut som kontaktallergi. Hadde det vært forallergi hadde det sannsynligvis vært litt mer spredt rundt på kroppen. Hun har imidlertid ikke vært utsatt for noe som kunne gitt reaksjonen såvidt vi vet, så det er vanskelig å si hva som utløste dette.

Vi skal prøve oss litt videre med Belcando og behandle med antibiotikaen, og krysse fingrene for at det forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. så vidt jeg kan huske ble det ikke konkludert med allergi hos Tulla? Men men. :) Jeg satte henne jo på homeopatikur, og nå har vi ikke sett snurten til noe lignende. Det kom jo også i forbindelse med røyting, så jeg lurer nesten på om det kanskje har satt noe i gang? Uansett; bra at dere har fått et behandlingsopplegg. Men hvis det er antibiotikakur hunden er satt på, og problemet vender tilbake, ville jeg sett meg om etter annen måte å få bukt med det på. Når man behandler med antibiotika går det på bekostning av immunforsvaret, og man får ofte oppblomstring av problemet igjen etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforsto kanskje Huldra, skumleste den tråden :) Sita er blitt mye bedre. Det har ikke spredt seg og ser mye finere ut nå. Huden er nesten helt bra igjen, og pelsen har begynt å komme tilbake. Jeg håper det er et tegn på at det ikke var foret som var årsaken, for magen hennes funker veldig bra på Belcando.

Det er antibiotika hun får ja, er ferdig med kuren om et par dager. Krysser fingrene for at det forsvinner for godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det forsvant ikke nei... Ei uke etter vi var ferdige med kuren kom det tilbake igjen. Jeg ringte veterinæren da jeg oppdaga at det kom tilbake, og fikk beskjed om å bytte til allergifor. Kjøpte Hills z/d low allergen, som hun har gått på nå i 2 og ei halv uke, og det har altså ikke bedret seg. Heller tvert om. Nå er det omtrent slik det var da vi dro til dyrlegen, bare over større område.

Nå er jeg veldig usikker på om det faktisk er foret hun reagerer på, siden det ikke ga seg da vi bytta. Eller om det er slik at når hun nå først har infeksjon i huden, så lever den sitt eget liv uavhengig av at årsaken til utbruddet er borte? Lurer på om vi drar til dyrlegen imorgen igjen jeg. Frykter bare at han igjen skal si at dette er en infeksjon han ikke kan fortelle årsaken til, og gir ny antibiotikakur..

Huldra, du sier man bør se seg om etter annen behandlingsmåte. Har du noe du kan foreslå som jeg kan nevne for veterinæren? Hadde satt pris på tips :ahappy: Homeopati og sånt har jeg ikke peiling på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvant ikke nei... Ei uke etter vi var ferdige med kuren kom det tilbake igjen. Jeg ringte veterinæren da jeg oppdaga at det kom tilbake, og fikk beskjed om å bytte til allergifor. Kjøpte Hills z/d low allergen, som hun har gått på nå i 2 og ei halv uke, og det har altså ikke bedret seg. Heller tvert om. Nå er det omtrent slik det var da vi dro til dyrlegen, bare over større område.

Nå er jeg veldig usikker på om det faktisk er foret hun reagerer på, siden det ikke ga seg da vi bytta. Eller om det er slik at når hun nå først har infeksjon i huden, så lever den sitt eget liv uavhengig av at årsaken til utbruddet er borte? Lurer på om vi drar til dyrlegen imorgen igjen jeg. Frykter bare at han igjen skal si at dette er en infeksjon han ikke kan fortelle årsaken til, og gir ny antibiotikakur..

Huldra, du sier man bør se seg om etter annen behandlingsmåte. Har du noe du kan foreslå som jeg kan nevne for veterinæren? Hadde satt pris på tips :ahappy: Homeopati og sånt har jeg ikke peiling på..

Jeg aner jo ikke hva det er, men det høres veldig likt ut som det Tulla hadde. Jeg aner ikke hva det var heller, men det ble helt bra igjen med homeopati.

Med homeopati så trenger man ikke å vite hva slags "sykdom" hunden har; man ser på symptomene og finner et middel som passer til de symptomene hunden viser. Jeg vil jo selvsagt anbefale homeopati, siden det virket så bra for oss. Det tok litt tid ja, lurer på om hun var helt frisk etter tre uker, så fikk hun et lite tilbakefall nå nylig, et par uker siden (flasset/mistet hår på ryggen) hvorpå vi startet på igjen med medisinen, og vips var hun bra etter noen dager. Har ikke sett snurten til det etter det. Hvis du kan prøve å finne en homeopat som også behandler dyr, så er det det beste. Eh, ser jo nå at du bor i Trondheim, så da har jeg nr til både homeopat og akupunktør. (Send pm hvis interessert.)

Vet ikke om dette er noe å "tispe" veterinæren om; de færreste liker at man tyr til andre ting enn klassisk medisin (jeg har blitt sett stygt på endel ganger), dessuten tjener jo ikke de noe penger på det.. Jeg har ingen tro på at dyrt allergifôr virker, eller antibiotika for den saks skyld. Jeg tror man må teste hunden i huet og rævva og finne ut hva det er og behandle deretter - hvis man først skal behandle med vanlig medisin altså. Ikke bare stappe i antibiotika i hytt og gevær og tro at det tar knekken på det. Antibiotika ødelegger immunforsvaret, og kanskje er det nettopp det som er problemet? Kanskje har hundene våre hatt en liten knekk der, som gjør at slike ting som flassing og hårtap har fått litt grobunn, og da hjelper det ikke å bryte det ned enda mer; da må man heller støtte immunforsvaret og hjelpe kroppen å fikse seg selv. Nei, nok misjonering. Hvis du ikke vil prøve homeopati/akupunktur, har jeg ingen forslag, haha.. :hyper:

Edit: vil bare tilføye litt om antibiotika: for all del så fungerer det - det ser man når problemet blir mindre, noe det ofte blir. Flassingen avtar, huden blir bedre osv. Men poenget er at problemet ofte kommer tilbake igjen etterpå, man fjerner kun "sykdommen" på utsiden kan man si, og gjør ikke noe for at kroppen skal klare å hanskes med dette på egen hånd ved en evt senere anledning. Men noen ganger trengs det virkelig antibiotika, det er en grunn til at det har blitt så populært; det fungerer jo! Men jeg mener det er best å spare det til de gangene, og ikke bruke det i hytt og pine, sånn at alle bakterier og basselusker blir immune mot det til slutt. Da har vi ingenting om en infeksjon skulle komme og ta oss, tuberkulose og det som verre er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Nå er det jo tydelig at antibiotikaen bare behandlet symptomet, ikke problemet i seg selv. Det er helt sikkert en lettvint løsning for veterinæren å skrive ut en resept da det må koste masse tid og penger å utrede skikkelig. Antar jeg? Men nå trengs det jo eventuelt en utredning, og jeg vet ikke hva jeg skal si til veterinæren for å få ham med på det. Kanskje vi prøver homeopati denne gangen? Takk for fint svar, sender deg en PM :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering: Prøvde å få tak i homeopaten igår, men da det ikke lyktes dro vi til veterinæren. Han tok blodprøver av Sita, hun skal testes for alle mulige allergier og stoffskiftesykdom. Resultatene kommer om en ukes tid, i mellomtiden får hun mer antibiotika for hudinfeksjonen, og jeg krysser fingre for at prøvene ikke viser noe skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Malinck!

Skulle gjerne ha visst hvordan det gikk med Sita og utslettet. Har en irsk ulvehund-tispe på 1 år som har noe som likner veldig. Også hun går på antibiotika, og det hjelper, men det blir ikke borte. Min hund (Wilma) har også gått på Royal Canin, og står fortsatt på det. Vetrinæren mente at det ikke var snakk om for-allergi, iallefall behandler vi ikke for det i første omgang. Men jeg er ikke helt sikker.

Det er selvsagt ikke sikker at hunden min har det samme som din Sita, men det SER veldig likt ut, og du beskriver akkurat det som jeg synes at jeg også ser på Wilma. Det ville derfor være veldig fint å få en oppdatering fra deg.

Med vennlig hilsen

Monica D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...