Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Linda Marie

Recommended Posts

Jeg lurer litt på en ting... BC`n jeg har hos meg for tiden står som blandingshund i veterinærpapirene. Begge foreldrene er bc, men uten papirer. (gårdshunder/sauehunder) I tillegg så ser han ikke helt ut som en bc. Og han har ikke særlig gjeterinstinkt. Vel, han liker å vite hvor alle i familien er til enhver tid, men det regnes vel ikke som gjeting. Det fulgte med endel papirer fra "oppdretter", som kjøpskontrakt og veterinærattest på valpekullet.

Hva er grunnen til at det er så mange uregistrerte border collier? Er det fordi disse er gjeterhunder? Og jeg har inntrykket av at en bc uten papirer har en tendens til å ikke være "god nok" for enkelte i hundemiljøet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg lurer litt på en ting... BC`n jeg har hos meg for tiden står som blandingshund i veterinærpapirene. Begge foreldrene er bc, men uten papirer. (gårdshunder/sauehunder) I tillegg så ser han ikke helt ut som en bc. Og han har ikke særlig gjeterinstinkt. Vel, han liker å vite hvor alle i familien er til enhver tid, men det regnes vel ikke som gjeting. Det fulgte med endel papirer fra "oppdretter", som kjøpskontrakt og veterinærattest på valpekullet.

Hva er grunnen til at det er så mange uregistrerte border collier? Er det fordi disse er gjeterhunder? Og jeg har inntrykket av at en bc uten papirer har en tendens til å ikke være "god nok" for enkelte i hundemiljøet?!

En hund som er uregistrert er i alle henseende en blandingshund, fordi man ikke har dokumentasjon på herkomst, selv om man vet aldri så mye hvem foreldrene er.

Grunnen til at det finnes alt for mange uregistrerte bc'er er fordi det er alt for enkelt for hvem som helst å ha ett kull, "for moren er så snill eller faren er så pen og dessuten nærmeste nabo". Det er også slik at hvis man skal registrere valper i NKK så må begge foreldrene være HD-røntget. Det er mange som ikke gidder å gjøre fordi bc'en er en sunn rase, hvor mange mener at så lenge hunden jobber så er det irrelevant om hunden har hd eller ikke. De fleste gjeterhunder er faktisk registrert. Man får ikke starte på prøve med uregistrert hund.

Jeg er nok blandt de som syns at en uregistrert bc ikke er "god nok" av den enkle grunn at jeg er motstander av blandingshund avl og enhver uregistrert hund er og blir en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på Gråtass sitt tillegg. I gjetermiljøet, blant de som driver aktivt med gjeting, er det ikke vanlig å ikke registrere hundene, det er mer sånt som blir en konsekvens av stueoppdrett. Iallefall sånn jeg har oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv med en uregistrert border collie. Begge foreldre er registrert og faren er skotsk import. Gjeteregenskapene er det heller ingen ting å si på hos gutten min. Det var vel ett eller annet med at registrering er så tungvint, når man bare skal ha et kull med gode gjeterhunder liksom, eller sånt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en ikke kan starte i gjeterkonkurranser med en ureg bc, så er det vel nå kommet nytt fra nkk om at blandingshunder kan delta i flere konkurransegrener enn før?

Jeg er imot bevisst blandingsavl selv, men uhell kan skje. Og disse hundene kan være vel så greie som "ekte" hunder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter selv med en uregistrert border collie. Begge foreldre er registrert og faren er skotsk import. Gjeteregenskapene er det heller ingen ting å si på hos gutten min. Det var vel ett eller annet med at registrering er så tungvint, når man bare skal ha et kull med gode gjeterhunder liksom, eller sånt noe...

Og det er vel det mest idiotiske jeg hører... HVOR vanskelig er det å registrere et valpekull liksom ? Og greier man ikke å gjøre DEN biten av oppdrettergjerningen, så lurer jeg også på hva annet man ikke greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vel det mest idiotiske jeg hører... HVOR vanskelig er det å registrere et valpekull liksom ? Og greier man ikke å gjøre DEN biten av oppdrettergjerningen, så lurer jeg også på hva annet man ikke greier...

Men det er ikke sjeldent man hører det. Nei, det hadde ikke vært vanskelig å registrere kullet hvor dyret her kommer fra. Vi har forhørt oss om det er noen som helst mulighet for dette nå (etter at vi overtok ham for et par år siden). Og ja, det var mulig, men begge foreldrene måtte ha kjent HD-status. De lever, men er henholdsvis 14 og 15 år. Det hele kokte ned til at vi kunne fått registrert hunden, men da med avlssperre, siden ikke foreldre var røntget. Da var vi like langt, og hunden er nå kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart i bc-avel ja... og de kan godt se ut som bc uten å nødvendigvis være det også. Jeg har selv kommet ut for en "rotete" oppdretter, og hunden min er enda ikke registrert. Men han blir det nå. Kullet ble registrert nå og da tar det vel en mnd eller to før alt er klart...

Her var også grunnen at det var styr og tok tid. Begge foreldre måtte hd-røntges og hannen måtte også ha testikellattest.

Nå er hunden min 2 år, så man kan trygt si det har tatt sin tid.

Jeg har forresten også vært "utsatt" for noen som ville bruke min hund på tispen sin som var blanding av bc, elghund og pointer. Hele grunnen for et evt kull var at tispen var så snill... Dama har aldri sett hunden min engang, hun bare visste jeg hadde en bc. Hun ble rimelig fornærmet når jeg sa nei og til slutt ett bestemt nei da hun ikke sluttet å mase... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...