Gå til innhold
Hundesonen.no

"Vanskelig, myk hund"


Shilamon

Recommended Posts

Jeg har en 3 år gammel gordon setter som jeg nå har eid i 1,5 år snart. Han er snill og grei, endelig over perioden der han skulle tøffe seg for alt og alle og har begynt å bli samarbeidsvillig og grei igjen. Men vi har et problem som har vært der hele tiden: han er vanskelig på en myk måte.

Som fuglehund er sommeren en ypperlig tid for apell og grunndressur. Han kan det meste inn og ut og er lydig, problemet er bare at han er allergisk mot noe som i det hele tatt kan ligne på korreksjon. Han har i mitt eierforhold aldri blitt "tatt" under trening. Eneste gangen jeg har vært sint på han er når han har gjort ting som å legge seg i sofaen, spise søppel og prøvd seg på selvforsyning fra bordet... Rex er en hund med mye språk og er flink på bruk av dempende signaler. Problemet mitt i treningen er at selv en minste korrigering kan få han til å blir både krypende og superdempende. Så lite som et nei eller å stoppe han i en handling kan på dårlige dager føre til dette. Har tidligere jobbet med andre myke hunder, men der har det stort sett hvert nok å rose litt og leke litt så har en evt spenning løst seg og de er klare for jobb igjen. Rexen erderimot kan være sånn leenge. Tror en del av det har blitt et spill for galleriet da han sikkert har skjønt at når han blir sånn få rike jeg trent ergo han slipper unna jobb:P

Har jobbet litt med klikker ( godbiter er liksom en naturlig del av innlærings og treningen) i håp om at det kanskje kunne hjelpe. Men det endte bare med at han ble et tiggende og stressende vesen som ikke vi kom noen vei med der heller.

Håper noen har noen skjønte hva jeg trengte hjelp til og har noen gode tips å komme med. Jeg vil så gjerne få en hund som reagerer kjappere på kommandoer, sitter så lenge som han skal og som jeg kan få overført grunndressuren til terrenget med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. vet du noe om hans fortid? Og når du blir "sint" hvor sint blir du da? Og hvordan reagerer han på irettesettelse for feks å bli ferska i sofaen? Og du sier også at perioden med "tøffhet" er over - hva vil det si? Irettesatte du han da? For han høres ut som en hund som har blitt straffet for hardt med feil timing, enten hos deg eller der han var før og med veldig mykt gemytt så blir det en gedigen tabbe.. nåja.. jeg skal ikke spekulere..

For meg høres det ut som du må kjøre "positiv metodikk uten irettesettelse annet enn negativ straff" over en periode (månedsvis), ikke bare i dressur men ellers også.. Fersker du han i sofaen, så kommanderer du han ned (hvis han kan den kommandoen, hvis ikke lær den eventuelt inn med godbit), mesker han seg i søppel så løfter du han/tar han i halsbåndet pent og vennlig bort - uten å si noe - og sørger for at tilværelsen er lagt opp slik at han får gjort minst mulig galt. Hvis du ikke er "positivist/snillist/pølsetante", så kan nok dette bli en ganske så stor omveltning (!) - men jeg kan ærlig talt ikke se hva annet du kan gjøre når han først er så "låst".

Jeg tror du la klikkeren på hylla litt for fort, men du skulle kanskje hatt praktisk hjelp for å komme igang - crossover-hunder er ikke lette, det med intens tigging og "generell mat-idioti" kommer lett og har man ikke brukt klikker før så blir det fort litt vanskelig. Det bygger opp hundens selvtillit noe enormt å lykkes med klikker-øvelsene, og dere ville få en helt annen "glede" over dressur - han vil ikke engste seg for irettesettelser og du ville ikke måtte lure på om du må irettesette eller ikke eller hele tiden vurdere om han kommer å gå i baklås eller ei, dvs jeg tror det vil gå fortere å få han "på track igjen" hvis du kombinerte med klikker.

Men du må bruke tid - jeg ville betsemt meg for at "nå gjør jeg dette i 3 måneder og så tar jeg en evaluering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en "for myk" hund om kan si det på den måten :thumbs: Jeg syns det var vanskelig en stund... Men nå har jeg en super hund som elsker å trene. I noen øvelser kan jeg si på en vennlig måte "hva driver du med da?" "prøver igjen" Mens i andre øvelser som han ikke liker fullt så godt så kan jeg ikke vise misnøye på noen måte... ikke engang overse. Da blir han usikker. I de øvelsene har jeg nå lært meg til å bare være dempet glad på en måte. I stedet for å virkelig bryte ut "JA!" så blir det "Flink hund" med litt glad stemme, da uten noen mer belønning. Og gjøre øvelsen på nytt. Ble innviklet det her, vanskelig å forklare :banana:

Han fikk apporten dyttet i munnen og munnen lukket igjen på en runderingstrening vi var på for lenge siden... ikke av meg altså. Kan trygt si jeg ble sur og gikk derfra og har aldri møtt opp med den gjengen igjen. Men hvertfall, apport er da en øvelse han blir lett usikker i... Derfor viser jeg alltid glede når han apporterer, men belønningen varierer etter utførelsen. Og det virker, han gjør alltid øvelsen enda bedre om han ikke får ball eller annet morsomt, annet enn "flink hund" :banana:

Må legge til at jeg er vel ingen klikkertrener. Ga opp den for lenge siden :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så alt for mye om fortiden hans, men inntrykket mitt er at han ikke har blitt trent noe særlig på noe som helst. Bare generell oppdragelse:P Men han bodde med en tøff elghund som holdt han ganske hardt i ørene...

Når han gjør gale ting innendørs (noe som skjer sjeldent og som oftest innebærer å stjele mat eller gå opp i en stol uoppfordret) er jeg vel på mitt "sinteste". Da er det på det strengeste ett skarpt nei og evt en bestemt forflytting av hunden. Stort sett holder det å se sint på han og si nei/ gå ned så er det problemet løst. Eller om han prøver å ta mat fra tallerkener med meg i nærheten er det bare å brumme litt. Han får mye mindre dempende oppførsel i disse sammenhengende, derfor jeg tror han "spiller litt for galleriet" på trening da jeg er sintere på slike ting enn på feil ved treningen.

I treningsammenheng har jeg vel sjeldent gjort noe mer enn et skarpt nei og flyttet han tilbake på plass når han f.eks har begynt å vandre på sitten. Men det er ikke å se bort fra at kroppspråket mitt er en del strengere enn stemme og korreksjon... og slikt pleier jo hunder å være gode på å ta opp.

Noen tips om hvordan jeg kan løse det opp når han først har låst seg? (lek har ikke fungert til nå) eller er det bare å gi seg? SKal være prøve å bare rose, og ikke korrigere i treningen, men om det låser seg sliter vi veldig med å få løst det opp og det er litt frustrerende.

BC- Stitch: lyst til åprøve å forklare hvordan du løste det en gang til?

Siden klikkertrening ikke virket slik jeg ønsket og vi ikke har mulighet for kurs, kunne det være fint å høre hvordan du løste det uten klikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labrador "låser" seg også iblandt. Hun er veldig myk, og dersom jeg bare avbryter en øvelse (med glad mine), så detter hun helt ut, ser nesten deprimert ut og henger med hodet for seg selv.

Jeg har innsett at det da ikke nytter å trene mer akkurat der og da. Når hun faller slik ut pleier jeg å ta henne med på en tur og så prøve å trene igjen. Da begynner jeg alltid treningen enkelt ved at hun tilbyr atferder som jeg belønner henne for. På den måten kan hun ikke feile og får opp selvsikkerheten litt.

Det er spesielt når jeg gir henne kommando som hun ikke klarer, og jeg må avbryte, at hun låser seg. Hvordan jeg løser det kommer an på hvilken øvelse det er. Avbryter jeg henne for å feile på avstandskommandering går jeg tilbake og belønner henne for noen frivillige sitt/dekk/stå før jeg prøver igjen. Det funker supert.

Hvis det derimot gjelder stå under innkalling, DA har jeg et problem. Hun blir som sagt nesten deprimert dersom jeg avbryter henne under denne øvelsen (hvis hun ikke stopper når jeg ber henne stoppe under innkallingen, så MÅ jeg avbryte). Derfor er jeg kjempenøye på å holde kriteriene på et slikt nivå at hun veldig sjeldent feiler under slike øvelser. Dersom hun feiler (f.eks i testfasen, hvor hun skal se om hun virkelig må stoppe når jeg sier stopp eller om det bare er å løpe rett inn......) går jeg en morsom tur med henne og prøver igjen.

Jeg bruker aldri korreksjon eller flytter på henne fysisk, det går aldri bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips om hvordan jeg kan løse det opp når han først har låst seg? (lek har ikke fungert til nå) eller er det bare å gi seg? SKal være prøve å bare rose, og ikke korrigere i treningen, men om det låser seg sliter vi veldig med å få løst det opp og det er litt frustrerende.

BC- Stitch: lyst til åprøve å forklare hvordan du løste det en gang til?

Siden klikkertrening ikke virket slik jeg ønsket og vi ikke har mulighet for kurs, kunne det være fint å høre hvordan du løste det uten klikker:)

Nei, dropp klikkeren du - man kan fint trene positivt uten klikker!

Bruker du godbit noen gang? Forsøk å gå litt tilbake i øvelsene, du snakker om feks vandring under sitt - ikke la han ta så lange sitter, legg opp sånn at han ikke blir presset på noen øvelse, dvs feiler slik at du må irettesette. Kjør inn mer skryt/godbit (siden han høres ut som matvrak) når han lykkes. Hvis du har forsøkt med lek som belønning i trening og lek ikke funker for å få han ut av låsingen, så hadde jeg faktisk vært forsiktig å bruke lek som belønning inntil videre i tilfelle lek er blitt "besudlet", lek heller en del med han utenom dressur - så kan du heller bruke lek igjen senere.

Uansett så trapp kraftig ned på dressur - du må få både han og deg til å synes at det er kjempefestlig. Ta feks bare en ting, en kort sitt feks, og tren det kun bittelitt - og ikke la hunden feile! Belønn rikelig med godbit i første omgang - vær kjemperaus med godbitene, og så avslutt økten før du eller hunden begynner å bli lei! Han skal ha det så moro at han synes det er leit å avslutte! Og skulle han komme til å feile, ja, da skal du ikke si noe, og forsøk ikke å bli frustrert av det, bare ta på han bånd og avslutt treningen. Når han synes det er moro med trening, så vil det virke som en straff å ikke få holde på mer.

Når det gjelder å få han ut av låsingen.. hmm.. på den ene siden er bikkja dempende men på den annen side skal man være forsiktig med å belønne han på noe som helst vis for det der, så jeg ville ikke kjørt lek eller godbit eller en gang forlatt treningsområdet Jeg ville nok blitt helt helt passiv - leeeeeenge - inntil han til slutt (uansett hvor lang tid det tar) sluttet med all dempingen, gjerne til han begynner å kjede seg.

Bare vær litt tålmodig skal du se det fikser seg! Men om du noen gang vil kunne irettesette han i dressurtrening, vel - det spørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: når jeg skal vente til han kjeder seg, skal jeg bare sitte å fikle med mitt helt til han tar kontakt og spør om ikke vi kan gjøre noe da?

Kan godt hende han ikke tåler lange økter også, har jo tross alt ikke blitt trent noe særlig i dressur tidligere og mye mulig at jeg har vært for ambisiøs med lengden på øktene. Har trent opptil 30 min, men stort sett bare 10-15 min. Kanskje jeg må ned i 2-3 min istedet?

takker for gode råd og tar gjerne imot flere:)

(trener forresten med godbiter TonjeM. Beholdt de i treningen, men la bort klikkeren. Bruker mye godbit på det han ikke kan og mindre på det han kan, men han får alltid noe på alle øvelsene når vi driver med dressurtrening og terping)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. la meg si det slik - du kommer antagelig å kjede deg noe i granskauen du også! Stå rett opp og ned og bare vær helt helt passiv, ikke fikle med noe, ikke gjør noe som helst - la Rex ta "ansvar" for å roe nervene sine!

Fint at du bruker godbit - er han veldig godbit glad? Han høres veldig matglad ut men samtidig er det viktig at han ikke blir blasert på dem, dvs det skal jobbes for dem. Her og nå bør du nok belønne hver gang, men etterhvert skal han ikke ha godbit for alt eller hver gang.. Du kan også variere litt på dem, feks bruk pølse til vanlig men av og til - og bare av og til så overrask han med en vaffelbit!

Du kjørte 15-30 min? Wow... er nok litt mye ja. Synes 2-3 min, vel selv 30 sekunder i førsten, kan holde - kjør heller flere økter, og gjerne litt over alt, ikke slik at du går et spesielt sted for å trene - jeg kan feks trene flat-tomsingen min med en "på plass" når jeg går og rydder (gubben min er bare såååååå rotete.. og glemmer å rydde, så av og til rydder jeg etter han. Jeg synes det er dødskjedelig å rydde, men det blir faktisk mye morsommere med en flat-tomsing klistret til beinet!), sitt kan man ta innimellom også, dekk og.. "Finn leken din" er også en OK innesyssel som man "plutselig" kan gjøre, være med ut og hente posten er en greie osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd:) Og skjønner at jeg har tatt litt hardt i, kanskje det var en av grunnene til låsning? At det rett og slett ble for mye for stakkars dyret.

han er ikke spesielt matvrak egentlig, men han blir veldig opphengt av godbiter. Bruker noen tørre kuler a la frolic (ikke frolic, men noe som ligner) og da blir han passelig å jobbe med. På pølsebiter synes jeg han blir for opphengt i pølsebitene og dermed vanskelig å jobbe med. Men bruker det av og til også for variasjonens del.

Dressur litt her og der var et tips, iallefall om for lange økter kanskje er en del av problemet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... som sagt vanskelig å forklare akkurat hva jeg mente :blink: lettere å vise syns jeg... men jeg syns de sier det fint over her.

Jeg korrigerer han aldri. Jeg er aldri sur, oppgitt eller har negative følelser (skulle jeg kjenne det komme gjør vi noe annet :D ) Er en øvelse for vanskelig så har jeg gått for fort fram, da løser jeg opp ved å gjøre det enkelt igjen for å ta bort evt usikkerhet. Belønner masse alt som er bra, bytter på om det er godbit eller lek. Det varierer med øvelsene og hva jeg vil oppnå der og da.

Kort sagt så leker vi oss igjennom lydighetstrening :lol: Det er ultramoro og vi trener sjeldent mer enn 20 - 30 minutter. Kan heller ta fler økter på en dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...