Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder og fører-uavhengighet


C.J

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at gjeterhunder er selvstendige og derfor ikke føreravhengig - vil det si at de ikke er førerorienterte også? Jeg vil vel egentlig ikke tro det, ettersom både BC og belgere virker veldig førerorienterte, men det er greit å vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjeterhund skal kunne jobbe selvstendig, men samtidig være uhyre lydhør ovenfor fører. Den skal tross alt lystre forskjellige kommandoer på flere hundre meters avstand, samtidig som den skal kunne løse vanskelige utfordringer på egenhånd. Jeg synes forresten ofte at jeg ser at hunder som brukes mye i praktisk arbeid, som sauehenting på fjellet, blir noe mer selvstendige enn hunder som trenes i konk.gjeting, hvor det er flere finere variabler av kommandoer og sånt. Men det er bare min erfaring.

EDIT: Må legge til at jeg er helt nybegynner på gjeterfronten selv, så jeg håper mer erfarne gjeterførere svarer... Maren- jeg ser at du er her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også forskjellige typer gjeterhunder. Noen skal gjete og vokte (da mest vokting, men gjeter når det trengs) og kanskje passe på dyrene alene, mens andre gjeterhunder som BC skal hente dyrene til føreren og kunne lystre kommandoer i mye større grad enn noen andre gjeterhunder. Jeg vet ikke så mye om de forskjellige gjeterhundene sånn som belgere å sånt, men regner med at de mer eller mindre gjeter på samme måte som BCer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at gjeterhunder er selvstendige og derfor ikke føreravhengig - vil det si at de ikke er førerorienterte også? Jeg vil vel egentlig ikke tro det, ettersom både BC og belgere virker veldig førerorienterte, men det er greit å vite :D