Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder og fører-uavhengighet


C.J

Recommended Posts

Jeg har forstått det slik at gjeterhunder er selvstendige og derfor ikke føreravhengig - vil det si at de ikke er førerorienterte også? Jeg vil vel egentlig ikke tro det, ettersom både BC og belgere virker veldig førerorienterte, men det er greit å vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjeterhund skal kunne jobbe selvstendig, men samtidig være uhyre lydhør ovenfor fører. Den skal tross alt lystre forskjellige kommandoer på flere hundre meters avstand, samtidig som den skal kunne løse vanskelige utfordringer på egenhånd. Jeg synes forresten ofte at jeg ser at hunder som brukes mye i praktisk arbeid, som sauehenting på fjellet, blir noe mer selvstendige enn hunder som trenes i konk.gjeting, hvor det er flere finere variabler av kommandoer og sånt. Men det er bare min erfaring.

EDIT: Må legge til at jeg er helt nybegynner på gjeterfronten selv, så jeg håper mer erfarne gjeterførere svarer... Maren- jeg ser at du er her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også forskjellige typer gjeterhunder. Noen skal gjete og vokte (da mest vokting, men gjeter når det trengs) og kanskje passe på dyrene alene, mens andre gjeterhunder som BC skal hente dyrene til føreren og kunne lystre kommandoer i mye større grad enn noen andre gjeterhunder. Jeg vet ikke så mye om de forskjellige gjeterhundene sånn som belgere å sånt, men regner med at de mer eller mindre gjeter på samme måte som BCer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at gjeterhunder er selvstendige og derfor ikke føreravhengig - vil det si at de ikke er førerorienterte også? Jeg vil vel egentlig ikke tro det, ettersom både BC og belgere virker veldig førerorienterte, men det er greit å vite :D

Mine få ord om saken: En gjeterhund (de som samler inn dyr altså) skal kunne ta sine egne beslutninger uten "hjelp og støtte" fra eier i visse situasjoner, som hvis en irritert ku plutselig finner ut at hun skal en annen vei enn flokken hennes skal. Da må hunden kunne ta en beslutning raskt for ikke å "miste" resten av flokken samtidig som den styrer kua som prøvde å løpe en annen vei. Men så skal de også kunne avbrytes raskt og kommanderes den ene eller den andre veien, hvis eier mener dette er mest gunstig.

My er sinnsykt førerorientert, men gjett om hun tar sine egne beslutninger og finner på sine egne regler! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...