Gå til innhold
Hundesonen.no

Barnet er født :)

starlight

Recommended Posts

Som mange har fått med seg nå, venter jeg min andre hund i hus ganske så snart. Drømmen om Collie har vært der lenge, men jeg hadde også ønsker om en Sheltie til. Derfor har jeg tenkt grundig i over ett år, og valget ble til slutt Collie langhår. Opprinnelig var tanken at jeg skulle ha sobel, men i det kullet jeg helst ville ha fra var det bare tri'er. Jeg liker dette kullet så godt, og linjene er såpass "bra" at jeg ikke kunne si neg pga farge :P Jeg synes tri er veldig fint og altså, bare for å presisere det :lol:

Navn er nettopp bestemt, og det blir Vita som betyr liv. Vi begynte liksom å snakke om Vita lenge før det ble bestemt noe konkret, derfor ble det til slutt vanskelig å gå bort fra dette navnet igjen. Planene med babyen er å ha en hund å forhåpentligvis konkurrere med. Jeg er ikke så veldig utstillingsinteressert, bortsett fra å se på :P Jeg kommer til å stille på valpehow for sosialiseringens del, men det er lydighet, agility og spor/søk av noe slag vi kommer til å satse på. Det vil jo så klart vise seg hva hunden liker/er god til etter hvert. Utgangspunktet skulle i alle fall være bra; mor er kåret, har ck på utstilling, hele kullet til mor er HD/aa-fri og øyelyst u.a og alle har gjennomført MH og er skuddfaste. Mor har i tillegg gode resultat i lp og spor, og skal starte ettersøk til høsten. Stamtavlen bakover inneholder flere tjenestehunder, championer i lp, ag og utstilling. Far er også kåret, er fra er HD- og ceafritt kull, har sporcert, er far til to kårede hunder og oppflyttet til lp klasse III. Hans foreldre er også kåret og har har SUCH. Jeg håper alt går som det går hos dyrlegen, og at jeg får hente hjem jenta som planlagt. Om alt er som det skal, drar jeg til Sverige for å hente henne rundt 8.juli :P Ulempen med at hun er såpass langt unna, er at jeg ikke får besøkt valpene før henting, men vi satser på at det går bra!

Bilder kan sees her. Vil ikke legge ut bilder, da det ikke er jeg som har tatt dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Kan tenke meg at tiden frem til du skal hente valpen din blir laang.

Ut fra stamtavlen høres det ut som om du får mange år sammen med en kjempe-flott hund. :thumbs:

Gleder meg til valpebilder. (collier er jo utrolig pene)

Hihi, det blir nok masse bilder når barnet kommet ja :D

ååååh, gratulerer så mye :D

Begge foreldrene var kjempe flotte :banana:

Er jo drømmen min det, en sheltie og en collie, du er heldig :banana:

Det har vært drømmen min lenge også! Fortsett å drøm, en dag går drømmen kanskje i oppfyllelse :banana:

åhh, så nydelige! Faren til valpene var jo bare kjempe flott (jeg synes black and tan og blue merle er de fineste fargene på collie :P ) Hvem av valpene er dine da?

Tispa med mest hvitt i ansiktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det offentliggjort ja! :) Gratulerer så mye, gleder meg MASSE på dine vegne! Jeg forventer hyppige oppdateringer altså... *flir*

Hihi, endelig kom jeg ut av "skapet" :) Du har jo hatt inside information lenge du :) Jeg er ikke tungbedt når det gjelder oppdateringer altså :)

Gratulerer! Utrolig nydelige valper. Lykke til med ventingen, tiden går saakte når du venter de siste ukene.

Takk :) Tiden går fryktelig sakte, men det er heldigvis litt lettere å vente når man har en fra før, enn når man ikke hadde noen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...