Gå til innhold
Hundesonen.no

Cane har debutert i bruks

Carina

Recommended Posts

Spor: 7 - her slet Cane litt pga overtråkk og mistet rett etter det en pinne, utenom det mente dommeren han gikk til en 10′er.

Budføring: 10

Lineføring: 9,5

Gå foran i line: 0 (dette har vi omtrent ikke trent på, så den var forventet)

Dekk under marsj: 9

Innkalling: 9

Apportering: 8

Fritt hopp over hinder: 9,5

Fellesdekk: 10 ! (puh, det har vi nesten ikke trent)

Med andre ord: 263 poeng, godkjent og OPPRYKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYPT imponert!! Han er så lik Loke på avstand at det var festlig å se på :lol:

Jeg ser at han er av en litt annen type ev(sannsynligvis) har du vært flinkere til å dempe han, han virker mer behersket i øvelsene som inkl fart. Som feks opptaket i apporten involverte ingen tryningser (Loke klarer aldri å plukke apporten på første forsøk fordi han har for stor fart) og han var fryktelig flink på å beherske seg under rask marsj, Loke har store problemer med å ikke ligge for langt frem og går omtrent på to bein og hopper til vi er nede i vanlig marsj *flir*

Han har helt samme insitten som Loke (vi spretter inn med et lite hopp *flir*), men ikke samme farten så kneskålene dine er like hele og du mister ikke balansen..

Hvordan har du dempet han? Jeg trener MYE konsetrasjon og trener stort sett alltid fartsøvelser når han er sliten (ja, jeg vet: motsatt av hva man skal men jeg har en litt rar hund med rakett i ræva), bruker alltid godbiter og godbitsøk i slike øvelser og prøver å være mest mulig rolig selv. I tilegg belønner jeg han alltid bakover på fvf og inkalling, enten ved at belønningen ligger bak han eller at jeg belønner bakover fra hånden min. Noen tips? Har fått hundrevis av tips, men de jeg har hatt mest nytte av er de jeg har fått av folk som har samme type hund selv, og med genene til Cane ser jeg for meg at han også er en turborakett hvis han får lov, men du har åpenbart lykkes med noe jeg fortsatt sliter litt med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYPT imponert! Han er så lik Loke på avstand at det var festlig å se på :P

Jeg ser at han er av en litt annen type ev(sannsynligvis) har du vært flinkere til å dempe han, han virker mer behersket i øvelsene som inkl fart. Som feks opptaket i apporten involverte ingen tryningser (Loke klarer aldri å plukke apporten på første forsøk fordi han har for stor fart) og han var fryktelig flink på å beherske seg under rask marsj, Loke har store problemer med å ikke ligge for langt frem og går omtrent på to bein og hopper til vi er nede i vanlig marsj *flir*

Han har helt samme insitten som Loke (vi spretter inn med et lite hopp *flir*), men ikke samme farten så kneskålene dine er like hele og du mister ikke balansen..

Hvordan har du dempet han? Jeg trener MYE konsetrasjon og trener stort sett alltid fartsøvelser når han er sliten (ja, jeg vet: motsatt av hva man skal men jeg har en litt rar hund med rakett i ræva), bruker alltid godbiter og godbitsøk i slike øvelser og prøver å være mest mulig rolig selv. I tilegg belønner jeg han alltid bakover på fvf og inkalling, enten ved at belønningen ligger bak han eller at jeg belønner bakover fra hånden min. Noen tips? Har fått hundrevis av tips, men de jeg har hatt mest nytte av er de jeg har fått av folk som har samme type hund selv, og med genene til Cane ser jeg for meg at han også er en turborakett hvis han får lov, men du har åpenbart lykkes med noe jeg fortsatt sliter litt med :P

Haha, må nesten le litt. :P Siste treningen før konkurransen sluttet Cane plutselig å bomme på første opptaket av apporten, selv om du faktisk kan se tendensen i filmen og - han bruker litt tid på å plukke den og han fikk og trekk pga det. Før raste han ut og stupte nesten kråke over apporten. Dette hadde jo jeg tenkt å begynne å ta tak i, uten at jeg aner hvordan, når han plutselig fikset det av seg selv over natta.

På denne springmarsjen følte jeg som gikk med ham at han rett og slett hang etter og ikke fulgte meg som vanlig, så det er kanskje ikke helt representativt og kommer nok av tre ting: det var VARMT, han hadde ikke fått belønning på en stund og fordi han nettopp hadde gått spor for det blir han veeeldig trøtt i hodet sitt av. Hadde jeg startet rett på lineføring, hadde han antageligvis ligget litt for langt framme, for da er han som regel litt for gira. De gangene han gjør det på trening feiler jeg ham og får ham i riktig posisjon før vi går videre, men vanligvis er vi i skogen først og da bedrer det seg.

Som regel i innkallingen får jeg meg noen skiiiikkelige dunker, har holdt på å tryne ved et par anledninger og klarer sjelden bli stående rolig, det på filmen var bare barnemat i forhold til hvordan han vanligvis kommer inn. :P Dette tok jeg ikke tak i siden jeg begynte å trene innkalling med innsitt på siden to uker før konkurransen og dette var noe som virkelig kom fra siste uka. Valgte å beholde all motivasjonen i stedet for å korrigere og risikere dårlig tempo i konkurransen. Nå kommer jeg til å prøve å trene det vekk, men jeg vet ikke helt hvordan ennå. Det meste jeg gjør er egentlig ikke etter noen forhåndslaget oppskrift, det kommer bare etterhvert som vi holder på med innspill fra verdens beste hundemannkjæreste.

Når alt det er sagt, fikk jeg imidlertid skryt av Liv Lund, hun har malle, hun syntes jeg hadde kommet langt med en såpass ung belgergutt, for hun mente gutta ble senere modne enn tispene. Men hvordan han har blitt sånn, relativt behersket (han er slett ikke alltid det), aner jeg ikke. :D

Tusen takk for gratulasjoner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må nesten le litt. :D Siste treningen før konkurransen sluttet Cane plutselig å bomme på første opptaket av apporten, selv om du faktisk kan se tendensen i filmen og - han bruker litt tid på å plukke den og han fikk og trekk pga det. Før raste han ut og stupte nesten kråke over apporten. Dette hadde jo jeg tenkt å begynne å ta tak i, uten at jeg aner hvordan, når han plutselig fikset det av seg selv over natta.

På denne springmarsjen følte jeg som gikk med ham at han rett og slett hang etter og ikke fulgte meg som vanlig, så det er kanskje ikke helt representativt og kommer nok av tre ting: det var VARMT, han hadde ikke fått belønning på en stund og fordi han nettopp hadde gått spor for det blir han veeeldig trøtt i hodet sitt av. Hadde jeg startet rett på lineføring, hadde han antageligvis ligget litt for langt framme, for da er han som regel litt for gira. De gangene han gjør det på trening feiler jeg ham og får ham i riktig posisjon før vi går videre, men vanligvis er vi i skogen først og da bedrer det seg.

Som regel i innkallingen får jeg meg noen skiiiikkelige dunker, har holdt på å tryne ved et par anledninger og klarer sjelden bli stående rolig, det på filmen var bare barnemat i forhold til hvordan han vanligvis kommer inn. :P Dette tok jeg ikke tak i siden jeg begynte å trene innkalling med innsitt på siden to uker før konkurransen og dette var noe som virkelig kom fra siste uka. Valgte å beholde all motivasjonen i stedet for å korrigere og risikere dårlig tempo i konkurransen. Nå kommer jeg til å prøve å trene det vekk, men jeg vet ikke helt hvordan ennå. Det meste jeg gjør er egentlig ikke etter noen forhåndslaget oppskrift, det kommer bare etterhvert som vi holder på med innspill fra verdens beste hundemannkjæreste.

Når alt det er sagt, fikk jeg imidlertid skryt av Liv Lund, hun har malle, hun syntes jeg hadde kommet langt med en såpass ung belgergutt, for hun mente gutta ble senere modne enn tispene. Men hvordan han har blitt sånn, relativt behersket (han er slett ikke alltid det), aner jeg ikke. :P

Tusen takk for gratulasjoner! :P

AH! Da forsto jeg litt mer *flir* Jeg synes han var så lik Loke i så mye annet på videoen at jeg ikke kunne fatte hvordan du hadde fått vekk kneknusing og apportryning så himla fort på en så ung belger *flir*

Jeg gjør det samme som deg og bryter av på Loke hvis han girer for mye i springmarsj, han holder stort sett posisjonen bra nok, men det er stilen vi sliter med. Hoppetisprett :P

Ang kneknusing har jeg prøvd alt fra å gjemme meg bak trær, trene insitten veldig mye for seg selv (uten fart) og å rett og slett korrigere han når det smeller, men det eneste som virker så noenlunde er å belønne han tjue ganger i front før jeg tar en direkte insitt. Da fungerer det sånn halveis for den ene gangen og han bremser nok opp til at det ikke smeller høylydt i det minste... Unødig å si trener vi lite innsitt for tiden...

*note to self: debutere i 25 varme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...