Gå til innhold
Hundesonen.no

Cane har debutert i bruks

Carina

Recommended Posts

Spor: 7 - her slet Cane litt pga overtråkk og mistet rett etter det en pinne, utenom det mente dommeren han gikk til en 10′er.

Budføring: 10

Lineføring: 9,5

Gå foran i line: 0 (dette har vi omtrent ikke trent på, så den var forventet)

Dekk under marsj: 9

Innkalling: 9

Apportering: 8

Fritt hopp over hinder: 9,5

Fellesdekk: 10 ! (puh, det har vi nesten ikke trent)

Med andre ord: 263 poeng, godkjent og OPPRYKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYPT imponert!! Han er så lik Loke på avstand at det var festlig å se på :lol:

Jeg ser at han er av en litt annen type ev(sannsynligvis) har du vært flinkere til å dempe han, han virker mer behersket i øvelsene som inkl fart. Som feks opptaket i apporten involverte ingen tryningser (Loke klarer aldri å plukke apporten på første forsøk fordi han har for stor fart) og han var fryktelig flink på å beherske seg under rask marsj, Loke har store problemer med å ikke ligge for langt frem og går omtrent på to bein og hopper til vi er nede i vanlig marsj *flir*

Han har helt samme insitten som Loke (vi spretter inn med et lite hopp *flir*), men ikke samme farten så kneskålene dine er like hele og du mister ikke balansen..

Hvordan har du dempet han? Jeg trener MYE konsetrasjon og trener stort sett alltid fartsøvelser når han er sliten (ja, jeg vet: motsatt av hva man skal men jeg har en litt rar hund med rakett i ræva), bruker alltid godbiter og godbitsøk i slike øvelser og prøver å være mest mulig rolig selv. I tilegg belønner jeg han alltid bakover på fvf og inkalling, enten ved at belønningen ligger bak han eller at jeg belønner bakover fra hånden min. Noen tips? Har fått hundrevis av tips, men de jeg har hatt mest nytte av er de jeg har fått av folk som har samme type hund selv, og med genene til Cane ser jeg for meg at han også er en turborakett hvis han får lov, men du har åpenbart lykkes med noe jeg fortsatt sliter litt med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYPT imponert! Han er så lik Loke på avstand at det var festlig å se på :P

Jeg ser at han er av en litt annen type ev(sannsynligvis) har du vært flinkere til å dempe han, han virker mer behersket i øvelsene som inkl fart. Som feks opptaket i apporten involverte ingen tryningser (Loke klarer aldri å plukke apporten på første forsøk fordi han har for stor fart) og han var fryktelig flink på å beherske seg under rask marsj, Loke har store problemer med å ikke ligge for langt frem og går omtrent på to bein og hopper til vi er nede i vanlig marsj *flir*

Han har helt samme insitten som Loke (vi spretter inn med et lite hopp *flir*), men ikke samme farten så kneskålene dine er like hele og du mister ikke balansen..

Hvordan har du dempet han? Jeg trener MYE konsetrasjon og trener stort sett alltid fartsøvelser når han er sliten (ja, jeg vet: motsatt av hva man skal men jeg har en litt rar hund med rakett i ræva), bruker alltid godbiter og godbitsøk i slike øvelser og prøver å være mest mulig rolig selv. I tilegg belønner jeg han alltid bakover på fvf og inkalling, enten ved at belønningen ligger bak han eller at jeg belønner bakover fra hånden min. Noen tips? Har fått hundrevis av tips, men de jeg har hatt mest nytte av er de jeg har fått av folk som har samme type hund selv, og med genene til Cane ser jeg for meg at han også er en turborakett hvis han får lov, men du har åpenbart lykkes med noe jeg fortsatt sliter litt med :P

Haha, må nesten le litt. :P Siste treningen før konkurransen sluttet Cane plutselig å bomme på første opptaket av apporten, selv om du faktisk kan se tendensen i filmen og - han bruker litt tid på å plukke den og han fikk og trekk pga det. Før raste han ut og stupte nesten kråke over apporten. Dette hadde jo jeg tenkt å begynne å ta tak i, uten at jeg aner hvordan, når han plutselig fikset det av seg selv over natta.

På denne springmarsjen følte jeg som gikk med ham at han rett og slett hang etter og ikke fulgte meg som vanlig, så det er kanskje ikke helt representativt og kommer nok av tre ting: det var VARMT, han hadde ikke fått belønning på en stund og fordi han nettopp hadde gått spor for det blir han veeeldig trøtt i hodet sitt av. Hadde jeg startet rett på lineføring, hadde han antageligvis ligget litt for langt framme, for da er han som regel litt for gira. De gangene han gjør det på trening feiler jeg ham og får ham i riktig posisjon før vi går videre, men vanligvis er vi i skogen først og da bedrer det seg.

Som regel i innkallingen får jeg meg noen skiiiikkelige dunker, har holdt på å tryne ved et par anledninger og klarer sjelden bli stående rolig, det på filmen var bare barnemat i forhold til hvordan han vanligvis kommer inn. :P Dette tok jeg ikke tak i siden jeg begynte å trene innkalling med innsitt på siden to uker før konkurransen og dette var noe som virkelig kom fra siste uka. Valgte å beholde all motivasjonen i stedet for å korrigere og risikere dårlig tempo i konkurransen. Nå kommer jeg til å prøve å trene det vekk, men jeg vet ikke helt hvordan ennå. Det meste jeg gjør er egentlig ikke etter noen forhåndslaget oppskrift, det kommer bare etterhvert som vi holder på med innspill fra verdens beste hundemannkjæreste.

Når alt det er sagt, fikk jeg imidlertid skryt av Liv Lund, hun har malle, hun syntes jeg hadde kommet langt med en såpass ung belgergutt, for hun mente gutta ble senere modne enn tispene. Men hvordan han har blitt sånn, relativt behersket (han er slett ikke alltid det), aner jeg ikke. :D

Tusen takk for gratulasjoner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må nesten le litt. :D Siste treningen før konkurransen sluttet Cane plutselig å bomme på første opptaket av apporten, selv om du faktisk kan se tendensen i filmen og - han bruker litt tid på å plukke den og han fikk og trekk pga det. Før raste han ut og stupte nesten kråke over apporten. Dette hadde jo jeg tenkt å begynne å ta tak i, uten at jeg aner hvordan, når han plutselig fikset det av seg selv over natta.

På denne springmarsjen følte jeg som gikk med ham at han rett og slett hang etter og ikke fulgte meg som vanlig, så det er kanskje ikke helt representativt og kommer nok av tre ting: det var VARMT, han hadde ikke fått belønning på en stund og fordi han nettopp hadde gått spor for det blir han veeeldig trøtt i hodet sitt av. Hadde jeg startet rett på lineføring, hadde han antageligvis ligget litt for langt framme, for da er han som regel litt for gira. De gangene han gjør det på trening feiler jeg ham og får ham i riktig posisjon før vi går videre, men vanligvis er vi i skogen først og da bedrer det seg.

Som regel i innkallingen får jeg meg noen skiiiikkelige dunker, har holdt på å tryne ved et par anledninger og klarer sjelden bli stående rolig, det på filmen var bare barnemat i forhold til hvordan han vanligvis kommer inn. :P Dette tok jeg ikke tak i siden jeg begynte å trene innkalling med innsitt på siden to uker før konkurransen og dette var noe som virkelig kom fra siste uka. Valgte å beholde all motivasjonen i stedet for å korrigere og risikere dårlig tempo i konkurransen. Nå kommer jeg til å prøve å trene det vekk, men jeg vet ikke helt hvordan ennå. Det meste jeg gjør er egentlig ikke etter noen forhåndslaget oppskrift, det kommer bare etterhvert som vi holder på med innspill fra verdens beste hundemannkjæreste.

Når alt det er sagt, fikk jeg imidlertid skryt av Liv Lund, hun har malle, hun syntes jeg hadde kommet langt med en såpass ung belgergutt, for hun mente gutta ble senere modne enn tispene. Men hvordan han har blitt sånn, relativt behersket (han er slett ikke alltid det), aner jeg ikke. :P

Tusen takk for gratulasjoner! :P

AH! Da forsto jeg litt mer *flir* Jeg synes han var så lik Loke i så mye annet på videoen at jeg ikke kunne fatte hvordan du hadde fått vekk kneknusing og apportryning så himla fort på en så ung belger *flir*

Jeg gjør det samme som deg og bryter av på Loke hvis han girer for mye i springmarsj, han holder stort sett posisjonen bra nok, men det er stilen vi sliter med. Hoppetisprett :P

Ang kneknusing har jeg prøvd alt fra å gjemme meg bak trær, trene insitten veldig mye for seg selv (uten fart) og å rett og slett korrigere han når det smeller, men det eneste som virker så noenlunde er å belønne han tjue ganger i front før jeg tar en direkte insitt. Da fungerer det sånn halveis for den ene gangen og han bremser nok opp til at det ikke smeller høylydt i det minste... Unødig å si trener vi lite innsitt for tiden...

*note to self: debutere i 25 varme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva annet har dere gjort? Får han nok aktivisering? Hvor går grensen mellom at dette er et problem, og naturlig adferd? Det er normalt at en hannhund ikke går overens med andre hannhunder. Og at de kan stresse en del når det er løpetid i nærheten, og stikke på damejakt om de får muligheten. En del adferd blir fort forsterket om hunden ikke får nok eller riktig aktivisering. Og en del kan bli bedre med trening. Og så er det noen som har såppas sterk hormonell adferd at det er et problem som bare kan løses med å kastrere. Uten at jeg vet bakgrunnen din for hundetrening så ville jeg vurdert en time med en adferdsekspert for å vurdere hunden også, om han får riktig aktivitet, og om det er noe som evt. kan hjelpe.
    • Jeg har en hannhund på 3,5 år. Han var tidlig (1 år) veldig stresset,peip,sov ikke, dro seg ut av seler/åpnet dører for å stikke av, jokket på ting. Så han ble kjemisk kastrert da han var litt 14 måneder. Dette funket kjempe bra! Vi fikk en rolig hund, uten piping, stressing, sov om natten, stakk ikke av og sluttet å jokke. For 6 måneder siden valgte vi å ikke kjemisk kastrere han, for å sjekke hvordan han var i væremåte nå. Nå, 6 måneder etter er han superstresset, piper og ynker seg, og blitt yppete og hissig mot hannhunder, noe vi aldri har sett før! Han har også behybtå dominere leken. Han har pr nå ikke fått sjangs til å stikke av, men jeg stoler heller ikke på han. Væremåten er helt forandret.  Kommer dette av at vi sluttet med kjemisk tro? Burde vi bare bestille kastrering? Vet vi burde, og skal, snakke med veterinæren vår, men måtte bare lufte ting nå, høre om dere har hatt noen lignende tilfeller..?? Hilsen frustrert eier, og hund!
    • Går an å tørke av hunden, samt ha et teppe i sofaen feks. La hunden få velge selv om den vil ligge i sin egen seng, eller på sofaen med menneskene. Det er vel det minste man kan gjøre for denne skapningen som er i vårt fangenskap, totalt prisgitt oss.. så mye trist hundehold.
    • Takk for innspill, men jeg tror hunden min kommer til å ha et fullverdig og helt fint liv selv om den ikke får være i sofaen når den er våt og skitten. Jeg ville heller ikke latt en et barn som nettopp hadde rullet seg i gjørme eller bæsjet på seg sette seg rett ned i sofaen i stua (da bør jeg kanskje heller aldri ha barn?). Jeg tror at en hund som får ligge i sin egen seng i stua, midt i mellom alle menneskene den er glad i, har det veldig fint og føler seg som en del av flokken. 
    • De menneskelige medlemmene forventes å gjøre det etterhvert, ja.. som er hele poenget her.. ser ikke ut til at du forstår hva jeg skriver. Jeg orker ikke å gjenta meg selv, de som evner å reflektere over dette får gjøre det. At du ikke ser noen grunn til at hunden får et dårligere liv av å nektes å oppholde seg i sofaen sammen med familien sin er triste greier.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...