Gå til innhold
Hundesonen.no

Må bare fortelle......


Blondiemamma

Recommended Posts

Jupp... kryper inn med en innrømmelse jeg også da... :whistle: hunden min lå også i bur når jeg var på jobb. Men syntes ikke det var så ille før, jeg jobbet jo bare fire timer om dagen. Og resten av dagen og natta var han jo løs. Nå har jeg imidlertid begynt å jobbe fullt og fikk dårlig samvittighet for lille voffsen, så jeg bestemte meg bare for å prøve. Og nå skjønner jeg ikke hvorfor han har vært i bur, han gjør jo ingenting galt. Tror i grunn han bare sover :ahappy: er hvertfall trøtt og gjesper når jeg kommer hjem. Naboen har heller ikke hørt noen lyd fra han :hyper: så aldri mer bur her, ikke til annet enn i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Vet dere. Jeg må innrømme at jeg heller vasker tiss på morgenen enn å fly ut på natta. Og mine ble da stuerene de og. De siste to hundene har vært løs på stua på natt da de var små. Aner ikke hva de har holdt på med om natta. Tror nok de har sovet mest, men garantert noen raptuser i ny og ne i tillegg til litt vanndrikking.

Men hva gjør det? Å vaske opp blir fort en vane. Jeg får beholde nattesøvnen min. Tissetur før jeg går til sengs og selvsagt tidlig opp om morgenen. Og okke som, stuerene ble de nå og sover hele natta gjør de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri stått opp om natta med valper for å lufte de, jeg sover når jeg sover jeg, og har det vært et uhell eller to iløpet av natta, så vasker jeg når vi står opp. Holde seg hele natta gjør de etterhvert uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri stått opp om natta med valper for å lufte de, jeg sover når jeg sover jeg, og har det vært et uhell eller to iløpet av natta, så vasker jeg når vi står opp. Holde seg hele natta gjør de etterhvert uansett..

Amen. My har ikke sovet i bur et sekund siden hun kom til oss (annet enn i bilbur som hun har lånt på trening) og jeg har aldri hatt på vekkerklokke eller stressa med å lufte henne om natta. Helt i begynnelsen våknet hun i 7-8 tiden på morgenen og ville tisse men da var det blitt såppass dagtid at jeg har våknet av piping og gått ut med henne. Etter ca. 1mnd begynte blæra og tarmen hennes å skjønne seg på "knip igjen" så nå er det aldri bæsj eller tiss på gulvet lengre. Og hun sover helt til jeg våkner... Det kan være alt fra 9 om morgenen til klokka TO om formiddagen.

Når det er sagt så er det bare økonomien som gjør at vi ikke har kjøpt bur til valpen, MEN om vi hadde hatt et bur i hus fra hun var 8uker så hadde jeg aldri brukt burdøra og stengt henne inne i buret. Jeg ville bare brukt det som en soveplass, ikke som oppbevaringsboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere. Jeg må innrømme at jeg heller vasker tiss på morgenen enn å fly ut på natta. Og mine ble da stuerene de og. De siste to hundene har vært løs på stua på natt da de var små. Aner ikke hva de har holdt på med om natta. Tror nok de har sovet mest, men garantert noen raptuser i ny og ne i tillegg til litt vanndrikking.

Men hva gjør det? Å vaske opp blir fort en vane. Jeg får beholde nattesøvnen min. Tissetur før jeg går til sengs og selvsagt tidlig opp om morgenen. Og okke som, stuerene ble de nå og sover hele natta gjør de og.

Jepp, nettopp ! Man sover gjennom natta og lar valpen tisse litt inne før den har kontroll på blæra og tørker opp om morran. Men er valpen i BUR, så må den jo LIGGE i dette når den ikke kommer seg ut, og for å unngå dette må man selvsagt opp rett som det er med stakkars valpen som ikke har noe valg... så nei - jeg synes fortsatt ikke det er noen som helst grunn til å bruke bur om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tassen her går løs...

Jeg våkner også når jeg våkner og tar heller tissetørking når jeg er oppe å går skikkelig!

Siste 3 ukene har slukt en god del tørkeruller,og en god del Jif på flaske...

Det er så lett egentlig..

Legg tørkepapiret på flekken,la det trekke opp,ta det bort,sprøyte med Jif,tørk over...OG VIPS så var tisset borte.

Ved flere tisseflekker,gjør samme prosedyre,men ha i bakhodet at jo flere tisseflekker jo større sjanse for tissespor overalt.Ta derfor en våt mopp over gulvene mens du sprayer med Jif.

For dem med store valper..pass på og ha mange pakker med tørkeruller for de går fort.

JIPPI!

En fornøyd jækel av en valp som tydeligvis har litt kick på nettene,og får alltid tak i en tørkerull eller 2 og ta livet av..

(Jeg er sikker på jeg satt dem et lurt sted jeg da,men neeeida)

Ikke vet jeg hva han driver med om nettene eller morgenen,eller eksakt NÅR han er oppe..men oppe har han garantert vært..og drukket har han tydeligvis gjort mye av..For det er mer tissing på gulvene om nettene enn hva jeg tror han tisser iløpet av en hel dag.

Tidligere tok jeg bort vannet til valpene om natten,ca en time før leggetid,men i denne varmen synes jeg det er okei at de skal få ha vann,og ellers har jeg egentlig bestemt at hunder(valper som voksne)skal få ha vann når de vil...

Det er jo ikke verre enn å legge ut aviser heller da..Vi har ikke aviser så vi klarer oss uten...

Bur er ut! Prøvd det en gang for mye..Jada..funka flott det,men synes det er mye i det de som er tvert imot burbruk sier..Og jeg synes folk skal begynne å ta det til seg!

Må legge til at det er flott at folk her sier de slutter med bur!HURRA!

Hunden/valpen blir langt mer avslappet i huset om den får gå fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita var syv måneder da vi slutta med bur. Forøvrig har hun ikke vært noen nattetisser. Første par nettene lå hun på gulvet inne på vårt soverom. Våkna og pep et par ganger, men hadde avis å tisse på og gjorde ikke det, så det var vel heller litt skummelt å sove der alene.

Etter vi flytta henne ut på stua (i bur) har jeg sovet veldig lett, antagelig for at jeg skulle høre henne om hun våkna. Og det har vi gjort, hører at hun rister på seg i buret om morgenen, og da var det å springe ut. Nå hører vi jo ikke at hun våkner, så da kommer hun på døra og vekker oss. Men nå som hun er blitt større er det nok like mye av kjedsomhet som av at hun må så veldig ut på do :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Tanker som falt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med at hundene hjemme levde uten bur, om natten sov hele huset (voksne, barn og hunder) og hadde det skjedd en ulykke eller to iløpet av natten så tørket den første som stod opp ulykken/e vekk.

Etter at jeg selv har blitt voksen så har jeg tatt med meg denne måten å ha hund på, skjønner ikke hvorfor folk kjøper bur til valpen før den kommer i hus uten å i det hele tatt prøvd å ha den i hus uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Tanker som falt meg inn.

Er det noe særlig å ha den i bur hvis den er dårlig i magen da? tenk om den gjør fra seg i buret stakkras.... nei da må man bare vaske hvis det skjer uhell.. Og hvis valpen ligger på soverommet ditt, så får man prøve å rydde vekk alt som kan tygges på.. Jeg har soverommet mitt fult av tyggeben, griseører, pinner og tomme doruller :ahappy::hyper: men nå ligger hun på soverommet når hun er alene også da. Hun har ikke fått hele huset til disposisjon enda. .men vi tenkte vi skulle prøve det også snart :whistle: Hvor gammel er valpen din og hvilken rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Tanker som falt meg inn.

Det som faller meg inn er: Hvordan OVERLEVDE vi uten bur før i tida tror du ? Jeg er faktisk sjokkert over at man ikke greier å finne løsninger på slike enkle spørsmål UTEN BUR ??? My God.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man overlevde , men hadde evigvarende tisseflekker selvsagt!

Neida, hvis man har et hus/hjem som ikke kan tåler en valp - hvorfor da anskaffe seg en? Hvorfor ikke skaffe en voksen hund som er ferdig med "alt det der".

Men - hva om den voksne hunden blir dårlig imagen når den er alene hjemme da?

Ergo burde kanskje ALLE hunder stå i bur hele tiden - bortsett fra når man "driver på" med dem?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Tanker som falt meg inn.

1) Man tørker opp og går mye ut med valpen (ÆRLIG TALT!)

2) Man anskaffer seg ikke valp, eller lager valpegrind med innkjøpt linoleumsunderlag (det gjorde vi- leier leilighet med vegg-vegg teppe)

3) Du sørger for å rydde, å aktivisere valpen, å smøre inn med tabasco eller bitterspray og godtar at det er sånn å ha valp.

Jeg blir rett og slett litt sjokkert over spørsmålene dine ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen. My har ikke sovet i bur et sekund siden hun kom til oss (annet enn i bilbur som hun har lånt på trening) og jeg har aldri hatt på vekkerklokke eller stressa med å lufte henne om natta. Helt i begynnelsen våknet hun i 7-8 tiden på morgenen og ville tisse men da var det blitt såppass dagtid at jeg har våknet av piping og gått ut med henne. Etter ca. 1mnd begynte blæra og tarmen hennes å skjønne seg på "knip igjen" så nå er det aldri bæsj eller tiss på gulvet lengre. Og hun sover helt til jeg våkner... Det kan være alt fra 9 om morgenen til klokka TO om formiddagen.

Når det er sagt så er det bare økonomien som gjør at vi ikke har kjøpt bur til valpen, MEN om vi hadde hatt et bur i hus fra hun var 8uker så hadde jeg aldri brukt burdøra og stengt henne inne i buret. Jeg ville bare brukt det som en soveplass, ikke som oppbevaringsboks.

Sier Amen til ditt innlegg jeg! Knallbra Anniken :) Hunden min bruker aldri bur untatt i bil, utstilling og på treninger. Han elsker jo buret sitt, så har det på gulvet uten at det er dør på den. Han liker å ligge under ting med ''tak'' på, så han går ofte inn der å legger seg. Kunne aldri tenkt å stengt igjen buret, ettersom det ikke har noen hensikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at folk ser at bur er et fullstendig unødvendig onde! *klappe*

Wretch, de spørsmålene du stilte førte til at jeg virkelig ikke ser hvorfor du vil ha valp, eller hund generelt. Man må faktisk jobbe litt for hundeholdet skjønner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Å ha en valp med dårlig mage i bur skaper vel bare merarbeid for en sjøl? Ikke bare driter den ned buret, men den må ligge i det etterpå, liksom. Da må du vaske både bur og valp, mot bare gulv om den får ligge løs slik at den kan flytte seg unna der den driter.

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Det er ikke en problemstilling hos meg, men om det er et kjempeproblem så burde du vel kanskje heller skaffet deg en hund som var såpass gammel at den var husrein? Valper tisser inne, liksom..

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Da rydder man bort alt man kan rydde bort, og beskytter alt man ikke kan rydde bort ved f.eks å bruke ducktape på ledninger, kline på tabasco eller lignende valper ikke liker, og man gir den en haug med alternativer det er LOV å gnage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi.

dere er så søte :)

men men, fint at folk har løsninger på evt. problemer som skulle komme da.

skal jeg finne flere spørsmål som vekker sinne og aggresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi.

dere er så søte :)

men men, fint at folk har løsninger på evt. problemer som skulle komme da.

skal jeg finne flere spørsmål som vekker sinne og aggresjon?

Det ble kanskje litt vanskelig å parere svarene du fikk med noe som kunne høres fornuftig ut nå eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engang i urtiden - altså før bur ble nærmest like vanlig å kjøpe som halsbånd når man skaffet valp - solgte familien min en nydelig valp til en trivelig familie. Trodde vi. Det viste seg at fruen i huset hadde "glemt" at hvalper kunne tisse på persiske tepper, og å rydde bort de persiske teppene for et par måneders skyld - å nei du.

Så de "klaget", og moren min krevde hvalpen øyeblikkelig i retur, og ikke fikk de igjen alle pengene heller når de var så dumme. Istedet fikk den et godt og tolerant hjem, fikk et langt og lykkelig - og naturligvis stuerent - liv.

Hva ville man gjort overfor en slik hvalpekjøper idag? Jepp, anbefalt bur, enten det var en mer skruppelløs oppdretter eller dama i dyrebutikken...

Det var nesten greiere før, da fikk man silt vekk de intolerante nærmest på forhånd, som ikke burde ha dyr som er så "krevende" som en tissetrengt liten valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG skjønner ikke at alle skal ta seg så utrolig nær av hva andre sier her på forumet. MANGE hunder rundt i verden har det mye verre enn å sove i bur på natten osv. De sulter ihjel, blir pint, spist osv. Tror nok ingen hunder lider av å være litt i buret.

men, hvis valp/hund er dårlig i magen, da blir bur litt volsomt syns jeg :) men det er det nok heller ingen som gjør, setter valpen i bur da altså...

Personlig brukte jeg bur de to første ukene. Det var mye større en han selv, og jeg hadde døren åpen hele dagen, og når han var klar for å legge seg for natten, gikk han inn i buret. Jeg hadde buret også oppi sengen min, så han ikke skulle bli ensom på gulvet. Det gikk kjempe fint.

Jeg våkner veldig lett, og når jeg hørte han beveget på seg inne i buret, gikk jeg ut med han.

utenom det har vi ikke brukt mer bur, bortsett fra i bilen.... :)

Men jeg har ingenting i mot folk som bruker bur, Bare det er stort nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser du det uten bur når valpen er dårlig i magen da?

Hvordan løser du det uten bur når man har gulv som trekker til seg tiss?

Hvordan løser du det hvis valpen gnager på alt den kommer over?

Tanker som falt meg inn.

Denne kan jeg svare på, for alle de spørsmålene passer inn hos oss... Når valpen har vært dårlig i magen har jeg lagt ut ekstra aviser og latt vinduet stå på gløtt om natta. :) Og når gulvet trekker til seg tiss har jeg brukt aviser igjen og det å lufte valpen ofte. Og kompostgrinder når jeg ikke kan ha full oversikt over valpen. (kompostgrinder er et fint alternativ til bur, du burde prøve!)

Hvis valpen spiser på alt den kommer over, som min gjør, så avleder jeg med lyd eller at jeg løfter henne vekk derifra også gir jeg henne noe annet å "styre med" eller jeg setter henne i valpegrinden hvis jeg ikke har tid til å løpe rundt å "bytte" med henne. Når hun er "klin kokos" (valper blir jo det av og til, iallefall aussievalper) så går vi ut en liten tur, vi trener på å roe oss ned eller så lar jeg henne styre på de få minuttene det tar før "tulltaket" går over igjen.

Ser du nå at det fint går ann å ha en valp uten å pakke den inn i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG skjønner ikke at alle skal ta seg så utrolig nær av hva andre sier her på forumet. MANGE hunder rundt i verden har det mye verre enn å sove i bur på natten osv. De sulter ihjel, blir pint, spist osv. Tror nok ingen hunder lider av å være litt i buret.

Det er vel ingen som tar seg nær av at en uvitende liten unge proklamerer at bur er så genialt, men vi har antakelig fått med oss en god porsjon empati overfor andre vesener, og synes det er forferdelig synd at folk putter et stakkars dyr i bur for sin egen bekvemmelighets skyld. Å sammenligne det med noe som er VERRE blir liksom en smule dumt, synes du ikke ? Det betyr jo at vi da ikke skal bry oss om at noen har det vondt fordi andre har det verre, eller ?

Men jeg har ingenting i mot folk som bruker bur, Bare det er stort nok :)

Jeg har faktisk veldig mye imot folk som bruker bur som en enkel løsning på helt normal adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi.

dere er så søte :)

men men, fint at folk har løsninger på evt. problemer som skulle komme da.

skal jeg finne flere spørsmål som vekker sinne og aggresjon?

Det ble bare dumt. Du fikk gode seriøse svar på spørsmålene dine.

Bur er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo like dumt at folk reagerer som dem gjør.

Derfor jeg "elsker" dette forumet, er så mye FØLELSE (i en negativ retning) i alt som blir skrevet.

Er glad jeg ser noen normale mennesker, litt oppafor her :)

Jeg er glad jeg kan sette i gang litt diskusjon, i stedet for endeløst pjatt av en utopisk verden. Det er det forum er til for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som tar seg nær av at en uvitende liten unge proklamerer at bur er så genialt, men vi har antakelig fått med oss en god porsjon empati overfor andre vesener, og synes det er forferdelig synd at folk putter et stakkars dyr i bur for sin egen bekvemmelighets skyld. Å sammenligne det med noe som er VERRE blir liksom en smule dumt, synes du ikke ? Det betyr jo at vi da ikke skal bry oss om at noen har det vondt fordi andre har det verre, eller ?

Du har ikke tenkt på at det faktisk kan være bedre for en hund å være i bur også? Jeg er ganske sikker på at en del hunder trives i bur. det gir litt trygghet på en måte. Jeg er sikker på at hadde ikke jeg hatt min hund i bur de to første ukene hadde han neppe fått sovet. Fordi det var så mye nytt i rommet, stort og ukjent. Det finnes også flere "farer" i ett rom, Theo har klart å rive ned flere stoler og stå lamper i stuen, han kunne like godt fått de over seg, og hadde ingen vært hjemme da kunne det gått fryktelig galt.

men jeg syns også det er mye bedre med, avgrensete områder, og binger osv, enn bur. Det sier seg jo selv. men det er ikke alle som har mulighet til det. Jeg syns heller ikke en hund skal være i bur mer en maks 3-4 timer om dagen. og det må være STORT så hunden kan stå ligge og strekke seg. Selvfølig må det være vann og noen leker inne i buret.

Igjen, vi bruker ikke bur.

jeg anbefaler heller ingen til å gjøre det. Men som siste utvei, ser jeg ikke noe galt i det.

Burdebatten vil alltid fortsette :)

Det er jo like dumt at folk reagerer som dem gjør.

Derfor jeg "elsker" dette forumet, er så mye FØLELSE (i en negativ retning) i alt som blir skrevet.

Er glad jeg ser noen normale mennesker, litt oppafor her :)

Jeg er glad jeg kan sette i gang litt diskusjon, i stedet for endeløst pjatt av en utopisk verden. Det er det forum er til for.

kunne ikke blitt mer enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...