Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var FLÅTTBÅNDET på i år igjen...


Jane

Recommended Posts

Etter å ha plukket av ett par flått på hver av hundene var jeg på apoteket i dag å hentet Scalibor sine flåttbånd.

Orker ikke tanken på flått, og hørte fra noen jeg traff i skogen i helgen at den flåtten som er nå er den farligste og giftigste flåtten på lenge, jeg ser flått på mine hvite korthårete ganske så med engang, men mine tanker går til de med mørk pels og gjerne langhårete.

Det må jo være nesten umulig å finne en flått i f.eks pelsen til en Leonberger, Flat, Schæfer, Bernen osv.. ?!

Her i Moss har flåtten kommet for fullt ihvertfall, hvordan er det der dere bor og hva bruker dere for å la bikkja slippe å få blodet suget ut av en stygg liten rakkar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Tinka har aldri fått flått her i Trondheim (bank i bordet!), men hun har fått det på Østlandet og i Sverige (Oslo-området, Hvaler og nedover mot Gøteborg). Da har det ikke vært noe problem å oppdage flåtten. Tinka har såpass kort pels at de raskt graver seg inn og suger seg fast (altså, får hun flått på tur så sitter de fast når vi kommer hjem), men det er ikke noe problem å kjenne dem - det er bare å la hendene gli over hunden. Jeg har brukt Scalibor flåtthalsbånd på henne et par år, når jeg har visst at vi kommer til å tilbringe mye tid i flåttutsatte områder, og jeg er fornøyd med effekten det har. I år kommer jeg ikke til å bruke noe, da Tinka mest sannsynlig skal være i Trondheimsområdet hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første behandling med Exspot er det nå en stund siden vi gjorde. Har en groenendael hannhund, kanskje ikke verdens mest velpelsede men nok pels har han. Det jeg ser er at flåtten søker seg stort sett til hodet, ellers hender det jeg finner den på kroppen hvor det ikke er så mye/tett/lang pels.

Edit: Glemte å si at etter at jeg hadde på Exspot har jeg ikke plukket en eneste flått av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly fikk en flått i romjula og en i slutten av februar så her har visst ikke flåtten hatt noen vinterferie...

Begynte med exspot i mars, finner sjeldent flått på hundene når jeg bruker det.

Vi er mye på tur/trening i flått paradis (Tromøya) og uten exspot kan man der fint finne 20-30 flått på hunden etter en økt med felt/rundering eller en tur i skogen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor, er det så å si ikke noe. Så derfor bruker jeg ikke noe mot det heller. Men hver sommer besøker jeg min søster og der er det ekstremt med flott. Så derfor har jeg skaffet meg EXPOT, som jeg skal ha på han før vi reiser dit. Er hunden borti en busk der kan du regne med å finne mellom 2 og 5 stk, også på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plukket en flott av arwen i fjor sommer. Men kan papillon ha slike halsbånd? Jeg har også en samojed tispe på 11uker som det er nesten umulig å oppdage flott på, kan jeg ha slike ting på valper? Jeg synes jeg har hørt at det ikke er så lurt, men husker ikke helt hvorfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plukket en flott av arwen i fjor sommer. Men kan papillon ha slike halsbånd? Jeg har også en samojed tispe på 11uker som det er nesten umulig å oppdage flott på, kan jeg ha slike ting på valper? Jeg synes jeg har hørt at det ikke er så lurt, men husker ikke helt hvorfor ;)

Selvsagt kan du ha det på mindre hunder ;) Aron har fått flåtthalsbånd nå, så vi får se hvordan det funker. Du kan kjøpe det på apoteke og du kan bruke det på valp fikk jeg beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har ikke på Kings fire leveår og Kodas snart to leveår plukket en eneste flått, ikke at jeg faktisk leter etter flått på dem uansett, ei heller bruker jeg flåtthalsbånd el.lignende.

Her oppe skal det visst være flått, men jeg har ikke sett noe til de. Og godt er det, for på to sorte, veldig godt pelsede sheltier ville det vært en h*******s jobb å faktisk finne noen flått, og ikke pokker om jeg gidder å lete gjennom så mye pels etter hver tur. Fatter ikke at folk gidder jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har ikke på Kings fire leveår og Kodas snart to leveår plukket en eneste flått, ikke at jeg faktisk leter etter flått på dem uansett, ei heller bruker jeg flåtthalsbånd el.lignende.

Her oppe skal det visst være flått, men jeg har ikke sett noe til de. Og godt er det, for på to sorte, veldig godt pelsede sheltier ville det vært en h*******s jobb å faktisk finne noen flått, og ikke pokker om jeg gidder å lete gjennom så mye pels etter hver tur. Fatter ikke at folk gidder jeg ;)

Kan vel ha noe med at flått er smittebærere for alt mulig drit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ha noe med at flått er smittebærere for alt mulig drit ;)

Ja, det er hovedårsaken til at jeg bruker Exspot. De plages jo ikke av flåtten i seg selv, og det er ikke vanskelig eller slitsomt å plukke dem vekk, men det siste jeg vil ha er en hund med borrelia når jeg enkelt kunne redusert sjansene hans for å få det betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi plukket flått siden sist sommer. de har ikkje vært kaldt nok til at de har dødd..

Men har ikkje noe på hverken kattene eller bikkjen.

Men nå når det øker på, så blir det nok noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater de ekle krypene! :whistle: Her får både to- og firbeinte flått... Det er helt ekstremt hvor mye flått vi har her på Vestlandet! Vanligvis bruker vi ExSpot, men pga. mulig lusangrep tidligere hadde jeg Frontline liggende i skapet, så det ble tatt på i forgårs. Håper det funker like bra som ExSpot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud for nord norge og lite flått.

Vi har så lite skog og tett vekst her, at den trives nok dårlig.

Jeg har uansett angst deluxe for dem, og sjekker meg selv + pelsen ganske ofte.

Med korthåret svart hund må det jo være greit å legge merke til de små blåhvite jævlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt noe sånt på mine dyr, og tviler på om jeg kommer til å gjere det heller. Har nok vært heldig, for det har ikkje vært mange eg har plukka av pr. sesong. Men så får mine hvitløk i foret, og det skal visst virke mot flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på halsbåndet på Bridie på mandag... Tar ingen sjanser, rett og slett. Hadde aldri flått på Buffy, men Bridie går på mye mer utsatte steder enn det Buffy gjorde. I tilegg til at vi fikk to på Bridie i fjor sommer. Også bruker jeg heller halsbånd for sikkerhetsskyld, enn å måtte utsette meg selv for å fjerne eklingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plokket årets første flot av leo og det selv om vi bare har vært i trondheim. Skal å kjøpe flothalsbond til han snart usikker på va jeg skal gjøre med turbo eter som han badet lit. Men noe må jeg ha etter som jeg tibringer sommern i et flote h..... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg hørte om en hund som fikk flått i begynnelsen av februar, det var i nærheten av Tønsberg, tror jeg.... Har selv brukt frontline, men nå fant jeg flått på ene hunden i går.. det er under to uker siden jeg ga dem det... Vuderer halsbånd, for det var vel rekordmange hunder som har fått borrelia i år? ....Tar ingen sjangser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke flått halsbånd, men tar sann flytene ting. Dette er første året til Kaisa med flåttsessong og har enna ikke funnet noe på henne. Men husker det godt når vi hadde Vanda, vi plukket sikkert flått hvert år !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I år må det jo være rekordmange flott?? Jeg har plukket fem stykker av meg selv som har bitt seg fast, og hvor mange jeg har børsta av før de får satt seg på meg og plukka av dyra har jeg ikke tall på. Men heldigvis hjelper flottmiddelet bra da. Etter det kom på er de jeg finner stort sett døde på dyra :devil: Så ille har det da ikke pleid å være!?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...