Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkalling med stå (og dekk)

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst å begynne på innkalling med stå nå. På Tassa var det bare å kalle henne inn, og si "stå". Etter det var det liksom ikke så mye å trene på. Men jeg tror jeg får hakke mer utfordringer med Extra.

Hvordan trente dere det inn? Jeg ønsker gjerne flere metoder :)

Skrevet

jeg gjorde flere ting parallellt. For det første kalte jeg inn og sa stå mens jeg kastet ball over hodet på det lille dyret så det bråstoppet og løp etter ball. Det er jo en metode som fort gir resultater da, på ballgale dyr, men er jo egentlig bare juks og fanteri...

I tillegg så trente jeg endel stå under baklengs springmarsj.. altså jeg jogget så fort jeg turde baklengs, med hunden følgende rett vei, og lærte han og bråstoppe i fart.. (baklengs for å bedre se hva han drev med.. )

Og så etterhvert kjørte jeg innkallinger med kort kort avstand, og liten fart, for å se at han hadde forståelse av momentet og øvelsen før jeg gradvis økte avstanden opp til konkurranselengden. Da begynte jeg med å øke avstanden han måtte løpe før kommando kom, slik at han fikk opp tempo osv først, og hadde da gjerne ståmomentet like foran meg. Senere økte jeg avstanden til meg også

Skrevet
Godbitskål bak hunden for mer stødig og rak stå? ;)

Og hvordan gjennomføres det?

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen :)

Skrevet

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen ;)

Har du prøvd å gi tegn/late kaste med den ene hånda og bruke den andre til å faktisk kaste ballen med? slik at hun skjønner at det ene er en kommando og det andre er belønning, men allikevel beholder bråstoppen som ballkasting gir?

Og så bare drøyer du tida mellom latekast og ekte kast etterhvert? Kanskje hun er lettlurt ;)

Skrevet

Jeg trenger gode råd, har trent med å kaste ball bak henne, hun stopper bra, men kikker jo rundt alle veier etter den j.... ballen

Om du er helt sikker på at hunden kan stå under marsj, skal det ikke være noe problem, så lenge du har betinget skåla bak hunden. Har ikke peiling på hvordan du har trent det inn, men da skal det ikke være noe problem å få det til under innkalling med stå heller. :lol:

Skrevet

Regner med hunden kan stå skikkelig... Tren det vekk fra deg. Kast noe hunden liker, eller bruk en skål med go'biter etc. Slipp hunden og kommander stå med en gang(hunden har ikke kommet opp i skikkelig fart og er fortsatt langt fra det den ønsker), gi den dermed lov å ta det du har lagt ut. Så øker du kriteriene, slik at hunden stadig må stoppe nærmere og nærmere det den vil ha. Om hunden stopper på eget initiativ tas hunden bare tilbake og begynner på nytt. Om hunden ikke stopper og får tak i belønningen, jaja - da har du økt for mye. Er det helt i starten, kanskje hunden faktisk ikke kan kommandoen stå?

Da hunden kan det, så er det som du sier bare å si stå når hunden er på vei mot deg i en innkalling.

Så har faktisk hunden lært noe også, så slipper man gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...