Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleksklubben


Symra&Pippin

Recommended Posts

Har Canon Eos 450D med 18-55 IS Linse + uv-filter :P Ble kjøpt denne uken så har ikke fått tatt noen særlig gode bilder enda, holder på å lære meg de manulle instillingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 242
  • Created
  • Siste svar
Hvilken makrolinse har du forressten? Er så flotte de makrobildene dine! Jeg har lånt en 60 mm. makrolinse nå,men det blir ikke de helt store resultatene...Må nok finne frem stativet og bruke manuell fokus tror jeg...

Jeg bruker en Sigma 105 mm makro - men for å få til skikkelige insektbilder burde man nok hatt 150 mm - da slipper man å gå så nært innpå (skremmer ikke insektene så fort) - også ville nok en VR/IS vært genialt - det er jo fryktelig vanskelig å holde kameraet stille nok når man kommer så nært også :P. Ellers er manuell fokus ofte nødvendig for å få det skikkelig bra, og stativ er jo et kjekt hjelpemiddel (men jeg er litt lat så det er sjelden jeg har det med meg på insektjakt :P).

Takk for svar! yhm... *nybegynner* Hva er Dodge Tool? og Big Time? Jeg har ikke skaffet meg photoshop, så styrer bare med photofiltre foreløpig. Regner med å kjøpe photoshop snart!

Jeg vet ikke om det verktøyet finnes i Photofiltre så da kan jeg nok ikke bidra noe særlig :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottar linsetips med takk! Jeg har Canon EOS 350D, kit linsa og en 75-300 linse. Kunne tenke meg en mellomting mellom de. Digger den store linsa til å ta bilder av hunder som løper og ting som er litt langt unna, men kunne tenke meg en linse og så jeg slapp å gå så langt unna, om dere skjønner.... :P Noen tips?

Jeg kjøpte dette 28-300 Tamron objektivet på fredag.

Bildene laster inn på maskinen min nå, så jeg har ennå ikke sett resultatet annet enn i kameraet, men det virker veldig fint. Det fikk veldig god omtale i bladet Digital Foto. Det beste, synes jeg, i tillegg til at den er mer anvendelig enn 70-300 er at den er mye mindre i str. og får plass i en "vanlig" fotoveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dette 28-300 Tamron objektivet på fredag.

Bildene laster inn på maskinen min nå, så jeg har ennå ikke sett resultatet annet enn i kameraet, men det virker veldig fint. Det fikk veldig god omtale i bladet Digital Foto. Det beste, synes jeg, i tillegg til at den er mer anvendelig enn 70-300 er at den er mye mindre i str. og får plass i en "vanlig" fotoveske.

Men hva er den store forskjellen på 70-300 og 28-300? Kan fint lite om linser kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er den store forskjellen på 70-300 og 28-300? Kan fint lite om linser kjenner jeg :P

Forskjellen er jo 28-70 mm "delen", altså at objektet (henholdsvis hunden *flir*) kan være nærmere. Dermed blir linsa brått veldig mye mer allsidig.

Og jeg har nå fått bildene inn på maskinen og jeg er DEFINITIVT veldig fornøyd. Pga "baneforholdene" er alle bildene tatt på 10-20 m avstand (uten stativ) og de aller fleste bildene er sylskarpe, og de har supre farger. For meg som ikke er noen rev på etterbehandlingen var dette virkelig ett godt kjøp.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo 28-70 mm "delen", altså at objektet (henholdsvis hunden *flir*) kan være nærmere. Dermed blir linsa brått veldig mye mer allsidig.

Og jeg har nå fått bildene inn på maskinen og jeg er DEFINITIVT veldig fornøyd. Pga "baneforholdene" er alle bildene tatt på 10-20 m avstand (uten stativ) og de aller fleste bildene er sylskarpe, og de har supre farger. For meg som ikke er noen rev på etterbehandlingen var dette virkelig ett godt kjøp.... :P

Høres ut som et bra kjøp! Men pittelitt dyrt for en fattig student.. Noen som vet om noe som er litt billigere?

Gleder meg til bilder Jane :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp!

Altså, jeg har til tider store problemer med "utbrenthet" på noen av bildene... Det hvite er liksom HVITT!

PÅ bildet her har jeg endret noe på levels... Det er det eneste. Men, er det noe tips for å få bildet enda bedre?

Jeg bruker photoshop, men har egentlig ikke peil på noe som helst der inne :P

08060819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp!

Altså, jeg har til tider store problemer med "utbrenthet" på noen av bildene... Det hvite er liksom HVITT!

PÅ bildet her har jeg endret noe på levels... Det er det eneste. Men, er det noe tips for å få bildet enda bedre?

Jeg bruker photoshop, men har egentlig ikke peil på noe som helst der inne :P

08060819.jpg

Utbrente partier i bildene er fryktelig vanskelig å gjøre noe med siden det ikke finnes noe som helst datainformasjon i de partiene - dermed er det umulig å få gjort noe med dem ! Du kan jo jukse litt og "lime" inn pels som har korrekt eksponering da, men det krever selvsagt "litt" jobb :P. Du kan jo forsøke å bruke burn-tool på de lyse partiene for å gjøre dem mørkere (da forblir jo resten av bildet ubehandlet), men det forutsetter jo fortsatt at det er noe informasjon å jobbe med i de lyse partiene. Nå er ikke jeg noen ringrev mht photoshop-behandling, så det kan godt være andre metoder som er langt bedre altså :D.

Det beste er jo om du greier å eksponere bildet riktig fra starten av selvsagt - om du bruker punktlysmåling og måler lyset i det hvite i pelsen på hunden, så burde iallefall det hvite bli eksponert riktig, mens det andre da kanskje blir litt mørkt, men det kan jo justeres i ettertid.

Det er jo dette som er så fryktelig vanskelig med hunder med hvitt i - kameraet sliter med å finne riktig eksponering fordi det er så store kontraster som kameraet ikke greier å fange opp. Moralen får være: kjøp ensfarga hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette som er så fryktelig vanskelig med hunder med hvitt i - kameraet sliter med å finne riktig eksponering fordi det er så store kontraster som kameraet ikke greier å fange opp. Moralen får være: kjøp ensfarga hunder :P

Å ****....

"Pent brukt Red Merle aussie tispe på 4 år selges, eller byttes i annen ensfarget hund"

Men da vet jeg det, da slipper jeg å forbanne meg selv over at jeg ikke klarer å gjøre noe med dette her :P Og heller godta at der dreit jeg meg ut :P

Saken her var at kameraet var innstilt på å ta bilder av bikkja som svømte noen meter unna, og lyset da var mer eller mindre "perfekt". 5 sekunder senere stod hu ved siden av meg og var VELDIG PEN, og da rakk jeg ikke helt å justere noe :D hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Nikon D40 på lørdagen, og tok mine første 300 bilder på utstillinga på søndagen.. :P

Kjenner jeg savner å kunne ta bilder på lengre avstand, så må derfor ganske fort ut å kjøpe meg bedre linse.. Trenger å kunne ta bedre bilder av ting i fart fra lengre avstand... Har ikke peil på hvilken eller hva som er bra, eller hva som passer for den sags skyld.. :P

Men men.. Tenker jeg tar meg en tur innom Japan Photo og får tips og greier.. Hvis ingen av dere har noen tips.. :P

Kan jo lese gjennom alle emnene og greier, men det blir så mye på en gang, og da detter jeg bare helt av.. :D

Det er mye å sette seg inn i.. Blenderåpning osv osv osv osv osv.. :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo 28-70 mm "delen", altså at objektet (henholdsvis hunden *flir*) kan være nærmere. Dermed blir linsa brått veldig mye mer allsidig.

Og jeg har nå fått bildene inn på maskinen og jeg er DEFINITIVT veldig fornøyd. Pga "baneforholdene" er alle bildene tatt på 10-20 m avstand (uten stativ) og de aller fleste bildene er sylskarpe, og de har supre farger. For meg som ikke er noen rev på etterbehandlingen var dette virkelig ett godt kjøp.... :P

Nå er jeg VELDIG spent på å se bildene dine altså! Kanskje det blir nytt objektiv på meg snart og *skrape sammen penger* Forøvrig minnet dette meg på at jeg må laste over mine bilder, er spent på hvordan bildene av Snorrisen ble..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*melde seg inn*

Vi har et Sony Alpha 100 speilrefleks med standard 18-70 linse, ønsker meg sterkt en ny linse, men dessverre er økonomien dårlig for tiden. Er ganske fersk og kan lite, men har lært meg mer siden vi kjøpte det, har og prøvd meg litt frem på litt smått redigering. Her er noen bilder jeg har tatt. Leter etter noen bilder å henge opp, men blir aldri fornøyd :rolleyes:

DSC03537edit3.jpg

DSC03533edit.jpg

DSC03524edit.jpg

DSC03227edit.jpg

DSC03730edit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*joine*

Jeg kjøpte et Canon EOS 400D med 18-55-linse i november. Har veldig lyst på ny linse, men med min økonomi får det nok vente. :lol:

Alle disse bildene er uredigerte...

srk1.jpg

srk2.jpg

srk3.jpg

srk4.jpg

srk5.jpg

Har en drøss bilder av Kaizer også som jeg kunne vist fram, men jeg orker ikke finne fram flere bilder nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*joine*

Jeg kjøpte et Canon EOS 400D med 18-55-linse i november. Har veldig lyst på ny linse, men med min økonomi får det nok vente. :lol:

Alle disse bildene er uredigerte...

srk1.jpg

Likte dette bildet kjempegodt! Hele kongla kunne vært skarp, ellers veldig bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på hva dere syns.....? (bildet er for øvrig tatt under stuebordet.. :) )

aadf31b2.jpg

Hva burde jeg gjort anderledes?

Kult bilde ja! Og det er ikke enkelt å ta bilder uten forstyrrelser inne.. MEN, det første jeg tenkte på, var.. FÅ med hele bikkja! :) Ellers syns jeg bildet var kult jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på hva dere syns.....? (bildet er for øvrig tatt under stuebordet.. :) )

aadf31b2.jpg

Hva burde jeg gjort anderledes?

Herlig uttrykk på henne! :)

Jeg synes det var stilig, jeg. :) Enig med PsychoLynx at det er best om du får med hele hunden. Også var det bittelitt forstyrrende når bordet var så skjevt, men på en annen side er det kanskje bare en smakssak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er utrolig flinke til å ta bilder altså! Tror jeg må begynne å fikle ordentlig med kameraet mitt snart :)

Jeg skal fikle masse i sommer, gleder meg! Merker at jeg har begynt å tenke foto når jeg går i naturen. I dag så jeg en flott forekomst av veronicablomster i skogen. De må jeg tilbake å ta bilder av!

Og så lurer jeg på hvordan jeg skal tørre å ta med kameraet på utstillinger, kommer jeg til å klare å passe på det oppi alt som skjer sånne steder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...